Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suleilitha schreef:suleilitha schreef:Iemand die paardrijles geeft, dient hiervoor een instructeursopleiding te volgen, alwaar men wordt onderwezen
Je bedoelt toch hopelijk niet de welbekende orun cursus?
suleilitha schreef:Lieve skat, dit staat hier een beetje vreemd, net of ik heb gezegd dat er iets mis is met Orun, maar die uitspraak kwam van ene Jovink. (ik kan het niet helpen maar dit roept bij mij meteen associaties op met biergooien en voederbietels)
Beter Orun dan niks, maar de mensen die geen Orun hebben en wel adverteren met lesgeven a la NH rijzen ondertussen als paddestoelen de grond uit. Vreemd, want door de droogte van de laatste weken is mijn gazonmaaier al weken de schuur niet meer uit geweest!
KiWiKo schreef:henny_w schreef:Een tijdje terug heb ik een uitgebreid artikel gelezen (helaas niet opgeslagen) over verschillende kuddes wilde paarden in Amerika die al zo'n 12 jaar gevolgd worden door onderzoekers.
Wat hen opviel is dat een groot gedeelte van deze paarden al op 5 jarige leeftijd artrose hebben.
De meesten werden niet ouder dan 7 jaar !
Heel merkwaardig als ze dan toch zo gezond leven en nog wel op natuurlijke hoeven.
iets zegt me dat je dit onderzoek op geen enkele NB site tegenkomt
Kymalin schreef:Angela schreef:Ik zeg ook niet dat stal de enige reden is.. ik weet niet waar je dat in mijn post leest??
Nergens, dat beweer ik ook niet, ik vul gewoon de informatie over gallen aan, maar dat vat je als aanvallend op begrijp ik uit jouw vraag?
KiWiKo schreef:henny_w schreef:Een tijdje terug heb ik een uitgebreid artikel gelezen (helaas niet opgeslagen) over verschillende kuddes wilde paarden in Amerika die al zo'n 12 jaar gevolgd worden door onderzoekers.
Wat hen opviel is dat een groot gedeelte van deze paarden al op 5 jarige leeftijd artrose hebben.
Heel merkwaardig als ze dan toch zo gezond leven en nog wel op natuurlijke hoeven.
iets zegt me dat je dit onderzoek op geen enkele NB site tegenkomt
KiWiKo schreef:daar zitten de doodgeborenen en de veulensterftes bij........ dus zal redelijk overeenkomen
henny_w schreef:Een tijdje terug heb ik een uitgebreid artikel gelezen (helaas niet opgeslagen) over verschillende kuddes wilde paarden in Amerika die al zo'n 12 jaar gevolgd worden door onderzoekers.
opala schreef:Valt mij ontzettend tegen dat je dat niet opgeslagen hebt, had dat uitgebreide artikel graag gelezen. Ik geloof er namelijk helemaal niks van ... gek hé.
Angela schreef:Was niet aanvullend bedoelt, maar misschien begreep jij mijn post anders als dat ik hem bedoelt had
Zahlina schreef:Hoefschoenen is een optie die ik eigenlijk nooit overwogen heb.
Te omslachtig en ik beken, hebben ze deze nodig dan toch maar een ijzer.
suleilitha schreef:Even gekeken op de site van PN hoe ze daar tekeer gaan over bovengenoemde link. Tssssssssssssst, mijn broek zakt me er spontaan van af en de mate van respectloosheid t.o.v iemand die zowel in springen, dressuur, TREC, enz. enz, enz. al helemaal!!!!
CherokeeChum schreef:O.k.....Wat in een ideale wereld zou moeten gebeuren is ook selecteren op gezonde voeten die zonder ijzers kunnen.
Ik bedoel hiermee dat de voeten dermate goed moeten zijn dat een paard zou moeten kunnen functioneren op een keuring, zonder ijzers.Ik laat sport even uit de picture
Maar monsteren op het harde moet zondermeer kunnen.
Kan dit niet dan is het paard in kwestie voor mij niet fokwaardig. Ik zou er voor willen pleiten dat alle keuringspaarden zonder ijzers voor gebracht worden,dan scheid je een hoop kaf van het koren,en vallen hoefgebreken door de mand,daar ze niet meer door beslag verdoezeld kunnen worden. Alle paarden waar mee gefokt word zouden zo'n keuring moeten doorlopen,dat scheelt een hoop ellende op termijn. Veel plezier nog met deze ,,discussie''
Isapaardje schreef:Angela schreef:Dat is dus echt vragen om problemen. Het opbouwen moet met beleid gebeuren. De hoef mag absoluut niet meer slijten als dat er aangroeit. Maximaal is dat er geen onderhoud nodig is, omdat er op de weg evenveel afslijt als dat erbij groeit. Is het meer? dan ben je onverstandig bezig!
Of dan trek je hoefschoenen aan![]()
Als menner rij je sowieso meer op harde weg (je kunt/mag de berm niet eens in). Ook snellere gangen (maar geen galop .. wettelijk gezien mag je in een woonwijk/30 km zone niet eens in galop rijden).
De hoeven van een menpaard, zeker in het menseizoen, slijten bijna altijd harder dan ze aangroeien, tenzij je regelmatig over bos/zandpaden kunt rijden.
Dan zijn hoefschoenen ideaal als je, zoals ik, geen hoefijzers wilt.
CherokeeChum schreef:Maar monsteren op het harde moet zondermeer kunnen.
Kan dit niet dan is het paard in kwestie voor mij niet fokwaardig. Ik zou er voor willen pleiten dat alle keurings
paarden zonder ijzers voor gebracht worden,dan scheid je een hoop kaf van het koren,en vallen hoefgebreken door de mand,daar ze niet meer door beslag verdoezeld kunnen worden. Alle paarden waar mee gefokt word zouden zo'n keuring moeten doorlopen,dat scheelt een hoop ellende op termijn. Veel plezier nog met deze ,,discussie''