Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:07

Ja, als we deze paarden niet hun gang laten gaan, verhongeren de leeuwen weer... is ook weer waar, Kim. Krijgen we ook nog even een stukje voer voor de geest over de voedselketen...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:14

suleilitha schreef:
suleilitha schreef:
Iemand die paardrijles geeft, dient hiervoor een instructeursopleiding te volgen, alwaar men wordt onderwezen

Je bedoelt toch hopelijk niet de welbekende orun cursus? Schijnheilig

suleilitha schreef:
Lieve skat, dit staat hier een beetje vreemd, net of ik heb gezegd dat er iets mis is met Orun, maar die uitspraak kwam van ene Jovink. (ik kan het niet helpen maar dit roept bij mij meteen associaties op met biergooien en voederbietels)
Beter Orun dan niks, maar de mensen die geen Orun hebben en wel adverteren met lesgeven a la NH rijzen ondertussen als paddestoelen de grond uit. Vreemd, want door de droogte van de laatste weken is mijn gazonmaaier al weken de schuur niet meer uit geweest!

Suleilitha, ik doelde niet op jouw opmerking. Sorry als het een beetje ongelukkig overkwam.

Zo zie ik het ook. Beter een Orun als iemand die zonder opleiding NH lessen geeft.
Het gaat een beetje offtopic maar vaak lopen die paarden in tweeen zonder fatsoenlijk rug- en achterhandgebruik.
Ik ben sinds een jaar of 10 van engels ruiter overgestapt naar western en de laatste jaren de Penquitt methode. Dat is een combinatie van klassiek en western.
Als ik dan bijv. Parelli himself zelf zie rijden dan gaan bij mij de nekharen overeind.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 30-06-08 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:16

ik weet wat ik moet doen Haha! Haha! ik ga NH lessen geven......... want gek genoeg hebben al die probleempaarden geen problemen als ik in de buurt ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:17

No offence, Henny!!!!
Ik zie hier in de buurt ook veel NH ruiters en wat me opvalt is dat praktisch elk paard een hertenhals vertoont en finaal in drie stukken valt tijdens het rijden. Achterhand die er niet onder komt, kop in de hemel, terwijl de NH godsdienst predikt dat ze met de neus over de grond horen te lopen, daar waar het gras is. In de praktijk zie ik hier niks van terug.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:18

KiWiKo schreef:
henny_w schreef:
Een tijdje terug heb ik een uitgebreid artikel gelezen (helaas niet opgeslagen) over verschillende kuddes wilde paarden in Amerika die al zo'n 12 jaar gevolgd worden door onderzoekers.
Wat hen opviel is dat een groot gedeelte van deze paarden al op 5 jarige leeftijd artrose hebben.
De meesten werden niet ouder dan 7 jaar !
Heel merkwaardig als ze dan toch zo gezond leven en nog wel op natuurlijke hoeven.

iets zegt me dat je dit onderzoek op geen enkele NB site tegenkomt Lachen

Jij mag door voor de volgende ronde Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:27

Ik denk ook niet dat je daar iets over terug zult lezen, nee.
Ik had hier in dit topic een link neergezet die verwees naar *****
waar kritisch maar met zeer zeer veel kennis van zaken uitspraken staan over NB en NH die er niet om liegen.
Via ondergrondse tunnels onder de wandelgangen door weet ik wel dat deze link is overgenomen op de site van PN, maar hier werd er door de fanatici van het NH gebeuren niet eens op gereageerd.
Hoe bedoelt u, oogkleppen? (zelf begin ik te denken dat binnen de hele NH religie niet de paarden oogkleppen dragen, maar hun mensen waar ze mee zitten opgescheept!!!!!)
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 01-07-08 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd. Een keer een link noemen mag, maar niet herhaaldelijk dezelfde link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:39

Even gekeken op de site van PN hoe ze daar tekeer gaan over bovengenoemde link. Tssssssssssssst, mijn broek zakt me er spontaan van af en de mate van respectloosheid t.o.v iemand die zowel in springen, dressuur, TREC, enz. enz, enz. al helemaal!!!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:59

Kymalin schreef:
Angela schreef:
Ik zeg ook niet dat stal de enige reden is.. ik weet niet waar je dat in mijn post leest??

Nergens, dat beweer ik ook niet, ik vul gewoon de informatie over gallen aan, maar dat vat je als aanvallend op begrijp ik uit jouw vraag? Verward

Was niet aanvullend bedoelt, maar misschien begreep jij mijn post anders als dat ik hem bedoelt had Knipoog

Maar je hebt absoluut gelijk hoor, voeding is zeer belangrijk! Je kunt je paard nog zo goed op de hoeven hebben staan, en een ideale ondergrond voor jou paard hebben, maar zonder goed eten ben je nergens Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:03

KiWiKo schreef:
henny_w schreef:
Een tijdje terug heb ik een uitgebreid artikel gelezen (helaas niet opgeslagen) over verschillende kuddes wilde paarden in Amerika die al zo'n 12 jaar gevolgd worden door onderzoekers.
Wat hen opviel is dat een groot gedeelte van deze paarden al op 5 jarige leeftijd artrose hebben.
Heel merkwaardig als ze dan toch zo gezond leven en nog wel op natuurlijke hoeven.

iets zegt me dat je dit onderzoek op geen enkele NB site tegenkomt Lachen

Ach, het gemiddelde paard bij ons wordt geloof ik ook maar 7 of 8 jaar??

Dus blijkbaar doen we het even goed....

edit: ik bedoel natuurlijk even slecht aangezien een paard eigenlijk ruim de 25 zou moeten kunnen halen...
Laatst bijgewerkt door Angela op 30-06-08 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:04

daar zitten de doodgeborenen en de veulensterftes bij........ dus zal redelijk overeenkomen Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:05

KiWiKo schreef:
daar zitten de doodgeborenen en de veulensterftes bij........ dus zal redelijk overeenkomen Knipoog

dat weet ik, daarom zeggen cijfers ook niet zoveel als je niet zeker weet dat er naar exact hetzelfde is gekeken... Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:32

Willen jullie dat die van mij ook even vertellen van die gemiddelde leeftijd...
Ze zijn hier heel hard bezig om het gem. omhoog te halen, 30 en 28 pfffff en ze vallen maar niet om Tong uitsteken
Nee ik ben heel erg blij met deze Dame en Heer en hoop dat ze nog veel oudere worden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:48

henny_w schreef:

Valt mij ontzettend tegen dat je dat niet opgeslagen hebt, had dat uitgebreide artikel graag gelezen. Ik geloof er namelijk helemaal niks van ... gek hé.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:16

opala schreef:
Valt mij ontzettend tegen dat je dat niet opgeslagen hebt, had dat uitgebreide artikel graag gelezen. Ik geloof er namelijk helemaal niks van ... gek hé.

Dan geloof je het toch niet. Heb je mij niet mee hoor.
Ik heb er eerder citaten van in een topic gebruikt wat specifiek over natuurlijke voeding ging.
Vraag me alleen niet meer waar.
Het kan op Bokt of het eerdere Natuurlijk Ruiterschap geweest zijn.
Als ik het terug vind zal ik de link alsnog hier plaatsen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:25

Angela schreef:
Was niet aanvullend bedoelt, maar misschien begreep jij mijn post anders als dat ik hem bedoelt had Knipoog

Aanvullend of aanvallend? Clown Maakt niet uit, misverstandje dus! Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:38

Zahlina schreef:
Hoefschoenen is een optie die ik eigenlijk nooit overwogen heb.
Te omslachtig en ik beken, hebben ze deze nodig dan toch maar een ijzer.

Ijzers waren voor onze pony niet meer te doen. Te kleine voetjes voor de nagels, onhandige hoefsmeden, te harde hoeven?? wie zal het zeggen, maar ze brokkelden en scheurden als een idioot met die dingen eronder. En vanwege een bevangenheidsverleden is zonder bescherming op de harde weg voor de kar (in draf) ook niet echt een optie.
Dus bleven hoefschoenen over. En ik moet zeggen ... ideaal voor recreatief mennen. Uitglijden op de weg nog niet meegemaakt (met ijzertjes gleed ze wel vaak op asfalt en echt niet omdat die dingen versleten waren). Tuurlijk zijn er nadelen aan hoefschoenen, maar die wegen bij mij niet op tegen de voordelen.
Ik heb voor een shet niet veel keus, ken alleen easyboots en smit. Over beide wel wat voor en nadelen te nemen, maar in ieder geval bleven beiden goed aan, ook in modder. Kennis van me rijdt aangespannen endurance tweespan op smit hoefschoenen en is er al jaren zeer tevreden over.

Andere disciplines kan ik me indenken dat die dingen niet handig zijn of zelfs in wedstrijden niet eens mogen. Maar voor de recreatieve ruiter zijn ze zeker zeer aan te raden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:44

isapaardje: ik snap het wel hoor, je probeert toch wat.
en recreatief zal het ook prima kunnen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:06

suleilitha schreef:
Even gekeken op de site van PN hoe ze daar tekeer gaan over bovengenoemde link. Tssssssssssssst, mijn broek zakt me er spontaan van af en de mate van respectloosheid t.o.v iemand die zowel in springen, dressuur, TREC, enz. enz, enz. al helemaal!!!!

Ik kan op die onoverzichtelijke site niets vinden Boos!
Kan je de link hier plaatsen misschien? Ben wel nieuwsgierig hoe ze daar met modder gooien Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:44

O.k..... Ik kan het niet laten.
,,Wilde'' paarden gaan dood,net als de onze,maar niet aan welvaartsziekten,zoals o.c.d, hoefbevangenheid ataxie ,hoefkatrolontsteking etc.
Wel door parasieten,blessures,ondervoeding als gevolg van blessures,niet zelden veroorzaakt door een gebrekkige lichaamsbouw (beengebreken)door inteelt,ondervoeding etc.
Dit proces heet natuurlijke selectie,het selecteert de zwakken van de de sterken.
Maar niet op geschiktheid als nutsdier voor de mens.
Wij mensen selecteren op sportgeschiktheid,uiterlijk,kleur en grootte of juist miniformaat
karakter(liefst imbeciel want dat werkt makkelijker) en soms zelfs op vleesproductie.
Bij gebreken aan de hoeven door deze selectie probeert men deze van oudsher op te lossen met hoefverzorging en ijzers. Met wisselend succes....
Wat in een ideale wereld zou moeten gebeuren is ook selecteren op gezonde voeten die zonder ijzers kunnen.
Ik bedoel hiermee dat de voeten dermate goed moeten zijn dat een paard zou moeten kunnen functioneren op een keuring, zonder ijzers.Ik laat sport even uit de picture
Maar monsteren op het harde moet zondermeer kunnen.
Kan dit niet dan is het paard in kwestie voor mij niet fokwaardig. Ik zou er voor willen pleiten dat alle keurings
paarden zonder ijzers voor gebracht worden,dan scheid je een hoop kaf van het koren,en vallen hoefgebreken door de mand,daar ze niet meer door beslag verdoezeld kunnen worden. Alle paarden waar mee gefokt word zouden zo'n keuring moeten doorlopen,dat scheelt een hoop ellende op termijn. Veel plezier nog met deze ,,discussie''

By the way, ik vind de restanten van de getoonde hoeven droevig en ben blij dat het kadaver hoeven zijn. Kan je bekappen na een dag cursus?nope.. raveltje wegwerken
jawel hoor,daar heb je geen nb circus euh cursus voor nodig Clown Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 01:05

Cherokee, bedankt voor je verheldende bijdrage!!!!!!!!!!!!!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:51

CherokeeChum schreef:
O.k.....Wat in een ideale wereld zou moeten gebeuren is ook selecteren op gezonde voeten die zonder ijzers kunnen.
Ik bedoel hiermee dat de voeten dermate goed moeten zijn dat een paard zou moeten kunnen functioneren op een keuring, zonder ijzers.Ik laat sport even uit de picture
Kan dit niet dan is het paard in kwestie voor mij niet fokwaardig. Ik zou er voor willen pleiten dat alle keuringspaarden zonder ijzers voor gebracht worden,dan scheid je een hoop kaf van het koren,en vallen hoefgebreken door de mand,daar ze niet meer door beslag verdoezeld kunnen worden. Alle paarden waar mee gefokt word zouden zo'n keuring moeten doorlopen,dat scheelt een hoop ellende op termijn. Veel plezier nog met deze ,,discussie''

Dit vind ik een wereldplan, dit moet echt gaan gebeuren omdat de algemene hoefkwaliteit zo erg sterk kan verbeteren (want die is nu vaak bedroevend slecht, hoewel dat ook door leefomstandigheden veroorzaakt wordt).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:55

Isapaardje schreef:
Angela schreef:
Dat is dus echt vragen om problemen. Het opbouwen moet met beleid gebeuren. De hoef mag absoluut niet meer slijten als dat er aangroeit. Maximaal is dat er geen onderhoud nodig is, omdat er op de weg evenveel afslijt als dat erbij groeit. Is het meer? dan ben je onverstandig bezig!

Of dan trek je hoefschoenen aan Knipoog

Als menner rij je sowieso meer op harde weg (je kunt/mag de berm niet eens in). Ook snellere gangen (maar geen galop .. wettelijk gezien mag je in een woonwijk/30 km zone niet eens in galop rijden).
De hoeven van een menpaard, zeker in het menseizoen, slijten bijna altijd harder dan ze aangroeien, tenzij je regelmatig over bos/zandpaden kunt rijden.
Dan zijn hoefschoenen ideaal als je, zoals ik, geen hoefijzers wilt.

Jammer genoeg zijn hoefschoenen voor rugpatienten zoals ik geen optie.
Dat is nog een punt die PN vergeet, sommige mensen zijn gewoon medisch gezien niet in staat de voeten zelf bij te houden. En stappen daarom (noodgedwongen) over op beslag.

*gaat nu naar rugtraining in de hoop straks misschien toch weer schoenen aan te kunnen trekken Tong uitsteken

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:59

Voor de overgang op ijzerloos heb ik ook een flinke tijd met hoefschoenen gemend en dat was prima te doen Ja. Met rugproblemen kan ik me voorstellen dat je er niet aan begint, want dan ben je altijd afhankelijk van een ander die de boel voor je aantrekt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:03

CherokeeChum schreef:
Kan dit niet dan is het paard in kwestie voor mij niet fokwaardig. Ik zou er voor willen pleiten dat alle keurings
paarden zonder ijzers voor gebracht worden,dan scheid je een hoop kaf van het koren,en vallen hoefgebreken door de mand,daar ze niet meer door beslag verdoezeld kunnen worden. Alle paarden waar mee gefokt word zouden zo'n keuring moeten doorlopen,dat scheelt een hoop ellende op termijn. Veel plezier nog met deze ,,discussie''

Dat zou een heel mooi streven zijn, maar ik vraag me af of het ooit zover komt, blijf je ook nog zitten met particulieren die zelf een hengst kopen en alle merries in de buurt voor een paar tientjes laat dekken, maar je weet het nooit...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:04

Het zou alleszins een verbetering zijn, alle beetjes helpen Lachen