[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mientjemies

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:07

hallo allemaal :) ik heb globaal alle berichtjes door gelezen omdat ik twijfel aan het feit of mijn paard tegen hoefbevangenheid aan zit of niet. ben dus opzoek gegaan naar wat berichten met verschijnselen en sommige herken ik en sommige totaal niet. nu wil ik heel erg graag weten wat jullie ervan vinden.
wel wil ik jullie laten weten dat de dieren arts al gebeld is en die aankomenden vrijdag komt kijken.
hier het verhaal :

eind augustus 2011 heb ik via bokt mijn haflinger freek gekocht. hij is geboren in duistland toen verkocht aan een meisje in nederland. die heeft hem weer ingerolen voor een jong sprot paard op een handels stal.
echter had de eigenaresse van de handels/fok stal ook een zorgboerderij en heeft toen besloten freek te houden voor de zorgboerderij zodat er autistische kinderen op kunnen rijden.
na dit een aantal maanden geprobeerd te hebben bleek het een echte haflinger te zijn en ging aan stil staan aan de andere kant van de bak en ging pas weer lopen als zei met de longeerzweep aan kwam. de kinderen hadden gewoon te weinig spierkracht in der beentjes om hem vooruit te krijgen en hier nam hij het een beetje van.
dat was de reden dat zei hem weg deed en de kinderen waren daar ook kapot van. ik heb hem toen gevonden via bokt en nadat ik een keer was wezen kijken en rijden heb ik besloten hem te kopen.
2 weken later ben ik hem op gaan halen zodat ik er in de tussen tijd toch nog over na kon denken.
hem eenmaal opgehaald kwam ik er thuis achter dat hij niet regelmatig geent was en dus naar alle waarscheinlijk heid ook niet ontwormt zou zijn. ik heb hem toen gelijk laten enten en ontwormen door de DA.
het ontwormen hou ik nu netjes vol en heb ook een mest onderzoek laten doen en die was schoon.
echter na een tijdje wilde ik graag is een buiten rit gaan maken en merkte toen al vrij snel dan zijn hoefjes best kort aan het worden waren aangezien hij overdag op een betonnen plaat staat de uitloop zoals wij het noemen.
zo kunnen de paarden toch naar buiten als het vies weer is en het land niet begaanbaar is. ik heb toen besloten hem op ijzers te laten zetten zodat hij niet te kort zou komen te staan. na 8 weken waren zijn ijzertje ook wel op was hij toe aan nieuwe ijzers.
echter was ik dus te laat met bellen naar de smit en heeft hij 1 van zijn ijzers eraf gelopen waardoor de lip van het ijzer in de voorzijde van de hoef heeft geprikt.
hier had hij op het moment zelf last van. ik heb toen op stal gelijk het ijzer van zijn hoef afgehaalt.
hij heeft toen een week goed gelopen zonder ijzer en er was niets meer aan de hand.
dit was op een woensdag. de dinsdag erna heb ik hem opnieuw laten beslaan maar dit keer gelijk met winterbeslag aangezien ik niet wist wat het weer zou gaan doen en ik hem niet met ijs ballen wilde laten lopen.
de smit heeft toen ijzers met een rubber rand eronder gezet zodat ijs en sneeuw zich niet kunnen hechten aan het ijzer.
de dag erna is mijn verzorgster een rondje met hem buiten wezen stappen en die vertelde mij al direct dat hij niet goed liep in de draf. heel onregelmatig maar ook niet kreupel.
toen besloten hem een week rust te geven en alleen aan de hand laten stappen.
echter werd hij hier best druk van en hielp het helemaal niets.
de smit weer laten komen om te kijken of het misschien aan zijn ijzers lag. deze eraf gehaald maar hij bleef zo slecht lopen. de ijzers er weer opgezet en het op advies van de dieren arts nog even aangekeken.
inmiddels is het vandaag 5 weken geleden dat hij zijn nieuwe ijzers gekregen heeft en is het morgen 5 weken geleden dat begin met slecht lopen.
een week of 2 geleden kwam er iemand bij ons op stal met het idee om hem een keer te laten masseren. dit is afgelopen dinsdag gedaan en gelijk erna liep hij als een zonnetje. wel nog wat stijf maar dat is logies na 4 weken stil staan. de hele week iedere dag aan het werk gehad aan de lijn en onder het zadel en dit ging echt super.
afgelopen zondag er ook nog opgezeten en hij voelde voor het eerst weer super aan en hij had er ook echt plezier in we hebben toen dus ook besloten dat hij wel weer een les mee kon lopen op de maandag avond gewoon rustig aan. echter na 5 min stappen kreeg ik weer een telefoontje van mijn verzorgster dat hij weer niet lekker liep. dus na bijna een week goed gelopen te hebben ben ik nu weer terug bij af.
vanmorgen de dieren arts maar gebeld en die komt aankomende vrijdag bij hem kijken.
maar nou vraag ik me dus echt af wat zou hij nou is kunnen hebben ?
ook heeft hij vanaf de dag dat hij beslagen is een nieuw zadel gekregen zou het dan toch daar aan liggen ?
heeft iemand een idee ?? ik word er onderhand een beetje moedeloos van en vind het ook zo sneu voor freekje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:33

mientjemies schreef:
zo kunnen de paarden toch naar buiten als het vies weer is en het land niet begaanbaar is. ik heb toen besloten hem op ijzers te laten zetten zodat hij niet te kort zou komen te staan. na 8 weken waren zijn ijzertje ook wel op was hij toe aan nieuwe ijzers.
echter was ik dus te laat met bellen naar de smit en heeft hij 1 van zijn ijzers eraf gelopen waardoor de lip van het ijzer in de voorzijde van de hoef heeft geprikt.

Reken dus maar dat er dan een gewone ontsteking is. Minimaal 2x daags voetjes gaan weken in de betadine of iets anders desinfecterend (en anders overleggen met DA). En zorgen dat er geen vuil meer in kom. Eventueel de plek waar de lip erin is gegaan even open laten snijden door hoefsmid en antibiotica kuur van de DA. ;)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 02:48

Even vraagje mijn chronische hoefbevangen shetje blijft slecht lopen ondanks regelmatig bekappen. Ze krijgt alleen hooien een vitaminebrokje (suikervrij) en een magnesium preparaat.
Nu viel het me oppeens op dat ze eigenlijk vooral gevoelig is aan haar re knie.
Als ik haar voetjes gewoon aan raak niets aan de hand, maar aai ik over haar knie dan hapt ze.
Vraag ik me dus af of ik en de DA en Smid die knie niet over het hoofd hebben gezien.
Of is de knie een gevolg van het HB verhaal?
Vraag me wel eens af of ik haar niet even een tijdje of de buuf zou zetten zodat ze wat kan doorbewegen zonder pijn. Ze is 8 jaar wsl ir klantje want ze is erg dun.
Ik heb nu ook tegen mijn principes maar een dekentje gekocht want met dat natte weer bleef ze afvallen.
Hoor graag jullie ervaring mer HB en knieen.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:08

Hoi Hoi,

Ik heb even een vraagje:
Mijn verzorgpony is in augustus-september zwaar hoefbevangen geweest aan alle 4 haar voeten.
Ze loopt nu weer goed, maar heeft toch een behoorlijke klap gehad. Ze is nog steeds schraal en haar vacht is ook niet zo als het hoort (zo dof, al heeft ze wel een flinke wintervacht). Mijn vraag is wat voeren jullie de paarden om op gewicht te komen? Ze krijgt alleen hooi en een liksteen.

Groetjes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:10

Die van mij voerde ik safe and sound bij en pavo vital voor de vitamines. Amber was ook een tijd schraal, die heb ik een scheut omega 3, 6, 9 olie bijgevoerd. Nu is ze weer goed op gewicht.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:22

Goedemiddag..... ik wilde even laten weten dat ik voor het eerst sinds 21 augustus weer op mijn Chico heb gezeten.... !!! Voorzichtig gezadeld, met krukje opgestapt terwijl mijn vriend hem vasthield....10 minuten gestapt en klein drafje...mijn knie hield zich goed!!!! opstappen zonder krukje getracht maar dat doet toch nog teveel pijn.

Alleen Chico had het zwaar....een Hb én artrose-paard wat bijna 5 maanden stil heeft gestaan weer aan de praat helpen kost moeite....daarbij loopt hij altijd op straat en nooit in de bak op zand...hij was erg stijf en LV licht onregelmatig in draf.
Nu loopt hij op andere voorijzers en achter bloot....Ron slaat er volgende keer weer het oude beslag onder, en ik ga hem even erdoor helpen met een beetje Bute en glucosamine....

Ben in elk gval blij dat ik er weer op kon en hij was etg blij dat hij weer een beetje wat mocht doen....

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:11

@elcamino fijn om weer even op je paardje te zitten. jammer dat hij niet lekker loopt :(:)

Meteen maar even een update dan van Image.
Die is super fit en loopt als een trein _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Gisteren mijn jongste nichtje van 5 de fijne kneepjes bijgebracht van het freestyle. De Haflinger was moeilijk voor haar om aktief te houden; die gelooft het wel als het niet hoeft. Maar Image was zo wakker en ik zeg nog;"rustig aan, niet teveel druk geven met je gebaren voor de draf.". Maar het woord "draf" was genoeg van een explosie van 10 minuten met de staart op de rug, snuiven en briesen. Mevrouw voelt zich lekker en had even een startseintje nodig. Daarna moesten we nog lang uitstappen om deze mevrouw van 22 jaar een beetje droog te stappen. :o en we wilden haar alleen maar even rondjes laten stappen en uitleggen hoe de hulpen vanaf de grond werken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:19

Goede berichten allemaal!

Hier een beetje plos.... Paardje overdag met strook begrazing in kale wei, vanmiddag beetje stijf. 1 hoef ietsje warm. Morgen, hoe moeilijk ook, 2 van de 4 zandarrest. Ik vertrouw het niet. Moeilijk hoor: ze lopen aktijd met z'n 4-en..... Rot weer! Hoe kan het toch dat een paard eenmaal bevangen, zo snel weer bevangen raakt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:28

Een van mijn bevangen geweeste pony's staat nu ook op het land. Kaal, krijgen er geen gras bij (alleen hooi). Dus heb er vanavond maar een plak extra graszaadhooi bij gegooit. Maar kleine grasjes snoepen is toch lekkerder lijkt wel, zie haar vaak 'grazen' (net als de rest). Ik hou haar ook streng in de gaten.

De rest gaat prima. Roos gaat loei hard. Whit word wat buikig door haar veulentje, maar gaat nog lekker (hele snelle is er wel van af, dat wel ;) ). En Dennis is er helemaal boven op. Die bleef zo kwakkelen en heb ik begin van de week bloed laten testen omdat hij niet wou lopen, kon geen 5 minuten stappen zonder echt uitgeput te zijn! Bloed was perfect. Dus op de gok mishandeld met mijn scheer apparaat. Maar m'n mislukte poedel stuiterd de pan weer uit :D.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:08

Nou mijn shetje heeft momenteel ook weer flink last, balen hoor, magnesium leek te werken maar nu dus niet meer. Geen idee wat het is, ze staat op de paddock met hooi en voordroog. Nou ja ik heb duivelsklauw besteld, hoop dat dit er in ieder geval wat van de pijn af helpt.
Baal er echt van.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:39

Ik ben hier al een tijd niet geweest maar voor degene aan wie ik veel steun hebt gehad wilde ik laten weten dat onze lieve Luus vanmorgen is ingeslapen. Sinds een paar maanden tobben en al het mogenlijke proberen om haar er weer bovenop te krijgen hebben we besloten om haar te laten gaan. Luus is ingeslapen bij de kliniek t.g.v.longproblemen, ook werden haar hoeven weer onrustig dus was dit besluit het beste voor onze eigenwijze lieverd. Verstand zegt dat het goed is zo maar ons hart is gebroken.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:52

Tje zeg, daar schrik ik van. Je raakt toch een beetje gehecht aan de paarden door alle verhalen over ze. Heel veel sterkte met het verlies.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:05

lucyknol sterkte met het verlies.

ik lees hier mee, weet eigenlijk niet of ik ook gereageert had. maar lees hier mee omdat een klant van me paar weken terug ineens met een zwaar hoefbevangen minishetje stond..en een week later de mijne ook licht.
En omdat ik gister op de EHBO cursus het nieuwe advies kreeg hoefbevangen paarden nu zo hoog mogelijk te houden op de hielen, terwijl het eerst altijd was zo laag mogelijk op de hielen zetten.
hoe zijn jullie bedenkingen hier over? en wat zeggen jullie smeden?

Ik volg de cursus hoefbekappen in barneveld, en volgende week ga ik dit dus ook aan mijn docent voorleggen omdat ik begrepen had dat ik de shet zo laag mogelijk moest zeggen. Maar de dierenarts zei gister dus dat dat weer verleden tijd zou moeten zijn..ook op barneveld.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 05:36

@lucyknol :(:) heel veel sterkte :(:)

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 07:44

Jeetje lucyknol wat erg! Heel veel sterkte...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:59

Veel sterkte Lucyknol!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:10

ook ik lees hier nog af en toe mee...

wil lucyknol heel veel sterkte toewensen met dit verlies, wat rot zeg...

verder gelukkig ook berichten van paarden en pony's die beter gaan, maar helaas ook nieuwe meldingen...

ik kan gelukkig melden dat mijn merrie het goed doet! :j
ze begint nu eindelijk ook weer wat aan te komen en spieren te ontwikkelen, dus wij gaan gelukkig de goede kant weer op!
voor wie het leuk vindt, in het topic in mijn onderschrift staan wat recente filmpjes...

iedereen verder heel veel sterkte toegewenst met z'n paardje!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:41

Lucyknol, wat verdrietig van Luus..... heel veel sterkte.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:57

Nou, dat is zeker verdrietig, van hier ook sterkte, hoe oud is Luus geworden?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:59

Luckyknol, veel sterkte bij het verlies van je kanjer Luus ...

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:33

Bedankt voor het medeleven. Het is allemaal zo onwerkelijk nog,maar dat kan ook niet anders.
Hoe oud Luus is geworden weet ik niet precies maar ze was ongeveer 16 jaar.
We zijn vandaag naar stal geweest,ik heb mn dochter (11 jaar) lekker van school gehouden en die is meegegaan.
Voor haar is het ook allemaal erg moeilijk. We hebben toch onze grote vriendin in moeten leveren.
We missen haar vreselijk, maar het piekeren en bezorgt zijn kunnen we nu wel loslaten, want sinds ze bevangen was geweest is dat nooit meer weggeweest....
Voor iedereen die het nodig heeft heel veel sterkte met jullie paardjes en nogmaals dank voor alle steun destijds, ik heb zoveel aan jullie gehad hier!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:28

lucyknol veel sterkte met het verlies :(:) Wel fijn om te lezen dat je veel aan dit topic gehad hebt :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:18

Lucyknol: heel veel sterkte met het verlies van Luus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:12

och....luckyknol. :(:) ..veel sterkte!
Wat verdrietig dit! |(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:38

Ach Luckyknol, wat een naar bericht.
Heel veel sterkte gewenst.