Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Splendesco schreef:Heeft er iemand ervaring met een paard die hoefbevangen is geraakt door overbelasting? Hoe zit dat uiteindelijk met weidegang?
Jannepauli schreef:In één van de vorige delen van het centrale HB topic, schreef iemand mee die een paard had dat door overbelasting bevangen was geraakt; haar boktnaam is LOLCLUB. Zij heeft al lang niet meer op bokt geschreven, maar zij lijkt me voor dit specifieke geval een belangrijke bron van informatie.
LindyH schreef:Nou, laat ik me dan ook maar in dit topic melden... zucht...![]()
Mijn paard is het afgelopen half jaar ruim honderd kilo aangekomen (voor de reden zie link in mijn onderschrift en voor foto's zie LindyH @ [VS] Centraal topic voor paarden die te dun zijn) en is nu licht kreupel aan zijn rechter voorbeen. De ene stap erger dan de andere. Niks te zien, hoef voelde warm dus ik dacht aan een hoefzweer. Die heeft hij wel eens vaker gehad, maar nooit in een voorbeen. Ik ben dus aan het weken met soda gegaan. Tot nu toe zonder resultaat. Het wordt niet erger en niet beter, wat wel vreemd is voor een hoefzweer.
Daarom denk ik nu aan hoefbevangenheid. Ik las al dat dat ook aan één hoef kan voorkomen. Wist ik niet.![]()
Hoe waarschijnlijk denken jullie dat dit hoefbevangenheid is? Als het even kan wil ik in het weekend liever geen DA bellen natuurlijk, en eventueel kan ik vast beginnen met koelen en krachtvoer minderen. Hij krijgt overigens voornamelijk maisvlokken met luzernebrok. Welke van die twee kan het meeste kwaad bij hoefbevangenheid?
EDIT: Hij gaat niet op de wei maar in een zandpaddock.
NiFallor schreef:Splendesco schreef:Heeft er iemand ervaring met een paard die hoefbevangen is geraakt door overbelasting? Hoe zit dat uiteindelijk met weidegang?
Geen ervaring mee, maar ik zou verwachten dat wanneer de oorzaak niet in de weidegang zat je daar niet méér rekening mee zou hoeven te houden als je bij elk ander paard zou doen.
LindyH schreef:Ik zal zo voelen of hij pulsatie heeft. Maar kan hij dat ook niet hebben als het wel een hoefzweer is?
Krachtvoer zal ik helemaal stoppen, maar ik vind het doodeng gezien zijn geschiedenis. Hij is net een maandje weer goed op gewicht en absoluut nog niet te dik. In de toekomst zal hij toch echt weer krachtvoer moeten, maar dat is van later zorg.
flavlip schreef:NiFallor schreef:Geen ervaring mee, maar ik zou verwachten dat wanneer de oorzaak niet in de weidegang zat je daar niet méér rekening mee zou hoeven te houden als je bij elk ander paard zou doen.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Flavio is hb geworden in de winter van kuil en niet van de wei. Toch is het elk jaar weer oppassen geblazen met weidegang en moet dit met veel meer beleid dan voorheen. Het kan wel en het gaat ook, maar ik moet wel heel alert zijn en het veel rustiger opbouwen dan elk ander paard en af en toe een pas op de plaats, of een stap terug (betreft weidegang). Overbelasting is natuurlijk weer een ander verhaal, maar toch... ik denk dat als ze eenmaal hb zijn geweest het "in hun systeem" zit en ze hoe dan ook er gevoeliger voor zijn.
En dankjewel voor diegenen die hebben geantwoord over winterweidegang