Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nobility schreef:Waarom zou je het zelf doen als iemand anders die er voor geleerd heeft (weet ik veel hoe lang) het zeker weten goed doet?
Iedereen moet het zelf weten hoor. En natuurlijk bekappen heeft ook zn voordelen hoewel ik er niets mee heb.
opala schreef:Kymalin schreef:Maar ik vind wel dat dat soort mensen als Esther tegen zichzelf beschermd moet worden.
Ja en hoe wil je dat doen?
_rosita_ schreef:waarom is dat beeld er toch dat iedereen waarvan de hoeven van het paard dmv natuurlijk bekappen bijgehouden worden, zelf maar aan het hakken gaat?
ik laat mijn paard natuurlijk bekappen, heb de eerste cursus ondertussen gevolgd, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zelf echt aan de slag te gaan, hooguit dat ik er een vijltje langs haal als er een brokkeltje of iets zit, maar daar stopt het toch echt hoor!
Kymalin schreef:Tuurlijk ging ze veel te rigoreus te werk, maar die mensen van de cursus waar ze geweest is hebben nooit tegen haar gezegd dat ze die cursus als algemene informatie bedoeld hadden en ook niet gezegd dat ze niet zelf met de voeten van haar paard moest gaan zitten snijden.
Beter lezen Opala
Kymalin schreef:Volgens mij is af en toe een brokkeltje wegvijlen ook niet zozeer waar we ons hier druk over maken, maar meer die 1 of meerdaagse cursussen waarin mensen worden gemotiveerd om zelf maar eens de stand van de hoef te corrigeren d.m.v. snijden.
Kymalin schreef:Dan moet je die site van natuurlijk bekappen maar eens lezen!
Kymalin schreef:Gelijkmatiger 'corrigeren'
Correcties zoals het verlagen van de hielen kunnen heel gelijkmatig worden uitgevoerd als je je paard zelf bekapt. Als je hiervoor afhankelijk bent van een hoefsmid zal de verlaging van de hielen redelijk abrupt plaats moeten vinden omdat hij over het algemeen niet iedere week even langs kan komen om de hielen weer een paar millimeter lager te zetten. Je kunt dat zelf wel doen en hiermee voorkom je dat een paard spierpijn krijgt en gevoelig gaat lopen.
Dit komt dus van de site, dus wat klopt er niet aan mijn verhaal?
Citaat:Wanneer het paard op hoge hielen heeft gestaan en vrij abrupt lager wordt gezet kan er enige tijd spierpijn in de schouders ontstaan. Deze spierpijn kan worden voorkomen door het inkorten van de hielen niet ineens met centimeters tegelijk te doen. Als je paard echt hoge hielen had dan kun je beter de hielen in een paar opeenvolgende sessies lager zetten. Ga uit van maximaal een halve centimeter per keer en wacht een aantal dagen tot de volgende sessie. De tijd tussen de bekappingssessies moet niet langer zijn dan een week omdat tussentijds de hielen weer langer groeien