[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 02:41

__elise__ schreef:
Hoe en wanneer zijn jullie weer begonnen met beweiden? Ik wil mijn pony graag weer op de wei hebben zodat ze niet meer alleen hoeft te staan. Het is bijna 3 maand geleden dat ze HB is geworden.

Wat is de reden dat ze bevangen is geworden? Er zijn veel meer factoren dan enkel fructaan.

ikkeniet

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:24

Ik heb sinds 2 weken onze 24jaar oude shetlander hoefbevangen.
Ondanks de metacam, blijft ze vreselijk slecht lopen/ krabbelen.
Ze staat overdag op een betonpad, paddock en onder een overkapping.
Daarbij een graasmasker op, zodat ze wel iets van hooi uit een slowfeeder kan eten,
en 's nachts op stal met plukje hooi in een net.
Het hooi week ik ongeveer 12 uur en doe dat iedere keer met vers water.
Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen, want eigenlijk verslechtert ze nu alleen maar.
En ik vrees ik haar anders moet laten inslapen.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:34

ikkeniet schreef:
Ik heb sinds 2 weken onze 24jaar oude shetlander hoefbevangen.
Ondanks de metacam, blijft ze vreselijk slecht lopen/ krabbelen.
Ze staat overdag op een betonpad, paddock en onder een overkapping.
Daarbij een graasmasker op, zodat ze wel iets van hooi uit een slowfeeder kan eten,
en 's nachts op stal met plukje hooi in een net.
Het hooi week ik ongeveer 12 uur en doe dat iedere keer met vers water.
Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen, want eigenlijk verslechtert ze nu alleen maar.
En ik vrees ik haar anders moet laten inslapen.

Ach wat sneu voor het oudje!
Staat ze overdag op gras? Omdat ze een grasmasker op heeft? Als ze alleen hooi tot haar beschikking heeft hoeft dat denk ik niet. Ik liet het hooi maar een uur of 3 weken, raakt het anders niet teveel voedingstoffen kwijt?
Ben je er al achter waardoor ze HB is geraakt?
En ik kan me voorstellen dat de betonnen ondergrond pijnlijk kan zijn voor haar, teveel druk. Heb je al iets van hoefschoenen geprobeerd? Of kan ze op zand staan?

Sterkte!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:38

Wat zegt je smid erover? Mijn ervaring is dat je met goed bekappen veel kunt bereiken. Als dat niet voldoende is kun je kijken voor hoefschoenen of een ijzertje.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:44

Ze staat overdag op een ienemini ie stukje gras ( 25m2), wat meer modder dan gras is.
Verder is de paddock met zand gevuld en onder de overkapping liggen rubberen matten.
Ze is omstreeks het bekappen bevangen geraakt.
Dit heb ik eerst niet goed in de gaten gehad, omdat ze altijd na het bekappen 2/ 3 dagen slechter loopt.
Een ijzertje eronder is geen optie, misschien kan ik nog kijken wat hoefschoenen kan doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:52

Hoefschoenen kunnen super ondersteunen.
Als je fijne uitzoek kan je die ook blijven gebruiken in het opbouwen (of bij gevoeligheid na bekappen).

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:33

Zou het nog een mogelijkheid zijn om helemaal vh gras af te halen?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:15

Ik ben laatst bij de lezing van Remco Sikkel geweest over hoefbevangenheid. Veel geleerd en het was erg interessant!

Ze gaan wellicht in voorjaar weer lezing doen. Voor iedereen echt een aanrader.

Veel geleerd over alle andere factoren die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken. Zeker ook leerzaam om te horen dat fructaan maar een klein aandeel heeft.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:50

Wat interessant, ik was te laat om een kaartje te bemachtigen helaas.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:59

Klinkt interessant! Wat zijn de andere (grote) oorzaken wat hoefbevangenheid kan veroorzaken?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:27

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:26

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:01

Iedereen bedankt voor de reacties.

Blue_flower schreef:
__elise__ schreef:
Hoe en wanneer zijn jullie weer begonnen met beweiden? Ik wil mijn pony graag weer op de wei hebben zodat ze niet meer alleen hoeft te staan. Het is bijna 3 maand geleden dat ze HB is geworden.

Wat is de reden dat ze bevangen is geworden? Er zijn veel meer factoren dan enkel fructaan.

Goede vraag. Ik vermoed wel fructaan, maar zeker weten doe ik het niet. Laat ik voorop stellen dat ze in ieder geval te dik was, dikke manenkam etc. Ze is hoefbevangen geworden op het moment dat ze op een nagenoeg kale, bruine en droge wei stond in de hete zomerperiode. Op het moment dat het ging regenen, en er her en der weer groene sprietjes tevoorschijn kwamen, is ze HB geworden. Ik vermoed dus wel het ineens vrijkomen van het fructaan.
Overigens was het kreupel lopen door de HB al snel 'over', maar liep ze vervolgens kreupel door een losse wand, niet meer door de HB.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:12

@ Elise: is ze nu wel afgevallen of is ze nog steeds te dik? Was toch niet zo lang geleden toch, dat ze van de pijnstillers af was?
Ik zou, als ik in jouw schoenen stond, even afwachten en pas volgend jaar rustig aan beginnen. Maar ik heb er verder weinig ervaring mee omdat HB voor mij nieuw is, dus ik ben misschien niet diegene om er iets over te zeggen :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 01:12

@ Elise: myra vraagt iets over pijnstillers. Welke heeft je pony gehad? En waarvoor? En was dit voor HB of erna?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:09

Excuus, ik heb jullie vragen even gemist.

Myra schreef:
@ Elise: is ze nu wel afgevallen of is ze nog steeds te dik? Was toch niet zo lang geleden toch, dat ze van de pijnstillers af was?
Ik zou, als ik in jouw schoenen stond, even afwachten en pas volgend jaar rustig aan beginnen. Maar ik heb er verder weinig ervaring mee omdat HB voor mij nieuw is, dus ik ben misschien niet diegene om er iets over te zeggen :)

Ze is echt flink afgevallen nu. Ze is van onbeperkt gras/hooi naar beperkt hooi gegaan. Ze krijgt nu 2-2,5 kg hooi per dag, verdeeld over 2 porties. Ze is nog wel iets te dik, maar lang niet meer zo erg. Over 5 weken moet ze weer op de weegschaal. Dan zullen we zien hoeveel ze werkelijk is afgevallen.
Happy is nu 5 weken van de pijnstillers af.

Blue_flower schreef:
@ Elise: myra vraagt iets over pijnstillers. Welke heeft je pony gehad? En waarvoor? En was dit voor HB of erna?

Happy heeft op buut gestaan na de hoefbevangenheid. Toen ik de buut had afgebouwd, ging ze op een gegeven moment weer kreupel lopen. Toen heb ik ze weer op buut gezet, maar dit bleek de losse wand te zijn en niet de HB. Op het ergst kreeg ze 2 zakjes buut per dag.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:46

@elise, hangt die losse wand niet samen met de HB? Mijn bekapper zei vorige week nog over mijn ex-HB'er: "Ze krijgt stilaan goede voeten, er zit al meer vast dan los"

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:23

hwn schreef:
@elise, hangt die losse wand niet samen met de HB? Mijn bekapper zei vorige week nog over mijn ex-HB'er: "Ze krijgt stilaan goede voeten, er zit al meer vast dan los"

Hoe kun je voelen of een wand los zit?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:54

hwn schreef:

Zoals ik het begreep was de losse wand wel veroorzaakt door de HB, maar zijn het wel 2 verschillende dingen. Maar.. kan het ook fout hebben hoor!

Myra schreef:
hwn schreef:

Bij Happy was het alleen te zien op de röntgenfoto.

WenShetland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:26

Hoi iedereen,

De shet die ik volgende week over zou nemen is nu sinds een week hoefbevangen. Ze staat nu op metacam maar ik zie nog geen verbetering. Ik heb wat dingen opgezocht die ik graag toe zou willen passen, waaronder hoefschoenen wat ik hierboven las. Is het een goed idee om magnesium te gaan geven? En werkt het om de hoeven te spoelen met koud water? Ik Laat deze week op eigen kosten nog een hoefsmid komen omdat ik het er niet mee eens ben hoe ze nu bekapt is. (ze is altijd al gevoelig geweest voor hoefbevangenheid maar is bekapt door een stagiaire waarmee de ellende opnieuw is begonnen). Ik ken deze pony al vanaf het moment dat ze geboren is en ik heb haar 5 jaar in mijn bezit gehad. Ik zorgde er altijd voor dat ze getraind werd maar dit is de afgelopen paar jaar bij haar nieuwe eigenaar versloft. Ik heb er veel voor over om haar weer op te lappen maar een doodzieke pony overnemen dat zie ik niet zitten. Ik hoop dat ze met bovenstaande (eventueel aanvullende tips) er snel weer bovenop komt.

Groetjes!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:58

Myra schreef:
hwn schreef:

Bij Bennie was het te zien op de röntgenfoto.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:43

Myra schreef:
hwn schreef:

Weet ik ook niet, zal het volgende keer navragen aan de bekapper. Mss aan de groeiringen? Daar zie je idd duidelijk die lijn van typisch ex-HB'ers.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:58

WenShetland schreef:
Hoi iedereen,

De shet die ik volgende week over zou nemen is nu sinds een week hoefbevangen. Ze staat nu op metacam maar ik zie nog geen verbetering. Ik heb wat dingen opgezocht die ik graag toe zou willen passen, waaronder hoefschoenen wat ik hierboven las. Is het een goed idee om magnesium te gaan geven? En werkt het om de hoeven te spoelen met koud water? Ik Laat deze week op eigen kosten nog een hoefsmid komen omdat ik het er niet mee eens ben hoe ze nu bekapt is. (ze is altijd al gevoelig geweest voor hoefbevangenheid maar is bekapt door een stagiaire waarmee de ellende opnieuw is begonnen). Ik ken deze pony al vanaf het moment dat ze geboren is en ik heb haar 5 jaar in mijn bezit gehad. Ik zorgde er altijd voor dat ze getraind werd maar dit is de afgelopen paar jaar bij haar nieuwe eigenaar versloft. Ik heb er veel voor over om haar weer op te lappen maar een doodzieke pony overnemen dat zie ik niet zitten. Ik hoop dat ze met bovenstaande (eventueel aanvullende tips) er snel weer bovenop komt.

Groetjes!

Hoefschoenen kan helpen om het lopen minder pijnlijk te maken.
Magnesium en koelen werkt bij ene paard wel en bij de ander niet. Is ook afhankelijk van de reden van de bevangenheid.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:57

Er word wel makkelijk gedacht over magnesium bijvoeren. Meestal zit er al genoeg in het voer.
Zeg niet dat het slecht is, maar teveel kan ook heel slecht zijn.
Mijn pony heeft bijvoorbeeld last van zijn nieren en dan is magnesium niet echt bepaald goed voor hem.

WenShetland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:43

Ik zou rond deze tijd een shetlander overnemen die ik al vanaf haar geboorte ken en waar ik zo veel van hou,, Jarenlang heb ik haar en haar moeder in mijn bezit gehad. Moeder en dochter staan nog steeds samen bij de stal eigenaresse en ik heb vorige maand een veulen gekocht en ook daar gestald. Happy end zou je denken. Mn meisje is vorige week zwaar hoefbevangen geraakt en na een week metacam is er geen vooruitgang. Extreme achteruitgang om het zo maar te zeggen.. Ze heeft niet op de wei gestaan en kreeg amper brok dus daar kan het niet door komen.. Ze is altijd goed getraind en lekker veel mee geweest naar buiten. Morgenochtend komt de dierenarts die er vorige week al een hard hooft in had. Mijn hart is aan het breken op dit moment. Wat een rotziekte!! Dus dat word niet slapen vannacht en misschien morgen een loodzware dag mochten er geen opties meer voor haar zijn.