Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:11

De meningen over het herstel van peesblessures is idd nogal verdeeld, mijn gevoel zegt dat een half jaar lekker rondstappen op de weide niet zo verkeerd is, er zijn denk ik wel voorbeelden genoeg te vinden hier op bokt over de voors en tegens.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:40

Qizz, Waarom heb je het vermoeden dat stappen niet goed is?

Ik heb zelf het vermoeden, dat het zeker geen kwaad kan. Het is tenslottte een gecontroleerde beweging, mits het paard braaf is.
Wel kan ik me voorstellen dat, als het paard ook in de wei beweegt, de meerwaarde médisch gezien, misschien kleiner is dan gehoopt. Ik kan me voorstellen dat de meerwaarde vooral ligt, in de geestelijk (en sociale) afwisseling, waardoor de drang naar gek doen in de wei kleiner is.
Aan de andere kant, als je op het harde stapt, moet de stand van de voet, vooral bij een peesblessure, wel helemaal correct zijn, denk ik. Anders wordt de pees toch ook met stappen overbelast. Ik heb zelf echt 'rot'voeten en gebruik inlegzolen van de podotherapeut. Als ze maar een beetje oud of verkeerd, zijn krijg ik ook al overal last.
Ik bedoel te zeggen, in de wei mag de stand van de voet misschien een ietsje van het correcte afliggen, omdat grond minder streng is dan asfalt. Dat zou dan inderdaad pleiten voor rust in de wei, omdat hélemaal correct eigenlijk niet mogelijk is, aangezien de voet ook tussen de bekapbeurten in groeit.
Of ben ik aan het raaskalken? Ik geloof dat ik je twijfel wel kan voelen, Qizz.

Goedenacht!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 12:06

Bigone: klopt en zo voel ik het ook maar meningen zijn erg verdeeld alhoewel ik wel merk dat steeds meer mensen zeggen: zet m in de wei.

Tellisto: hij loopt al 9 uur in de wei. Ik had t gevoel dat 2x per dag stappen teveel was omdat het been dikker en heel erg warm werd. Op zich is t nu nog steeds dik en dat zal nog heel lang zo blijven en ook warm maar niet meer zo loeiheet.
Omdat de DA geen herstel verwacht had en dit er toch licht was, waarschijnljk omdat ik vrij snel gestopt ben met stappen en m toen 10 weken in de wei heb laten lopen, wil ik dit liever niet veranderen. Het levert herstel op door m te laten lopen in de wei. Daarom verander ik dat liever nog even niet.
Aan de andere kant weet ik dat die vezels weer moeten groeien/naast elkaar gaan liggen en dit gebeurd door stappen op het harde. Gebeurd dit dan helemaal niet op de wei? Want volgens mijn smid gaat t ook zo in de wei en duurt t ca. een jaar voordat die vezelf helemaal weer goed zijn.

Ik heb er maar 1 en daarom ben ik gewoon bang om dingen te snel te doen en het te verprutsen snap je? Zo lastig dit. Hoe graag ik er ook weer op wil ik doe het liever 1x goed dan 1x te snel.

Genoeg stof tot nadenken. Nu doe ik nog om de dag 5 minuten op t harde stappen. En niet wat de da zei. Dit lijkt overigens wel goed te gaan.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 12:08

Oh ja... Zijn hoefstand wordt op dit moment sterk veranderd. Hij staat gewoon teveel achterover. Maar hier heeft ie wel 9 jaar goed mee gelopen, gecrosst, gesprongen, gedressuurd. Had ik maar geweten dat het zoveel invloed kon hebben. Dan had ik het wat rustiger aan gedaan.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:24

Het leggen van de crosslinks gebeurd ook gewoon op de wei hoor, liever zelfs de hele dag door kleine stukjes stappen als op de wei dan twee keer op het harde en de rest stil staan. Maar de belasting van weidegang moet niet te groot zijn en je land goed vlak.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:44

oke,... ja hij heeft wel een heel groot stuk ter beschikking met zn 4en (te groot). Het is vlak, op een enkel "gat" na waar ze rollen. Maar als ik m op een klein stuk ga zetten ben ik bang dat ie eruit springt en naar de rest wil. En het is een pensionstal, helaas wil de eigenaar hem niet apart hebben op een klein stukje.
Over het algemeen staat ie vrij rustig te grazen, alleen soms,.. als er bijv. paarden langsgalopperen over het zandpad dan wil ie ook even gek doen.
Maar ik denk dat het op stal erger is voor zijn been, dat gedraai en dat onrustige dat ie nu eigenlijk niet heeft.

Dit stukje is waar ik nu vooral mee zit (komt uit een verslag van Van Schie van Google):

* Te vroeg/teveel beweging = additionele schade
•Te laat/te weinig beweging = slechte kwaliteit van herstelweefsel
•Hoe bepaal je het juiste bewegingsprogramma?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:36

•Te laat/te weinig beweging = slechte kwaliteit van herstelweefsel
Quiz, dit stukje is waar ik bang voor was. Teveel beweging heeft hij niet gehad, daar ben ik altijd heel voorzichtig mee geweest. Maar om ervoor te zorgen dat hij niet teweinig beweging kreeg, ben ik daarom consequent blijven stappen. Niet zoveel (nog niet de helft) van wat ik eigenlijk zou moeten van de kliniek, maar wel genoeg om zijn pees te blijven stimuleren. Ik wil gewoon dat zijn been sterk terugkomt, zodat de kans op herhaling veel minder is. En na de scan van vorige week, waarop te zien was dat de vezels heel netjes langs elkaar lagen en waarop geen enkel littekenweefsel te zien was, zelfs niet bij het punt waar de pezen in elkaar over gaan en wat vaker een zwak punt blijft bij dit soort blessures, weet ik dat ik het wat dat betreft goed gedaan heb.

Maar nogmaals, elke blessure is anders. De mijne had zijn pees echt aan gort, daarom heb ik 11 maanden lang alleen maar gestapt, de eerste 6 maanden boxrust en 2 x per dag opgebouwd naar 20 minuten, daarna 10 weken op de wei opgebouwd en maar enkele keren per week gestapt en nu halve dagen wei en 4-5 keer stappen, varierend van 20 minuten naar 40 minuten per keer.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:50

Ik zie na 9 maanden revalideren pas echte vooruitgang nadat ik hem in de wei had gezet. De eerste maanden boxrust en stappen was ok en er zat telkens vooruitgang in bij de scans. Daarna het eerste drafje ging prima, maar toen bleek bij de controle dat de ringband toch weer wat dikker was dan twee maanden ervoor. Sindsdien (agustus) staat hij op de wei en dat is het. We hebben pas eind oktober weer een date met de VA en hij moet het wmb zelf uitzoeken nu, we doen verder niet met hem, ook al mogen we een klein drafje maken ook. Wat al meteen opviel was dat zijn beentje nu ECHT er beter uit is gaan zien. Hij doet wel eens gek/achterlijk maar we hebben in de weidetijd eigenlijk pas 1x gemerkt dat zijn been wat warmer was dna normaal. En dan was het drie dagen later weer koud. Nu hebben we hem sinds donderdag alleen niet meer op verdoving staan en dat ging goed. Tot hij vandaag mijn zusje 'aanviel' en als een gek door het weiland ging toen ze ons andere paard uit zijn weiland wilde halen. Ik merkte al de laatste weken dat hij pissig begint te worden als ik 's avonds kom en ons andere paard ga rijden en nu is hij dus even doorgedraaid. Morgenochtend de VA maar weer bellen en hem toch maar voorlopig op een of twee streepjes Tranquigel houden.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:57

Nou MontyRulezz, voor jou ook petje af hoor! Dat vraagt wel discipline.
Ik heb voor de meeste van jullie wel veel bewondering, 't is een hele zorg zo.
Wat een ontzettend geinig hondje was Monty trouwens, jammer dat je maatje moet missen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:23

Dank je Tellisto. Dinsdag worden het precies 7 weken dat ik afscheid van hem heb moeten nemen. De moeilijkste beslissig die ik ooit heb moeten nemen. Monty was echt een poepie, het was mijn kindje en we hebben samen veel meegemaakt. Hij was 'one of a kind' en ik mis hem heel erg.

Het vraag inderdaad wel discipline, maar dat had ik met het trainen ook, dus dit is een beetje hetzelfde. Alleen die eerste 6 maanden waren het moeilijkste. Ik stond toen op een stal zonder weidegang, alleen maar paddocks. En daar mocht hij niet in. Daarna is hij daar weggegaan. Als ik een wei ter beschikking had gehad, had ik hem daar ook zeker eerder op gedaan! Maar ook dan geen hele dag, maar net zoals ik het nu doe.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:58

Hee meiden! Sorry was even afwezig door een drama bij kennissen van me; Ik ben nog steeds aan het stappen 2x per dag, en op de weide durf ik hem nog niet te zetten... Reden daarvan is dat ik het te ongelijk vind. Deze week ga ik opbouwen tot 10 minuten en volgende week naar 20 minuten. Ieder keer afspoelen maar vanaf vandaag ga ik mijn Stubben koeldingen beginnen. Moet daar een onderbandage onder? Ik kan dat niet echt ergens vinden eigenlijk...
Qizz, moeilijk hè, die verschillende meningen? Wat mijn da heeft gezegd is dat de vezels alleen goed kunnen aangroeien (recht) op een harde/rechte ondergrond. Is jouw wei dat; dan zie ik zeker iets in een (half) jaar stil zetten. Ik ben nu nog iets voorzichtig maar dat is met name omdat m'n paard erg rustig is in z'n stal en met stappen. Ik wil het zelf nog kunnen controleren.

Monty, lijkt me verschrikkelijk van je hondje. Het was een erg leuk dier!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:18

de vezels gaan niet scheef groeien als hij op ongelijke ondergrond loopt hoor ;) het risico dat je dan loopt is alleen dat de pees te veel wordt belast door de ongelijke ondergrond, waardoor je opnieuw kleine beschadigingen krijgt. Het beste is om precies op de grens te zitten van wat het weefsel aan kan, dan krijg je het beste littekenweefsel, maar dat is zo ontzettend moeilijk in te schatten.. :\ Bij mensen is het al moeilijk, terwijl je dan precies feedback kunt geven van wat je na een training voelt, laat staan dus bij een paard dat het je helemaal niet kan vertellen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:21

Dat is inderdaad moeilijk in te schatten.

Die van mij stuitert het hele land door, dus die pees krijgt weinig rust. Maar liever dat dan de enorme piekbelasting door uit het weiland te springen en in uitgestrekte galop over het asfalt naar het bos te rennen. Ook voor zijn veiligheid. Ik stap nu dus ook niet met hem, aangezien hij de hele dag door beweegt (dag en nacht buiten). We laten hem zeker nog een halfjaar lopen (straks wel weer 's nachts op stal) en dan zien we daarna wel verder.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:16

jeetje Monty...lees net het verhaal van je kleine vriend. Wat een bijzondere vriendschap hadden jullie!
En wat verdrietig dat er niets meer aan te doen was ;(

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:40

Ja Gulpje, ik heb ook echt het gevoel dat een heel bijzonder deel van mij weggevallen is. Er is gewoon een grote leegte.
Ik ga donderdag een nieuw hondje ophalen die op dezelfde dag geboren is als Monty gestorven is. Ik heb een heel speciaal gevoel bij dit hondje, in mijn profiel staat meer :) . Ik hoop dat dit hondje die leegte een beetje op kan vullen. Monty zal nooit vervangen kunnen worden, maar ik heb echt moeite met thuis zijn nu omdat het er zo leeg is en ik hem thuis nog meer mis. Als het nieuw hondje er is heb ik weer iets waar ik voor kan zorgen en iemand die bij me is.

Vanaf morgen mag ik beginnen met 4 x per week te draven. Tot nu toe gaat het allemaal heel goed :D .

Ireen, wat de kliniek wel tegen me zei is dat door het stappen op de harde het weefsel sterker terug komt en dat vond ik eigenlijk nog het belangrijkste.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:59

Haha Tellisto, het staat gewoon in het topic hoor :D

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:01

Nu niet meer toch, ging even fout...

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:26

Ik ben vandaag met mijn merrie naar de veearts geweest. Ze is niet gescand, waarom zal ik proberen te vertellen.
Eigenlijk kwam ik met een dubbele mening. Ik had namelijk ook een afspraak bij de chiropactor. Zoals verteld ben ik deze merrie aan het opbouwen. Ze is ingereden toen ze 3,5 was, nu is ze 8. Door omstandigheden, heeft ze na haar eerste veulen alleen maar feest gevierd in het land. Het is een heerlijk dier en ze wil heel graag wat voor je doen en dus was ik op weg met haar. Ik heb haar nu een paar keer gereden en eigenlijk doet ze het super, maar ze is super scheef. Vandaar de chiropractor. Maar dat been was nu ook erg belangrijk.
Gevoeld, betast, gelongeerd in de bak. Ze zag duidelijk verschil links en rechtsom qua lichaamsgebruik, kreupel was ze niet. Op het harde gelongeerd..., poeh hé, wat liep ze stijf...schrok ik van.
Buigproeven; lichte reactie op het betrefende been. Conclusie: stijfheid komt uit haar rug, niet vanuit haar benen. Dus dat was goed. Daarna is ze (DA) aan het werk gegaan met haar rug, hals en bekken. Ook nog accupuntuur er aan vast geknoopt..., ben heel bebieuwd naar het effect.
Tweede veearts heeft ook naar het been gekeken, in elk geval zit het niet in de buigpees. Het lijkt erop dat de strekpees een klap heeft gehad en mogelijk het griffelbeen. Omdat ze niet kreupel was (en waarschijnlijk omdat het al 17.30 u was, zo gaat dat hier..), heb ik het advies gekregen haar 4 weken met rust te laten, wel weidegang. Daarna 2 weken stappen op het harde, bij geen reactie langzaam oppakken. Bij reactie terugkomen voor scan en/of röntgen. Sowiezo moet ik waarschijnlijk terug komen, voor een tweede behandeling van haar rug. De strekpees schijnt minder dramatisch te zijn als de buigpees. :)
Verder heb ik een zalf gekregen die ik er iedere dag op moet smeren: Compagel. Kennen jullie dat, of is dat iets scandinavisch?

Ik ga het in elk geval proberen. :)
Bedankt voor het aanhoren en de belangstelling!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:38

Tellisto heb je dan wat betreft dat been een goed gevoel over de diagnose? Ik zou toch graag zekerheid willen persoonlijk.
Dat compagel heb ik wel eens van gehoord maar niet in samenwerking met een peesblessure

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:41

Compagel is super fijn spul. Moet je erop smeren en net zolang inwrijven tot het warm wordt?
Ik heb het gebruikt toen mijn paard een spierkneuzing in zn rug had. Als ik mn handen niet op tijd wastte ging het tintelen. Zorgt voor een goede doorbloeding.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:44

Een pees moet je toch koelen? Is dat in combinatie met een pees dan wel zo goed dat het warm wordt?

Overigens heb ik ook gel die als je het in masseerd warm wordt maar als je het op smeert en niet inmasseerd koelend werkt!

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:46

Ik denk dat het warmworden wel goed is, zo stimuleer je de doorbloeding. Dat is wel de bedoeling denk ik. Maar goed ik had het ook voor zn rug.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:52

Ja, daar zit wat in, over dat warm worden. Is een leuke vraag die ik morgen ga voorleggen :)

Over de diagnose: Ze hadden haar misschien kunnen scannen, maar ik vraag me af of ik dan meer zou weten. Nu behandel ik haar ook alsof ze een lichte peesbeschadiging heeft en bij de minst geringste reactie ga ik terug. Dit weekend gaat de fjord waar ze altijd mee aan het matten is, voor twee maanden weg, dus dan is er ook weer rust. Ik vind het wel goed zo.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:54

Het was ook meer maar een gedachte gang hoor Marijke.
Wij hebben toch allemaal met een peesblessure gekoeld. Veel, vaak en lang.
Ik heb nog nooit iemand gehoord die een peesblessure warmt. Snap je wat ik bedoel?
Misschien is het wel heel goed hoor!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:55

Waarom moet je een pees eigenlijk koelen? De pees is toch het uiteinde van een spier, of zit ik nu helemaal fout. Als ik last heb van mijn achillespees, wil ik ook warmte erop. Kou vind ik verschrikkelijk.