[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:36

lolclub schreef:
Hoe gaat het trouwens met Daya nu, houd ze zich nog steeds goed in de zandpaddock overdag ?
Neen, ze ging er enorm van opzwellen... Als ze 's nachts op de weide stond meteen kop op de grond en volgens mij niet meer omhoog tot 's morgens, ze stond echt zo opgeblazen. Ik heb ze toen maar terug op de weide gegooid en het is nu alweer veel beter, ze is nog wel even dik maar niet meer opgezwollen.
In plaats daarvan moeten mijn cursussen een beetje meer wijken (maar dat deden ze al :D ) en werk ik nu 2-3 keer per dag met haar, waarvan een keer longeren in draf. Ze leert ontzettend snel dus hopelijk kan in binnenkort ook al rijden en pikt ze dat goed op. Eens ze kan werken vermoed ik dat alles sneller zal gaan.
Dankzij het werken aan de hand en de longe voel ik terug de schoft al, en helt hij zelfs een beetje af naar beneden. Het vet op haar buik "zwabbert" ook al niet meer zo. Afvallen doet ze nog niet genoeg maar dat komt ook traag op gang... We'll see. Zoals het nu vooruit gaat zal ze 'nu' niet bevangen worden geloof ik. Het verbetert alleen maar en ze loopt erg ruim.

Mando

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:52

Dank je wel Don.

Kan gebeuren en zolang ik heb in de gaten hou komt het allemaal goed.

Even offtopic... bevalt het in het zuiden des lands? Hoe is het met BolletjeBol?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:55

ponyzotje schreef:
lolclub schreef:
Hoe gaat het trouwens met Daya nu, houd ze zich nog steeds goed in de zandpaddock overdag ?
Neen, ze ging er enorm van opzwellen... Als ze 's nachts op de weide stond meteen kop op de grond en volgens mij niet meer omhoog tot 's morgens, ze stond echt zo opgeblazen. Ik heb ze toen maar terug op de weide gegooid en het is nu alweer veel beter, ze is nog wel even dik maar niet meer opgezwollen.
In plaats daarvan moeten mijn cursussen een beetje meer wijken (maar dat deden ze al :D ) en werk ik nu 2-3 keer per dag met haar, waarvan een keer longeren in draf. Ze leert ontzettend snel dus hopelijk kan in binnenkort ook al rijden en pikt ze dat goed op. Eens ze kan werken vermoed ik dat alles sneller zal gaan.
Dankzij het werken aan de hand en de longe voel ik terug de schoft al, en helt hij zelfs een beetje af naar beneden. Het vet op haar buik "zwabbert" ook al niet meer zo. Afvallen doet ze nog niet genoeg maar dat komt ook traag op gang... We'll see. Zoals het nu vooruit gaat zal ze 'nu' niet bevangen worden geloof ik. Het verbetert alleen maar en ze loopt erg ruim.

laat jij een paard afvallen op de weide? ;)
De kans op hoefbevangenheid is vrij groot als je haar op de weide zet...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:58

Het bevalt hier prima en met Bram gaat het ook best... beetje gehavend uit de strijd gekomen, maar dat zijn we van hem gewend.... :P twee handen op 1 buik met de Shet, maar ook leuk met Ap.

Hou het echt in de gaten!!! Eenmaal bevangen wil zeggen dat hij verder overgevoelig blijft... dus opletten met voorjaardgras, graasmaskers en beperkt grazen, af laten vallen etc. etc.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:21

geerke schreef:
laat jij een paard afvallen op de weide? ;)
De kans op hoefbevangenheid is vrij groot als je haar op de weide zet...
Zie de vorige berichtjes ;-) Ze staat te zwaar op de weide en deed niks. Toen ik haar dus op de paddock zette, werd ze alleen maar dikker en meer opgeblazen, de flanken gingen weer gewoon rechtdoor. Omdat het geen optie is om haar 24/24 op de paddock te zetten omdat deze erg nat ligt, geen schuilmogelijkheid heeft en omdat ze dan alleen staat en mijn paard ook, en omdat ze gewoon NIET beweegt in de paddock maar de hele tijd in het hoekje dichtst bij de weide staat te staan, vind ik het beter om haar op de weide te zetten. Maar zoals gezegd, krijgt ze nu wel meer beweging.
Er komt UITERAARD een graasmasker aan, ik ga haar dit voorjaar zich niet laten dood eten, ben niet gek ;-) . Toch is de verbetering opmerkelijk ivm op de paddock zetten. Daar deed ze het verschrikkelijk slecht (vooral treurig en de hele nacht door eten), nu met beweging voel ik alweer een schoft (jippie!!), een paar ribben als ik duw, en als ze draaft zwabbert ze niet meer van maantop tot staart, maar zijn er effectief al een paar spiertjes te zien. Dus dat ga ik nu zoveel mogelijk trachten vol te houden en vanaf het kan een graasmaskertje op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:25

gefeliciteerd met je verjaardag! :D
Het is wel waar wat je zegt,dat ze meer beweegt nu,maar de fructanen vliegen erin....een graasmasker is denk ik inderdaad de beste oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:28

Waar ik met die graasmaskers een beetje bang voor ben is dat jij denkt lekker je paard veiliger langer op de wei te zetten, terwijl ze misschien uit pure nijd dat ding afwerken en nog vol gras staan te eten. Maar om er nu 2 uur naast te gaan zitten is ook weer zo wat...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:35

Buitenzinnig schreef:
Het bevalt hier prima en met Bram gaat het ook best... beetje gehavend uit de strijd gekomen, maar dat zijn we van hem gewend.... :P twee handen op 1 buik met de Shet, maar ook leuk met Ap.

Hou het echt in de gaten!!! Eenmaal bevangen wil zeggen dat hij verder overgevoelig blijft... dus opletten met voorjaardgras, graasmaskers en beperkt grazen, af laten vallen etc. etc.

Fijn om te lezen. Wij verhuizen over 2,5 maanden naar friesland :D

ja ik hou het in de gaten en Doos hoeft niet af te vallen die is super op gewicht, goed in training en onze stal houd het goed in de gaten het voorjaar. Ze gaan op de dag op het ponyland speciaal voor gevoelige paarden.
We denken dat het in het kuil heeft gezeten dus hij gaat nu over op hooi, krijgt de glucobalance, nu op de detox comp en staat al 2 jaar op de multivit.
Verder gisteren de acupunctuur gehad en weer helemaal los gemaakt want door zijn pijlijke voetjes had hij alles over gecompenseerd dus hij zat een beetje vast.
Mannetje wordt goed in de gaten gehouden hoor alleen dit niet voorzien want hij gaf er geen tekenen van.
Konden ze maar praten he.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:38

Ik snap 't best geerke, ik hou haar met argusogen in de gaten... Ik denk dat ik geen betere oplossing heb op dit moment, in mijn situatie. Ze gaat ook zo snel mogelijk onder zadel en voor de sleep/kar (alleen heb ik voor dat laatste wel wat begeleiding nodig en dat kan niet zo snel ;-) ).

DD, daarom ga ik het masker ook vóór het voorjaar aandoen :D Áls ze die dan afwerkt, is het net als voorheen.
Maar het is lastig, want vanaf februari ben ik er doordeweeks niet en moet mijn papa alles doen, die eigenlijk niets van paarden kent. Voorheen was dat nooit een probleem, maar met de Haf erbij.... Kan dat beest nu eens niet gewoon níet suicidaal wezen :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:37

Zinloos of zinvol?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:44

Duurt erg lang het laden, maar ik neem aan dat ze dat paard laten zwemmen? Als dat zo is dan lijkt het me niet zinloos, paard beweegt, bloed wordt rondgepompt zonder dat het dier zijn eigen gewicht hoeft te tillen. Lijkt me alleen wel een kostbare grap.

Edit: Filmpje doet het nu wel, hij stapt alleen in het water, dat lijkt me niet echt veel toe te voegen eigenlijk?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:45

?? filmpje laadt bij mij in 3 sec..
Nee, het paard gaat niet zwemmen - stapt in het waterkanaal rond

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:47

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:54

Volgens mij is het enige wat genezend werk de zee zelf.
men heeft al eeuwen geprobeerd het zoute water uit zee te halen , om dezelfde genezing te bevorderen, maar niets lijkt beter , dan met de voetjes van je paard in zeewater zelf te lopen
(nog goedkoper ook lijkt me)
ik ben echter erg benieuwd, met welk zout ze dit water vullen.
als het zout is wat wij door ons eten gebruiken, bereiken ze echt niet iets vergelijkbaars als keltisch zeezout of himalaya zout.
(of de zee zelf) in keukenzout ontbreken, door de behandeling , heel wat belangrijke mineralen, wat juist belangrijk is voor wondgenezing/mok of rotstraal.
bv gewoon keukenzout verhoogd je bloeddruk, terwijl "onbehandeld zuiver" zout juist een bloeddrukverlagend effect heeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:01

@Nombrado
Heb je daar de bron van? (van dat "onbehandeld" zout)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:30

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... ezout.html

hier staat er het één en ander over,
verder weet ik dat himalaya zout ook onbehandeld is.
verder weet ik er niet meer.

het zoute water als je in zee baadt, of het nu jijzelf of je paard is, heeft een helende werking.
het zout bevat verschillende belangrijke mineralen, die in keukenzout niet meer aanwezig zijn.

ik kook tegenwoordig alleen nog maar met keltisch zeezout..., en ik moet zeggen, dat mijn cellen ook te jubelen staan :D als ik gegeten heb *D

ik denk wel, dat bv voor de hoeven of mok van je paard, het beste nog lekker in de zee baden is..., het beste is. dat kan je niet of nauwelijks met een emmertje meenemen..., dan is de werking al minder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:37

Aan het paard te zien loopt het makkelijker in het water als op het harde, maar ik weet niet wat voor bodem er in het water ligt (zacht/verend of hard).
Verder zou ik niet weten wat het voordeel is behalve dat je er de spieren wat harder door laat werken en ze dus meer 'suiker' verbranden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:40

Ik kan nergens lezen dat dit bloeddrukverlagend zou zijn.
Maar mss lees ik er overheen?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:56

@Nombrado
Dat zout heeft toch enkel dat effect bij inname ? Of gaat het bij de zoudbaden dan door de huid heen ?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:15

Zout wordt alleszins niet zomaar opgenomen in significante hoeveelheden in het lichaam, het zou nogal wat geven.

Wbt mok heb ik die goede werking ook al vaak gehoord, maarja, 't is wel een hele trot om paard op de trailer te zetten, naar de zee te rijden, daar effe door water te rijden en dat liefst meerdere keren per week gedurende een eindje :D Het effect op hoefbevangenheid??? Nooit van gehoord eigenlijk.

Ik moet zeggen, op die sites haak ik al af als ik lees over lichtcommunicatie tussen cellen, sorry :o dat zal wel aan mij liggen. Maar voorzover ik kan lezen gaat het daar inderdaad over inname. En zout water aan je dieren geven, is iets dat je sowieso NOOIT mag doen. Niet met Keltisch zeezout en niet met ander zout ;-)

Wbt dat stapfilmpje, als een paard uit de gewone douche komt of als hij met ijszakken om heeft gestaan, gaat ie waarschijnlijk ook een eindje een pak beter lopen ;-) De afkoeling van de ontsteking, het stimulerende van het stromende water, en misschien inderdaad de ondergrond, kan allemaal meespelen. Dus nuttig, ja, maar waarschijnlijk te duur voor wat het maar is en misschien ook te bereiken met, zoals nombrado zegt, stappen in de zee, of afspoelen met de tuinslang ;-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:17

Brainless schreef:
Ik kan nergens lezen dat dit bloeddrukverlagend zou zijn.
Maar mss lees ik er overheen?

even gegoogled
het verhoogd in ieder geval de bloeddruk niet...
een mens heeft zouten, mineralen nodig, dus ik geloof niet in zoutloos.
http://www.argusoog.org/2010/09/zout-zeezout-bloeddruk/

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:29

nombrado schreef:
even gegoogled

Je gelooft niet in zoutloos wat? Eten? Dat is volgens mij ook niet nodig neen.

Die site vind ik persoonlijk echt niet overtuigend, niet om je bijdrage af te kraken want ik vind het fijn als veel mensen samen denken over oplossingen, maar omg wat een "waarheden" staan daarin :oo . Ongelooflijk. Ik geloof op zich wél in gezondere voeding enzo, ben daar absoluut niet tegen, maar de inhoud van déze tekst heeft mij niet overtuigd.
Maar het is me niet duidelijk hoe jij zout (en dan een bepaald zout?) ziet in het proces van hoefbevangenheid?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:52

Ik denk eerder dat het verschil komt, dat het paard anders zijn voeten afrolt in het water, omdat hij ze hoger optilt dan op 'het droge'.
En dit paard heeft vooral moeite met de korte wendingen die de begeleider vraagt. Dan moet de hoef te kort draaien. Dit is bij Image ook altijd de pijnlijkste beweging; als ze een korte draai uit haar box moet maken met het 'gouden' hoef (fors gekanteld hoefbeen).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:57

ponyzotje schreef:
nombrado schreef:
even gegoogled

Je gelooft niet in zoutloos wat? Eten? Dat is volgens mij ook niet nodig neen.

Die site vind ik persoonlijk echt niet overtuigend, niet om je bijdrage af te kraken want ik vind het fijn als veel mensen samen denken over oplossingen, maar omg wat een "waarheden" staan daarin :oo . Ongelooflijk. Ik geloof op zich wél in gezondere voeding enzo, ben daar absoluut niet tegen, maar de inhoud van déze tekst heeft mij niet overtuigd.
Maar het is me niet duidelijk hoe jij zout (en dan een bepaald zout?) ziet in het proces van hoefbevangenheid?

sorry,maar ik reageerde op het filmpje
waarin ze een paard met zijn benen in zout water laten lopen.
dat dit hoefbevangenheid oplost lijkt mij onwaarschijnlijk, maar er kwam een afsplitsing over zout.
dat zoutwater goed is voor andere hoefproblemen of wondjes (lopend in zeewater) is al bewezen.

Dat het hoefbevangenheid verhelpt, betwijfel ik
dat is nog een materie die nog steeds niet compleet duidelijk is.
Het lijkt mij , dat in deze afgelopen koude periode, paarden die bevangen geweest zijn, een terugval kunnen krijgen. Want volgens mij worden hoeven die heel koud worden, de bloedtoevoer om bevriezing tegen te gaan, toegeknepen, en zal dus niet bevorderlijk zijn voor de hb paarden.
evenals het nauwelijks lopen op gladde ondergrond.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:11

Ja, daarom inderdaad, dat ik het filmpje ook niet zo goed snap...

Wat betreft de koude, denk ik dat de echte kou op de hoeven niet direct een schadelijke invloed heeft. Normale bloedvaten zullen niet zo snel worden 'afgesloten' alleen omwille van de koude. Het nauwelijks lopen op gladde ondergrond ben ik wel zeker met je eens.
"Mijn" hoefbevangen pony (dus niet mijn eigen Haf maar mijn verzorgpony) loopt véle malen beter in het weiland dan wanneer hij zoals nu op stal staat, juist door die beweging. Op stal loopt hij eigenlijk zelden nog helemaal rad. Dus beweging draagt er zeker toe bij :j