Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nadya schreef:...
En dan heb ik het nog niet over de onwetendheid over de natuur van het paard. Kijk eens wat de kids op een gemiddelde manege leren. Nou, ik kan je vertellen dat mijn dochter als ze wil leren rijden niet naar zo'n manege gaat. Helaas is het gros van de maneges 1 pot nat.
kebie schreef:Ten opzichte van 20 jaar geleden hebben paarden in nederland het veeeel beter.
JoyCiej007 schreef:Ik schrok me een tijdje geleden toch best het apenzuur...
Zo'n manegemeisje zag mij bezig in de wei, ik was bezig onze shetmerrie klaar te maken en op te tuigen voor een rit. Ze mocht van mij wel even in de wei komen en even aaien. Ze wilde graag mee helpen met poetsen (ik erg dankbaar, dan kon ik ondertussen kar + tuig klaarmaken en klaarleggen) maar hoeven krabben? Jup, dat hoorde er ook bij. Dat kind stónd me toch te kijken naar die straal!
'Huh, wat doet die V-vorm daar nou? Kun je dat tussenstukje (straal) ook wegkrabben dan??'
Tsjonge jonge, na even doorvragen bleek dat dat kind nog nooit een echt schone hoef, dus mét straal had gezien, alleen maar van die 'zandklompen'.![]()
Erg toch?
Nadya schreef:Vroeger stonden er juist veel meer paarden in de wei dan tegenwoordig, lijkt wel. In het dorp waar ik woon, in het midden van NL, barst het inmiddels van de maneges en stallingen, waar men geen weidegang (of zelfs paddocks) of alleen in de zomer weidegang heeft. Hoe kom jij erbij dat er weinig professionele maneges/stallingen zijn zonder weidegang? Nou, zie hier in de buurt diverse maneges (ik heb er 3 rondom mijn huis zitten ZONDER weidegang!), dressuurstallen, africhtingsstallen en pensionstallen e.d. Breek me de bek niet open....
En dan heb ik het nog niet over de onwetendheid over de natuur van het paard. Kijk eens wat de kids op een gemiddelde manege leren. Nou, ik kan je vertellen dat mijn dochter als ze wil leren rijden niet naar zo'n manege gaat. Helaas is het gros van de maneges 1 pot nat.
Nadya schreef:Ach, Arabesk, hier piepen ze 's winters over het gras wat vertrapt wordt, terwijl het barst van de weilanden

kebie schreef:Ik kan je vertellen: mijn referentiekader is van 20 jaar geleden midden in het land.
Ik woon nu iets oostelijker, maar niet zo heel veel.
En ik zeg ook niet dat ze nu 24/7 buiten worden gehouden, maar wel dat er meestal een vorm van weidegang is. Soms alleen zomers naar buiten, s'winters soms paddocks beschikbaar. Vaak is het er wel, maar moet je er extra voor betalen, of is er maar een paar uurtjes mogelijk.
Wil niet zeggen dat het ideaal is, maar wel beter dan dat het was.
Maneges zijn per definitie niet ideaal voor paarden. Maar feit is dat iedereen het rijden een keer moet leren en kunnen oefenen. Ook maneges krijgen steeds meer oog voor het welzijn van paarden. Dat ze dat vaak niet verwerken in hun lessen is om het paard te ontzien (wil je dat jan en alleman elke keer staat te poetsen?), en omdat niet iedereen wil betalen voor een beetje rondrennen achter een paard aan (en of dat voor een paard zo vriendelijk is??). Omgaan met paarden leer je door heel veel te doen en te kijken, dat kan een manege gewoon nooit bieden.
Huertecilla schreef:JoyCiej007 schreef:Ik schrok me een tijdje geleden toch best het apenzuur...
Zo'n manegemeisje zag mij bezig in de wei, ik was bezig onze shetmerrie klaar te maken en op te tuigen voor een rit. Ze mocht van mij wel even in de wei komen en even aaien. Ze wilde graag mee helpen met poetsen (ik erg dankbaar, dan kon ik ondertussen kar + tuig klaarmaken en klaarleggen) maar hoeven krabben? Jup, dat hoorde er ook bij. Dat kind stónd me toch te kijken naar die straal!
'Huh, wat doet die V-vorm daar nou? Kun je dat tussenstukje (straal) ook wegkrabben dan??'
Tsjonge jonge, na even doorvragen bleek dat dat kind nog nooit een echt schone hoef, dus mét straal had gezien, alleen maar van die 'zandklompen'.![]()
Erg toch?
Míjn zoon, toen nog 4 http://www.mijnalbum.nl/Album=N47SNTQN met zijn eigen ruitermes![]()
hc
wauw, wat geweldig! Jong geleerd, is oud gedaan.
Huertecilla schreef:
Nadya schreef:de stalbaas houdt een stuk droog door er zand op te gooien.

kebie schreef:Gaaf, die van mij (nu 3) vind paarden ook helemaal gewoon en gezellig
http://www.mijnalbum.nl/Foto-USNNUICV.jpg
).
En zelfs in de lessen word er regelmatig een stukje theorie meegenomen..... Nadya schreef:Ik ben zelf in 1976 begonnen met rijden als jong kind en toen stonden de paarden altijd of in elk geval veel buiten. ....
Ik heb gelukkig amper op maneges gezeten en gereden, had andere mogelijkheden, waardoor ik veel meer leerde over het wezen paard en hun verzorging. Ik realiseer me dat de meeste mensen die kans niet hebben en dat is heel erg jammer.
) ...tja, dan kan ik niet anders concluderen dat het huidige paard het echt zo slecht nog niet heeft. Huertecilla schreef:kebie schreef:Gaaf, die van mij (nu 3) vind paarden ook helemaal gewoon en gezellig
hier 2 en klaar voor vertrek naar de peuteropvanghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-USNNUICV.jpg
hier 3 http://www.mijnalbum.nl/Foto-8RYRARKY.jpg
Inmiddels hélpt hij dagelijks echt mee met de beesten, ook met de paarden. Is een integraal deel van zijn dagelijkse leven dus, zijn referentiekader is .... euh...´ánders´.
Maar goed dat is erg offtopic. Zíjn paard(je) kan zonder ijzers![]()
hc