Zo ook de term NATUURLIJK bekappen. Dat suggereert iets, maar verzekerd NIETS!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pensionnetje schreef:Ja dat meen ikDus om te stellen dat een bitloze optoming niet gemeen is, is een verradelijke.
Nadya schreef:Pensionnetje schreef:Ja dat meen ikDus om te stellen dat een bitloze optoming niet gemeen is, is een verradelijke.
Nee hoor, want ik heb het over mijn eigen situatie en daar is niets gemeens aan.
Net zo min als dat ik mijn paard niet alle kundige zorg geef, die hij verdient.
Nadya schreef:Lovely, het is de manier hoe je het verwoord hebt.
Lovely schreef:Nadya schreef:Lovely, het is de manier hoe je het verwoord hebt.
Die is best mild toch? Gezien het leed van de paarden vind ik mezelf uiterst mild als ik het onbehoorlijk en verwerpelijk noem, diep van binnen zou ik het liever anders noemen.
Kymalin schreef:Niet aanvallend bedoeld maar die uitspraak heb ik ook al velen met jou horen zeggen en eigenlijk vind ik het onzin. Om maar een voorbeeld te noemen; Iedereen valt over de rollkur van met name Anky van Grunsven en Coby van Baalen. Mag je daar dan pas een mening over hebben als je zelf je paard met z'n neus tussen de voorbenen hebt getrokken? Dacht het toch niet..
Lovely schreef:Voor een paard dat correct op zijn voeten staat, maakt het niet uit of deze op stal staat, in de wei loopt, dressuuroefeningen doet, voor de kar loopt of 1.60 parcoursen springt. Een paard dat goed op zijn voeten staat, kan zijn lijf goed bewegen, kan uit de voeten en plaatjes doen er dus niet toe.
Pensionnetje schreef:IK geloof niet in de naam die ergens aan gekleefd wordt, maar uitsluitend in de kundigheid van de mensen die het uitvoeren. Wat voor sticker erop geplakt zit boeit me niets. Resultaat is wat telt.
En wat betreft het natuurlijk bekappen zien we zeer regelmatig "vakkundig" klunswerk. Vind je het dan gek dat mensen met kritiek komen of zich er zelfs tegen keren?
Of mijn paarden nu volgens de X of Y methode worden bekapt zal me een zorg zijn. Zolang het paard er goed en verantwoord op voort kan mogen ze het wat mij betreft zelfs met een computer uitvoeren....Alles draait om het resultaat. Niets meer niets minder!
Namen zijn slechts lucht......
opala schreef:Kymalin schreef:Niet aanvallend bedoeld maar die uitspraak heb ik ook al velen met jou horen zeggen en eigenlijk vind ik het onzin. Om maar een voorbeeld te noemen; Iedereen valt over de rollkur van met name Anky van Grunsven en Coby van Baalen. Mag je daar dan pas een mening over hebben als je zelf je paard met z'n neus tussen de voorbenen hebt getrokken? Dacht het toch niet..
Rollkur ... zou niet weten wat het is. De neus tussen de voorbenen, krijg ik voor elkaar met eenvoudig een paardensnoepje aan te bieden.
Bekappen valt of staat met hoe iemand het toepast en in welke omstandigheden het wordt toegepast.
Mijn paard bijvoorbeeld zou -durf ik te denken- totaal niet gebaat zijn met NB wanneer ze niet enkele maanden per jaar 24 uurs weidegang zou hebben.
Wanneer de hoeven van mijn paard -door wat voor omstandigheden ook- ontaardt in een rampscenario, zou je op de hoogte moeten zijn van de rest van de omstandigheden om een beeld te kunnen vormen, dat NB niet werkt .... in die situatie/omstandigheden.
Wanneer het niet te volgen is, hoor ik het graag.
opala schreef:Juist omdat mijn paard deels stalpaard is, zie ik wat sterk beperkte bewegingsvrijheid doet met de hoeven van het paard, alleshalve goed dus!
Elk lichaamsdeel van elk levend wezen houdt je alleen optimaal functioneel door regelmatig gebruik ervan.
Pensionnetje schreef:Zoals gezegd IEDER paard is anders. Als het voor jouw 25 jarige paard zo werkt dan is het fantastisch. Echter er komt een moment voor een bejaard paard dat zij liever niet meer worden blootgesteld aan het wisselende humeur van de weergoden. Wat doe je dan? Halstarrig vasthouden aan je "geloof"? Of het beste voor je paard kiezen en hem snachts droog, windvrij en warm opstallen?
Nadya schreef:Ik zie ook het nut er niet van om een 24/7 stalpaard natuurlijk te laten bekappen. Dan mis je toch het hele plaatje erachter, denk ik.........
Nadya schreef:Pensionnetje schreef:Zoals gezegd IEDER paard is anders. Als het voor jouw 25 jarige paard zo werkt dan is het fantastisch. Echter er komt een moment voor een bejaard paard dat zij liever niet meer worden blootgesteld aan het wisselende humeur van de weergoden. Wat doe je dan? Halstarrig vasthouden aan je "geloof"? Of het beste voor je paard kiezen en hem snachts droog, windvrij en warm opstallen?
Misschien kun je goed lezen? Ik zeg niet voor niets dat ik er nog geen uitspraken over doe als het beestje 25 jaar is. Ik geloof dat ik altijd kijk naar mijn paard, hoor.![]()
Hij geeft aan en ik spring daarop in.
Het paard van mijn vriendin is inmiddels 37 jaar en staat overdag buiten en 's nachts binnen. In de zomer overigens gewoon 24/7 buiten desnoods met regendeken, zoals nu. Beestje doet het super, is gelukkig, maar wel stokoud.
Ik vind het prima zo en zal tegen de tijd dat mijn paard wat anders gaat aangeven ook zeker een fijne stal voor hem regelen. Zo halstarrig ben ik.
opala schreef:Juist omdat mijn paard deels stalpaard is, zie ik wat sterk beperkte bewegingsvrijheid doet met de hoeven van het paard, alleshalve goed dus!
Elk lichaamsdeel van elk levend wezen houdt je alleen optimaal functioneel door regelmatig gebruik ervan.