Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:33

Ja dat meen ik Haha! Dus om te stellen dat een bitloze optoming niet gemeen is, is een verradelijke.

Zo ook de term NATUURLIJK bekappen. Dat suggereert iets, maar verzekerd NIETS!
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 10-07-08 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Pensionnetje schreef:
Ja dat meen ik Haha! Dus om te stellen dat een bitloze optoming niet gemeen is, is een verradelijke.

Nee hoor, want ik heb het over mijn eigen situatie en daar is niets gemeens aan. Knipoog
Net zo min als dat ik mijn paard niet alle kundige zorg geef, die hij verdient. Lachen
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 10-07-08 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Nadya, als jij denkt dat je het allemaal zo goed doet, hoef je je toch niet aangesproken te voelen Ach gut .

Pensionnetje, my thoughts exactly. Kijk maar eens wat er de afgelopen 10 (20?) jaar voor onzin is verkocht aan de mensen en hoeveel geld er in onzin omgaat. En ja, als ik een keer iets geinigs bedenk dat marktpotentieel heeft, zal ik het ook zeker doen. Maar dan natuurlijk niet iets waar de paarden onder leiden, liever de goedgelovige baasjes Nagelbijten / Gniffelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:34

Lovely, het is de manier hoe je het verwoord hebt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:35

Nadya schreef:
Pensionnetje schreef:

Nee hoor, want ik heb het over mijn eigen situatie en daar is niets gemeens aan. Knipoog
Net zo min als dat ik mijn paard niet alle kundige zorg geef, die hij verdient. Lachen

Dit topic gaat over iets algemeens, als je het over je eigen situatie wilt hebben om daar alle details van te bespreken, dan kun je best een eigen topic openen Lachen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:36

Geen behoefte aan, hoor. Ik heb geen adviezen van bokkers nodig over deze zaak. Mijn paard is kerngezond verder en dolgelukkig. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:37

Nadya schreef:

Die is best mild toch? Gezien het leed van de paarden vind ik mezelf uiterst mild als ik het onbehoorlijk en verwerpelijk noem, diep van binnen zou ik het liever anders noemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:38

Lovely schreef:
Nadya schreef:

Die is best mild toch? Gezien het leed van de paarden vind ik mezelf uiterst mild als ik het onbehoorlijk en verwerpelijk noem, diep van binnen zou ik het liever anders noemen.

Als je het over die bepaalde voorbeelden hebt in dit topic (foto's), tja, daar word ik ook heel erg verdrietig van. Heb ik ook aangegeven........

Maar geloof jij dat er ook NB methoden zijn, die wel voor hele positieve ervaringen zorgen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:41

Kymalin schreef:
Niet aanvallend bedoeld maar die uitspraak heb ik ook al velen met jou horen zeggen en eigenlijk vind ik het onzin. Om maar een voorbeeld te noemen; Iedereen valt over de rollkur van met name Anky van Grunsven en Coby van Baalen. Mag je daar dan pas een mening over hebben als je zelf je paard met z'n neus tussen de voorbenen hebt getrokken? Dacht het toch niet.. Knipoog

Rollkur ... zou niet weten wat het is. De neus tussen de voorbenen, krijg ik voor elkaar met eenvoudig een paardensnoepje aan te bieden.

Bekappen valt of staat met hoe iemand het toepast en in welke omstandigheden het wordt toegepast.

Mijn paard bijvoorbeeld zou -durf ik te denken- totaal niet gebaat zijn met NB wanneer ze niet enkele maanden per jaar 24 uurs weidegang zou hebben.

Wanneer de hoeven van mijn paard -door wat voor omstandigheden ook- ontaardt in een rampscenario, zou je op de hoogte moeten zijn van de rest van de omstandigheden om een beeld te kunnen vormen, dat NB niet werkt .... in die situatie/omstandigheden.

Wanneer het niet te volgen is, hoor ik het graag.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:43

IK geloof niet in de naam die ergens aan gekleefd wordt, maar uitsluitend in de kundigheid van de mensen die het uitvoeren. Wat voor sticker erop geplakt zit boeit me niets. Resultaat is wat telt.
En wat betreft het natuurlijk bekappen zien we zeer regelmatig "vakkundig" klunswerk. Vind je het dan gek dat mensen met kritiek komen of zich er zelfs tegen keren?

Of mijn paarden nu volgens de X of Y methode worden bekapt zal me een zorg zijn. Zolang het paard er goed en verantwoord op voort kan mogen ze het wat mij betreft zelfs met een computer uitvoeren....Alles draait om het resultaat. Niets meer niets minder!

Namen zijn slechts lucht......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:44

Ik zie ook het nut er niet van om een 24/7 stalpaard natuurlijk te laten bekappen. Dan mis je toch het hele plaatje erachter, denk ik.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:49

Voor een paard dat correct op zijn voeten staat, maakt het niet uit of deze op stal staat, in de wei loopt, dressuuroefeningen doet, voor de kar loopt of 1.60 parcoursen springt. Een paard dat goed op zijn voeten staat, kan zijn lijf goed bewegen, kan uit de voeten en plaatjes doen er dus niet toe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:52

Lovely schreef:
Voor een paard dat correct op zijn voeten staat, maakt het niet uit of deze op stal staat, in de wei loopt, dressuuroefeningen doet, voor de kar loopt of 1.60 parcoursen springt. Een paard dat goed op zijn voeten staat, kan zijn lijf goed bewegen, kan uit de voeten en plaatjes doen er dus niet toe.

Een paard is gemaakt om te bewegen. Juist het lopen op het land is goed voor de voeten, voor de bloedsomloop, goed voor de hoeven. Verder vind ik het sowieso geen fijn plaatje, een paard wat te lang dagelijks op stal staat. Zeker de mijne moet je dat niet aandoen, die is doodongelukkig op stal. Ja

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:52

Pensionnetje schreef:
IK geloof niet in de naam die ergens aan gekleefd wordt, maar uitsluitend in de kundigheid van de mensen die het uitvoeren. Wat voor sticker erop geplakt zit boeit me niets. Resultaat is wat telt.
En wat betreft het natuurlijk bekappen zien we zeer regelmatig "vakkundig" klunswerk. Vind je het dan gek dat mensen met kritiek komen of zich er zelfs tegen keren?

Of mijn paarden nu volgens de X of Y methode worden bekapt zal me een zorg zijn. Zolang het paard er goed en verantwoord op voort kan mogen ze het wat mij betreft zelfs met een computer uitvoeren....Alles draait om het resultaat. Niets meer niets minder!

Namen zijn slechts lucht......

Wanneer ik beweer dat het uiterlijk van de hoef er niet toe doet, maar meer nog hoe het paard ermee overweg kan, dan wordt ik voor achterlijk versleten Cool .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:53

opala schreef:
Kymalin schreef:
Niet aanvallend bedoeld maar die uitspraak heb ik ook al velen met jou horen zeggen en eigenlijk vind ik het onzin. Om maar een voorbeeld te noemen; Iedereen valt over de rollkur van met name Anky van Grunsven en Coby van Baalen. Mag je daar dan pas een mening over hebben als je zelf je paard met z'n neus tussen de voorbenen hebt getrokken? Dacht het toch niet.. Knipoog

Rollkur ... zou niet weten wat het is. De neus tussen de voorbenen, krijg ik voor elkaar met eenvoudig een paardensnoepje aan te bieden.

Bekappen valt of staat met hoe iemand het toepast en in welke omstandigheden het wordt toegepast.

Mijn paard bijvoorbeeld zou -durf ik te denken- totaal niet gebaat zijn met NB wanneer ze niet enkele maanden per jaar 24 uurs weidegang zou hebben.

Wanneer de hoeven van mijn paard -door wat voor omstandigheden ook- ontaardt in een rampscenario, zou je op de hoogte moeten zijn van de rest van de omstandigheden om een beeld te kunnen vormen, dat NB niet werkt .... in die situatie/omstandigheden.

Wanneer het niet te volgen is, hoor ik het graag.

Dat zegt al genoeg over jouw kennis.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:55

Is het in het belang van je paard dat je precies weet wat een rollkur is???
Lijkt mij niet bepaald, hoor....... Haha!
Ik had het liever ook niet geweten, want ik hou helemaal niet van die methodes.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:56

Zucht , gaan we nu weer vervallen in de eeuwige discussie 24 uur buitengooien of op stal?
Wat mij betreft ligt voor het moderne paard de waarheid ergens in het midden. Bovendien is het van achter de PC onmogelijk te beoordelen wat voor welk paard de beste oplossing is.

Een gezond en psychisch stabiel paard moet het uitgangs punt zijn. Hoe je dat bereikt is totaal ondergeschikt en een zinloze discussie waarin er geen "winnaars" zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:56

Juist omdat mijn paard deels stalpaard is, zie ik wat sterk beperkte bewegingsvrijheid doet met de hoeven van het paard, alleshalve goed dus!

Elk lichaamsdeel van elk levend wezen houdt je alleen optimaal functioneel door regelmatig gebruik ervan Knipoog .

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:59

opala schreef:
Juist omdat mijn paard deels stalpaard is, zie ik wat sterk beperkte bewegingsvrijheid doet met de hoeven van het paard, alleshalve goed dus!

Elk lichaamsdeel van elk levend wezen houdt je alleen optimaal functioneel door regelmatig gebruik ervan Knipoog .

Ja statisch gezien heb je gelijk maar ieder geval is anders. Zo heb ik er een staan die juist in zijn vrijheid beperkt moet worden omdat zij over haar grenzen gaat met 24/24 uur buiten staan. Haar karakter maakt dat zij zich dan letterlijk kapot loopt. Met snachts op stal krijgt zij de rust die haar benen zo hard nodig hebben. Haar hoefkwaliteit leidt hier helemaal niets door en is uitstekend te noemen. Dus oordeel niet over andermans paarden en hoe zij dit volgens JOU moeten aanpakken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:01

Nou Pensionnetje, ik verval helemaal niet in de eeuwige discussie 24 uur buiten of 24 uur op stal. Er is nog een heel gebied tussen in Knipoog . Mijn paard (blijkbaar geen modern paard????) is een echt 24 uurs buitenpaard. Hele jaar door. Ja. Hoe dat is, als hij 25 jaar is, daar doe ik geen uitspraken over, maar voor nu is hij het liefst buiten in zijn natuurgebied tussen zijn maatjes. Ja

Het uitgangspunt van NB ligt zeer zeker bij een fysiek en mentaal gezond paard Lachen . Dus eentje met veel uitloop, dat kan 24 uur zijn of iets korter. Maar bij een 24/7 stalpaard, zie ik echt het nut niet van NB. Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:04

Zoals gezegd IEDER paard is anders. Als het voor jouw 25 jarige paard zo werkt dan is het fantastisch. Echter er komt een moment voor een bejaard paard dat zij liever niet meer worden blootgesteld aan het wisselende humeur van de weergoden. Wat doe je dan? Halstarrig vasthouden aan je "geloof"? Of het beste voor je paard kiezen en hem snachts droog, windvrij en warm opstallen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:08

Pensionnetje schreef:
Zoals gezegd IEDER paard is anders. Als het voor jouw 25 jarige paard zo werkt dan is het fantastisch. Echter er komt een moment voor een bejaard paard dat zij liever niet meer worden blootgesteld aan het wisselende humeur van de weergoden. Wat doe je dan? Halstarrig vasthouden aan je "geloof"? Of het beste voor je paard kiezen en hem snachts droog, windvrij en warm opstallen?

Misschien kun je goed lezen? Ik zeg niet voor niets dat ik er nog geen uitspraken over doe als het beestje 25 jaar is. Ik geloof dat ik altijd kijk naar mijn paard, hoor. Knipoog
Hij geeft aan en ik spring daarop in.

Het paard van mijn vriendin is inmiddels 37 jaar en staat overdag buiten en 's nachts binnen. In de zomer overigens gewoon 24/7 buiten desnoods met regendeken, zoals nu. Beestje doet het super, is gelukkig, maar wel stokoud.
Ik vind het prima zo en zal tegen de tijd dat mijn paard wat anders gaat aangeven ook zeker een fijne stal voor hem regelen. Zo halstarrig ben ik. Haha!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:09

Nadya schreef:
Ik zie ook het nut er niet van om een 24/7 stalpaard natuurlijk te laten bekappen. Dan mis je toch het hele plaatje erachter, denk ik.........

Nu hou ik duw wel een groot gedeelte van mijn paarden 24/7 buiten met loopstal, verharding en droge harde zand grond dus zijn bij mij wel de juiste omstandigheden om NB te doen waarschijnlijk.
Maar aan de andere kant hou ik mijn paarden op een voor hun redelijk natuurlijke wijze maar hun hoeven moeten nog steeds als individu behandelt en bekapt worden omdat ze allemaal hun eigennaardigheden hebben.

Een kennis van mij doet haar paarden NB maar dan met behulp van mijn vriend/smid, ze doet het heel erg netjes maar eens in de zoveel tijd moet mijn vriend de zool zel iets uitsnijden omdat haar paard anders echt niet meer wil lopen.
Draagrand bij traditioneel is ook niet alleen de hoefwand maar ook de witte lijn doet nog mee en een klein stukje van zool die aan de kant van de witte lijn zit.

Nogmaal ik heb niets tegen het zelf onderhoud van de hoeven in samenwerking met een kundige begeleider, kan het alleen maar aanmoedigen maar stromingen zoals A&A die naar buiten toe brengen + het prutswerk wat we hier hebben mogen aanschouwen vind ik dus helemaal niets te maken hebben met kundigheid en inzicht.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:12

Nadya schreef:
Pensionnetje schreef:

Misschien kun je goed lezen? Ik zeg niet voor niets dat ik er nog geen uitspraken over doe als het beestje 25 jaar is. Ik geloof dat ik altijd kijk naar mijn paard, hoor. Knipoog
Hij geeft aan en ik spring daarop in.

Het paard van mijn vriendin is inmiddels 37 jaar en staat overdag buiten en 's nachts binnen. In de zomer overigens gewoon 24/7 buiten desnoods met regendeken, zoals nu. Beestje doet het super, is gelukkig, maar wel stokoud.
Ik vind het prima zo en zal tegen de tijd dat mijn paard wat anders gaat aangeven ook zeker een fijne stal voor hem regelen. Zo halstarrig ben ik. Haha!

Het siert je dat je dan in iedergeval voor je paard kiest. Maar tergelijkertijd gaat (zo als zo vaak) de gehele theorie (het natuurlijk houden van paarden) kompleet mank.

Ik krijg steeds vaker de indruk dat mensen hun paarden 24/24 buiten houden niet vanwege het paardenwelzijn maar vanuit kostenbesparing. Stalling is aanmerkelijk goedkoper, dekens mogen niet worden gebruikt en hoefijzers zijn uit den boze. Een snel reken sommetje leert me dat ik al gauw duizenden euro's per jaar kan besparen dan. Laat mijn man het maar niet niet horen. Die valt dan spontaan voor het hele "natural" concept. Haha!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:12

opala schreef:

Grappig detail want ik heb ook paarden die hun hele leven al 's nachts op stal gaan en die hoeven zijn niet beter of slechter dan die van de 24/7 paarden.
Hebben die van mij dan zulke goede voeten?

En hoe rijmpt een gedeeltelijk stal paard in het principe van NB en 24/7 buiten?