Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:20

Dat hoeft ook helemaal niet. Ik geef alleen aan wat ik op de foto's zie.
Ik had liever eemn foto gezien van met ijzer en dan van de zijkant en de onderkant.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:22

idd je hoeft je niet te verdedigen, wij zijn erg nieuwschierig verder.
Als jij vind dat je paardje prima loopt moet je dat helemaal zelf weten Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:23

Jammer dat ik geen duidelijke foto heb van Anouar z'n hoef met cytek

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:24

nouja, we zullen er samen nooit uitkomen... ik ben tevreden en blij met t ijzer. en weet vele met me...
nogmaals, ik heb alleen me telefoon op moment voor fotos... hoe zie je de fotos t liefste dan

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:25

Ik zal kijken of ik morgen weer foto's kan maken van het zielige paardje Knipoog

@carinaR
Van onderen met ijzer, en als hij staat op het harder de hoef van voren en de zeikant dichtbij (snap je hem?)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:26

Ik zie overigens ook wel een traditioneel beslagen paarden waarbij ik m'n twijfels heb.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:27

och, wat dacht je van onbeslagen paarden...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:27

@needje
Ik ook, ik vervloek mijn oude smid!

@carina
Onbeslagen heb ik eigenlijk nooit problemen gehad.
Behalve dat ze te snel afsleten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:29

och, ik heb ze wel voorbij zien komen... maar goed, dat is een ander verhaal en zo kan je bij alles wel wat vinden...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:30

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:31

Ja hoor.
Ik was in het Cytek verhaal gewoon benieuwd of er verschil zou zitten in hoe het ijzer er is onder geslagen bij een paard wat slecht is gaan lopen en welke het wel goed doet.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:33

@lenneke
Grappig, zie dit soort beslag voor het eerst!

@needje
denk dat dat altijd wel verschil maakt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:37

Toch een heel verschil in beslag vind ik Lenneke. Een Cytek geeft een totaal ander breakover punt.
Merk je daar wat van?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:50

Voor de geinteresseerden heb ik ook wel foto's van de Equi Librium.

Afbeelding
Afbeelding
En zo zagen z'n voeten er uit voor de EL. Na z'n operatie heb ik m blootvoets gezet, alleen krege ie daar last van.
Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:11

Needje schreef:
Toch een heel verschil in beslag vind ik Lenneke. Een Cytek geeft een totaal ander breakover punt.
Merk je daar wat van?

Dit lijkt meer op gewoon beslag, alleen wordt ook de straal ondersteund.
Dit wordt ook aangepast aan de hoef en niet andersom. Het kunststof kan makkelijk op maat geraspt worden.

Ik merk vooral verschil dat Anouar veel zekerder loopt over asfalt. Net zo zeker als met blote voeten, alleen minder gevoelig.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:41

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:49

Hier een reactie van iemand die haar eigen paarden er al méér dan een jaar op heeft staan.

Mijn fjorden doen het prima op deze ijzers. Vooral de ouwe merrie van bijna 21 ken je niet meer terug. Ze had zo'n last van platvoeten dat na 4 weken ze al begon te struikelen.
Nu struikeld ze NOOIT meer.
Mijn vorige smid was zeker niet slecht, maar we probeerde toen altijd zoveel mogelijk de versenen te laten staan en zo veel mogelijk van de teen af. Dan ging het nog iets.

Toen mijn huidige hoefsmid het anders deed, had ik wel heel erg mijn twijfels.
Maar de merrie krijgt steeds mooiere voeten, dus zo slecht zal het wel niet zijn.
Ook mijn 2 ruinen staan erop en ook deze hebben geen problemen.

En sinds kort heb ik een KWPN-er van 1.69cm. Ook deze staat erop, hij is pas voor de 2de keer gedaan en ook hier zie ik geen problemen bij. Nou ja, hij is wel erg vrolijk geworden en dat vinden mijn andere paarden soms iets minder hahahha

Dus hier blijven de paarden op cytek, tot de hoeven weer zijn zoals ze horen te zijn. En dan worden ze volgens de cytekmethode bekapt.

groetjes Karin

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:37

Citaat:
k ben eigenlijk meer benieuwd naar negatieve ervaringen van bokkers zelf. Wie heeft er slechte ervaringen bij haar of zijn eigen paard en wat was de oplossing?
Dus niet: " Ik heb gelezen dat..." Gestoord of " .....gehoord dat..." Gestoord maar:
" Bij mijn paard is het fout gegaan met cytecs want de DA of de smid...."

In deze topic staan vele positieve reacties van bokkers met hun eigen paarden, de negatieve reacties gaan nog niet over de eigen paarden. Ik denk dat het delen van eigen ervaringen meer duidelijkheid kan geven over voor wat voor soort paard en met wat voor soort gebruik de cytecs wel of niet goed zijn.

@JB55 als je beter leest dan zie je dat ik mijn paard ben verloren. indirect heeft dat met de cytek te maken.
voordat ik cytek had, waren zijn voeten super sterk. ook zijn benen. hij had in 15 jaar, waarvan 10 manegewerk nog geen pas kreupel gelopen.
nadatie op cytek gezet werd alleen voor ging het super. hij liep echt ruimer. maar de smidbeurt daarna, waarbij de achterkant erbij beslagen werd was minder succesvol.
willem ging slepen met rechtsachter. dat zou een kwestie van trainen zijn volgens mijn smid. maar het slepen werd maar erger.
ook had hij dikke benen en voelden ze vaak warm aan. hij kon niet goed meer voet geven achter.. hij kon zijn gewicht niet lang verdragen op 1 achterbeen, dan begon hij te trillen en moest je hem neerzetten.

na met mijn oude smid gepraat te hebben ben ik weer overgestapt op gewone ijzers. daaronder zaten dus allemaal kneuzingen en zijn voeten waren in 9 weken tijd amper 2 mm gegroeid. hij heeft toen rechtsachternog een paar dagen gevoelig gelopen, maar het voelde meteen anders.
ik konnl niet meer op hem doorzitten en nageeflijk lopen vond hij steeds moeilijker. ook aan de longe washij niet meer goed tebewerken met de cytek.

mijn paarden worden om de 2 maanden gemasseerd en mijn masseur merkte in de spieren ook al spanningen. willem heeft bij de laatste massagebeurt, de dag van zijn overlijden weer genoten van het masseren, daarvoor was het alleen maar willen trappen en bijten omdatie zo'n pijn had(ze stonden toen ruim 8 maanden onder behandeling, dus soepel waren ze al, het was alleen onderhoud nu)

willem zijn benen werden heel erg dik, vooral rechtsachter na het gewone ijzer. ook was rechtsachter stug bij de pezen.. wat later echt hard werd. je kon het wel soepeler masseren, maar het bleef dik. na een strandrit liep willem kreupel. hij heeft toen ruim een maand gestapt. toen weer begonnen met rijden. toen na een week istie getrapt tegen zijn voorbeen, dus weer in de lappenmand.
toen mocht hij weer na een week stappen en toen weer een rustig ritje ophet strand gemaakt... willem weer kreupel.. weer een maand gestapt.. en toen die fanatle dag.

het been waar hij kreupel op was, rechtsachter, waar ik al maanden mee aan het tobben was, was gebroken, helemaal door, niets meer aan te doen.. doordat hij zich ws verstapt heeft en een rare draai heeft gemaakt. hij kon zijn pas nl niet altijd even goed afmaken, hij rolde niet goed af waardoor hij dan over zijn voet struikelde.

dus ja.. indirect heeft cytek daar mee te maken. die heeft zijn been zwak gemaakt, waardoor hij die klap niet meer heeft kunnen verwerken.
maar goed... dat is mijn ervaring..

je kan in het topic ook zien hoe mijn smid reageert op mijn verandering van mening..

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:37

gezien de woonplaats van carinaR en dust hebben jullie volgens mij dezelfde hoefsmid. ik begin er steeds meer in te geloven dat het zeer hoefsmid afhankelijk is. zoals het bij dat wat zwaarbloedige paard (link; bloed?) eruit ziet, zag het bij mijn paard er niet uit. het ijzer bij dit paard zijn echt veeeeeel te klein.

ijzers heb ik er zelf afgehaald een paar weken geleden. het ene ijzer was eronder uit. ik wil mijn paard op blote voeten ivm polocrosse. mij hoefsmid zij dat hij te dunne zolen heeft voor blote voeten. hij loopt nu wat gevoelig op stenen/puin. maar bij vlakke ondergrond geen probleem. deze gevoeligheid wordt ook minder.
ik heb foto's gemaakt en zal deze vanavond even posten met mijn ideeen erover en twijfels.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:11

eeey karin, blij met je nieuwe paard? ik hoorde al t een en ander, gaaaf hoor!

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:58

Hier mijn verhaal:

Bij mijn Fjord was het niet zo goed, hij liep niet beter , maar ook niet slechter. Maar zijn hoeven zijn steeds goed gewest op de normaale ijzer en met cytek was dat niet meer zo. Ze braken een beetje.
Bij mijn Tinker zijn de cytek-ijzer goed. Het ziet idd een beetje raar uit, maar sinds ze deze ijzer heeft raakt ze zich niet meer met de achter hoeven in de voorhoeven. Terwijl ze mooi op loopt en ook mooie hoeven heeft, niet meer zo breed.
Een koudbloed, wat bij ons is gestallt, heeft nu ook cytekijzer. Hij struikelt heel vaak, maar nu ook niet meer dank deze ijzer. Ik heb ook met een andere hoefsmid uit duitsland gepraat, en hij zegd dat deze ijzer idd niet voor elk paard zijn, zoals vaak word gezegd.
Ik vind het heeft met het paard te maken wat het nodig heeft en wat niet. Zonder ijzer is natuurlijk het beste, maar ik will mijn paarden vaak rijden en dat kan helaas niet zonder.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:01

Ik vind het appart dat mensen denken dat struikelen met ijzers opgelost kan worden.
Je neemt de symptonen weg, maar het probleem blijft.

Struikelen is een rijtechnisch probleem.

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:13

en waarom word het dan beter als er andere ijzer onderkomen? Ik heb merdere ruiters op dit paard gezien en hij struikelte, maar sinds deze ijzers niet. Moet zeggen hij heeft heel slechte platte hoeven. Is toen vrijgekocht van een manege, waar hij tegen een wand was vastgebonden.
Maar als het zo is wat je zeg. Kan je me dan vertellen, waarom hij dan nu niet meer struikelt, of wat zijn de fouten van de ruiters gewest. Is niet kwaad bedoelt, will het gewoon weten, kan ik ja mischiens nog wat leren Knipoog Zeker weet ik dat struikeln ook door een slechte ruiter komt, maar nu kan ook een slechte ruiter hem rijden, en hij struikelt niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:24

Zack schreef:
Ik vind het appart dat mensen denken dat struikelen met ijzers opgelost kan worden.
Je neemt de symptonen weg, maar het probleem blijft.

Struikelen is een rijtechnisch probleem.

Niet alleen, ook verkeerd of te laat bekappen veroorzaakt struikelen. Manegepony die ik reed had diut erg duidelijk, als die net bekapt was liep die goed en zeker. Als hij nodig weer bekapt moest worden en de hoeven voor het oog dus voor ipv onder de benen stonden struikelde hij vaak.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:38

@grazymolly
mijn hoefsmid kan het beter uitleggen hoor Haha!

Veel paarden struikelen omdat ze op de voorhand gereden worden.
Daardoor struikelen paarden al snel, dit moet rijtechnisch opgelost worden (nu zeg ik niet dat dit het altijd is he!!)

Mensen denken dit met andere ijzers op te lossen, bijv. cytek.
Bij cytek word het afrol punt zo ingekort dat de paarden makkelijker weg kan rollen. (dit is opzich goed, maar word veelste kort gedaan)
Dan komen de cyteks eronder met de widia punten waardoor het lijkt dat het paard veel makkelijker afrolt.
dit is in feite ook al zo, maar doordat het paard op de punten gaat staan word het naar voren "geduwt"
Maar ze houden er geen rekening mee dat als een paard gewoon staat, hij op de achterkant gedrukt word. Dus de drukverdeling verstoort waardoor de zoveel druk op de verzenen e.d komt dat die beurs worden.
(dit is dus gebeurt bij het paardje waar ik de hoeven van bij hou)

Snap je het verhaal nog een beetje?