Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:56

Ach dan ben ik toch gewoon niet goed bezig volgens Arabesk maar ja geloof niet dat ik enig verantwoording verschuldig ben aan haar.
Paardje waarvan ik hier foto's heb neergezet kom een deze dagen op ijzers te staan.
Nu zijn de smeden er nog niet overuit of het rondom gaat worden of alleen achter.
Beestje is nogal koehakkig en volgens een bevriende smid is dit een erg leuk oefen object voor mijn vriend.

Zelf zou ik liever alleen een voorijzer zien om hem iets beter te laten afrollen, beestje is achter vele sneller en sterker dan voor.
Geloof dat de heren er aankomend weekend mee aan de slag gaan, ben zelf ook erg benieuwd wat ze achter willen om zijn koehakkigheid op te vangen.

Zoals jullie waarschijnlijk wel snappen heb ik in dit geval niet zo veel in te brengen, ja mag mijn bevindingen als ruiter straks vertellen maar met het beslag heb ik ff niets te maken....
Tis ook wat om vrouw van de smid te zijn :D

MyourJarig

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:07

@ Zahlina: alleen achter beslagen? Heb dat echt nog nooit gezien. Meestal alleen voor of rondom toch?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:28

Ik ken alleen achter Sliding plates.

@Myour
Ben gewoon benieuwd hoe jou smid er de opzet in slaat (of niet)

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:30

fransje23 schreef:
Een opzet hoort in elk ijzer aanwezig te zijn.

Van zichzelf of door de hoefsmid erin gezet?

@ Zack: ik zal vandaag dus foto maken, ik weet alleen nog niet of ik straks of vanavond heen ga.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:42

In een fabrieks ijzer zit uitzichzelf nooit een opzet.
Die moet een smid erin slaan.

Ben benieuwd!

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:57

Ik eigenlijk ook wel. Heb je misschien een foto van een opzet van een ijzer onder de voet van een paard?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:09

Myour schreef:
@ Zahlina: alleen achter beslagen? Heb dat echt nog nooit gezien. Meestal alleen voor of rondom toch?

Hahaha helemaal mijn idee maar ja zal denk ik niet de eerste keer zijn dat dit wordt toegepast.
Voor mijn vriend is het een nieuw iets (maar ja die zegt zelf ook altijd dat hij nooit is uitgeleerd).
Nu hebben mijn vriend en ik deze bevriende smid erg hoog zitten met zijn paarden en beslag kennis en als hij zegt dat hij mijn paard beter aan het lopen krijg wie ben ik dan om dat tegen te spreken.
Kan er pas wat zinnigs over zeggen als het beestje op de ijzers staat en ik het verschil merk.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:14

Liploos equilibruim ijzer met nog wat extra opzet van de smid.
Het zijn een stelletje k.u.t. voeten van een paard wat eigenlijk allang niet meer zou kunnen lopen volgens de DA's.
Foto's zijn een jaar oud, hara hoefwand is al stukken verbetert maar zullen nooit goede voeten meer gaan worden.
Afbeelding

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:17

waarom zou ze niet meer kunnen lopen volgens DA?

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:18

Aha bedankt voor de foto. Ik zal vanavond dan ook foto maken van voren van de ijzers van mijn pony.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:21

Auwwch dat ziet er pijnlijk uit..

Ik zal ook nog even een opzet zoeken met een gezonde hoef.
Dat is wat makkelijker te zien denk ik.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:22

@ Zack: ik heb de laatste pagina's van het vorige topic even doorgespit maar kon niet echt een goede foto vinden, maar ik weet dan ook niet echt waar ik naar zoeken moet :Y) dus ik wacht af.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:23

Tadaaa even geplukt uit het ouder topic:
Afbeelding

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:23

Euh gekantelt hoefbeen, zinker, hoedenrandjes en verbeningen.
Dat allemaal in zulke mate dat pijnvrij volgens de regels echt niet mogelijk zou zijn.
Bovenstaande problemen zijn ook niet op te lossen, alleen met zeer regelmatig ingrijpen (om de 5 a 6 weken ijzers verleggen) houden we haar aan het lopen.
In het voorjaar ff zonder ijzers geprobeerd, op zachte ondergrond hield ze zich erg goed maar ze kwam met geen mogelijkheid meer over het grind en verharding heen.
Verbetering is wel het feit dat ze op zachte ondergrond kan staan want een jaar geleden was dat ook geen optie (ja met hele zware pijnstillers).

Euh ja Zack pijnlijk was het, gelukkig geeft de merrie nu zelf aan pijnvrij te zijn, hebben namelijk echt op het punt gestaan om haar te laten inslapen.
Dit is dan ook echt een voorbeeld van een paard wat echt niet pijnvrij zonder ijzers kan lopen.
nu is het natuurlijk de vraag of zo'n paard wel een bestaanstrecht heeft maar ja zij kan er ook niets aandoen dat ze haar eerste 8 jaar te veel te vreten kreeg en veelste weining beweging.
Had liever een foto geplaatst van gezonde hoeven met een ijzer met opzet maar ja heb momenteel helemaal niets op ijzers staan behalve deze merrie.

Edit.
Mooie opzet bij mooie hoeven zack.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:24

Ow, ik kan ook wel even foto's maken van mijn shetje... ik vijl me een ongeluk, dat beest zijn hoeven groeien zo allemachtig hard! Hij loopt ook bijna alleen op de wand en (te) klein gedeelte op de zool, de straal is te klein naar mijn zin, maar hoe krijg ik die groter?

edit: hij had redelijke flaires (of hoe je het ook maar schrijft) en de wand brokkelde regelmatig, maar blijft dan veel te lang. Nu ik zelf een tijdje vijl (gekregen van mijn smid :o , die had zoiets van, houd die zelf maar zoveel mogelijk bij, scheelt mij een tijd op de knieen liggen! (zei hij met een glimlach)) moet ik zeggen dat ik zijn hoeven echt al veel mooier vind.

Mijn smid heeft helaas niet overal dezelfde ideeen over als ikzelf, ik wil hem niet tegenspreken, want wie ben ik! Ik heb daar niet voor geleerd namelijk, maar ik zie wel dat hij het niet perfect doet. En dat vind ik wel jammer, want ik vind het wel een fijne vent, als ik hem nodig heb komt hij ook zeg maar. En dat kan ik niet van alle smeden zeggen hier... Wel wilde hij kunststofijzertjes proberen als ik dat wilde. Dat is dan ook wel weer mooi. Alleen ga ik waarschijnlijk toch eerst eens even hoefschoenen proberen, heb m'n paardje nu al weer zo lang van de ijzers af dat ik het wel zonde zou vinden als ze er weer onder moeten.
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 13-08-09 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:26

Ja zonde dat mensen er altijd maar van alles ingooien..
Breek me de bek niet open.
Ken er nog zo 1.. paard staat chronisch hoefbevangen.
En nu willen ze een veulen -:(-
En dan zeggen dat je met ijzers wel over het asfalt kan galloperen.. krijg nu al medelij met dat beest.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:26

@ Zack: ik weet nu al dat m'n pony niet zo'n opzet heeft, is ook al wel te zien van de zijwaartse foto, maar we zullen zien.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:27

@Sannessep
Waarom iets eronder slaan als de hoeven van je shet zo goed groeien?
Zou ik alleen maar zonde vinden.

@Myour
Dit is ook wel een hele grote opzet hoor.
Maar zo kon je wel zien wat er bedoeld word.
Die van mij heeft ze ook niet zo erg, maar wel een nette opzet!

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:28

Ja ik snap het nu wel inderdaad, dus bedankt daarvoor :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:30

np, daar zijn we voor :D

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:30

@ zack, nee niet voor de shet! voor mijn rijpony. Ik heb er 3.. (shetje, jaarling hengst en cob merrie)
edit: anders zou ik hem volgens mij elke week opnieuw moeten laten beslaan! :D
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 13-08-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:31

ah!
Nu ik snap ;)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:31

Haha! ik ga nu eerst ff stukje rijden, zal ff kijken of ik daarna shetjes hoeven er ff op kan zetten.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:43

Zahlina schreef:
Myour schreef:

Hahaha helemaal mijn idee maar ja zal denk ik niet de eerste keer zijn dat dit wordt toegepast.
Voor mijn vriend is het een nieuw iets (maar ja die zegt zelf ook altijd dat hij nooit is uitgeleerd).
Nu hebben mijn vriend en ik deze bevriende smid erg hoog zitten met zijn paarden en beslag kennis en als hij zegt dat hij mijn paard beter aan het lopen krijg wie ben ik dan om dat tegen te spreken.
Kan er pas wat zinnigs over zeggen als het beestje op de ijzers staat en ik het verschil merk.

Nee, het is niet de eerste keer :D

hier hebben we een oude merrie, die met haar achterbenen op de teen liep. Omdat het dan erg afslijt, houdt ze geen hoef meer over.

In eerste instantie is bij haar een eggbar ijzer aangebracht, nu loopt ze op een gewoon ijzer, omdat de teen weer is aangegroeid.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:06

Ik heb even een vraagje. Ik ben vorige week met mijn paard naar de kliniek geweest voor een peesscan. Eerst zijn er wat buigproeven gedaan en gelongeerd. Hier kwam uit dat Senna opstartproblemen heeft (vooral (links)achter) en dit uit zich heel erg op het harde. De DA zegt dat dit komt doordat ze hele gevoelige zolen heeft en achter erg dicht bij de grond staat. Hij adviseerde mij om of weinig op het harde te rijden of ijzers te nemen. Nu rijd ik heel erg veel buiten, maar ben zelf nooit zo fan van ijzers doordat Senna er snel mij gaat glijden. Maar om nu alleen maar in de bak te gaan rijden vind ik ook weer niets. Ik zit nu te twijfelen om ijzers of hoefschoenen te nemen. Alleen Senna's hoeven gaan heel erg snel waaieren waardoor ik denk dat hoefschoenen voor haar een onmogelijk iets is, omdat haar hoefvorm dus zo snel veranderd. Ik ga zelf niet beginnen aan het bijvijlen van haar hoeven, dus dan kom ik denk ik toch op ijzers uit. Wat vinden jullie, ijzers of hoefschoenen?

Nu ben ik al een paar keer Equilibrium ijzers tegen gekomen. Wanneer is het beter om voor een paard zulk soort ijzers te gebruiken?