[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:00

Maris schreef:
Story, weet jij hoeveel glucosamine en chondr. er zit in een dagdosering van equi mobility ?

Het staat niet op de verpakking maar ik heb het wel opgevraagd toen en de gegevens thuis op de pc staan. Zodra ik thuis ben zal ik het even opzoeken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:58

Javayo schreef:
Ik ben vandaag naar de kliniek terug geweest, ze heeft het hoefgewricht en daarna het kroongewricht verdoofd. Op de verdoving van het hoefgewricht ging hij beter lopen, op het kroongewricht geen verschil. Opzich zag ik er niet zoveel aan, maar de dierenarts wel.

Maar goed, hij wordt a.s. dinsdag ingespoten in het hoefgewricht. Daarbij doet hij mee aan een onderzoek van de faculteit naar de effectiviteit van 'intra-articulaire injectie van Triamcinolone in combinatie met Hyaluronzuur in vergelijking met injectie van alleen Triamcinolone bij gewrichtskreupele paarden', dus prednisolon met hyaluronzuur of alleen prednisolon. dus dinsdag wordt het lootje trekken welke injectie hij krijgt. Daarna 1 dag boxrust en dan 3 weken stappen, en dan weer terug voor controle...

Normaal zouden ze prednisolon met hyaluronzuur inspuiten, maar uit de eerste resultaten komt dat de paarden beter reageren op alleen prednisolon.

Daarnaast gaan we een open zooltje tussen het ijzer proberen, dat mag er dinsdag meteen onder, want mijn hoefsmid komt naar de kliniek. Eventueel iets van een supplement bijvoeren, Dr. Horse raadde mijn dierenarts aan als een goed maar vooral ook betaalbaar supplement, maar dat dan pas na het afronden van het onderzoek.

reageer ook even op inspuiten ik heb ook een probleem, in het hoef gewricht door break over ijzers veroorzaakte kraakbeen beschadiging en hierdoor ontstekingen in het hoefgewricht . Op advies nu twee maal laten inspuiten volgens mijn da zitten er geen nadelen aan de behandeling het zorgt voor betere smeering van het gewricht en het stoppen van de ontstekingen die het gewricht kan verwoesten .veel meer kan er niet aan gedaan worden. Hoeven zijn een erg moeilijk te behandelen gebied

Story

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:19

Mag ik vragen in hoeverre het break-over beslag dan beschadiging kan aanrichten?? Mijn paardje heeft het ook ivm de artrose maar loopt er prima op.
Ik ben dan wel nieuwschierig hoe dat is gekomen en waaruit blijkt dat dit door het break-over beslag komt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:08

Deze week loopt hij weer wat strammer, zou dat door de kou en nattigheid komen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:13

weet je wat me opvalt ?
In duitsland zijn ze veel meer bezig met pijnbestrijding bij artrose dan ik hier op het forum lees. Op een duits forum lees in weinig over glucosamine etc, wel meer over gelatinaat.
Maar daarnaast geven ze dan duivelsklauw,gember of groenlipmossel. Dit zijn alle ontstekingsremmende en pijnstillende kruiden. Hier in Nederland wordt dat toch wel minder gebruikt geloof ik ?!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:26

Story schreef:
Mag ik vragen in hoeverre het break-over beslag dan beschadiging kan aanrichten?? Mijn paardje heeft het ook ivm de artrose maar loopt er prima op.
Ik ben dan wel nieuwschierig hoe dat is gekomen en waaruit blijkt dat dit door het break-over beslag komt.

ze is kreupel geworden aan beide voeten kort na dat ze op dit beslag is gezet. Daarbij was haar manier van lopen veranderd em struikelen zw steeds, de dierenarts heeft als reden standsverschil aangegeven als oorzaak van haar kreupelheid en ik heb een aantal berichten ontvangen van mensen waarbij ook hun paard kreupel is geworden van dit beslag

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:20

@Javayo: zoals ik al eerder schreef, komt jouw verhaal (klachten) overeen met die van mij. En na vanmiddag weet ik het zeker. :(
Ook mij werd aangeraden om in te spuiten. Weet jij wat de kosten hiervan zijn? En is het bij jou al gebeurd? Ben erg benieuwd hoe het gaat.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:00

maaikiemike schreef:
@Javayo: zoals ik al eerder schreef, komt jouw verhaal (klachten) overeen met die van mij. En na vanmiddag weet ik het zeker. :(
Ook mij werd aangeraden om in te spuiten. Weet jij wat de kosten hiervan zijn? En is het bij jou al gebeurd? Ben erg benieuwd hoe het gaat.

150 euro per spuit ex Btw en andere kosten

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:48

Maris schreef:
weet je wat me opvalt ?
In duitsland zijn ze veel meer bezig met pijnbestrijding bij artrose dan ik hier op het forum lees. Op een duits forum lees in weinig over glucosamine etc, wel meer over gelatinaat.
Maar daarnaast geven ze dan duivelsklauw,gember of groenlipmossel. Dit zijn alle ontstekingsremmende en pijnstillende kruiden. Hier in Nederland wordt dat toch wel minder gebruikt geloof ik ?!

Misschien dat wij hier in Nederland niet direct naar het uiterste willen grijpen als dit nog niet nodig is?? Dat heb ik zelf eigenlijk, pijnstilling zie ik echt als laatste optie. Ook omdat het denk ik niet eerlijk is om je paard te rijden als hij onder de pijnmedicatie zit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:12

Nee, daar heb je zeker een punt. die kruiden schijnen zo goed te werken dat een paard misschien te lang/ver doorloopt onder het zadel. Maar als een paard niet meer hoeft te werken wel super producten natuurlijk om je paard minder/geen pijn te geven.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:21

Ik vind dat altijd een lastig gegeven 'pijn'. Mijn paard wil bijv niet naar het bos lopen (1,4 km over een weggetje). Moet hem er echt overheen trekken, maar eenmaal in het bos vindt hij het geweldig en hoef ik niks meer te doen om hem te laten lopen. Zou hij pijn hebben? Oh vast, maar dat is geen reden om niet te lopen, want zolang hij beweegt houd ik andere klachten (stalbenen, mok, ontstekingen) makkelijker buiten de deur. Ik kies er dus voor om hem te laten blijven lopen, ookal wil hij dat eigenlijk niet. Pijnstilling is bij hem nog niet aan de orde, omdat hij niet echt kreupel loopt. Hij heeft een 'zwabberpoot' en als hij die niet correct gebruikt, zakt hij erdoor. Maar ik zou gerust kruiden gebruiken als hij slechter gaat lopen. Zelf slik ik ook regelmatig iets tegen de pijn in mijn lijf om door te kunnen gaan en volgens de dokter is dat beter dan dat ik in bed ga liggen... Bij een paard is het natuurlijk moeilijk omdat je het zelf niet voelt, maar "pijnstilling geven= niet meer rijden", gaat mij iets te ver. Voor alle duidelijkheid; ik heb het niet over dressuren, maar gewoon een rustig bosritje met veel stapwerk, 10 min draf en een klein galopje. Vinden jullie dat te ver gaan?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:43

Echte pijnstilling zou voor mij een laatste redmiddel zijn. En dan alleen nog in de laatste fase, als ze zonder pijnstilling niet meer kan functioneren dan is het tijd voor mij om afscheid te gaan nemen. Momenteel doet ze het gelukkig goed op het supplement.

Wel staat ze sinds afgelopen maandag op stal. 24 uur per dag kunnen bewegen is het beste voor een paard met artrose, maar dat doet ze dus niet :+ Ze hangt alleen rond de hooibak, ook 's nachts. En aangezien de wei erg nat is en het weer afschúwelijk kan ze beter 's nachts droog haar hapje eten dan dat ze in de modder staat te kleumen. Zodra de wei weer droger is en het weer minder nat dan komt ze gewoon weer 24/7 buiten te staan :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:51

Maar Berdien, wat noem jij dan echte pijnstilling ? Groenlipmossel schijnt echt net zo goed te werken tegen pijn als chemische middelen van de dierenarts.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:52

Zoals ik er nu tegen aan kijk, zou ik niet voor pijnstilling gaan. Heel simpel, omdat het een keer 'klaar/op' is, en ik nooit wil denken 'had ik maar eerder een beslissing genomen, dan had ze minder pijn gehad'. En ik denk dat zodra ik met pijnstillers zou beginnen, ik toch meer blijf 'aanmodderen', en een langere lijdensweg voor mijn paard maak, wat ik absoluut niet wil. Maar ik vind het niet 'te ver' gaan als iemand anders daar wel voor zou kiezen. Al moet ik zeggen dat de combi rijden/pijnstillers toch niet echt lekker klinkt voor mij.

Zijn er hier trouwens meer paarden met artrose in de hals?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:57

Chemische of natuurlijke pijnstilling is mij om het even. Zodra is gegeven wordt om echt pijn te bestrijden valt dat voor mij onder pijnstilling. Zeker als het dier niet meer zonder kan.
Natuurlijk, door de Lubrichon heeft Jessie ook stukken minder pijn. Maar dat is in eerste instantie voornamelijk gegeven als smering van haar gewrichten, waardoor ze meer ging bewegen, er meer smering kwam en ze dus minder pijn kreeg.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:46

Ik weet dat een mens geen paard is, maar het valt mij op dat het geven van pijnstilling wordt gezien als "in de laatste fase zitten", maar als ik last heb van mijn lijf, slik ik een pil en loop ik door. Mijn leven is daardoor kwalitatief beter. Mijn klachten gaan niet weg, maar ik kan wel doen wat ik wil. Dat is allerminst een lijdensweg. Waarom zou het dat voor een paard dan wel zijn?

Theo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:07

Hallo Maris, bedankt voor de tip. Ik heb het bekeken, maar ga het niet doen, ik zie dat dit glucosamine HCL is en ik gebruik nu glucosamine 2KCL. Kom op internet tegen dat 2KCL beter werkt. Ik vind de verpakking ook niet handig, omdat je die niet goed kan afsluiten nu heb ik in een pot die ik goed dicht kan doen. En bij glucosamine is het belangrijk dat je het goed opbergt anders gaat de kwaliteit van de glucosamine hard achteruit lees ik. Ik blijf bij PharmaHorse nu, heb al veel geprobeerd, maar zie nu voor het eerst duidelijk verschil, ik ga nu voor een paar euro verschil wisselen, met de kans dat het resultaat dalijk niet overeenkomt. Groetjes, Theo
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 10-12-11 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:06

Voortdurende pijnstilling alleen als laatste redmiddel maar dan ook alleen als het paard niet meer bereden wordt.
In Duitsland wordt bv veel gember gegeven aan artrose paarden. Gember is ook pijnstillend, naar wat ik begreep is het resultaat dat paarden nog meer stuk gaan dan ze al waren omdat ze er doorheen lopen.

Ik heb mijn merrie met artrose aan de halswervels direct laten inslapen toen duidelijk werd wat ze had en dat alleen nog maar zware pijnstillers zouden werken.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:49

_kiki_: mijn paard heeft lichte artrose in de laatste halswervel voor de schoft. Maar ook in zijn linker SI gewricht. Hij heeft de goudkorrel implantatie gehad bij Laarakker, dat werkt 24u pijnstillend en krijgt daarnaast Joint Comp van Phytonics om de gewrichten te onderhouden.

Ik zat ook te denken aan gemberpoeder maar nu nog niet. Ik denk ook niet dat ik hem dan nog zal rijden omdat hij er dan doorheen loopt. Die goudkorrels werken ook pijnstillend maar daarnaast zijn we rechtrichtend bezig en dit doet hem zoveel goeds en daarvoor kon hij dat niet door pijn. Dus ik zie het wel positief.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:14

Dat is het verschil, jij kunt zelf een pijnstiller nemen als je je niet lekker voelt of last hebt van je lijf. Een paard is daarvoor afhankelijk van mensen.
Ik heb gewoon voor mezelf gesteld dat als Jessie niet meer zonder constante pijnstilling kan het dan echt einde verhaal wordt. Geloof dat dat nog wel een heel eind weg is, ging vandaag met haar wandelen en ze was zo vol energie dat ze een complete rodeo op het zandpad hield. Ze liep alsof ze nooit last van iets heeft gehad en op een tempo wat ze anders ook niet doet. Volgens mij voelt ze zich wel goed :))

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:17

Ik zou ook wel 3x extra nadenken als mijn paard alleen nog redelijk kan leven met constante pijnstilling.
Denk dat ik het ook egoistisch zou vinden om mijn paard dan zo te moeten laten leven.
Zelf zou ik dan de keuze maken om hem in te laten slapen denk ik. Hoe moeilijk ook. Ideaal is dat dan ook niet meer. Gelukkig is het bij mij ook nog totaal niet zover ;) Paardje word weer lekker recreatief bereden wat erg goed gaat!

@ Berdien: Goed om te horen dat je paardje zich zo goed voelt :D Dat soort momenten doen altijd goed :D Heel herkenbaar ook, die van mij bloeit ook weer helemaal op met een nieuw supplement, zowel in beweging als in zijn koppie :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:28

Ja joh, die is begonnen aan een tweede jeugd. Ze gaat echt zó goed. Wel heb ik zoiets van 'had ik maar geweten..' Ze was altijd wat stijf maar ja, Tinkers staan nou eenmaal niet bekend om hun ongekende souplesse :+ En moeite met het onderplaatsen van het linkerachterbeen, we hebben allemaal een chocoladekantje toch? En ze liep altijd gewoon door, ging uit haar dak in het bos etc. Pas toen het heel erg was (en de pijn dus echt niet te harden moet zijn geweest :\ ) toonde ze het pas. Arm, arm paard... Maar dát ligt gelukkig achter ons, ze gaat nou gewoon heel erg goed. Staat op een strak gewicht, vermaakt zich uitstekend 's nachts op stal en scharrelt overdag gewoon door de wei. Zo kan ze nog minstens 20 jaar mee :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:43

ja paarden zijn prooidieren dus alleen als de pijn zo erg is dan laten ze het pas zien.
Hoewel mijn merrie die bij mij is geboren het wel direct laten merken, ze is echt een uitzondering op de meeste paarden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:13

maaikiemike schreef:

Ik zou niet weten hoeveel het inspuiten kost. Maar inmiddels is dat bij mijn paard wel ruim 1,5 week geleden gedaan. Zit nu in de periode van staprust (geeft een hoop gedoe, op dag 1 al koliek, en vandaag een opgezette koker, geen idee of dat laatste ermee te maken heeft, maar mijn paard vindt de DA blijkbaar erg aardig en hij vond de bezoekjes vanwege z'n hoefgewricht niet voldoende :+ )

Maar goed, ik moet nog 1,5 week stappen en dan terug naar de kliniek om te kijken of het inspuiten voldoende heeft geholpen, ik laat dan wel weten hoe dat afgelopen is :)

Trouwens, ik doe mee met een kreupelheidsonderzoek van de faculteit van Utrecht naar gewrichtskreupele paarden, meerdere dierenartsen in het land doen daaraan mee, en dan is de behandeling gratis, alleen consultkosten betaal je dan. misschien neemt jou dierenarts hier ook aan deel? (waarschijnlijk niet anders had die het al wel voorgesteld)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:00

Weten jullie hoe het zit met glucosamine ?
Je hebt glucosamine HCL en je hebt glucosamine sulfaat. en nu las ik ook nog iets over glucosamine 2KCL .....

Sulfaat schijnt 1,5 keer beter te worden opgenomen als HCL. MAAR HCL is weer zuiverder ( sulfaat is met 20 - 30 % kalium ). Zou HCL met MSM erbij dan niet nog beter werken als sulfaat ?
En 2 KCL ??