[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:12

Alytuiere schreef:
Alleen dr hoeven zien er nog vreemd uit..

Tel daar maar een jaar voor uit voordat deze er weer goed uitzien.
Althans ik hou daar zelf zeker rekening mee. Als bij Isabella die gekke ring eruit is, dan komen de ribbels nog en dan vervolgens nog de gaten van de hoefzweren (die nog altijd zichtbaar zijn als gleuven in de hoefwand, maar al weer een halve cm onder de kroonrand zitten).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:53

Eleandra, ik ben benieuwd hoe het nu gaat??

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:21

Vandaag weer naar Bodegraven geweest voor controle. Eén van de friezen moest ook voor controle dus gezellig met zijn tweeen gegaan. Skreia en Bouwina (fries) zijn echt dikke vriendinnen zo in de trailer en konden in Bodegraven dus ook niet zonder elkaar.
Ze hebben ook 2 jaar achter elkaar bij elkaar in het land gestaan maar toen konden ze het niet echt geweldig met elkaar vinden.
Sander begon met Skreia. We stonden eerst binnen te wachten maar moest met Skreia naar buiten om haar een stukje te laten draven over het harde. Bouwina stond nog binnen dus Skreia draaide gelijk weer half om met mij erbij Haha!
Skreia even tot de orde geroepen en precies toen ik begon met draven gaf Bouwina een keiharde gil en Skreia ook weer heel hard terug met als resultaat dat ik ook in een aardig vaartje het heuveltje af ging Tong uitsteken
Toen weer terug het heuveltje op waarop ik hoopte dat ik niet gelijk in 1 spurt naar binnen zou denderen met Skrei naar Bouwina toe Sigaar
Gelukkig gebeurde dit niet en Skrei liep als een tierelier Go jij! Go jij!
Daarna nog controle foto's. Rechts was hetzelfde gebleven en links was het hoefbeen ietsjes gekanteld maar heel minimaal. Wel zijn bij beide hoeven de zolen nog dik dus dat is goed!
Beide hoeven zijn nog een keer gegipst, alleen nu 1 rol verdeeld over 2 hoeven. Hiermee proberen nog 2 weken te doen, deze 2 weken nog steeds boxrust en alleen eruit om te poetsen. Na deze 2 weken mogen er klapijzers met zooltjes onder.
Ik had nog 5 zakjes pijnstillers. Ze krijgt nu nog 1 zakje op een dag, na deze 5 mag ze een half zakje per dag. De dag voordat de ijzers eronder gaan 1-2 zakjes en de eerste paar dagen met ijzers ook 2 zakjes per dag. Daarna mag ze weer naar een half zakje per dag totdat het op is.
Als ze op ijzers staat mag ze kleine beetjes stappen. Moet even laten weten hoe het gaat als ze op de ijzers loopt.
En dan over 8 weken moet ik weer op controle.
Ook heb ik speciaal voor gekocht voor Skreia, namelijk Sanequi Colon. Speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

Helaas groeien Skreia d'r hoeven langzaam dus voordat we echt weer wat mogen gaan doen zal nog wel een tijdje duren Huilen

Het laden in de trailer ging weer geweldig met Bouwina erbij, skreia liep er zo in Go jij! Go jij!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:52

Mensen die magnesium hebben gegeven, herhalen jullie die kuur nog een keer of geven jullie een onderhoudskuur zeg maar. Want ik wil het liever niet blijven voeren, ook al is het weinig, vind ik eng, maar nu merk ik dat Grietje weer wat slomer word, dus ik wil nu weer een paar weken een kuurtje doen. (ze heeft nu 5 weken geen magnesium gehad) Kan dit kwijt? Of zou er langer tussen moeten zitten?

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:25

Hoi...mijn Tinker Boy is erg verwend met het eten!
Hij krijgt sinds vandaag magnesiumpoeder omdat hij 2x tegen het hoefbevangen aan zit maar meneer wil het absuluut niet eten.Al geprobeerd op nat hooi en slobber maar hij trekt zijn neus ervoor op.
Misschien zijn er hier wat mensen met de gouden tip om dit bij hem naar binnen te krijgen??
Alvast bedankt!
Gr.Lydia

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:33

Ik voer grietje het hooi 'savonds met het magnesium ingeweekt dus. Dan heeft ze meestal zo'n honger dat ze het echt wel opeet. Daarna krijgt ze haar gewone portie en dat gaat eigenlijk goed. Anders zou ik het ook niet weten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:26

peer schreef:
Hoi...mijn Tinker Boy is erg verwend met het eten!
Hij krijgt sinds vandaag magnesiumpoeder omdat hij 2x tegen het hoefbevangen aan zit maar meneer wil het absuluut niet eten.Al geprobeerd op nat hooi en slobber maar hij trekt zijn neus ervoor op.
Misschien zijn er hier wat mensen met de gouden tip om dit bij hem naar binnen te krijgen??
Alvast bedankt!
Gr.Lydia

Probeer het eens door een oude wormspuit of een andere grote spuit die je bij de apotheek haalt met daarin de magnesium vermengd met appelmoes.

Succes!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:45

Kinke schreef:

Sorry, ik had nog niet gereageerd omdat ik sinds maandag weer terug ben in NL. Echt een rotgevoel om Ringo zo achter te moeten laten. Iig hartstikke bedankt voor de reacties! We hebben uitgevonden dat er nog 1 andere da is in Ibiza en die hebben we gelijk laten komen om te kijken of hij wat deugd. Wat bleek nou? Er was zo'n situatie als: Je gaat naar het ziekenhuis om je linkervoet te laten amputeren, maar ze halen de rechter eraf. Het probleem zat helemaal niet aan zijn voorbenen, maar grotendeels bij zijn achterbenen. Ijzers voor eraf gehaald, en nu kan hij weer enigzins lopen. Ze gaan achter wat eraan monteren en de da ziet het wel positief in. Eens zien wat ervan komt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:52

Da's vreemd.... hoefbevangenheid uit zich meestal eerst en alleen in de voorbenen, bij hele zware hoefbevangenheid worden de achterbenen ook aangetast

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:00

Dat weet ik ja Ja Maar volgens mij heeft hij wel gelijk, van de 3 da's klonk zijn diagnose toch het meest logisch.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:33

capopjekop: Ik geef al een hele tijd een onderhoudsdosis magnesium. Ik ben een keer gestopt, na de kuur zeg maar. Maar vrij snel werd haar nek weer harder en dikker.
Ik moet zeggen: ze doet het er prima op.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:53

Heeft 1 van jullie ook geregeld last van hoefzweren na bevangenheid?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:25

romeorowan schreef:
capopjekop: Ik geef al een hele tijd een onderhoudsdosis magnesium. Ik ben een keer gestopt, na de kuur zeg maar. Maar vrij snel werd haar nek weer harder en dikker.
Ik moet zeggen: ze doet het er prima op.

Hoeveel gaf je tijdens de eerste kuur en hoeveel nu dan met die onderhoudsdosis?

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:41

Isapaardje schreef:
Heeft 1 van jullie ook geregeld last van hoefzweren na bevangenheid?

Caitlin heeft twee kleine zweertjes gehad na de bevangenheid.. over dat geregeld kan ik niets zeggen want was de eerste keer dat ze bevangen was ( en ik hoop een volgende keer te voorkomen)

@ peer inderdaad door de appelmoes en dan in een oude wormspuit of je vraagt je DA om zo'n grote doorzichtige spuit. Ik heb er ook kieskeurige eter en zo heb ik gedeeltelijk ook haar medicijnen naar binnen gekregen. Andere gedeelte met wat honing op een plakje brood, dubbelvouwen en dan zo hup naar binnen (had niet iedere keer zin in de strijd om die spuit erin te krijgen).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:58

kinke heeft nog nooit een hoefzweer gehad (ff afkloppen..)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:38

Indiana heeft ook nog nooit een hoefzweer gehad. (Ook maar afkloppen).

Capopjekop: Ik geef de magnesium van hoefnatuurlijk. In het begin heb ik de dosering aangehouden die ze daar adviseren. Nu krijgt ze van het schepje van hoefnatuurlijk ongeveer 1/3. Dus zeg maar een klein theelepeltje. Soms sla ik een dagje over, maar meestal krijgt ze dit 1 keer per dag.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:55

Eleandra schreef:
Kinke schreef:

Sorry, ik had nog niet gereageerd omdat ik sinds maandag weer terug ben in NL. Echt een rotgevoel om Ringo zo achter te moeten laten. Iig hartstikke bedankt voor de reacties! We hebben uitgevonden dat er nog 1 andere da is in Ibiza en die hebben we gelijk laten komen om te kijken of hij wat deugd. Wat bleek nou? Er was zo'n situatie als: Je gaat naar het ziekenhuis om je linkervoet te laten amputeren, maar ze halen de rechter eraf. Het probleem zat helemaal niet aan zijn voorbenen, maar grotendeels bij zijn achterbenen. Ijzers voor eraf gehaald, en nu kan hij weer enigzins lopen. Ze gaan achter wat eraan monteren en de da ziet het wel positief in. Eens zien wat ervan komt.

N.a.v. dit.
Ik moet zeggen dat ik gek begin te worden. Ja misschien stel ik mij verschrikkelijk aan, maar ik ben zó bang dat Ringo niet beter wordt en afgemaakt moet worden. Ik zit hier ook verschrikkelijk te twijfelen over wat nou goed is, ijzers voor? Ijzers achter? Geen ijzers? Wat dan wel? Nu komt er ook nog bij dat ik die poedersuiker vent die bij ons werkt niet vertrouw. 'Zoek een nieuwe' zeggen jullie dan, maar na al die tientallen als niet 100en mensen is hij toch de beste. En mijn vader moest weg voor zijn werk, ik kan wel janken, ik had zo graag zelf voor hem gezorgd, ik zit hier helemaal in de stress. Verdomme 2 maanden moet ik nog wachten tot ik zelf kan zien wat er gaande is. Ik moet maar vertrouwen hebben in een da die ik nog nooit gezien heb, en die zegt dat de achterbenen het probleem zijn. Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe onwaarschijnlijker het mij lijkt. Verder heb ik een nachtmerrie gehad, het kwam erop neer dat Ringo stierf, omdat hij geen fatsoenlijke verzorging kreeg. Niet bepaald opmonterend, al zijn dromen (hopelijk) bedrog.
Zo, ik moest even mijn ei kwijt, voegt niet bepaald wat toe aan het topic, maargoed.
Wat zouden jullie dan als jullie in mijn situatie waren? (voor degenen die het niet snappen, pm gerust) Ik word namelijk met de dag bezorgder en gestresster.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:34

En overigens, Ringo krijgt nu hooi en een paar scheppen (natte) zemelen per dag. Kunnen die zemelen kwaad? De DA zei dat we hem wel 5 scheppen per dag moesten geven?! Verder zei de DA dat fruit goed voor hem is, maar daaar zit toch fructaan in en dat is toch precies wat niet goed is? Dit is trouwens de DA die nu weg is. Het menu klinkt mij wat raar in de oren, maargoed, dat ben ik tegen een DA.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:53

Ik mocht van mijn alternatief diergeneeskundige juist beslist geen zemelen geven toen Isa bevangen was. Kwam overigens uit de biosensor test en is daarmee dus paardafhankelijk. Maar alleen zemelen zou ik sowieso niet snel doen omdat het gehalte fosfor/calcium daarin scheef is.

Zelf goede ervaringen met een schep ijslandszeewier door de energiearme muesli die ik geef.

In fruit zitten wel suikers, maar dat zijn andere suikers van fructaan, is mij verteld.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 03:40

Voor zover ik weet zijn appels heel slecht, juist vanwege de suikers.
En wortelen durf ik ook niet meer in grote hoeveelheden te geven, hoewel wat dat betreft iedereen ook een andere mening heeft.

Wat balen Eleandra dat je niet zelf voor je paard kan zorgen nu. Zorg er in ieder geval voor dat hij geen "goed bedoelde" extra's krijgt, weinig gras en wel voldoende vitaminen. Hopelijk gaat het snel weer beter.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:57

capopjekop schreef:
Mensen die magnesium hebben gegeven, herhalen jullie die kuur nog een keer of geven jullie een onderhoudskuur zeg maar. Want ik wil het liever niet blijven voeren, ook al is het weinig, vind ik eng, maar nu merk ik dat Grietje weer wat slomer word, dus ik wil nu weer een paar weken een kuurtje doen. (ze heeft nu 5 weken geen magnesium gehad) Kan dit kwijt? Of zou er langer tussen moeten zitten?

marco krijgt na de kuur nu nog steeds 1x in de 2 dagen een beetje magnesium, ik vind het nogal eng om hem er helemaal vanaf te halen dus ik hou het voorlopig even zo en dan steeds meer afbouwen..
en magnesium kan wel kwaad aan de nieren (geloof ik) op lange termijn als je het blijf voeren maar als je paard zonder magnesium niet kan lopen is dat natuurlijk veel erger, en zolang je hem niet heel lang een grote hoeveelheid geef kan het volgens mij niet zo heel erg kwaad

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:40

Nu mijn vader weg is krijgt hij sowieso geen fruit, omdat alleen mijn vader dat gaf. Vandaag bel ik de secretaresse van mijn vader op en vraag haar of ze langs wil gaan bij de paarden. Om:
1. Te kijken hoe het met Ringo gaat.
2. Te kijken of hij zijn spuiten en poeders wel krijgt.
3. Te controleren of zijn stal wel uitgemest en mooi dik opgestrooid is. En
4. Eventueel zijn menu wat aan te passen, al vind ik het dan moeilijk om te beslissen wat hij zou moeten krijgen. Sowieso hooi. Maar wel of geen zemelen? Veel of weinig? Hij heeft een zouten en mineralen blok in zijn stal staan. Kan hij gezond leven op dat blok (ik weet niet of hij er wel aan likt) en alleen hooi? Ik zou dit graag allemaal aan de Da vragen, maar aangezien die mij ging vertellen dat we hem als extraatje lekker appels konden geven van de appelboom.. Scheve mond Dat zei de oude trouwens, maar de nieuwe ken ik helemaal niet. Gras krijgt hij helemaal niet, dat groeit niet in Ibiza, behalve als je het iedere dag natspuit. Alfalfa (verse Luzerne) krijgen de paarden ipv dat. Maar Ringo momenteel natuurlijk niet.
Ik weet trouwens niet of het er toe doet, maar zijn hoefbevangenheid kwam van stress.
Iig alvast hartstikke bedankt! Lachen
Ik raakte gisteren helemaal gefrustreerd omdat ik van alle kanten te horen krijg (oom, broers, andere onwetende mensen) dat ik hem maar beter af kan laten maken, aangezien de da kosten anders misschien te hoog worden voor niks. *Zucht. Verder dus die niet vrolijkmakende nachtmerrie, en het gevoel van onmacht. Ik moet het gewoon allemaal overlaten aan een vent die niks van paarden weet, een da die ik niet ken en misschien wel achterlijk is. Dat zijn teminste de rest van de Da's op het eiland wel.
Zo, dat moest er weer even uit. Tong uitsteken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:03

Gooi het er maar uit hoor ... ik weet uit ervaring hoe vreselijk gefrusteerd je kunt raken door een ziek paard en tegenstrijdige berichten.

Van stress kan een paard bevangen raken, evenals door overbelasting. Het is niet altijd voeding dus dat het kan veroorzaken, maar als ze het eenmaal hebben moet je met alles opletten.

Op goed hooi kan een paard prima leven, maar als er geen gras is bij jullie, wat hooien ze dan?

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:32

Bedankt, het lucht echt op om alles eruit te gooien bij mensen die met hetzelfde probleem kampen. Hooi maken de boeren door iedere nacht de sproeiers aan te zetten op de velden. Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:36

Eleandra schreef:
Hooi maken de boeren door iedere nacht de sproeiers aan te zetten op de velden. Lachen

Hier maken we meestal hooi bij droog weer Haha!

Maar begrijp wat je bedoeld, dmv sproeien krijg je gras, dat ze dan kunnen gebruiken om te hooien.

Maar veel keus in hooi zul je dan niet hebben. Ik zelf heb het liefst grof stengelig hooi wat wat later in het seizoen is gemaaid en al in bloei heeft gestaan. Maar gelukkig is hier keus genoeg in soorten hooi (en zelfs van de klei of zandgrond).

Wordt het bij jullie wel gewoon gepakt of gekuild?
Kuilvoer is vanwege rijkere voedingsstoffen minder goed voor paarden die snel bevangen zijn.