[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:53

Less Dat is inderdaad geen fijn nieuws, en zeker niet voor zo'n jong paard.
Het had waarschijnlijk makkelijker geweest als ze ouder was en ingereden was.

Maar het is inderdaad erg moeilijk als je je paard nog moet inrijden,
terwijl dan juist spannende dingen juist gebeuren en dan ook nog afwachten hoe het gaat.
De mijne heeft ook botaanmaak, maar die is 13 jaar.
Bij haar is bij haar linkerbeen de gewrichtsspleet zo goed als dicht gegroeid en bij haar rechter bijna helemaal dicht en ze heeft nergens last van.
Dus nu maar hopen dat dat bij jou paardje ook snel gebeurd, of dat je het proces stop kan zetten Knipoog

Veel sterkte in ieder geval Ach gut

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:09

Dank jullie wel voor de aanmoedigende woorden. Ik moet waarschijnlijk niet bij de pakken neer gaan zitten en gewoon verder gaan zoeken. Maar het is nu even op, je voelt je zo machteloos.
De homeopathische dierenarts blijft wel optimistisch en volgens haar zou het middel aanslaan als zijn sprong dik werd (er zou dan een genezingsproces gaande kunnen zijn). Nou dik is ie. Er heeft nog nooit vocht gezeten en een week na de druppels kun je van verre zijn bult zien. Hopen is misschien een beetje naief maar ik doe het toch. Begin oktober maken we weer foto's en zullen we zien of het "wondermiddel" werkt.

Ik zal ook eens kijken naar Dhr. Bodt zijn methodes.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:31

Ik begrijp volkomen dat je hoopt Haha!
Zou ik ook gewoon blijven doen hoor!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:39

Less schreef:
Dank jullie wel voor de aanmoedigende woorden. Ik moet waarschijnlijk niet bij de pakken neer gaan zitten en gewoon verder gaan zoeken. Maar het is nu even op, je voelt je zo machteloos.
De homeopathische dierenarts blijft wel optimistisch en volgens haar zou het middel aanslaan als zijn sprong dik werd (er zou dan een genezingsproces gaande kunnen zijn). Nou dik is ie. Er heeft nog nooit vocht gezeten en een week na de druppels kun je van verre zijn bult zien. Hopen is misschien een beetje naief maar ik doe het toch. Begin oktober maken we weer foto's en zullen we zien of het "wondermiddel" werkt.

Ik zal ook eens kijken naar Dhr. Bodt zijn methodes.

Zeker blijven hopen hoor! Veel paarden die in dit topic genoemd worden lopen tenslotte ook weer goed!

Wat voor middeltje gebruik je nu? En is de gewrichtspleet bij jou paard al aangetast of nog schoon?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:27

Jennyxx, mijn DA zegt dat het in het begin stadium zit en er een haakje zichtbaar is op de foto's in de trezaalgeleding. Ook noemde hij het klasse drie met rond de 70 % kans op kreupelheid. In Utrecht zeggen ze klasse 2 met 30 % kans op kreupelheid en zeiden ze dat het een heldere spat is die rustig oogt. Ik begrijp dan weinig van de reactie van de dierenartsen die eigenlijk al impliceren dat dit beest afgeschreven is. Als ik de situaties van anderen lees dan kan het me niet ontgaan dat er paarden lijken te zijn waarbij het in een verder stadium zit en nog steeds onder het zadel zijn. Vandaar dat de hoop niet is opgegeven.

Het middel is Phosphor, in een zeer hoge potentie. Ik moet wel zeggen dat het een middel is dat helemaal is afgestemd op mijn paard. Dus iemand anders zijn paard zou wellicht baat hebben bij iets anders, ze zoeken hetgeen dat bij het constitutiebeeld past. Ook is het middel speciaal voor paarden die hard in de groei zijn geweest en botproblemen hebben. Ik woon in ***, mocht er iemand interesse hebben in deze Dierenarts die tevens voor Paardencentrum Kootwijkerbroek werkt, mail dan even. Ze werkt ook buiten Kootwijkerbroek, meen ik.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:41

Ja idderdaad die van mij heeft bijvoorbeeld, is nog helemaal onder het zadel Knipoog

Ik heb je scriptie gelezen trouwens, vond hem erg goed.
Je kan er alles wel uit halen en hij is erg overzichtelijk en duidelijk.
Mijn complimenten OK dan! hoor!!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:42

Lachen dank je! Ben blij dat te horen! Ik heb morgen m'n presentatie er over (colloquium), ben benieuwd!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:09

Veel succes morgen met je presenatie Go jij! Go jij!

En weet je er valt vast altijd wel wat op te merken, maar voor iedereen is het anders en elk paard is ook anders en reageerd weer verschillend.
Maar ik vind hem erg netjes Knipoog

Doe je best morgen Haha!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:37

Hallo, ik ben nieuw op de site...lees wel al een tijdje mee op het forum, vooral omdat mijn paard laatste tijd achter kreuepl loopt.

Ik heb een haflinger (Cindy van Kerkhoven) ze is nu 16 jaar en eigenlijk normaal een lekker aktief paardje.
Maar laatste maand was ze de dagen nadat ik had gereden steeds licht kreupel, vooral in draf goed te zien. Je kan ook zien dat dit niet van de hoef komt, al tilde ze die wel steeds heeeel snel op, als ik haar been pakte op op te tillen. Hoefsmid heeft ernaar gekenen en met hoef is niets aan de hand.

Afgelopen week heb ik de DA laten komen. Die heeft alles voor zover mogelijk bekenen. Lopen op harde of zachte grond maakt geen verschil, buigproeven waren goed, geen verdikkingen te voelen, benen voelen niet warm aan e.d. De dierenarts melde me wel dat ze licht positief is bevonden op spat en adviseerde me rontgenfoto's te laten maken.

A.s. maandag (25 juni) ga ik naar de kliniek in Heinkenszand om foto's te laten maken en hoop dat ik dan meer te weten kom...
Maak me wel zorgen... Je hoopt natuurlijk altijd dat er niets ernstigs met je paard aan de hand is!
Ik lees hier veel verschillende adviesen van jullie dierenartsen en ook veel verschillende ziekte verlopen... ben dus erg benieuwd wat ik maandag te horen krijg en welke methode mij aangeraden zal worden.

Ik houdt jullie op de hoogte!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:30

Cindyrella Zo dat is niet zo fijn om dat te horen, ben benieuwd naar wat je paardje heeft.
Mijn haflinger kwam tenslotte ook helemaal door de buigproef heen Knipoog en heeft toch veregaande spat

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:31

Inderdaad MOET gewoon foto's afwachten. DA kan van buitebnkant gewoon niets zeggen en ik haal me al vanalles in mijn hoofd. Maak me gewoon zorgen... Het is namelijk altijd zo'n sterk paardje, nog nooit iets gehad en altijd willen werken!

Groetjes Jorien

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:01

Toch weer een opkikkertje voor jullie allemaal. Haha! Ik heb afgelopen zaterdag concours gehad (M1 gestart). Nou waren de punten zeker niet denderend, maar ik was wel dik tevreden. Zeker over het commentaar van de jury.

De punten 164 en 174 punten. ik heb veel domme fouten gemaakt Zij zijn groot en ik is klein! doordat we 10 maanden niet op concours waren geweest, en ik veel te veel blokkerde. Maar het commentaar van de jury was zo gaaf!!! Go jij! Go jij!

Mijn merrie kon in de draf dansen als ...(1 of andere naam van een bekende ballerina werd genoemd). Ik kon met dit paard ontzettend ver komen en moest er hartstikke zuinig op zijn. Dat ze ra minder heffing in sprong heeft hebben ze geen van beiden gezien. (waren beide Z-jury's waarvan er 1 zelf op Prix st.George heeft gereden).
Zo zie je dus maar, het einde is voor een spat paard echt nog niet in zicht.
@Cinderella; houd de moed erin en vandaag is een heel spannende dag voor je. Laat je het ons weten?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:39

Jeetje Alani dat geeft echt hoop voor de toekomst Haha!. Op dit soort commentaar mag je echt trots zijn. Gefeliciteerd Pling .

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:41

Wat super alani om te horen zeg!!
Gefeliciteerd Knipoog

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:09

Alani schreef:
Toch weer een opkikkertje voor jullie allemaal. Haha! Ik heb afgelopen zaterdag concours gehad (M1 gestart).

Dat ze ra minder heffing in sprong heeft hebben ze geen van beiden gezien. (waren beide Z-jury's waarvan er 1 zelf op Prix st.George heeft gereden).
Zo zie je dus maar, het einde is voor een spat paard echt nog niet in zicht.?

Heey dat is goed nieuws! Gefeliciteerd! Haha! Gelukkig hoeft spat niet het einde van een paardencarriere hoeft te betekenen!

Alani schreef:
@Cinderella; houd de moed erin en vandaag is een heel spannende dag voor je. Laat je het ons weten?

Zelf net terug van DA. Op de foto's zag alles er heel goed uit, geen spat te zien! Pfieewww, gelukkig, dat was wel een opluchting, omdat ik er zelf zo sterk aan dacht. De dierenarts voelde wel dat RA het spronggewricht wat dikker was dan het andere. Waarschijnlijk is het spronggewricht verdraaid en heeft ze gewoon rust nodig. Ze gaat nu overdag op stal, en dan en paar uurtjes alleen in een weitje naar buiten. (normaal staat ze met 4 andere paarden in de wei, warvan er eentje nogal vaak achter Cidy aan zit, dus dan krijgt dat spronggewricht geen rust. En ik moet/mag er mee stappen. Er is namelijk een vloeistof in het s.gewricht gespoten, wat te vergelijken valt met motorolie bij een auto, om alles in het spronggewricht weer lekker soepel te maken. Dus maar kijken hoe het over een paar weekjes gaat. Ben wel opgelucht dat het niets ernstigs is.

(Soms staat er op internet gewoon te veel info, ik heb denk ik mezelf een beetje te veel in mijn hoofd gehaald en gek gemaakt... Volgende keer eerst DA en dan googlen! Knipoog )

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:33

Cindy, da's wel een opluchting zeg! En hopelijk is ze na een paar weken rust weer helemaal de oude.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:37

Middel waarmee mijn paard is ingespoten heet iets van: gylonzuur/ glyonzuur?? Bekend bij iemand?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:41

Volgens mij wordt dit ingespoten bij paarden met botwoekerende spat, houd even een slag om de arm hoor. Maar ik denk dat het daarbij wordt gebruikt.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:52

Volgens de dierenarst is het geen nomale spat, dus hoef me geen zorgen te maken. Het is meer te vergelijken met bolspat.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:57

Alani, gefeliciteerd met het mooie commentaar! Voor ons ook een opstekertje. Nu de punten nog Tong uitsteken

Cindyrella schreef:
Middel waarmee mijn paard is ingespoten heet iets van: gylonzuur/ glyonzuur?? Bekend bij iemand?

Ik denk dat je hyaluronzuur bedoeld. Dat wordt inderdaad gebruikt bij beginnende botwoekerende spat. Bij mijn paardje wisten ze ook eerst niet zeker of het spat was of een verdaaiing cq trauma van buitenaf (hij is kreupel geworden na de eerste nacht op stal in een vrij kleine box..). Daarna dachten ze ook aan bolspat ivm de vocht bult. Helaas is het bij hem wel 'gewone' spat geworden met harde bult, maar na 2x inspuiten met Hyaluronzuur loopt hij weer helemaal goed. Nu al bijna 5 maanden Go jij! Go jij! Soms vraag ik me zelfs af of het wel echt spat is geworden. Maar dat zal wel ontkenning zijn, want als ik eerlijk ben zie ik soms wel een begin-stijfheid bij het rijden. Dat verdwijnt vrij snel, maar is wel kenmerkend voor een paard met spat. En als je goed kijkt zie je op dat springfilmpje ook dat hij bij het landen ff een tussenpas maakt rechtsachter ivm spat linksachter. Maar hij loopt ook na een aantal sprongen gewoon rad en ook na buitenrijden, wegspringen, raar doen op de wei etc. Pling

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:19

Bij mijn paard is deze week in beide achterbenen zware spat geconstateerd. Van de VA mocht ze alleen maar rust op de wei en op goede dagen een wandelingetje. Verder was er niets aan te doen wat echt hielp volgens hem. Ik heb veel vertrouwen in mijn VA maar ik lees in dit topic toch een hoop tegenstrijdige adviezen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:54

Maaike, wat onwijs vervelend dat je paard spat heeft! Op zich valt het met de tegenstrijdige adviezen in dit topic wel mee denk ik zelf. Als de veearts adviseert om een paard op rust te zetten, gaat het in de meeste gevallen om beginnende spat. Ze hopen dan het ontstekingsproces te kalmeren middels de (stal)rust. Bij de botwoekervorm wordt vaak hyaluronzuur ingespoten. Dit verbetert de sinovia en stopt zo de ontsteking en de botwoering.
Als de botwoekering of verval al zo ver is dat de woekering of het verval zelf kreupelheid veroorzaakt (en dus niet alleen de ontsteking) dan raden veeartsen vaak beweging aan. Het doel hiervan is om de hele gewrichtsspleet dicht te laten woekeren. Vaak wordt dan Tildren aanbevolen om het verval te stoppen en de botwoekering aan te wakkeren. Als de spleet dichtgegroeid is, hebben de meeste paarden geen pijn meer.
Waarom jouw paard niet behandeld kan worden, weet ik niet. Zijn bij haar de gewrichtsspleten al dichtgegroeit? Is het misschien verkeerd gegroeid of irriteert een haakje aan het bot? Of...?

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:29

Tsja, eerlijk gezegd weet ik het antwoord op die vragen niet Jenny. Ik was een beetje in shock dus heb niet echt doorgevraagd. Wat hij wel zei, dat er een zeer kleine kans was dat het weer aan elkaar zou groeien, maar dat het ook best zo kon zijn dat dit niet gebeurt. Hij was niet echt positief over de prognose. Vandaag had ik hem nog aan de telefoon en vroeg hem, als ze in de bak losloopt en ze wil wel rennen,is dat dan ok?
Dat was wel goed volgens hem, dus blijkbaar is beweging dus wel goed voor haar.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:56

Heeft er hier iemand ervaringen of weleens gehoord van Anette de Vogel ??

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:50

Maaike, heeft de DA ook verteld welke klassificering spat je paard heeft.