Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:08

Ik ben trouwens afgehaakt bij het filmpje van die fries toen de tekst in beeld kwam dat je moet controleren of het geen gedwongen houding is door de teugels te laten vieren, dat ze in boogjes vallen... :+
Waar is de aanleuning dan vraag ik mij af? := Dan is het toch juist een gedwongen houding omdat hij haar hand niet volgt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:10

Gedwongen houding lijkt me eerder als die omhoog komt van het moment dat je hem lucht geeft. Aanleuning betekent niet druk. Zelfs in lagere proeven moet je kunnen tonen dat het paard ook in de houding blijft lopen als je de teugels wat laat vieren (uberstreichen noemen ze dat). Al denk ik dat dat in nederland niet moet maar in België dus wel, net om te tonen dat je paard niet te fel op je hand zit. :) Aanleuning is niet 7kg in je handen hebben... Ik heb zelfs liever geen gewicht op mijn handen. Ze moeten opletten niet half op hun gezicht gaan als je je hand naar voren doet onder het mom van "aanleuning".

Air

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:14

Aanleuning is inderdaad niet 7kg in je handen hebben ;)
Maar aanleuning is wel een verbinding, een elastische verbinding.
Het betekend in zekere zin dus wel druk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:15

Ik heb enkel verbinding, geen druk, mijn teugels kunnen ook in lichte boogjes hangen en toch voelt hij nog alle teugelhulpen. :) En ben er hard op aan het werken om de merrie ook zo te krijgen. Het LT paard liep ook zo, geen druk wel verbinding. :)

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:16

aanleuning betekent geen druk maar constant CONTACT !
Het is de verbinding van de paardenrug via de teugelvoering ( dürlassigkeit)
een teugel mag dus idd nooit een 5e been zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:18

Daar gaat dan meteen de theorie dat meneer nevzodingske (nee ik krijg zijn naam echt niet geschreven) zijn paarden kan rijden zonder teugels het raam uit :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:18

x_Marr schreef:
Ik ben trouwens afgehaakt bij het filmpje van die fries toen de tekst in beeld kwam dat je moet controleren of het geen gedwongen houding is door de teugels te laten vieren, dat ze in boogjes vallen... :+
Waar is de aanleuning dan vraag ik mij af? := Dan is het toch juist een gedwongen houding omdat hij haar hand niet volgt..

In dat specifieke stukje krijg ik het idee "de klok horen luiden maar...." Een gevalletje van verkeerd/anders begrepen uberstrechen denk ik dan :) Was trouwens ook mijn afhaakmoment :D maar ik heb volgehouden en het afgekeken.

x_Marr schreef:
Hmmm wie passen er ook alweer geen LDR die toch op hoog niveau rijden? :) Werden toch een aantal(thank god) genoemd in het begin? Tenminste meen ik mij te herrineren :=
RIP: Klimke

pharagirlke schreef:
Ik zie op de momenten dat hij fijn LDR loopt geen opgekropte fries. Het spijt me, maar kan het echt niet zien. Wel de momenten waar hij heet word in middendraf/uitgestrekte draf dat hij op kropt. Maar da's wederom geen LDR :-) da's gewoon een opgekropt paard :) Dat zie jij toch ook?
Ja, zie ik ook. Opgekropt is trouwens niet mijn woord. (weet niet van wie wel?) Hij volgt de hand niet en is achter de teugel als hij opgericht zou moeten lopen. En dan komen we op het uiteindelijke doel van de dressuur waar we allemaal met onze eigen/andere weg willen komen. De demonstratie van dit friezenfilmpje vind ik daarom wat minder euhhh geslaagd :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:19

pharagirlke schreef:
Daar gaat dan meteen de theorie dat meneer nevzodingske (nee ik krijg zijn naam echt niet geschreven) zijn paarde kan rijden zonder teugels het raam uit :D

Humor :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:19

Da's mijn woord (opgekropt) :D Ik weet niet of hij het niet kan, ik weet enkel dat ze het niet toont. :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:22

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:22

Verbinding is in zekere zin druk, geen zware nee, maar hele lichte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:25

Dan is dat ook meteen uitgeklaard :D Knap peerd trouwens zo in wedstrijdoutfit..

En bij hele lichte druk kunnen je teugels lichtjes doorhangen, geen hele waslijntjes ;) Een paard hoort niet meteen naar beneden te duiken als je effe lost. (of net naar boven) dan is het een gedwongen houding.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:25

Heb een groot deel van dit topic doorgelezen. Hetgeen wat ik eruit op kan maken, is wat ik aan het begin ook al dacht.

- het zijn foto's, dus het kan een momentopname zijn.
- Als een paard zo vast in de rug zit, en helemaal opgekropt word, waarom is er in de ring dan een prachtig bewegend paard te zien?
- De meeste foto's vind ik niet schokkend, het is een normale manier van rijden (tenzij je weet waar je mee bezig bent.

Als je goed weet wat je doet, en wat het uitricht met je paard, dan is rollkur geen slechte methode.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:26

Even in mn geheugen graven Marr ;) (skala)

Doel is om de lichtheid na te streven. Van jong paard, op de voorhand (dus zwaar) naar een volledig beleerd paard dat zijn gewicht op de achterhand weet te plaatsen en daarom lichter wordt in de voorhand. (dus lichte teugelvoering)

Correct me if i'm wrong

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:27

daarom is "hals strekken" voor de meeste ruiters & paarden ook een groot probleem: de paarden durven niet uit hun krul te komen ....
Normaal gezien moet het neusje er uit ... voor de loodlijn

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:28

silfie35 schreef:
Heb een groot deel van dit topic doorgelezen. Hetgeen wat ik eruit op kan maken, is wat ik aan het begin ook al dacht.

- het zijn foto's, dus het kan een momentopname zijn.
- Als een paard zo vast in de rug zit, en helemaal opgekropt word, waarom is er in de ring dan een prachtig bewegend paard te zien?
- De meeste foto's vind ik niet schokkend, het is een normale manier van rijden (tenzij je weet waar je mee bezig bent.

Als je goed weet wat je doet, en wat het uitricht met je paard, dan is rollkur geen slechte methode.

Dan zou ik toch ook de rest van het topic doorlezen :) we hebben deze onderwerpen die je aanhaald namelijk ook besproken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:30

En dat kan ook perfect zonder gewicht op de teugel. ;) In de krul en licht op de teugel is nog een groot verschil. Heb een pony staan die zo licht op de hand is als ik hem wil hebben, en je hebt geen halve gram in je handen (tenzij hij effe heet word en dramt, dan pak ik hem er wel effe bij) en toch kan hij heel fijn halsstrekken. In alledrie de gangen. Bij Pret gaat het in galop nog moeilijk, draf matig en stap is het gewoon in orde. Maar bij haar is het wel het punt dat een ander haar dusdanig wantrouwig op de hand had gemaakt dat ik een jaar nodig heb gehad om haar te laten ontspannen en te laten zakken.. Dus gaat wat trager met haar al lijkt ze nu een aardige spurt te maken. (ofja nu op dit moment niet maar, in deze periode) Echt, voor aanleuning heb je geen druk op de teugel nodig, ook niet een beetje. En ja, ik haal weer mijn eigen paarden aan... Maar dat is voor mij makkelijker om duidelijk te maken wat ik bedoel... Dus sorry als ik daar mensen mee irriteer. :)

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:35

@ Phara
Ik bewonder je doorzettingsvermogen ;)
en de manier waarop jij je mening verdedigd.
Maar uiteindelijk ging het om de foto's in het begin van dit topic en zijn we ondertussen met z'n allen behoorlijk afgedwaald. :+
Moet kunnen natuurlijk 8-)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:35

Snap er geen zak van Phara.... %)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:36

Over het algemeen vinden mensen dat enkel maar irritant :') Leuk om ook eens een enigszins cynisch positief commentaar er op te krijgen.

Ai :') Werkt niet goed precies, wat snap je niet Whinny? De reactie was op Devi en niet op jou, helpt dat al? :D Effe kort: je kan aanleuning hebben zonder dat je druk op de teugel hebt. Er zijn paarden op deze bol die, ondanks dat er een heel licht boogje in de teugels hangt, toch correct kunnen halsstrekken. Zijn dat dan hele slimme paarden of zou er toch sprake zijn van correcte aanleuning en een ongedwongen houding?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:40

*piept* dan snap ik m nog niet Phara

Maar maakt niet uit, als Devi m snapt is het goed denk ik :)

Ik ben ondertussen eens op zoek naar een "mindere foto" van mezelf.

Edit: Ow je edit/ff kort maakt het al duidelijker :) Misschien is dat hetzelfde als dat ik nu een balletje tegen de muur aangooi en bij de buren gaat spontaan de telefoon. Puur toeval dus :)
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 08-06-09 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:41

Als je zegt wat je precies niet snapt (ook niet aan de kortere uitleg) wil ik het duidelijker proberen te maken hoor :D Ik ben vaak wat warrig in mijn uitleg ;) Ofja moet niet van mij hoor, enkel als je wil, anders laten we het er gewoon bij :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:46

Ok ff met de spreekwoordelijke billen bloot....

Afbeelding

Noem het verkeerd moment, noem het rolkur, whatever. Ben benieuwd naar de reacties en dan zal ik de uitleg geven :)

Edit: even foto kleiner gemaakt, damn wat was ie groot....
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 08-06-09 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:47

stangteugel hangt geheel los en echt heel erg diep vind ik hem niet eens gaan... Nee, vind ik niets schokkends aan.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:49

@ Phara
Ik denk dat ik wel een beetje snap wat je bedoeld. :(:)
Je spreekt duidelijk over je eigen ervaringen met je eigen paarden.
Maar vanwege het late uur & het feit dat ik morgen weer super vroeg op moet ; ga ik jullie helaas verlaten.
Ik zou zeggen : nog een prettige voortzetting en dat we allemaal ht beste voor hebben met onze paarden spreekt voor zich.