Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:34

So what? Een hoefsmid heeft niet veel tijd om op Bokt te zitten, die heeft wel wat anders te doen. En verder is Bokt niet de waarheid, zoals jij denkt, omdat je er volgens eigen zeggen, al lang zit.
Paardenmensen hebben daar niet hele dagen tijd voor, Opala. Die hebben wat anders te doen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:37

Moderatoropmerking:
Nogmaals een verzoek om op een normale en beleefde manier te reageren en niet te persoonlijk te worden.
Mocht dat moeilijk zijn ga dan even een blokje om of iets dergelijks, het is in ieder geval mooi weer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:37

suleilitha schreef:
So what? Een hoefsmid heeft niet veel tijd om op Bokt te zitten, die heeft wel wat anders te doen. En verder is Bokt niet de waarheid, zoals jij denkt, omdat je er volgens eigen zeggen, al lang zit.
Paardenmensen hebben daar niet hele dagen tijd voor, Opala. Die hebben wat anders te doen!

Bokt is niet de waarheid, omdat het jou niet uitkomt zeker Duivel duivel

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:39

Annebla schreef:
Ik ben net verhuist van stal en daar komt een vaste hoefsmid. Deze hoefsmid werkt op een bijzondere wijze,
namelijk met allerlei rare kruiden. Deze smeert hij dat in of op de hoef. De hoef groeit dan minder hard en dergelijke.
Zelf zie ik het nut er niet zo van in, omdat ze daarna direct op stal worden gezet of het weiland. Dan lopen ze naar
mijn idee al die kruiden eruit. Tevens werkt hij veel met negatieve energie en hij ziet het direct als er iets met een
paard mis is. Het is een hele aparte gewaarwording. Hij weet niets van het paard, stapt erop af en zegt:
zo die nek zit vast, is er iets gebeurt met haar nek of is ze laatst gechipt. (Het paard was die dag ervoor gechipt)
En zo kan ik nog enkele voorbeelden geven.
Zo stapte hij op een andere pony af. Hij zei: ze heeft last van haar kaak, haar oog is ook een beetje dof. Ze heeft
waarschijnlijk een haak o.i.d. Hij weet verder niets van de paarden. Maar de pony at inderdaad al een tijdje niet goed.
Zo stond er ook een veulen, al een tijdje heel erg kreupel. Ze hebben het veulen klinisch en röntgonologisch laten
keuren. Daar kwam niets uit.
Ook daarbij stapte de hoefsmid in de stal en begon aan dat ene kreupele been te draaien en bepaalde oefeningen te doen.
Hij zei tegen de eigenaresse dat ze dat de komende dagen ook moest doen. Het hielp inderdaad. Daarna heeft
het veulen niet meer kreupel gelopen.
Ik snap dat het heel ongeloofwaardig klinkt, maar het is wel waar! Soms moet je blijkbaar ook openstaan voor nieuwe dingen.
Ik geloofde het eerst zelf ook niet, totdat ik het uiteindelijk zag.
Mijn friese merrie staat op dit moment op ijzers, omdat ik vaak over de weg ga. Omdat er hier in de omgeving weinig
bermen zijn, ben ik genoodzaakt om over de weg te stappen. Ik ben bang dat haar hoeven anders te kort worden.

Die man moet je inlijsten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:40

Off topic, ik heb geTEMT, Opala, omdat je erg persoonlijk wordt, En nee, niet alle waarheden over paarden staan op Bokt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:40

suleilitha schreef:
Off topic, ik heb geTEMT, Opala, omdat je erg persoonlijk wordt, En nee, niet alle waarheden over paarden staan op Bokt.

Nu word ik persoonlijk Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:41

opala schreef:
Annebla schreef:
Ik ben net verhuist van stal en daar komt een vaste hoefsmid. Deze hoefsmid werkt op een bijzondere wijze,
namelijk met allerlei rare kruiden. Deze smeert hij dat in of op de hoef. De hoef groeit dan minder hard en dergelijke.
Zelf zie ik het nut er niet zo van in, omdat ze daarna direct op stal worden gezet of het weiland. Dan lopen ze naar
mijn idee al die kruiden eruit. Tevens werkt hij veel met negatieve energie en hij ziet het direct als er iets met een
paard mis is. Het is een hele aparte gewaarwording. Hij weet niets van het paard, stapt erop af en zegt:
zo die nek zit vast, is er iets gebeurt met haar nek of is ze laatst gechipt. (Het paard was die dag ervoor gechipt)
En zo kan ik nog enkele voorbeelden geven.
Zo stapte hij op een andere pony af. Hij zei: ze heeft last van haar kaak, haar oog is ook een beetje dof. Ze heeft
waarschijnlijk een haak o.i.d. Hij weet verder niets van de paarden. Maar de pony at inderdaad al een tijdje niet goed.
Zo stond er ook een veulen, al een tijdje heel erg kreupel. Ze hebben het veulen klinisch en röntgonologisch laten
keuren. Daar kwam niets uit.
Ook daarbij stapte de hoefsmid in de stal en begon aan dat ene kreupele been te draaien en bepaalde oefeningen te doen.
Hij zei tegen de eigenaresse dat ze dat de komende dagen ook moest doen. Het hielp inderdaad. Daarna heeft
het veulen niet meer kreupel gelopen.
Ik snap dat het heel ongeloofwaardig klinkt, maar het is wel waar! Soms moet je blijkbaar ook openstaan voor nieuwe dingen.
Ik geloofde het eerst zelf ook niet, totdat ik het uiteindelijk zag.
Mijn friese merrie staat op dit moment op ijzers, omdat ik vaak over de weg ga. Omdat er hier in de omgeving weinig
bermen zijn, ben ik genoodzaakt om over de weg te stappen. Ik ben bang dat haar hoeven anders te kort worden.

Die man moet je inlijsten Haha!

Ja, het is beter om kwakzalvers in een lijst op te sluiten voor ze onheil gaan aanrichten. En sorry hoor, rare kruiden op hoeven smeren zodat ze langzamer gaan groeien??? Gestoord Verder verbaas ik me erover dat zo'n heerschap met negatieve energie werkt....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-08 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:42

Sjonge jonge take it easy.

Siul, ik had oko een merrie met heel dunnen wandjes, zij verging van de pijn zonder ijzers, was drama. Platvoeten en dunne wand van nature. Ik was blij dat er ijzers waren..

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:42

1 op de 4 paardeneigenaren leest mee of post op een paardenforum, las ik een keer ergens, sorry weet de bron niet meer.

Wie echter de discussiegroepen op internet bijhoudt zal net als ons zichzelf afvragen waar al die mislukte NB gevallen dan zijn. Het aantal succesverhalen over Natuurlijk Bekappen overtreft het aantal probleemgevallen vele malen. Hoe kan dat? En waarom neemt het aantal Natuurlijk Bekappers nog steeds toe?

Er zitten wel degelijk smeden en ook NB-ers op bokt. Een van de hoefsmeden die op cursus kwam had een opmerking:

"Als ik me zielig voel ga ik even op bokt kijken en zie ik allemaal mensen die veel triester zijn en voel ik me meteen een stuk beter"

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:43

Wie zijn dan de NB-ers op bokt, Arabesk?
En dan mensen met een diploma op zak?

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:44

detour schreef:
Siul, ik had oko een merrie met heel dunnen wandjes, zij verging van de pijn zonder ijzers, was drama. Platvoeten en dunne wand van nature. Ik was blij dat er ijzers waren..

nogmaals een dunne wand of zool of platvoeten zijn niet aangeboren, maar zo geworden door de omstandigheden

blader maar even terug, dan hoef ik mezelf ook niet te herhalen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:47

Arabesk schreef:
nogmaals een dunne wand of zool of platvoeten zijn niet aangeboren, maar zo geworden door de omstandigheden

Tja het schijnt niet door te dringen.

Wanneer je er al BIJ VOORBAAT vanuit gaat dat er geen herstel mogelijk is, is er ook geen herstel mogelijk.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:48

Nee hoor, het waren klassieke Volbloedhoeven. Deze paarden worden voor snelheid gefokt, is inherent aan type hoefwandjes e.d.

Ik heb daar een geweldige smid voor gehad en ze is netjes behandeld. Dus eigenlijk boeit nb me totaal niet mbt haar. Ze had dan waarschijnlijk NIET meer kunnen lopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:50

opala schreef:
Arabesk schreef:

Tja het schijnt niet door te dringen.

Wanneer je er al BIJ VOORBAAT vanuit gaat dat er geen herstel mogelijk is, is er ook geen herstel mogelijk.

Herstel? Clown
Sjonge jonge, jij weet echt geen bal van de hoeven van Ierse renpaarden, dus oordeel neit over iets waar je totaal geen kaas van hebt gegeten.
De NL smid die idd een natural insteek had verklootte haar voeten, gelukkig was er een geweldige TB, die heeft haar weer in orde gekregen. Ach gut

Als je een goede T smid hebt, zijn dit soort paarden overeind te houden. Ik heb er in gewerkt, dus laat me totaal geen andere visie aan praten. helaas, OPala. Slapen

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:50

Juist dravers en racepaarden hebben nog de beste hoeven, omdat er niet op showuiterlijk maar op hardheid en uithoudingsvermogen gefokt wordt.

Wij hebben een draver met smalle hoefjes en dat zie je heel veel. Ik begon zelfs al bijna te denken dat het aan het ras lag. Totdat ik dravers mocht bekappen die nog nooit ijzers onder hadden gehad, die hadden net zulke mooie brede hoeven als mijn arabje.

omdat dravers vaak al heel vroeg worden beslagen is de schade des te groter.

En nogmaals, de hoef is geen statisch gegeven, een heof is na een jaar verdwenen en heb je een 'nieuwe hoef'. Het bot kan misschien kleiner of slechter zijn van nature, maar de hoef kan zich uitstekend aanpassen aan verschillende omstandigheden.

Jouw nagel die tussen de deur heeft gezeten en blauw is, blijft ook niet voor eeuwig zo.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:52

Arabesk schreef:
detour schreef:

Nou dan is 24/7 in de wei kennelijk geen succes, want ondanks dat heeft dat paard al 11 jaar TE dunne zolen.

Zijn baas maakt er verder 3 a 4 keer per week een buitenrit mee. Asfalt en zandwegen.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:53

Van een paard dat altijd alleen maar op de wei staat, kan je niet verwachten dat ie automatisch dan ook over asfalt kan.

Dat is ook een van de vragen van de toets die cursisten moeten maken, niet verklappen dus Haha!

De hoeven passen zich aan aan de ondergrond 'weide'. Wil je ermee over asfalt kunnen moet je of de weide aanpassen (delen rondom drinkbak etc verharden) of de slijtage aanbrengen die zou hebben plaatsgevonden wanneer het paard op harde ondergrond had geleefd.

En dat is precies wat NB doet: de hoeven zich laten aanpassen op het gebruik dat je van hem vergt.

Een paard dat je alleen op weide en bak gebruikt kan je dus ook iets anders bekappen waarbij je een driehoekje laat staan achterin voor meer grip.

Als je een konikje uit de polder trekt kan je ook niet verwachten dat ie meteen een trektocht van 100 km kan maken over asfalt, als de hoeven nog nooit asfalt hebben 'gezien'
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-09-08 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

zwerten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:54

marleen_usar schreef:
Ik heb een paar keer meegemaakt dat een pony scheef op de hoeven is gezet,daar zijn ze kreupel door gaan lopen.Ik hou het liever bij de ouderwetse manier, daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Waar kan je die statistieken raadplegen ?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:56

Arabesk schreef:
Juist dravers en racepaarden hebben nog de beste hoeven, omdat er niet op showuiterlijk maar op hardheid en uithoudingsvermogen gefokt wordt.

Wij hebben een draver met smalle hoefjes en dat zie je heel veel. Ik begon zelfs al bijna te denken dat het aan het ras lag. Totdat ik dravers mocht bekappen die nog nooit ijzers onder hadden gehad, die hadden net zulke mooie brede hoeven als mijn arabje.

omdat dravers vaak al heel vroeg worden beslagen is de schade des te groter.

En nogmaals, de hoef is geen statisch gegeven, een heof is na een jaar verdwenen en heb je een 'nieuwe hoef'. Het bot kan misschien kleiner of slechter zijn van nature, maar de hoef kan zich uitstekend aanpassen aan verschillende omstandigheden.

Jouw nagel die tussen de deur heeft gezeten en blauw is, blijft ook niet voor eeuwig zo.

dravers hebben vaak harde hoeven, renpaarden juist niet.
Zolang jij niet in die buisness hebt gewerkt kan ik geen bal met jouw mening. Geen ervaring is een holle opvatting. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:57

HennyW, het paard waar ik het over had, en vervolgens door Arabesk werd aangenomen dat het dier 23/7 in een hok staat, loopt 24 uur in de wei en in de minder mooie maanden van het jaar, altijd nog zolang het licht is.
Verder heeft ze een hoog percentage volbloed, wat de dunne zooltjes en wandjes nog wel eens kan verklaren.
Arabeks, inderdaad hebben Volbloeden harde hoeven. Dit is genetisch bepaald en dit hebben ze te danken aan de voorouders, de Arabieren en Berbers. Ga je, zoals hier in Nederland is gebeurd, Volbloed gebruiken als veredelaar van het Gelderse paard, dan krijg je echt niet de hoefkwaliteit die de Volbloed heeft, omdat er immers ook nog ander bloed in zit.
Verder is het nog eens zo dat witte hoeven vele malen zachter en zwakker zijn dan zwarte. Maar daar hebben jullie vast nog nooit van gehoord?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:00

Kunnen er toch geen verschillen zitten in witte en zwarte? Mijn paard heeft voor zwarte hoefjes en achter witte. De achtersten, de witte dus, zijn tot nu toe het sterkst gebleken.... Dus ook die kun je niet over 1 kam scheren, denk ik.

Verder weet ik persoonlijk te weinig over renpaarden en dravers, dus daar oordeel ik niet over. Ik vind wel dat er tussen NBers veel verschillen kunnen zitten en ik snap niet waarom al die stromingen vaak over 1 kam geschoren worden.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:01

zwerten schreef:
marleen_usar schreef:
Ik heb een paar keer meegemaakt dat een pony scheef op de hoeven is gezet,daar zijn ze kreupel door gaan lopen.Ik hou het liever bij de ouderwetse manier, daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Waar kan je die statistieken raadplegen ?

die statistieken heb ik niet voorhanden

wel deze:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm

Resultaten uit een enquete onder meer dan 500 paardeneigenaren die overstapten op NB

Bruikbaarheid tijdens overgangsfase:

1) 49.91% Geen enkel probleem
2) 35.73% Goed (sommige ondergronden vermijden)
3) 8.51% Niet goed bruikbaar
4) 4.91% Totaal niet bruikbaar

Gevoeligheid tijdens de overgangsfase

52.74%
Gevoelig op grind en losse steentjes (279 van 529)

35.92%
Gevoelig op onregelmatig verharde wegen (190 van 529)

13.99%
Gevoelig op asfalt (74 van 529)

3.59%
Gevoelig op overharde paden (19 van 529)

3.21%
Gevoelig op mul zand (17 van 529)

3.02%
Gevoelig op weidegrond (16 van 529)

Hoe lang duurde de gevoeligheid?

1) 29.30% Geen gevoeligheid
2) 10.59% Minder dan 1 maand
3) 7.18% Minder dan 3 maanden
4) 7.37% Minder dan 6 maanden
5) 7.18% Minder dan 12 maanden
6) 1.51% Minder dan 18 maanden
7) 1.51% Minder dan 24 maanden
8) 35.35% Nog niet bekend

Hoe betrouwbaar zijn de statistische gegevens die op deze website worden getoond?

De ingevoerde gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het online samenstellen van de grafieken. Dit gebeurt realtime, geheel automatisch, en vereist geen handmatige betrokkenheid van de makers van http://www.hoefnatuurlijk.nl

De betrouwbaarheid hangt voornamelijk af van de betrouwbaarheid van de mensen die de gegevens verstrekken. We hebben geen aanleiding te veronderstellen dat mensen doelbewust misleidende gegevens invoeren, maar invulfouten zijn natuurlijk altijd mogelijk.

Een belangrijk punt is dat je moet beseffen dat de mensen die deze gegevens verstrekken geen doorsnede van de bevolking vertegenwoordigen maar een doorsnede van het http://www.hoefnatuurlijk.nl-publiek! En we mogen (helaas?) aannemen dat er verschillen zijn tussen de paardeneigenaars in het algemeen en http://www.hoefnatuurlijk.nl-bezoekers.

De bezoekers van deze website zijn mensen die een meer dan gemiddelde belangstelling vertonen in Natuurlijk Bekappen want anders kwamen ze hier niet. We mogen dus aannemen dat de gegevens ietwat gekleurd zijn naar het Natuurlijk Bekappen toe.

Helaas maar waar is het feit dat veel mensen Natuurlijk Bekappen pas uitproberen als hun paard hoefproblemen heeft gekregen. Je mag dus aannemen dat er op http://www.hoefnatuurlijk.nl relatief veel mensen zitten die een paard hebben met hoefproblemen. Ook dit zal de gegevens natuurlijk ietwat kleuren.

Dit in het achterhoofd houdende leveren de gegevens natuurlijk een goed overzicht van wat er gaande is op hoefgebied. In veel grafieken maakt het niets uit dat de bezoekers van http://www.hoefnatuurlijk.nl geen representatie vertegenwoordigen van de doorsnee paardenhouder; de tevredenheid over de diverse alternatieve bekappingen en de duur van de eventuele overgangsfase worden hier bijvoorbeeld niet door beinvloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:03

Twiggy, over het algemeen kun je aannemen dat een zwarte hoef harder is dan een witte. Natuurlijk zullen ook hier uitzonderingen zijn.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:04

suleilitha schreef:
Arabeks, inderdaad hebben Volbloeden harde hoeven. Dit is genetisch bepaald en dit hebben ze te danken aan de voorouders, de Arabieren en Berbers. Ga je, zoals hier in Nederland is gebeurd, Volbloed gebruiken als veredelaar van het Gelderse paard, dan krijg je echt niet de hoefkwaliteit die de Volbloed heeft, omdat er immers ook nog ander bloed in zit.
Verder is het nog eens zo dat witte hoeven vele malen zachter en zwakker zijn dan zwarte. Maar daar hebben jullie vast nog nooit van gehoord?

ja hoor, dat broodje aap verhaal ken ik. Dat is namelijk niet waar. Het enige verschil is dat er wel of geen pigment inzit. In witte hoeven zie je scheurtjes en blauwe/rode plekken eerder dan in zwarte, dus lijkt het zo.

Ook kwpners doen het heel goed op blote voeten. Er is nog geen enkel ras gevonden waarvan wij zeggen 'nee nb kan daar niet mee want ze zijn te ver doorgefokt'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:07

Het is geen broodje aap verhaal.
Het hoorn van een witte hoef is zachter dan van een zwarte. Jij zou dat moeten weten, je vijlt toch op veel hoeven om? Of kijk je daarbij niet naar de kleur???

Tuurlijk zijn er KWPNers die het goed doen op blote voeten, mits je er niet te veel mee op de verharde weg komt, maar dat geldt voor elk paard.