Megasus horse runners... jouw mening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:37

Inmiddels (net als de rest waarschijnlijk) een algemeen excuus mailtje dat het confirm systeem niet optimaal werkt. En op mijn berichtje op Facebook ongeveer dezelfde reactie.
Maar ik ben vooral blij met het eerdere mailtje. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, wacht nog maar even tot mailtje dat alles naar behoren werkt.

Monique, bedankt voor je reactie. Het opmeten is geen probleem, maar ondanks dat ze aangeven dat je de runners ook in de breedte 1cm kunt versmallen, vind ik dat toch best veel. Maarja, te smal is nog lastiger :Y)
Kun je niet vragen of ze jouw bevestiging kunnen aanpassen?

Monique1963

Re: Megasus horse runners... jouw mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:08

Hi Grit, ik zou vandaag antwoord krijgen, maar niet gehad. Ik houd jullie op de hoogte, maar ik heb op dit moment even andere dingen aan mijn hoofd, een kitten dat 50-50% kans heeft om te overleven, een zieke kip, veel bestellingen en werk en een bijenzwerm in mijn badkamer. Van die dingen...

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 01:10

Ik ben ook een "earlybird" en heb één set besteld.
Ik heb geen mail gehad, dat de levering uitgesteld gaat worden?
en ook niet voor de definitieve maat?
En net als iedereen ben ik ook benieuwd of het gaat werken, mijn paard loopt blootvoets, maar als het erg droog is (en hier was het code rood!) komen er erg veel stenen omhoog en vond ik haar wat gevoelig en dacht dat dit misschien de oplossing kon zijn.
Ik hoop alleen dat áls ze geleverd zijn, ik ze zelf op maat krijg, want dat lijkt mij nog niet zo simpel!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:15

Ik heb gisteren antwoord gehad en via de gewone mail mocht ik de verschillende maten voor de sets opgeven.
@Ywa als je nog niets gehoord hebt, zou ik contact opnemen, of mogelijk zitten hun mails in je spam? Er zijn denk ik wel 3 mails geweest over uitstellen en de laatste mail ging over maten opgeven via een formulier op internet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:10

Fijn Monique!

Ik heb ze inmiddels via de link besteld en kon inderdaad verschillende maten selecteren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 11:49

Ik moet nog steeds de hoeven opmeten... vergeet ik steeds 8)7

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:32

ik lees vanavond even het topic door, interessant!

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:19

inderdaad Monique, ik heb de mails ontvangen en de maat doorgegeven!
Nu maar hopen dat ze inderdaad in september komen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:11

Veel getwijfeld, maar ik ga voor 140. Mijn ruintje past qua Renegades 135x135, maar dat is gelijk aan ongeveer 130 qua maat. Merrie heeft nu wat bredere hoeven, maar moet bekapt.
Dus ik ben benieuwd. We wachten rustig af.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:43

Nou gisteren voor het eerst zelf (met mijn vriend) ijzers afgenomen en voeten bijgewerkt. Smid heeft zijn hand gebroken, vervanging kwam telkens niet opdagen, zaten er nu 10 weken onder en hoorn groeide over de rand van het ijzer en ik wilde niet dat het af ging breken en geen vertrouwen in de vervangende hoefsmid dat ie volgende week mij wel in zijn klantenkring kan inplannen. Dus balen. Ik rijd al bijna een week niet omdat ik bang was dat ze haar ijzer zou aftrappen met alle mogelijke beschadigingen van dien. Ik doe nu dan weer voor tot aan de megasus de easyboots aan met rijden. Vond ik niet ideaal, maar het is in ieder geval beschermd als we gaan rijden. Ik heb het avontuur van het ijzer eraf halen op mijn youtubekanaal gezet. We hebben natuurlijk geen gereedschap zoals een smid dat heeft, en nog nooit gedaan, dus eerst tig filmpjes op internet bekeken hoe het moet en dan maar zelf hannessen, maar toch heel tevree...

https://www.youtube.com/watch?v=iOfWuAZUMZQ

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:36

@monique1963, ik kon het niet laten om met de vertaling erbij je video als privebericht na megasus horserunners op favebook te sturen met de vertaling op zn duits erbij. Woe weet word je beroemd _O-

Te geniaal dat je zelfs een normale slijpmaschine erbij gepakt hebt _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:48

Hahahaha Hagelslag, wat grappig dat je dat gedaan hebt. Dat moet een hoop vertaalwerk voor je geweest zijn! Ik zie dat je in Duitsland woont. Ben je Duits van origine? Of geëmigreerd naar Duitsland? Ik woon in Frankrijk!

Die schuurmachine dat doe ik met mijn shetjes ook. In feite is het gewoon natuurlijk want eigenlijk doe ik niet meer dan wat hun natuurlijke omgeving ook zou doen. Slijten. Alleen doe ik het wat sneller met dat ding. Maar ook omdat, zeker bij de shetjes, het de hele hoef bedekt, kan ik niet ongelijk gaan. Wel scheef natuurlijk, maar dat is een kwestie van goed opletten. Je kunt een paard er snel aan wennen. Die van mij vonden het alle drie helemaal niet erg.
Het enige waar je op moet letten is dat je het niet te lang op 1 plek houdt, want dat wordt warm en dan schuurt het heel snel op die plek.
En de hoeven moeten droog zijn, want met nattige hoeven zit je schuurpapier gelijk vol.
En je neemt de kleinste waarde van grof schuurpapier. Dit heb ik gedaan met 60. (Dat wil zeggen 60 korrels per cm2) Dus schuurpapier van 400 is veel fijner en dat papier gaat te snel stuk.

Mijn weiland waar ze lopen is te zacht voor goede slijtage, dus doe ik het zo. Toen ik in mijn hoefschoen periode was, deed ik het ook zo. Omdat mijn hoefschoenen allemaal kapot werden getrapt telkens, omdat ze ruim overstapt, ben ik overgegaan op met rubber beklede ijzers van Olov. Die vind ik helemaal geweldig. Maar de laatste keer dat de smid kwam, had hij die niet bij zich, dus gingen er gewone ijzers onder, ik was toen nog in de veronderstelling dat Megasus in juli af zou komen.

Maar gewone ijzers vind ik helemaal niets. En nu "behelp" ik me dan nog maar even met hoefschoenen, easyboots, die ik helemaal niet easy vind om aan te trekken (ik doe er wel talkpoeder in om te glijden) tot de megasus komen. Betekent wel dat ik 2 maanden lang buiten niet kan galopperen, want dan trapt ze ze eraf en meestal overleven de easyboots dat niet. En ik wil geen geld aan nog weer nieuwe reparatiesets uitgeven, in afwachting van de megasussen.

Voilà, dat is het verhaal.

Ben benieuwd of ze naar jou reageren, hahaha.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:22

Nou ik doe het je niet na. Ijzer eraf halen en dan zo netjes bijwerken .

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:34

Ach, t vertalen was vrij simpel *D
Woon nu 6.5 jaar in duitsland en beheers de taal wel aardig inmiddels.
En jaa zeker kan het met een schuurmaschine, alleen ik zou er te lui voor zijn.
Ben allang blij dat onze smid altijd optijd komt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:10

Leuk paard Monique!
Ben benieuwd wat voor reacties erop komen :D

Hier hebben we ook zelf de ijzers eraf gehaald en inmiddels een bokje en wat materiaal aangeschaft. Zo houden we het zelf wekelijks bij. Of mijn vriend doet dat eigenlijk.
We zitten aan/in het bos, maar helaas ook veel paden met knoesten, stenen enz.

In eerste instantie wilden we de horserunners ook voor het paard van mijn vriend bestellen. Maar hij doet het verrassend goed zonder ijzers en als hij voor de wagen gaat, hebben we nog hoefschoenen waar hij goed op loopt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:21

Kinel, ik had niet zoveel keuze. Ik ben op 8 weken, dat was al aan de late kant, gaan bellen naar de smid, (die altijd keurig binnen een paar dagen komt als ik bel) maar die heeft dus een paard op zijn hand gehad. Hij is geopereerd. Er zitten platen in zijn hand. Hij is nog 4 wkn uit de running en dan begint pas zijn revalidatie voor die hand. Dus minimaal nog een maand wachten op hem was geen optie.

Mijn smid regelde vervanging, maar die vervanging kwam gewoon niet opdagen. Zelfs niet eens afbellen. Dus dan weer bellen naar mijn smid, en die zou laten weten wanneer die ander dan zou kunnen. Dan tikken de dagen voorbij en er gebeurt niets. Gisteren kwam ik te weten dat ik dan volgende week in de vervanging zou worden opgenomen. Maar ik geloof daar niet meer in, en bovendien rijd ik nu al een week niet. Dus ik denk, bekijk het maar ik doe het zelf wel.

Het is vast verschrikkelijk lelijk, maar ik kan met easyboots aan nu weer rijden en dat is het belangrijkste.

Hagelslag er zijn zelfs elektrische raspen en vijlen! Dat lijkt me ook heel handig. Daar ga ik me nog eens in verdiepen. En met de schuurmachine is veel luier dan met de hand raspen ;)

Grit dank je voor de complimenten over mijn paard.

Normaal gesproken houd ik alle voeten bij met de holle rasp en dus de schuurmachine, dus dat gaat prima eigenlijk. Dan hoef ik er ook nooit iets af te knippen. Maar ja met die ijzers moest er toch 1cm af en dat wegraspen of schuren is wel heel veel werk. Een bokje lijkt me ook wel handig om te hebben. Ik heb hetzelfde wat jij hebt, ik woon in Frankrijk in de bergen en hier zijn veel scherpe stenen. Toen ik haar twee weken had liep ze op eieren, dus blootvoets gaat niet. Ik heb haar nu wel achter zonder staan, om haar in ieder geval daarin te harden en dat gaat redelijk, maar niet optimaal. Ze heeft nogal platte voeten helaas en ondanks dat men zegt dat Tinkers keiharde voeten hebben, is dat bij mijn paard niet het geval.
In ieder geval voor jullie paard wel heel tof dat hij het zo goed doet blootvoets, dat is heel fijn. Beter kun je het niet hebben.

Ga je dan de megasussen voor jouw paard gebruiken?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:32

Voor mijn tinker inderdaad, dus ik heb meteen reserve sets.
Eigenlijk loopt hij ook goed zonder ijzers, alleen ontwikkeld hij zonder ijzers snel hoefzweren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:48

Oei dat is akelig hoefzweren, ik heb 1x een vernageld paard gehad en daarbij kwam weken later een abces bij de kroonrand eruit. Maar eigenlijk wist ik niet zoveel van dit onderwerp af en heb zonet even gegoogled en veel geleerd van dit artikel. http://paardenhoeven.info/blog/2015/12/ ... -of-blein/

Leuk trouwens dat jij ook een tinker hebt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:54

Heb net antwoord gekregen,
Snelle vertaling,
Bedankt voor de video,
Dat is precies wat wij willen, het einde van de ijzeren tijdperk.

Alle beste voor callas, die nu eindelijk de bodem onder zijn voeten mag voelen.

Vriendelijke groeten, megasus team

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:09

Hey Hagelslag! Wat leuk dat ze antwoorden. Nou grappig dan dat jij het gestuurd had. Nu nog in spanning afwachten tot de megasusses komen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 11:58

Eindelijk de survey ingevuld... er staat dat er nog tot 1 cm van de zijkant afgehaald kan worden mochten ze te breed zijn, zonder dat het de clips beinvloedt. Ben alleen benieuwd met wat voor gereedschap dat dan moet... ben bang dat het een zooitje wordt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:25

Ik heb ergens gelezen dat het met een jigsaw kan. Dat is een decoupeerzaag.

Wel belangrijk om de horserunner goed vast te klemmen dan.
Op zich kan je daar wel heel precies mee zagen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:15

Inderdaad heb ik ook op de voorlichtingsfilmpjes gezien dat het met een decoupeerzaag moet. Dan valt het wel mee met het zooitje verwacht ik, want daar kun je vrij nauwkeurig mee zagen. En netjes afwerken met een schuurpapiertje of schuurmachine.

Dat van 1cm heb ik over het hoofd gelezen. Daar heb ik hen om gevraagd hoeveel er dan af kon, maar daar moest ik me geen zorgen over maken want dat zou geen probleem zijn. Daar ga ik dan maar vanuit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:17

moet nog maar zien of ze er echt komen, straks is het allemaal één grote grap geweest :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:19

Arabesk schreef:
moet nog maar zien of ze er echt komen, straks is het allemaal één grote grap geweest :+

Zou wat zijn :+
Heb wel fotos gezien met hele stapels horserunners dus zou een zeer uitgebreide grap zijn :')