wel wil ik jullie laten weten dat de dieren arts al gebeld is en die aankomenden vrijdag komt kijken.
hier het verhaal :
eind augustus 2011 heb ik via bokt mijn haflinger freek gekocht. hij is geboren in duistland toen verkocht aan een meisje in nederland. die heeft hem weer ingerolen voor een jong sprot paard op een handels stal.
echter had de eigenaresse van de handels/fok stal ook een zorgboerderij en heeft toen besloten freek te houden voor de zorgboerderij zodat er autistische kinderen op kunnen rijden.
na dit een aantal maanden geprobeerd te hebben bleek het een echte haflinger te zijn en ging aan stil staan aan de andere kant van de bak en ging pas weer lopen als zei met de longeerzweep aan kwam. de kinderen hadden gewoon te weinig spierkracht in der beentjes om hem vooruit te krijgen en hier nam hij het een beetje van.
dat was de reden dat zei hem weg deed en de kinderen waren daar ook kapot van. ik heb hem toen gevonden via bokt en nadat ik een keer was wezen kijken en rijden heb ik besloten hem te kopen.
2 weken later ben ik hem op gaan halen zodat ik er in de tussen tijd toch nog over na kon denken.
hem eenmaal opgehaald kwam ik er thuis achter dat hij niet regelmatig geent was en dus naar alle waarscheinlijk heid ook niet ontwormt zou zijn. ik heb hem toen gelijk laten enten en ontwormen door de DA.
het ontwormen hou ik nu netjes vol en heb ook een mest onderzoek laten doen en die was schoon.
echter na een tijdje wilde ik graag is een buiten rit gaan maken en merkte toen al vrij snel dan zijn hoefjes best kort aan het worden waren aangezien hij overdag op een betonnen plaat staat de uitloop zoals wij het noemen.
zo kunnen de paarden toch naar buiten als het vies weer is en het land niet begaanbaar is. ik heb toen besloten hem op ijzers te laten zetten zodat hij niet te kort zou komen te staan. na 8 weken waren zijn ijzertje ook wel op was hij toe aan nieuwe ijzers.
echter was ik dus te laat met bellen naar de smit en heeft hij 1 van zijn ijzers eraf gelopen waardoor de lip van het ijzer in de voorzijde van de hoef heeft geprikt.
hier had hij op het moment zelf last van. ik heb toen op stal gelijk het ijzer van zijn hoef afgehaalt.
hij heeft toen een week goed gelopen zonder ijzer en er was niets meer aan de hand.
dit was op een woensdag. de dinsdag erna heb ik hem opnieuw laten beslaan maar dit keer gelijk met winterbeslag aangezien ik niet wist wat het weer zou gaan doen en ik hem niet met ijs ballen wilde laten lopen.
de smit heeft toen ijzers met een rubber rand eronder gezet zodat ijs en sneeuw zich niet kunnen hechten aan het ijzer.
de dag erna is mijn verzorgster een rondje met hem buiten wezen stappen en die vertelde mij al direct dat hij niet goed liep in de draf. heel onregelmatig maar ook niet kreupel.
toen besloten hem een week rust te geven en alleen aan de hand laten stappen.
echter werd hij hier best druk van en hielp het helemaal niets.
de smit weer laten komen om te kijken of het misschien aan zijn ijzers lag. deze eraf gehaald maar hij bleef zo slecht lopen. de ijzers er weer opgezet en het op advies van de dieren arts nog even aangekeken.
inmiddels is het vandaag 5 weken geleden dat hij zijn nieuwe ijzers gekregen heeft en is het morgen 5 weken geleden dat begin met slecht lopen.
een week of 2 geleden kwam er iemand bij ons op stal met het idee om hem een keer te laten masseren. dit is afgelopen dinsdag gedaan en gelijk erna liep hij als een zonnetje. wel nog wat stijf maar dat is logies na 4 weken stil staan. de hele week iedere dag aan het werk gehad aan de lijn en onder het zadel en dit ging echt super.
afgelopen zondag er ook nog opgezeten en hij voelde voor het eerst weer super aan en hij had er ook echt plezier in we hebben toen dus ook besloten dat hij wel weer een les mee kon lopen op de maandag avond gewoon rustig aan. echter na 5 min stappen kreeg ik weer een telefoontje van mijn verzorgster dat hij weer niet lekker liep. dus na bijna een week goed gelopen te hebben ben ik nu weer terug bij af.
vanmorgen de dieren arts maar gebeld en die komt aankomende vrijdag bij hem kijken.
maar nou vraag ik me dus echt af wat zou hij nou is kunnen hebben ?
ook heeft hij vanaf de dag dat hij beslagen is een nieuw zadel gekregen zou het dan toch daar aan liggen ?
heeft iemand een idee ?? ik word er onderhand een beetje moedeloos van en vind het ook zo sneu voor freekje.