Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:31

Bij Illo is de linker (3)iets steiler dan de rechter (2). Maar als je ze zo ziet niet echt opvallende HKO hoeven.
Afbeelding
Bij deze foto kan je het een beetje zien.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:57

De mijne staat wel redelijk stijl op zijn hoeven maar niet heel erg.
Verder geef ik hem feel good 30 gewrichtenmix te koop bij de boerenbond en die werkt prima. (zn gewrichten kraken ook niet meer...)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:01

mijne staat ook heel steil,
mijn pony word meestal tussen de 7 en de 8e week beslagen.
ze staat er ook nu nog mooi op,
groeit er ook niet overheen.
mn smid zei dat 7/8 weken gewoon normaal is.
ze gaat ook weer van dit beslag af, maar wanneer beslist mn smid, en vraagt ook natuurlijk hoe het gaat enzo.
ik zal ff een fot van mn pony's voetjes bij plaatsen

Afbeelding

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:02

ps=rijden jullie na het beslaan van je paard op speciaal beslag?
ze word vrijdag beslagen rond half 2 en ga er dan zaterdag na die tijd pas weer op, 24 uurtjes rust zeg maar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:09

Mijn paard was zijn ijzers kwijt en kreeg gisteren nieuwe, hij liep erg onwennig dus ik wacht even met rijden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:25

ja doe ik meestal ook, meestal niet langer dan een dagje hoor.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:09

Meestal ga ik erna wel rijden, tenzij ik die dag tijd heb om ervoor te rijden. Op het harde loopt hij soms wat korter, maar in de bak niet. Na een dag is dat ook wel weer over. Komt doordat de nagels nog wat uitsteken zodat de ijzers nog wat stroef zijn.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:39

Als iemand zegt dat zijn paard een 4 op het straalbeen heeft, is het dan hoefkatrolontsteking?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:01

Ik denk het wel, maar hoeft niet zo te zijn dat ie kreupel is. Zijn straalbeen in dan heel slecht maar de rest erom heen (gewrichtsvloeistof, pees e.d.) hoeft niet ontstoken te zijn.

Anniiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:54

Hier heb ik nog nooit van gehoord! Erg vreemd Verward

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:57

Waar heb je nog nooit van gehoord? HKO of van hetgene wat Cynthiar zegt. Want dat klopt namelijk helemaal wat ze zegt hoor.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:24

Ik rijd nu namelijk een paard met een 4 op het straalbeen, hij is erg voorwaarts en druk tijdens het rijden. In de wei zit hij ook erg vaak heen en weer te galopperen, zonder ook maar 1 stapje kreupel te lopen.
Alleen dit paard struikelt zo nu en dan weleens een keertje, nu heb ik het hele topic doorgelezen dat dit weleens vaker gebeurde. Moet ik me er verder niet druk om maken!? Hij heeft verder hele mooie gangen, en zweeft in zn draf.. Maar vooral in de stap struikelt hij af en toe.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:41

Gewoon proberen goed op de achterhand te rijden en recht te richten. En aanvoelen hoe het paard loopt. Loopt hij moeilijker even een stapje terug doen en dan maar wat minder hard werken.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:48

Ik ben al goed bezig met het rechtrichten, maar hoe moet ik precies op de achterhand rijden? Want ik zou dit wel graag willen en goed kunnen doen, zodat ik het paard niet erg belast op zijn voorbenen.

Je zegt ook dat als ik het aanvoel dat hij het wat moeilijker krijgt, dat ik dan een stapje terug moet doen. Alleen gaat het in draf altijd vlekkeloos, maar alleen in stap struikelt hij af en toe.. Hoe moet ik het dan gemakkelijker voor hem maken?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:51

Niet te sterk zijn in je hand en veel de achterhand eronder drijven. Door op te vangen wat je er achter indrijft maak je je paard compacter. Doe je te veel van voor dan werk je tegen en gaan ze op de voorhand lopen. Daarnaast veel overgangen en tempowisselingen rijden.
Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd heb want ik vind het altijd moeilijk te omschrijven wat ik doe als ik rij (dat is meer automatisme zeg maar)

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:29

met mijn paard is ook HKO vastgesteld
het was te zien op de fotos die genomen waren 1.5jaar geleden toen ik haar kocht...de DA die ze toen genome had, zag het niet
nu heeft er een andere DA de fot's bezien(hij komt met internationale springruiters) en hij heeft het gevonden
nu moeten we haar behandelen met spuiten(2weken 6spuiten, dan 6maanden erna terug 2weken 6spuiten endan 1x per jaar)
hij zei dat internationale springpaarden dit ook krijgen,dus dat ik mij geen zorgen moest maken
nu gaan we binnekort terug foto's laten maken voor te zien hoe erg het nu is(op de foto's van 1.5jaar geleden was het tussen 1-2 maar hij denkt dat het niet veel erger gaat zijn)
hij zei dat zij ook nog in de sport kan meedoen ongeveer 10jaar maar wel geen 1.50 springen

gaan jullie nog met je paardje op wedstrijd??

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:37

Ik wil wel binnenkort weer in ieder geval een keer op wedstrijd.
Het was namelijk zo dat ik eindelijk naar het L2 mocht toen hij niet lekker liep en we erachter kwamen.
Nu wil ik eigenlijk dus nog heel graag al is het maar een keer L2 starten....

Springwedstrijden heb ik nooit gedaan...

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:02

Heb het nog een tijdje overwogen, maar er toch van afgezien. Niek heeft weer wat meer zijn slechte momenten.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:44

paardj schreef:
met mijn paard is ook HKO vastgesteld
het was te zien op de fotos die genomen waren 1.5jaar geleden toen ik haar kocht...de DA die ze toen genome had, zag het niet
nu heeft er een andere DA de fot's bezien(hij komt met internationale springruiters) en hij heeft het gevonden
nu moeten we haar behandelen met spuiten(2weken 6spuiten, dan 6maanden erna terug 2weken 6spuiten endan 1x per jaar)
hij zei dat internationale springpaarden dit ook krijgen,dus dat ik mij geen zorgen moest maken
nu gaan we binnekort terug foto's laten maken voor te zien hoe erg het nu is(op de foto's van 1.5jaar geleden was het tussen 1-2 maar hij denkt dat het niet veel erger gaat zijn)
hij zei dat zij ook nog in de sport kan meedoen ongeveer 10jaar maar wel geen 1.50 springen

gaan jullie nog met je paardje op wedstrijd??

Ja, ik rij gewoon wedstrijden in de M1 (wel betere begeleiding in les), en af en toe een springwedstrijdje voor de fun.
Bij mijn pony is het nu al bijna 2 jaar terug geconstateerd, maar in die 2 jaar nooit meer onregelmatig of een terugval gehad *ff afkloppen.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:08

ohw ok!
dankje wel
mijn paard moet na haar kuur van 6spuiten 2weken niet springen endan opbouwen terug het springen
ik mag wel gewoon verder dressuur rijden
ik denk dat ik volgende zondag een dressuurwedstrijdje ga rijden(kan nooit kwaat) in de B1
dan is nog nog eens op wedstrijd geweest want het is al 4a5 maanden geleden

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:46

Ja de mijne heeft het ook een stukkie zwaarder dan de jouwe paardj. Mijne heeft namelijk 2 a3 en een kleine 4 dus ik mag nooit meer springen...

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:16

Zo poef!

Ik had een paard aangeschaft met een 4 op het straalbeen, maar hij heeft nog nooit kreupel gelopen. Ik belde mijn dierenarts om advies en hoe ik met dit paard moest omgaan, hoevaak rijden, wat mag ik wel en wat ik niet mag enz.

Ze moest daar eerst de foto's voor zien die ze bij de keuring hadden gemaakt waarbij die dus afgekeurd werd. Dus zocht ze contact op met dierenkliniek Emmeloord voor de foto's, ze kreeg alleen de voor en achter foto's, dus voor de zijfoto's moest ze nog voor achterna.

Ik stond bij mijn paard en de dierenarts kwam eraan, ze zag het paard en bekeek de hoeven. Nauwelijks verschil, normaal zou de hoef erg stijl moeten zijn. Toen vertelde ze mij dat ze bij het zien van de foto's, dat er waarschijnlijk iets fout is gegaan, het paard is misschien ten onrechte afgekeurd. Wat voor haar wel een soort van teleurstelling was, want zoiets had ze nooit van Dierenkliniek Emmeloord verwacht omdat het zo'n goede dierenkliniek is. Ik moest er niet te erg op hopen, eerst wou ze buigproeven doen.
Wat er precies mis was gegaan heeft ze niet echt verteld, er is verkeerd beoordeeld bij de foto's, en ik was eigenlijk zo blij dat ik de helft niet gehoord heb.. Nu gaat ze me maandag of dinsdag weer bellen voor meer informatie dus dan kan ik het weer precies navragen. Ze deed een buigproef, en hij liep perfect en geen stap kreupel. Ze vertelde ook dat 95% van de paarden met een 4 op het straalbeen dan meteen kreupel zouden lopen, maar dit paard leek nergens last van de hebben.

Ze gaat nu weer contact zoeken met dierenkliniek Emmeloord, en eventueel zouden we nieuwe foto's moeten laten maken. Verder zegt ze tegen mij dat na het zien van het paard dat ik gewoon kan springen, om zoiets te horen had ik nóoit verwacht! Nu ga ik niet springen, veelst te bang dat er wel iets gebeurt.. Maar wel fijn om zoiets te horen van een dierenarts bij een paard met de 'klassering 4'

Er is dus hoop!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:12

De mijne met een vier links liep ook niet kreupel na de buigproef...

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:33

laulau85 schreef:
De mijne met een vier links liep ook niet kreupel na de buigproef...

Ze ging er ook niet vanuit dat hij onterecht was afgekeurd vanwege de buigproef, maar vanwege de foto's.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:50

Ok dan is het maar te hopen dat het toch allemaal goed is!
De buigproef is namelijk best wel achterhaalt en afhankelijk van de manier waarop het gedaan wordt...
Dus hopen dat het allemaal goed is bij de jouwe!