Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:06

Ach, Arabesk, hier piepen ze 's winters over het gras wat vertrapt wordt, terwijl het barst van de weilanden. Dan denk ik 'zet een klein stukje af, zodat de paarden toch naar buiten kunnen en zaai in het voorjaar weer wat gras in op dat kleine stuk'. Nee hoor, zelfs een klein stukje kan er niet af. Dan denk ik 'stal dan niet zoveel paarden bij elkaar in je massastalling'.
Maar dat mag je niet zeggen.

Ik heb geluk dat die van mij buiten mag blijven, want de andere pensiongasten zetten hun paarden de hele winter binnen en er is geen paddock. Ik vind het 3x niets, maar ja... En zo barst het van de stallingen hier. Vooral die hele luxe zijn echt een ramp voor de paarden vaak.

's Zomers staan veel van die pensionpaarden bij ons op het land en dan spreek ik die eigenaren regelmatig. Ze balen er allemaal van, maar zijn niet bereid om er echt iets aan te doen, omdat het van hun luxe afgaat. En dat snap ik dan niet. Waarom ben je dan aan een paard begonnen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:31

Nadya schreef:
...

En dan heb ik het nog niet over de onwetendheid over de natuur van het paard. Kijk eens wat de kids op een gemiddelde manege leren. Nou, ik kan je vertellen dat mijn dochter als ze wil leren rijden niet naar zo'n manege gaat. Helaas is het gros van de maneges 1 pot nat. Scheve mond

Inderdaad ja. Van die manege's waar het paard al opgezadeld staat als je komt (en dan dus ook zo de hele dag op stal staat, zónder bijv. alleen de singel maar losser te doen) kinderen komen hooguit kwartiertje van te voren, stappen op hun paard, 'rijden' (hobbelen) geven het paard vervolgens weer aan de stalhulp of aan het volgende kind dat op dat paard gaat rijden, en vertrekt weer.

Ik schrok me een tijdje geleden toch best het apenzuur...
Zo'n manegemeisje zag mij bezig in de wei, ik was bezig onze shetmerrie klaar te maken en op te tuigen voor een rit. Ze mocht van mij wel even in de wei komen en even aaien. Ze wilde graag mee helpen met poetsen (ik erg dankbaar, dan kon ik ondertussen kar + tuig klaarmaken en klaarleggen) maar hoeven krabben? Jup, dat hoorde er ook bij. Dat kind stónd me toch te kijken naar die straal!
'Huh, wat doet die V-vorm daar nou? Kun je dat tussenstukje (straal) ook wegkrabben dan??'

Tsjonge jonge, na even doorvragen bleek dat dat kind nog nooit een echt schone hoef, dus mét straal had gezien, alleen maar van die 'zandklompen'. Koe

Erg toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:35

Ja, vreselijk.... Heb mijn kleine buurmeisje, die graag wil leren rijden en verzorgen ook al naar een fijn adresje doorgestuurd, waar ze dat wel allemaal leert en niet na 1 uurtje weer naar huis toe mag. Knipoog

Laatst vroeg zo'n meisje 'oh, ga je met Sam verhuizen naar een wei met een schuilstal. Nou, dan is 'ie 's winters niet meer zo vies'. Whaaahaahaaaa...... Laten we eerst maar eens zien of hij er in gaat staan en vies zal 'ie toch worden buiten en dat interesseert me echt niet. Liever vies en vrij, dan opgesloten en schoon. Haha!
Ze leren niets over het paard zelf en dat vind ik zo'n gemiste kans.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:39

kebie schreef:
Ten opzichte van 20 jaar geleden hebben paarden in nederland het veeeel beter.

Ten eerste ben ik het niet met je eens want er zijn in die 20 jaar véél meer paarden gekomen en niet meer buiten komen te staan.
Ten tweede is 20 jaar geleden nog steeds 25 - 30 jaar ná de grootste kennisbreuk en een triest referentiemoment. Dát je daar aan refereert is al veelzeggend over het collectief geheugen.

Het is erg simpel: het overgrote deel van de rijpaarden wordt suboptimaal gehouden en het paardrijden op zich is ethisch niet te verantwoorden in een maatschappij waarin daartoe geen enkele noodzaak is.
NL is een erg klein land wat door de bevolkingsdichtheid en de bodem ongeschikt is voor het paardgericht houden van 400.000 paarden.
Een situatie op maatschappelijk érg dun ijs want ik zie werkelijk niet waarom een hondenbesluit keihard in de wet verankerd is en een paardenbesluit nog niet op de agenda staat. Mijn zoontje van 5 op een Mastiff of onze sulky daarachter is hetzelfde als wat voor paarden als acceptabele norm wordt gezien en er is biologisch-anatomisch ook geen onderscheidend steekhoudend argument voor onderscheid.
De Partij voor Dieren heeft recent serieus onderzoek gedaan naar het verantwoorde van behendigheidsspelletjes met honden....
Wat denken jullie wat ringdressuur van kinderen op grote honden teweeg zou brengen?! Of wanneer die honden massaal steunzolen zouden moeten omdat die kinderen ..... Pling
Serieus, dát veel paarden hoefbescherming (beslag, hoefschoenen of watdanook) nódig hebben is een keíhard argument voor dierenwelzijnsridders. Het onweerlegbare bewijs voor het fundamenteel verkeerde van rijpaardhouden in NL in het algemeen (dus uitzonderingen etc...).

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:43

JoyCiej007 schreef:
Zo'n manegemeisje zag mij bezig in de wei, ik was bezig onze shetmerrie klaar te maken en op te tuigen voor een rit. Ze mocht van mij wel even in de wei komen en even aaien. Ze wilde graag mee helpen met poetsen (ik erg dankbaar, dan kon ik ondertussen kar + tuig klaarmaken en klaarleggen) maar hoeven krabben? Jup, dat hoorde er ook bij. Dat kind stónd me toch te kijken naar die straal!
'Huh, wat doet die V-vorm daar nou? Kun je dat tussenstukje (straal) ook wegkrabben dan??'

Tsjonge jonge, na even doorvragen bleek dat dat kind nog nooit een echt schone hoef, dus mét straal had gezien, alleen maar van die 'zandklompen'. Koe

Erg toch?

Míjn zoon, toen nog 4 http://www.mijnalbum.nl/Album=N47SNTQN met zijn eigen ruitermes Knipoog

hc

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:46

Nadya schreef:
Vroeger stonden er juist veel meer paarden in de wei dan tegenwoordig, lijkt wel. In het dorp waar ik woon, in het midden van NL, barst het inmiddels van de maneges en stallingen, waar men geen weidegang (of zelfs paddocks) of alleen in de zomer weidegang heeft. Hoe kom jij erbij dat er weinig professionele maneges/stallingen zijn zonder weidegang? Nou, zie hier in de buurt diverse maneges (ik heb er 3 rondom mijn huis zitten ZONDER weidegang!), dressuurstallen, africhtingsstallen en pensionstallen e.d. Breek me de bek niet open....

En dan heb ik het nog niet over de onwetendheid over de natuur van het paard. Kijk eens wat de kids op een gemiddelde manege leren. Nou, ik kan je vertellen dat mijn dochter als ze wil leren rijden niet naar zo'n manege gaat. Helaas is het gros van de maneges 1 pot nat. Scheve mond

Ik kan je vertellen: mijn referentiekader is van 20 jaar geleden midden in het land.
Ik woon nu iets oostelijker, maar niet zo heel veel.
En ik zeg ook niet dat ze nu 24/7 buiten worden gehouden, maar wel dat er meestal een vorm van weidegang is. Soms alleen zomers naar buiten, s'winters soms paddocks beschikbaar. Vaak is het er wel, maar moet je er extra voor betalen, of is er maar een paar uurtjes mogelijk.
Wil niet zeggen dat het ideaal is, maar wel beter dan dat het was.

Maneges zijn per definitie niet ideaal voor paarden. Maar feit is dat iedereen het rijden een keer moet leren en kunnen oefenen. Ook maneges krijgen steeds meer oog voor het welzijn van paarden. Dat ze dat vaak niet verwerken in hun lessen is om het paard te ontzien (wil je dat jan en alleman elke keer staat te poetsen?), en omdat niet iedereen wil betalen voor een beetje rondrennen achter een paard aan (en of dat voor een paard zo vriendelijk is??). Omgaan met paarden leer je door heel veel te doen en te kijken, dat kan een manege gewoon nooit bieden.

Hc, dat er een kennisdip is geweest ben ik met je eens, maar dat wil niet zeggen dat daar nu niet uitgeklommen wordt. En zoals ik al aangaf, een hond heb je voor de leuk en is dan ook nog te bekostigen, een paard wordt een heel ander verhaal. Toen de tractor zijn intrede deed zijn paarden massaal afgedankt. Het is o.a. daar aan te danken dat het fries, gronings, of Gelders bloed zo dun is tegenwoordig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:56

Nadya schreef:
Ach, Arabesk, hier piepen ze 's winters over het gras wat vertrapt wordt, terwijl het barst van de weilanden

Het gaat over ijzers en niet over weilanden, Nadya, maar toch wil ik hierop reageren.

Vorig jaar heb ik mijn paarden tot 24 december buiten weten te houden, maar het was niet te doen
Ik hield ze samen op een heel perceel van zeker een ha. groot en nog zakte ik ergens begin oktober (geloof ik) al tot aan mijn knieeen weg in de blub.
Oke, dacht ik, als het achtergelegen stuk weiland maar droog is, dan is het goed.
Op een gegeven moment was dat ook heel erg nat, heb ik ze verhuisd naar een ander perceel waar het ook op een gegeven moment niet meer te doen was.

De gevolgen van 'een stukje afzetten in de winter' wil ik nieteens overzien, want ten eerste heeft het paard geen droog stukje meer, ze kunnen niet lopen, want de blub zuigt ze vast en ze kunnen al helemaal nergens droog eten of liggen

Mijn paarden staan in het veenweidegebied, dit zijn een soort eilandjes als weilanden en ik heb begrepen dat de waterschappen het grondwaterpeil expres hoog houdt in de winter, waarschijnlijk wegens weidevogels ofzo.
Het water kan dus geen kant op tenzij je het draineert.

Ik heb dus echt mijn best gedaan, maar niet gelukt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:59

kebie schreef:
Ik kan je vertellen: mijn referentiekader is van 20 jaar geleden midden in het land.
Ik woon nu iets oostelijker, maar niet zo heel veel.
En ik zeg ook niet dat ze nu 24/7 buiten worden gehouden, maar wel dat er meestal een vorm van weidegang is. Soms alleen zomers naar buiten, s'winters soms paddocks beschikbaar. Vaak is het er wel, maar moet je er extra voor betalen, of is er maar een paar uurtjes mogelijk.
Wil niet zeggen dat het ideaal is, maar wel beter dan dat het was.

Maneges zijn per definitie niet ideaal voor paarden. Maar feit is dat iedereen het rijden een keer moet leren en kunnen oefenen. Ook maneges krijgen steeds meer oog voor het welzijn van paarden. Dat ze dat vaak niet verwerken in hun lessen is om het paard te ontzien (wil je dat jan en alleman elke keer staat te poetsen?), en omdat niet iedereen wil betalen voor een beetje rondrennen achter een paard aan (en of dat voor een paard zo vriendelijk is??). Omgaan met paarden leer je door heel veel te doen en te kijken, dat kan een manege gewoon nooit bieden.

Ik ben zelf in 1976 begonnen met rijden als jong kind en toen stonden de paarden altijd of in elk geval veel buiten. Er waren toen idd veel minder paarden dan tegenwoordig. Hier, in Gooi- en Vechtstreek, rondom Utrecht en rondom A'dam is het echt een drama bij de gemiddelde pensionstallingen en maneges. Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar het overgrote deel, nee hoor.
Momenteel staat mijn paard op een boerderij, waar ze de paarden 's winters rustig 1 of meerdere dagen binnen laten staan. Een van de vele stallingen hier in de buurt, op mijn vorige was het nog erger. Mijn paard staat 24/7 op het land trouwens.

Ik heb gelukkig amper op maneges gezeten en gereden, had andere mogelijkheden, waardoor ik veel meer leerde over het wezen paard en hun verzorging. Ik realiseer me dat de meeste mensen die kans niet hebben en dat is heel erg jammer. Maneges zouden heel wat meer kunnen doen hieraan. Over paarden leren is meer dan poetsen, hoor. Geef je leerlingen wat theorie mee, desnoods, vinden ze vaak nog leuk ook om te lezen na een bepaalde leeftijd. Maar goed, mij zie je zo min mogelijk op dat soort stallingen..... Vind het altijd een verschrikking daar. Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:03

Nicolletje; dan heb je je best gedaan... Knipoog
Sam staat ook op veengrond en de stalbaas houdt een stuk droog door er zand op te gooien. Ging prima. Ja, wel modder, maar niet tot aan je knieen. Daarbij staan 's winters alle hekken open en konden ze overal lopen (groot gebied), maar ze bleven in de buurt van het onbeperkte ruwvoer. Knipoog

Maar goed, straks staan we op zandgrond na de verhuizing. Kijken hoe dat is......
Hoe dan ook, Sam wordt niet gelukkig op stal, dus ik zal altijd mijn uiterste best blijven doen om hem buiten te houden. Zonder ijzers. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 19-09-07 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:04

Huertecilla schreef:
JoyCiej007 schreef:

Erg toch?

Míjn zoon, toen nog 4 http://www.mijnalbum.nl/Album=N47SNTQN met zijn eigen ruitermes Knipoog

hc

Haha! wauw, wat geweldig! Jong geleerd, is oud gedaan. Lachen

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:04

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:07

Nadya schreef:
de stalbaas houdt een stuk droog door er zand op te gooien.

Zelfs dat werd heel nat Rolleyes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:07

De mijne zat met ruim 1 jaar voor het eerst op onze Shet (zie profiel onderaan). Haha!
Weliswaar omgekeerd, leek haar leuker.... Knipoog
Is nu al een paardenmeisje met 2,5 jaar en ze draagt de hele dag haar plastic speelgoedpaardje mee overal naartoe..... Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:14

Ik heb al 16 jaar hetzelfde paard en op zich is er niet zoveel veranderd vind ik
Het zijn hier alleen maar méér paarden geworden onder ongeveer dezelfde omstandigheden (hele winter binnen/ hele zomer buiten) alleen ben ik inmiddels wat veranderd.

Ik ben niet echt een hele goeie referentie, want ik geloof dat er maar een enkele bij ons op stal met ijzers staat.
Sowieso zijn ze bij ons op stal niet zo sjiek Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:20

kebie schreef:
Gaaf, die van mij (nu 3) vind paarden ook helemaal gewoon en gezellig Knipoog

hier 2 en klaar voor vertrek naar de peuteropvang Haha! http://www.mijnalbum.nl/Foto-USNNUICV.jpg

hier 3 http://www.mijnalbum.nl/Foto-8RYRARKY.jpg

Inmiddels hélpt hij dagelijks echt mee met de beesten, ook met de paarden. Is een integraal deel van zijn dagelijkse leven dus, zijn referentiekader is .... euh...´ánders´.
Maar goed dat is erg offtopic. Zíjn paard(je) kan zonder ijzers Knipoog

hc

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:21

hallo,

ik haak hier een klein beetje op in, omdat ik het toch een klein beetje ''goed'' wil maken over dat manege gepraat hierzo.....
Op de manege waar ik werk, krijgen de kinderen genoeg te leren over de paarden, we hebben poetscursesen, theorie uurtjes enz enz.....(en de manege paarden bij ons worden elke dag goed bekeken of ze ''dingetjes'' hebben, ook hebben zij zeker geen ''klompen'' onder de hoeven.)

we hebben heel veel groepslessen en bij elke groepsles zijn er mensen aanwezig (een uur van te voren) om elk kind genoeg te kunnen helpen indien het nodig is en vragen te kunnen stellen, ook is er hulp met het begeleiden naar de bak of naar stal (er zijn uiteraard ook kinderen en ouders, die het absoluut niet nodig vinden om zelf te zadelen want ''daarvoor zijn ze er niet'' ze zijn er om paard te rijden, dus ons word het ook niet altijd makelijk gemaakt Knipoog ).

Haha! En zelfs in de lessen word er regelmatig een stukje theorie meegenomen.....

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:38

Nadya schreef:
Ik ben zelf in 1976 begonnen met rijden als jong kind en toen stonden de paarden altijd of in elk geval veel buiten. ....

Ik heb gelukkig amper op maneges gezeten en gereden, had andere mogelijkheden, waardoor ik veel meer leerde over het wezen paard en hun verzorging. Ik realiseer me dat de meeste mensen die kans niet hebben en dat is heel erg jammer.

Ik ben in 1981 gaan lessen op een manege. Ik had toen keuze uit 3 manege's en bij geen enkele manege kwamen de paarden los buiten behalve 4 weken in de zomervakantie. Na 4 jaar overgestapt op het rijden bij boeren in de omgeving. Daar stonden de paarden ook altijd s'nachts opgestald. Verzorging ging bepaald met de botte bijl, sommige paarden kregen amper hooi en vraten dus hun stal maar leeg en passend tuig was een kwestie van kijken of er geen drukkingen kwamen. Ik reed meerdere paarden met hetzelfde tuig, en ijzers werden vaak opgesleten tot het letterlijk scheermesjes waren. En let wel: ik reed ook bij de rijvereniging he....

Als ik dat nu afzet tegen: er een jaar over doen om een passend zadel te kopen en vervolgens na een jaar weer een nieuw zadel moeten kopen; een hot item maken van een ijzertje dat er netjes onder ligt (on topic! Haha! ) ...tja, dan kan ik niet anders concluderen dat het huidige paard het echt zo slecht nog niet heeft.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:41

Huertecilla schreef:
kebie schreef:
Gaaf, die van mij (nu 3) vind paarden ook helemaal gewoon en gezellig Knipoog

hier 2 en klaar voor vertrek naar de peuteropvang Haha! http://www.mijnalbum.nl/Foto-USNNUICV.jpg

hier 3 http://www.mijnalbum.nl/Foto-8RYRARKY.jpg

Inmiddels hélpt hij dagelijks echt mee met de beesten, ook met de paarden. Is een integraal deel van zijn dagelijkse leven dus, zijn referentiekader is .... euh...´ánders´.
Maar goed dat is erg offtopic. Zíjn paard(je) kan zonder ijzers Knipoog

hc

Dat is echt super! Mijn vriend heeft ook altijd paarden thuis gehad, en het gemak waarmee hij ermee kan spelen is echt geweldig. Ik hoop dat mijn kids er later net zo soepel mee om kunnen gaan!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:26

Moderatoropmerking:
En weer ontopic, het gaat om ijzers of blootvoets, niet over wat kinderen kunnen op welke leeftijd dan ook