[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:04

Voor mijn pony komt morgen nog eens een andere da, ik heb het idee dat er ergens overheen gekeken wordt.
Hij loopt gewoon beroerd, maar hij loopt en de ene dag gaat hij bokkend en galoperend door de bak en de volgende is ie blij de ene voor de andere voet te krijgen en dit allemaal zonder dat er veranderingen zijn of dat ik kan zeggen daar ligt het aan.
Laatst liep hij een dag redelijk goed en had me voorgenomen hem de volgende dag in de middag een streepje gras te geven.
De volgende dag liep hij iets minder goed maar heb 'm toch het streepje gras gegeven, de volgende dag liep hij als een kievit en weer bokkend en gek aan het doen.

Hij loopt ook van achter beroerd en wil gaan overleggen om misschien toch dingen als lever en nieren eens grondig te onderzoeken.
Vanachter heeft hij wat aan zijn rug en hierdoor loopt hij een soort van hanetredachtig en stijf.
Ik heb ook het idee dat het een het ander steeds triggert.
Als hij voor niet kan lopen verslechterd hij achter en andersom en die cirkel moet doorbroken.
Desondanks is het een hele blije pony, maar ik weet me echt soms geen raad meer.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:10

Hier staat opaatje de hele dag op de wei, voor het eerst, sinds jaren.
Hij is gisteren 26 geworden, trouwens.
Ik vind het ook wel wat akelig, want ik heb er zelf, gelukkig, geen ervaring mee, maar ik overleg met de eigenaresse en die vindt dat het nog nooit zo goed met hem gegaan is.
We merken wel dat doordat hij de hele dag op de wei mag, hij er niet meer de hele dag op staat, maar gewoon ook op gezette tijden met de rest in de inloopstal gaat staan.
Wij werken ook met strookbegrazing, maar ik heb hier toch nog heel veel gras.
's Nachts gaat hij als enig in zijn eigen stal met paddock met onbeperkt hooi.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:09

Als eerste heel veel sterkte voor degene met een paardje dat nu hb is...

Verder een vraagje voor degenen met een 'ex'-hber. Wie van jullie geeft zn paard (ook) winterweidegang (of heeft dit geprobeert)? Dus het hele jaar door gras. En hoe gaat dit/is dit gegaan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:11

Bij die van mij gaat het nu super en die heeft afgelopen winter gewoon buiten op de wei gestaan. Maar moet echt zeggen dat sinds ik hem van kleigrond afgehaald heb alles verbetert is. En geen klachten meer heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:16

In de winter is gras ook niet zo 'gevaarlijk'... maar nu dat het gras weer in de groei gaat is het oppassen geblazen.. (voorjaar en herfst zijn de riskante periodes)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:22

Heeft er iemand ervaring met een paard die hoefbevangen is geraakt door overbelasting? Hoe zit dat uiteindelijk met weidegang?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:24

Hier gaan binnenkort cushinger en de dikke s nachts de wei op en overdag op stal. Zo is fructaan gehalte laag en kunnen we overdag kleinere porties hooi voeren over de dag. Hopen dat dit goed gaat werken

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:37

Splendesco schreef:
Heeft er iemand ervaring met een paard die hoefbevangen is geraakt door overbelasting? Hoe zit dat uiteindelijk met weidegang?

Geen ervaring mee, maar ik zou verwachten dat wanneer de oorzaak niet in de weidegang zat je daar niet méér rekening mee zou hoeven te houden als je bij elk ander paard zou doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:42

In één van de vorige delen van het centrale HB topic, schreef iemand mee die een paard had dat door overbelasting bevangen was geraakt; haar boktnaam is LOLCLUB. Zij heeft al lang niet meer op bokt geschreven, maar zij lijkt me voor dit specifieke geval een belangrijke bron van informatie.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:45

Ik ben juist extra voorzichtig in te winter, althans als het een winter is zoals vorig jaar met veel vorst, sneeuw en zon. Dan komen ze niet op het gras. Afgelopen winter was het relatief warm en nat, toen hebben ze wel regelmatig mogen grazen. Allebei mijn pony's zijn juist in de winter bevangen geraakt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:11

Mijn pony is door stres en overbelasting de eerste keer bevangen geraakt, maar de laatste jaren is ook voeding de trigger.
Het heeft toen dusdanig schade aangericht dat hij nu gewoon heel gevoelig is.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:23

Die hier is inmiddels goed opgeknapt...dierenarts kon er maandag al niks meer aan doen behalve pijn medicatie (die die zaterdagavond al had) en zijn dieet...op tijd bij geweest gelukkig en nu geen vers gras meer voor paard.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:26

Jannepauli schreef:
In één van de vorige delen van het centrale HB topic, schreef iemand mee die een paard had dat door overbelasting bevangen was geraakt; haar boktnaam is LOLCLUB. Zij heeft al lang niet meer op bokt geschreven, maar zij lijkt me voor dit specifieke geval een belangrijke bron van informatie.

Dank je wel, dan ga ik haar een pb sturen. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:27

Nou, laat ik me dan ook maar in dit topic melden... zucht... -O-

Mijn paard is het afgelopen half jaar ruim honderd kilo aangekomen (voor de reden zie link in mijn onderschrift en voor foto's zie LindyH @ [VS] Centraal topic voor paarden die te dun zijn) en is nu licht kreupel aan zijn rechter voorbeen. De ene stap erger dan de andere. Niks te zien, hoef voelde warm dus ik dacht aan een hoefzweer. Die heeft hij wel eens vaker gehad, maar nooit in een voorbeen. Ik ben dus aan het weken met soda gegaan. Tot nu toe zonder resultaat. Het wordt niet erger en niet beter, wat wel vreemd is voor een hoefzweer.

Daarom denk ik nu aan hoefbevangenheid. Ik las al dat dat ook aan één hoef kan voorkomen. Wist ik niet. :)

Hoe waarschijnlijk denken jullie dat dit hoefbevangenheid is? Als het even kan wil ik in het weekend liever geen DA bellen natuurlijk, en eventueel kan ik vast beginnen met koelen en krachtvoer minderen. Hij krijgt overigens voornamelijk maisvlokken met luzernebrok. Welke van die twee kan het meeste kwaad bij hoefbevangenheid?

EDIT: Hij gaat niet op de wei maar in een zandpaddock.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:31

Paard per direct van het gras, geen krachtvoer alleen hooi voeren voor een week. Bij mijn pony toendertijd ook gedaan toen hij erg bevangen stond.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:22

LindyH schreef:
Nou, laat ik me dan ook maar in dit topic melden... zucht... -O-

Mijn paard is het afgelopen half jaar ruim honderd kilo aangekomen (voor de reden zie link in mijn onderschrift en voor foto's zie LindyH @ [VS] Centraal topic voor paarden die te dun zijn) en is nu licht kreupel aan zijn rechter voorbeen. De ene stap erger dan de andere. Niks te zien, hoef voelde warm dus ik dacht aan een hoefzweer. Die heeft hij wel eens vaker gehad, maar nooit in een voorbeen. Ik ben dus aan het weken met soda gegaan. Tot nu toe zonder resultaat. Het wordt niet erger en niet beter, wat wel vreemd is voor een hoefzweer.

Daarom denk ik nu aan hoefbevangenheid. Ik las al dat dat ook aan één hoef kan voorkomen. Wist ik niet. :)

Hoe waarschijnlijk denken jullie dat dit hoefbevangenheid is? Als het even kan wil ik in het weekend liever geen DA bellen natuurlijk, en eventueel kan ik vast beginnen met koelen en krachtvoer minderen. Hij krijgt overigens voornamelijk maisvlokken met luzernebrok. Welke van die twee kan het meeste kwaad bij hoefbevangenheid?

EDIT: Hij gaat niet op de wei maar in een zandpaddock.

Hier begon het precies hetzelfde, ik dacht ook aan een hoefzweer. Helaas had ik pas laat door dat het toch HB was, toen zat het namelijk wel in beide voorbenen en had ze er ook de opgezette manenkam bij :\ . Dat zal me nu geen tweede keer meer overkomen.

Ik zou het krachtvoer niet minderen, maar juist helemaal schrappen. Verder alleen hooi geven. Wat Batlow dus ook zegt.
Daarnaast zou ik zorgen dat de zandpaddock goed nat is, of regelmatig koelen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:57

Heeft je paard ook pulsatie kloppingen in haar benen onderaan haar pees bij de kogel? Dat is een herkenningspunt van bevangenheid. Bij vermoedden van bevangenheid ubsoluut geen krachtvoer meer geven enkel oud hooi wat niet in plastic zit.

Heb net je topic gelezen, ken je paardje van vroeger ;-) de kans bestaat groot dat je paard bevangen is als ik zie wat ie te eten kreeg om dik te worden, de huishouding van je paard is verstoord van het een krijg je het ander, en bevangenheid is er zo eentje die dan toeslaat, ik hoop niet voor je dat het bevangenheid is anders heb je er een tweede probleem bij.

Ik zou toch echt de da er naar laten kijken, die kan medicijnen geven waardoor de kanteling niet te erg wordt en pijnstilling geven hebben ze echt nodig. Mocht je wachten tot na het weekend als je paard door de pijn niet wil lopen verplicht haar dan niet, geef haar een modderstal.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:20

Ik zal zo voelen of hij pulsatie heeft. Maar kan hij dat ook niet hebben als het wel een hoefzweer is?

Krachtvoer zal ik helemaal stoppen, maar ik vind het doodeng gezien zijn geschiedenis. Hij is net een maandje weer goed op gewicht en absoluut nog niet te dik. In de toekomst zal hij toch echt weer krachtvoer moeten, maar dat is van later zorg.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:21

NiFallor schreef:
Splendesco schreef:

Geen ervaring mee, maar ik zou verwachten dat wanneer de oorzaak niet in de weidegang zat je daar niet méér rekening mee zou hoeven te houden als je bij elk ander paard zou doen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Flavio is hb geworden in de winter van kuil en niet van de wei. Toch is het elk jaar weer oppassen geblazen met weidegang en moet dit met veel meer beleid dan voorheen. Het kan wel en het gaat ook, maar ik moet wel heel alert zijn en het veel rustiger opbouwen dan elk ander paard en af en toe een pas op de plaats, of een stap terug (betreft weidegang). Overbelasting is natuurlijk weer een ander verhaal, maar toch... ik denk dat als ze eenmaal hb zijn geweest het "in hun systeem" zit en ze hoe dan ook er gevoeliger voor zijn.

En dankjewel voor diegenen die hebben geantwoord over winterweidegang :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:21

LindyH schreef:
Ik zal zo voelen of hij pulsatie heeft. Maar kan hij dat ook niet hebben als het wel een hoefzweer is?

Krachtvoer zal ik helemaal stoppen, maar ik vind het doodeng gezien zijn geschiedenis. Hij is net een maandje weer goed op gewicht en absoluut nog niet te dik. In de toekomst zal hij toch echt weer krachtvoer moeten, maar dat is van later zorg.

Veel hooi geven. Hoeveel weegt je paard ongeveer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 11:23

Pavo Speedibeet ipv krachtvoer - daarmee hou je 'm goed op gewicht

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:43

Hij weegt zo'n 540 kilo. Dat weet ik vrij precies omdat we een weegschaal op stal hebben. Ik weeg hem elke week.

Ik stop nu met het krachtvoer om te kijken of het inderdaad HB is, want daar twijfel ik nog wel aan.
Hoe het verder moet met het krachtvoer zal ik tzt overleggen met de kliniek in Utrecht waar hij onder behandeling staat. Het is helaas allemaal niet zo eenvoudig.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:46

De fructaanwijzer staat vandaag laag, 0 zelfs. Kun je er dan een strook gras bijgeven???
Ze blijft helaas, na 2 weken, nog steeds rechtsvoor kreupel. Duidelijk weer te zien nu de pijnstillers op zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:59

@margee: persoonlijk zou ik het bij hooi houden zolang het paard nog niet rad is zonder pijnstilling.

flavlip schreef:
NiFallor schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Flavio is hb geworden in de winter van kuil en niet van de wei. Toch is het elk jaar weer oppassen geblazen met weidegang en moet dit met veel meer beleid dan voorheen. Het kan wel en het gaat ook, maar ik moet wel heel alert zijn en het veel rustiger opbouwen dan elk ander paard en af en toe een pas op de plaats, of een stap terug (betreft weidegang). Overbelasting is natuurlijk weer een ander verhaal, maar toch... ik denk dat als ze eenmaal hb zijn geweest het "in hun systeem" zit en ze hoe dan ook er gevoeliger voor zijn.

En dankjewel voor diegenen die hebben geantwoord over winterweidegang :)

Klopt, maar bij Flavio lag de oorzaak dan ook in de voeding en niet in overbelasting.

Verder is het inderdaad verstandig om, (zeker) als een paard eenmaal HB is geweest, de tekenen héél erg scherp in de gaten te houden. Ik zal er zelf vanaf nu ook veel scherper op (moeten) zijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:47

Nou, ben bij paardlief geweest. Hij liep redelijk. Een leek zou niks zien denk ik.

Ik heb gevoeld bij de kootholte. Die was warm, maar ik voelde geen pulsatie. Maar dat lijkt me niet heel gek bij deze milde verschijnselen.

Het koelen op de spuitplaats vond hij vrij spannend en hij heeft met allebei zijn voorbenen staan schrapen. Niet super pijnlijk dus.

Al het krachtvoer is geschrapt. Zijn medicijnen geef ik nu in wat bietenpulp.

Nu maar afwachten...

In hoeverre heeft beweging eigenlijk te maken met HB? Ik ben namelijk net een week ziek geweest, dus heeft hij niet gewerkt. Hij deed al niet veel, maar toch...
Zou het goed zijn om met hem te stappen in de (zeiknatte) buitenbak? Hij wil best lopen, hij is alleen niet rad.