Citaat:
k ben eigenlijk meer benieuwd naar negatieve ervaringen van bokkers zelf. Wie heeft er slechte ervaringen bij haar of zijn eigen paard en wat was de oplossing?
Dus niet: " Ik heb gelezen dat..." Gestoord of " .....gehoord dat..." Gestoord maar:
" Bij mijn paard is het fout gegaan met cytecs want de DA of de smid...."
In deze topic staan vele positieve reacties van bokkers met hun eigen paarden, de negatieve reacties gaan nog niet over de eigen paarden. Ik denk dat het delen van eigen ervaringen meer duidelijkheid kan geven over voor wat voor soort paard en met wat voor soort gebruik de cytecs wel of niet goed zijn.
@JB55 als je beter leest dan zie je dat ik mijn paard ben verloren. indirect heeft dat met de cytek te maken.
voordat ik cytek had, waren zijn voeten super sterk. ook zijn benen. hij had in 15 jaar, waarvan 10 manegewerk nog geen pas kreupel gelopen.
nadatie op cytek gezet werd alleen voor ging het super. hij liep echt ruimer. maar de smidbeurt daarna, waarbij de achterkant erbij beslagen werd was minder succesvol.
willem ging slepen met rechtsachter. dat zou een kwestie van trainen zijn volgens mijn smid. maar het slepen werd maar erger.
ook had hij dikke benen en voelden ze vaak warm aan. hij kon niet goed meer voet geven achter.. hij kon zijn gewicht niet lang verdragen op 1 achterbeen, dan begon hij te trillen en moest je hem neerzetten.
na met mijn oude smid gepraat te hebben ben ik weer overgestapt op gewone ijzers. daaronder zaten dus allemaal kneuzingen en zijn voeten waren in 9 weken tijd amper 2 mm gegroeid. hij heeft toen rechtsachternog een paar dagen gevoelig gelopen, maar het voelde meteen anders.
ik konnl niet meer op hem doorzitten en nageeflijk lopen vond hij steeds moeilijker. ook aan de longe washij niet meer goed tebewerken met de cytek.
mijn paarden worden om de 2 maanden gemasseerd en mijn masseur merkte in de spieren ook al spanningen. willem heeft bij de laatste massagebeurt, de dag van zijn overlijden weer genoten van het masseren, daarvoor was het alleen maar willen trappen en bijten omdatie zo'n pijn had(ze stonden toen ruim 8 maanden onder behandeling, dus soepel waren ze al, het was alleen onderhoud nu)
willem zijn benen werden heel erg dik, vooral rechtsachter na het gewone ijzer. ook was rechtsachter stug bij de pezen.. wat later echt hard werd. je kon het wel soepeler masseren, maar het bleef dik. na een strandrit liep willem kreupel. hij heeft toen ruim een maand gestapt. toen weer begonnen met rijden. toen na een week istie getrapt tegen zijn voorbeen, dus weer in de lappenmand.
toen mocht hij weer na een week stappen en toen weer een rustig ritje ophet strand gemaakt... willem weer kreupel.. weer een maand gestapt.. en toen die fanatle dag.
het been waar hij kreupel op was, rechtsachter, waar ik al maanden mee aan het tobben was, was gebroken, helemaal door, niets meer aan te doen.. doordat hij zich ws verstapt heeft en een rare draai heeft gemaakt. hij kon zijn pas nl niet altijd even goed afmaken, hij rolde niet goed af waardoor hij dan over zijn voet struikelde.
dus ja.. indirect heeft cytek daar mee te maken. die heeft zijn been zwak gemaakt, waardoor hij die klap niet meer heeft kunnen verwerken.
maar goed... dat is mijn ervaring..
je kan in het topic ook zien hoe mijn smid reageert op mijn verandering van mening..