Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:So what? Een hoefsmid heeft niet veel tijd om op Bokt te zitten, die heeft wel wat anders te doen. En verder is Bokt niet de waarheid, zoals jij denkt, omdat je er volgens eigen zeggen, al lang zit.
Paardenmensen hebben daar niet hele dagen tijd voor, Opala. Die hebben wat anders te doen!
duivel Annebla schreef:Ik ben net verhuist van stal en daar komt een vaste hoefsmid. Deze hoefsmid werkt op een bijzondere wijze,
namelijk met allerlei rare kruiden. Deze smeert hij dat in of op de hoef. De hoef groeit dan minder hard en dergelijke.
Zelf zie ik het nut er niet zo van in, omdat ze daarna direct op stal worden gezet of het weiland. Dan lopen ze naar
mijn idee al die kruiden eruit. Tevens werkt hij veel met negatieve energie en hij ziet het direct als er iets met een
paard mis is. Het is een hele aparte gewaarwording. Hij weet niets van het paard, stapt erop af en zegt:
zo die nek zit vast, is er iets gebeurt met haar nek of is ze laatst gechipt. (Het paard was die dag ervoor gechipt)
En zo kan ik nog enkele voorbeelden geven.
Zo stapte hij op een andere pony af. Hij zei: ze heeft last van haar kaak, haar oog is ook een beetje dof. Ze heeft
waarschijnlijk een haak o.i.d. Hij weet verder niets van de paarden. Maar de pony at inderdaad al een tijdje niet goed.
Zo stond er ook een veulen, al een tijdje heel erg kreupel. Ze hebben het veulen klinisch en röntgonologisch laten
keuren. Daar kwam niets uit.
Ook daarbij stapte de hoefsmid in de stal en begon aan dat ene kreupele been te draaien en bepaalde oefeningen te doen.
Hij zei tegen de eigenaresse dat ze dat de komende dagen ook moest doen. Het hielp inderdaad. Daarna heeft
het veulen niet meer kreupel gelopen.
Ik snap dat het heel ongeloofwaardig klinkt, maar het is wel waar! Soms moet je blijkbaar ook openstaan voor nieuwe dingen.
Ik geloofde het eerst zelf ook niet, totdat ik het uiteindelijk zag.
Mijn friese merrie staat op dit moment op ijzers, omdat ik vaak over de weg ga. Omdat er hier in de omgeving weinig
bermen zijn, ben ik genoodzaakt om over de weg te stappen. Ik ben bang dat haar hoeven anders te kort worden.
suleilitha schreef:Off topic, ik heb geTEMT, Opala, omdat je erg persoonlijk wordt, En nee, niet alle waarheden over paarden staan op Bokt.
opala schreef:Annebla schreef:Ik ben net verhuist van stal en daar komt een vaste hoefsmid. Deze hoefsmid werkt op een bijzondere wijze,
namelijk met allerlei rare kruiden. Deze smeert hij dat in of op de hoef. De hoef groeit dan minder hard en dergelijke.
Zelf zie ik het nut er niet zo van in, omdat ze daarna direct op stal worden gezet of het weiland. Dan lopen ze naar
mijn idee al die kruiden eruit. Tevens werkt hij veel met negatieve energie en hij ziet het direct als er iets met een
paard mis is. Het is een hele aparte gewaarwording. Hij weet niets van het paard, stapt erop af en zegt:
zo die nek zit vast, is er iets gebeurt met haar nek of is ze laatst gechipt. (Het paard was die dag ervoor gechipt)
En zo kan ik nog enkele voorbeelden geven.
Zo stapte hij op een andere pony af. Hij zei: ze heeft last van haar kaak, haar oog is ook een beetje dof. Ze heeft
waarschijnlijk een haak o.i.d. Hij weet verder niets van de paarden. Maar de pony at inderdaad al een tijdje niet goed.
Zo stond er ook een veulen, al een tijdje heel erg kreupel. Ze hebben het veulen klinisch en röntgonologisch laten
keuren. Daar kwam niets uit.
Ook daarbij stapte de hoefsmid in de stal en begon aan dat ene kreupele been te draaien en bepaalde oefeningen te doen.
Hij zei tegen de eigenaresse dat ze dat de komende dagen ook moest doen. Het hielp inderdaad. Daarna heeft
het veulen niet meer kreupel gelopen.
Ik snap dat het heel ongeloofwaardig klinkt, maar het is wel waar! Soms moet je blijkbaar ook openstaan voor nieuwe dingen.
Ik geloofde het eerst zelf ook niet, totdat ik het uiteindelijk zag.
Mijn friese merrie staat op dit moment op ijzers, omdat ik vaak over de weg ga. Omdat er hier in de omgeving weinig
bermen zijn, ben ik genoodzaakt om over de weg te stappen. Ik ben bang dat haar hoeven anders te kort worden.
Die man moet je inlijsten
Verder verbaas ik me erover dat zo'n heerschap met negatieve energie werkt.... detour schreef:Siul, ik had oko een merrie met heel dunnen wandjes, zij verging van de pijn zonder ijzers, was drama. Platvoeten en dunne wand van nature. Ik was blij dat er ijzers waren..
Arabesk schreef:nogmaals een dunne wand of zool of platvoeten zijn niet aangeboren, maar zo geworden door de omstandigheden
blader maar even terug, dan hoef ik mezelf ook niet te herhalen
opala schreef:Arabesk schreef:nogmaals een dunne wand of zool of platvoeten zijn niet aangeboren, maar zo geworden door de omstandigheden
blader maar even terug, dan hoef ik mezelf ook niet te herhalen
Tja het schijnt niet door te dringen.
Wanneer je er al BIJ VOORBAAT vanuit gaat dat er geen herstel mogelijk is, is er ook geen herstel mogelijk.
Arabesk schreef:detour schreef:Siul, ik had oko een merrie met heel dunnen wandjes, zij verging van de pijn zonder ijzers, was drama. Platvoeten en dunne wand van nature. Ik was blij dat er ijzers waren..
nogmaals een dunne wand of zool of platvoeten zijn niet aangeboren, maar zo geworden door de omstandigheden

marleen_usar schreef:Ik heb een paar keer meegemaakt dat een pony scheef op de hoeven is gezet,daar zijn ze kreupel door gaan lopen.Ik hou het liever bij de ouderwetse manier, daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Arabesk schreef:Juist dravers en racepaarden hebben nog de beste hoeven, omdat er niet op showuiterlijk maar op hardheid en uithoudingsvermogen gefokt wordt.
Wij hebben een draver met smalle hoefjes en dat zie je heel veel. Ik begon zelfs al bijna te denken dat het aan het ras lag. Totdat ik dravers mocht bekappen die nog nooit ijzers onder hadden gehad, die hadden net zulke mooie brede hoeven als mijn arabje.
omdat dravers vaak al heel vroeg worden beslagen is de schade des te groter.
En nogmaals, de hoef is geen statisch gegeven, een heof is na een jaar verdwenen en heb je een 'nieuwe hoef'. Het bot kan misschien kleiner of slechter zijn van nature, maar de hoef kan zich uitstekend aanpassen aan verschillende omstandigheden.
Jouw nagel die tussen de deur heeft gezeten en blauw is, blijft ook niet voor eeuwig zo.
zwerten schreef:marleen_usar schreef:Ik heb een paar keer meegemaakt dat een pony scheef op de hoeven is gezet,daar zijn ze kreupel door gaan lopen.Ik hou het liever bij de ouderwetse manier, daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Waar kan je die statistieken raadplegen ?
suleilitha schreef:Arabeks, inderdaad hebben Volbloeden harde hoeven. Dit is genetisch bepaald en dit hebben ze te danken aan de voorouders, de Arabieren en Berbers. Ga je, zoals hier in Nederland is gebeurd, Volbloed gebruiken als veredelaar van het Gelderse paard, dan krijg je echt niet de hoefkwaliteit die de Volbloed heeft, omdat er immers ook nog ander bloed in zit.
Verder is het nog eens zo dat witte hoeven vele malen zachter en zwakker zijn dan zwarte. Maar daar hebben jullie vast nog nooit van gehoord?