De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:07

[quote="Kymalin]
Tuurlijk ging ze veel te rigoreus te werk, maar die mensen van de cursus waar ze geweest is hebben nooit tegen haar gezegd dat ze die cursus als algemene informatie bedoeld hadden en ook niet gezegd dat ze niet zelf met de voeten van haar paard moest gaan zitten snijden.[/quote]

Beter lezen Opala

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:18

nobility schreef:
Waarom zou je het zelf doen als iemand anders die er voor geleerd heeft (weet ik veel hoe lang) het zeker weten goed doet?
Iedereen moet het zelf weten hoor. En natuurlijk bekappen heeft ook zn voordelen hoewel ik er niets mee heb.

waarom is dat beeld er toch dat iedereen waarvan de hoeven van het paard dmv natuurlijk bekappen bijgehouden worden, zelf maar aan het hakken gaat?
ik laat mijn paard natuurlijk bekappen, heb de eerste cursus ondertussen gevolgd, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zelf echt aan de slag te gaan, hooguit dat ik er een vijltje langs haal als er een brokkeltje of iets zit, maar daar stopt het toch echt hoor!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:22

Volgens mij is af en toe een brokkeltje wegvijlen ook niet zozeer waar we ons hier druk over maken, maar meer die 1 of meerdaagse cursussen waarin mensen worden gemotiveerd om zelf maar eens de stand van de hoef te corrigeren d.m.v. snijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:24

opala schreef:
Kymalin schreef:
Maar ik vind wel dat dat soort mensen als Esther tegen zichzelf beschermd moet worden.

Ja en hoe wil je dat doen?

Bijvoorbeeld door het verbieden van cursussen die suggereren dat je na enkele dagen wel zelf aan de hoeven van je paard kunt gaan rotzooien.

Misschien kan er uiteindelijk zelfs wettelijk iets geregeld worden, zodat alleen echte, gediplomeerde hoefsmeden nog aan paardenhoeven mogen komen. Een NB-er kan die opleiding ook gewoon volgen, dus waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:27

_rosita_ schreef:
waarom is dat beeld er toch dat iedereen waarvan de hoeven van het paard dmv natuurlijk bekappen bijgehouden worden, zelf maar aan het hakken gaat?
ik laat mijn paard natuurlijk bekappen, heb de eerste cursus ondertussen gevolgd, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zelf echt aan de slag te gaan, hooguit dat ik er een vijltje langs haal als er een brokkeltje of iets zit, maar daar stopt het toch echt hoor!

Kijk maar eens in de 'naturals' fora. Uit berichten daar blijkt dat veel mensen hun paard zelf bekappen. Een brokkeltje wegvijlen lijkt mij overigens ook geen punt. Helaas zijn er nog veel te veel mensen die zelf aan de beenstand e.d. zitten te rommelen. Gelukkig doe jij dit niet.

Weet je toevallig welke opleiding jouw natuurlijk bekapper heeft gedaan?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:28

Kymalin schreef:
Tuurlijk ging ze veel te rigoreus te werk, maar die mensen van de cursus waar ze geweest is hebben nooit tegen haar gezegd dat ze die cursus als algemene informatie bedoeld hadden en ook niet gezegd dat ze niet zelf met de voeten van haar paard moest gaan zitten snijden.

Beter lezen Opala

Dus ze moeten opnemen in de info dat mensen, zoals o.a. .... (persoon van de site waar TS mee is gestart), de info als algemeen moeten beschouwen en het niet toepasbaar is op het eigen paard. Vindt je het zelf ook niet een beetje onzinnig klinken? Je geeft een cursus, maar de info is onbruikbaar Clown

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:30

ik geloof er dus totaal niet in, in die hele curcus niet dat je naar 2 dagen je paard zelf kan bekappen etc.
Zullen jullie je door mij laten behandelen als ik 2 daagse tandarts curcus had gedaan?
Ik denk dat je dat niet doet heb ik het gevoel.
En het paard kan geen z.. terug doen en moet maar op de blaren staan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:32

@Opala: ja

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:35

@CCCCorine: hij heeft natural hoof care practitioner (natuurlijk hoeftrimmer) gedaan bij de American Association of Natural Hoof Care Practitioners.
en sinds 2004 geloof ik is hij ook AANHCP gecertificeerd Field Instructor.

na de vervolgcursus ( met eigen paarden) ga ik wel meer zelf doen, elke week een controlerondje en indien nodig bv. steunsels weghalen, vijlen waar nodig etc, maar blijf de natuurlijk bekapper alsnog terug laten komen ter controle en advies. na 2 cursussen ben ik tenslotte géén bekapper, maar kan ik een deel zelf bijhouden.. niets meer en niets minder
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 20-03-07 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:36

Nou mensen hoe zouden jullie dat nu aanpakken. Een brief schrijven aan de Koningin Tong uitsteken . Een demonstratie op de Dam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:27

Kymalin schreef:
Volgens mij is af en toe een brokkeltje wegvijlen ook niet zozeer waar we ons hier druk over maken, maar meer die 1 of meerdaagse cursussen waarin mensen worden gemotiveerd om zelf maar eens de stand van de hoef te corrigeren d.m.v. snijden.

Sorry hoor, maar dit is onzin.
De cursisten worden niet gemotiveerd "om zelf maar eens de stand van de hoef te corrigeren d.m.v. snijden". Scheve mond

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:29

Dan moet je die site van natuurlijk bekappen maar eens lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:32

Kymalin schreef:
Dan moet je die site van natuurlijk bekappen maar eens lezen!

Volgens mij moet jij die eens lezen, of iig beter lezen, zoals het er staat en bedoeld is.
Er staat nergens dat je vooral maar moet gaan snijden om/en de stand van de hoef te corrigeren, zoals jij nu zegt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:35

Gelijkmatiger 'corrigeren'
Correcties zoals het verlagen van de hielen kunnen heel gelijkmatig worden uitgevoerd als je je paard zelf bekapt. Als je hiervoor afhankelijk bent van een hoefsmid zal de verlaging van de hielen redelijk abrupt plaats moeten vinden omdat hij over het algemeen niet iedere week even langs kan komen om de hielen weer een paar millimeter lager te zetten. Je kunt dat zelf wel doen en hiermee voorkom je dat een paard spierpijn krijgt en gevoelig gaat lopen.

Dit komt dus van de site, dus wat klopt er niet aan mijn verhaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:48

Het eerste wat niet klopt, is het genoemde "snijden". De hielen geleidelijk aan lager brengen, doe je met een vijl.

Wat verder niet correct is aan je quote, is dat je tevens insinueert dat mensen gemotiveerd worden "om zelf maar eens de stand van de hoef te corrigeren". Die uitspraak komt toch wel heel anders over dan wat je nu van de site quote, namelijk dat het 'corrigeren' heel geleidelijk gaat, in millimeters.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:50

Kymalin schreef:
Gelijkmatiger 'corrigeren'
Correcties zoals het verlagen van de hielen kunnen heel gelijkmatig worden uitgevoerd als je je paard zelf bekapt. Als je hiervoor afhankelijk bent van een hoefsmid zal de verlaging van de hielen redelijk abrupt plaats moeten vinden omdat hij over het algemeen niet iedere week even langs kan komen om de hielen weer een paar millimeter lager te zetten. Je kunt dat zelf wel doen en hiermee voorkom je dat een paard spierpijn krijgt en gevoelig gaat lopen.

Dit komt dus van de site, dus wat klopt er niet aan mijn verhaal?

Het klopt hoor alleen gaat hier een tijd overheen, de hoef geeft op den duur zelf aan hoe en wanneer. De verzenen kunnen pas dan verlaagd worden, wanneer de zool hol trekt en dan reken je met millimeters, niet met centimeters verschil. Het gevaar van zelf bekappen schuilt hierin dat de toepasser dit geduld niet wil/kan opbrengen en het erin probeert te snijden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:05

@Joviban: ze hebben het over zelf bekappen en niet over bijvijlen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:06

Joviban.
Ik heb die site al meerdere malen bekeken en ik kan niet anders zeggen dat ik tot nu toe een aantal dingen ben tegengekomen waarvan ik mijn vraagtekens bij zet.

Het verhaal van Robin, leuk verhaal maar het beestje is al een hele tijd uit zijn lijden verlost, deze pony was trouwens chronisch bevangen wat ik niet kan vinden in hun verhaal.
Maar als ze goed naar de eigenaresse hadden geluisterd was dat heel erg duidelijk geworden en hadden ze de eigenaar niet de hoop gegeven die ze haar nu hebben gegeven.

Dan het "probleem" Baladeika.
Wil er bij zeggen dat haar hoeven mij heel erg bekent voorkomen, ze heeft netjes de hoeven van haar moerder Gvardeika meegekregen.
Dit zijn hoeven die van nature een laag ondergeschoven verzenen hebben, ze groeien lang door in de teen en hebben de neiging als ze te lang zijn om te gaan deuken (dit zie je bij de moeder en al haar nakomelingen), leuk dat ze er een dure naam aan hebben gegeven.
Maar dan hebben ze er een foto bij staan van een voet op ijzers die ten eerste al vele male eerder bij de smid had moeten zijn (een maand of 2)..
Tja daar valt al snel eer aan te halen..
Maar ik zou dit paard dus ook van de ijzers af hebben gehaald maar ik ken deze voeten ook heel erg goed.
Dit zijn geen hoeven die je 8 weken lang laat groeien om er dan maar weer een randje van af te halen dart klopt maar een goede reguliere bekapping had haar net zo goed kunnen helpen.

Over het laatste probleem geval laat ik me niet uit omdat ik het paard, de hoeven en de rest ervan niet weet.

Het is toevallig dat ik het eerste geval van dichtbij ken en het tweede paard haar lijnen erg goed ken.

Ben btw nog even opzoek naar een ander stuk wat ik dara gelezen heb maar kan het nu niet vinden..

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:16

Ben nog verder aan het lezen.
Maar vind het verdacht dat ze bij het kopje overgang naar natuurlijk bekappen het bijna alleen maar hebben over de nadelinge gevolgen van een ijzer.

Nog een qoute van dat stukje.
Citaat:
Wanneer het paard op hoge hielen heeft gestaan en vrij abrupt lager wordt gezet kan er enige tijd spierpijn in de schouders ontstaan. Deze spierpijn kan worden voorkomen door het inkorten van de hielen niet ineens met centimeters tegelijk te doen. Als je paard echt hoge hielen had dan kun je beter de hielen in een paar opeenvolgende sessies lager zetten. Ga uit van maximaal een halve centimeter per keer en wacht een aantal dagen tot de volgende sessie. De tijd tussen de bekappingssessies moet niet langer zijn dan een week omdat tussentijds de hielen weer langer groeien

Hier wordt gezegt dat er niet in 1x te veel van de hielen af mag worden gehaald.
Maar je kan wel meerdere malen een halve cm eraf halen maar de tijd tussen de bekapping door mag niet meer dan een week bedragen.
ALs een paard dus volgens het natuurlijke stroming te hoge verzenen heeft mag er wel binnen 3 weken tijd 2 of 3 cm af worden gehaald.
Binnen een paar weken moeten de pezen dus maar ook even een aantal cm langer worden.
Sommige paarden zouden die best wel goed op pakken maar ik kan me voorstellen dat je hier ook hele grote peesblessures mee in de hand werkt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:20

Zahlina: Wat wil je nu beweren, dat alle info gebaseerd is op list en bedrog?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:23

Opala, wil jij beweren dat alles wat op internet staat de waarheid is?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:28

Nee dat beweer ik niet.
Toevallig ken ik het eerste verhaal redelijk goed, al langer dan sinds 2004.
Het verhaal is toch iets anders dan dat de reguliere hoefsmid niets voor dit paard kon doen zoals geschreven wordt op de site.
Ik weet ook dat de eigenaar heel erg blij was met de oplossing van Natuurlijk bekappen en dat Robin nu nog vele male langer zou mee gaan.
Ik was voor haar ook even blij want ik denk dat van de zool af blijven voor een bevangen paard heel erg belangrijk is.
Daarnaast was de eigenaar al langere tijd bezig met het zoeken van de juiste oplossing.

Als ik het verhaal zo lees komt er nog een hele vervolg terwijl Robin al een hele tijd uit zijn lijden is verlost.

Over het tweede paard durf ik ook dingen te plaatsen daar ik deze voeten heel erg goed ken en weet waar de zwakke punten liggen.

Waar het mij om gaat is dat natuurlijk bekappen wordt gezien als redding van deze paarden.
Robin is niet geholpen, Baladeika is geholpen maar ik durf te stellen dat een reguliere hoefsmid hier net zoveel eer aan had kunnen behalen daar de vorige eigenaar volgens mij maar heel erg weinig intresse had in de hoeven van haar paard.
De echte redding is dat ze iemand heeft gevonden die wel tijd en aandacht aan haar hoeven besteed.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:28

Nee dat wil ik niet. Je kunt wikken en wegen blijven en besluiten iets niet te doen, maar om dan overgaan tot het neerhalen van iets. Ik vraag mij af wat er aan vooraf gaat, voordat iemand dat doet. Je moet toch echt wel een verbitterd mens zijn. Trouwens je commentaar op iets hebben, da's makkelijk, maar nu erachter zetten hoe het wel moet, dat wordt denk ik een stukje moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:29

Poeh, ik vind een halve cm ook wel erg veel hoor! Rolleyes

Zelf heb ik hier trouwens niet mee te maken gehad. Mijn paard heeft van nature lage hielen, en daar hebben we nooit iets van af gehaald.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:32

Volgens mij ben jijzelf degene die hier steeds de dingen in de ruziesfeer probeert te trekken Opala, niemand heeft het over neerhalen van TB of NB.