Waar is de aanleuning dan vraag ik mij af?
Dan is het toch juist een gedwongen houding omdat hij haar hand niet volgt.. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dan is het toch juist een gedwongen houding omdat hij haar hand niet volgt..
Aanleuning is niet 7kg in je handen hebben... Ik heb zelfs liever geen gewicht op mijn handen. Ze moeten opletten niet half op hun gezicht gaan als je je hand naar voren doet onder het mom van "aanleuning". 
En ben er hard op aan het werken om de merrie ook zo te krijgen. Het LT paard liep ook zo, geen druk wel verbinding.
x_Marr schreef:Ik ben trouwens afgehaakt bij het filmpje van die fries toen de tekst in beeld kwam dat je moet controleren of het geen gedwongen houding is door de teugels te laten vieren, dat ze in boogjes vallen...
Waar is de aanleuning dan vraag ik mij af?Dan is het toch juist een gedwongen houding omdat hij haar hand niet volgt..
Was trouwens ook mijn afhaakmoment
maar ik heb volgehouden en het afgekeken.x_Marr schreef:RIP: KlimkeHmmm wie passen er ook alweer geen LDR die toch op hoog niveau rijden?Werden toch een aantal(thank god) genoemd in het begin? Tenminste meen ik mij te herrineren
pharagirlke schreef:Ja, zie ik ook. Opgekropt is trouwens niet mijn woord. (weet niet van wie wel?) Hij volgt de hand niet en is achter de teugel als hij opgericht zou moeten lopen. En dan komen we op het uiteindelijke doel van de dressuur waar we allemaal met onze eigen/andere weg willen komen. De demonstratie van dit friezenfilmpje vind ik daarom wat minder euhhh geslaagdIk zie op de momenten dat hij fijn LDR loopt geen opgekropte fries. Het spijt me, maar kan het echt niet zien. Wel de momenten waar hij heet word in middendraf/uitgestrekte draf dat hij op kropt. Maar da's wederom geen LDRda's gewoon een opgekropt paard
Dat zie jij toch ook?

silfie35 schreef:Heb een groot deel van dit topic doorgelezen. Hetgeen wat ik eruit op kan maken, is wat ik aan het begin ook al dacht.
- het zijn foto's, dus het kan een momentopname zijn.
- Als een paard zo vast in de rug zit, en helemaal opgekropt word, waarom is er in de ring dan een prachtig bewegend paard te zien?
- De meeste foto's vind ik niet schokkend, het is een normale manier van rijden (tenzij je weet waar je mee bezig bent.
Als je goed weet wat je doet, en wat het uitricht met je paard, dan is rollkur geen slechte methode.
we hebben deze onderwerpen die je aanhaald namelijk ook besproken.
In de krul en licht op de teugel is nog een groot verschil. Heb een pony staan die zo licht op de hand is als ik hem wil hebben, en je hebt geen halve gram in je handen (tenzij hij effe heet word en dramt, dan pak ik hem er wel effe bij) en toch kan hij heel fijn halsstrekken. In alledrie de gangen. Bij Pret gaat het in galop nog moeilijk, draf matig en stap is het gewoon in orde. Maar bij haar is het wel het punt dat een ander haar dusdanig wantrouwig op de hand had gemaakt dat ik een jaar nodig heb gehad om haar te laten ontspannen en te laten zakken.. Dus gaat wat trager met haar al lijkt ze nu een aardige spurt te maken. (ofja nu op dit moment niet maar, in deze periode) Echt, voor aanleuning heb je geen druk op de teugel nodig, ook niet een beetje. En ja, ik haal weer mijn eigen paarden aan... Maar dat is voor mij makkelijker om duidelijk te maken wat ik bedoel... Dus sorry als ik daar mensen mee irriteer.
Leuk om ook eens een enigszins cynisch positief commentaar er op te krijgen.
Werkt niet goed precies, wat snap je niet Whinny? De reactie was op Devi en niet op jou, helpt dat al?
Effe kort: je kan aanleuning hebben zonder dat je druk op de teugel hebt. Er zijn paarden op deze bol die, ondanks dat er een heel licht boogje in de teugels hangt, toch correct kunnen halsstrekken. Zijn dat dan hele slimme paarden of zou er toch sprake zijn van correcte aanleuning en een ongedwongen houding? 
Misschien is dat hetzelfde als dat ik nu een balletje tegen de muur aangooi en bij de buren gaat spontaan de telefoon. Puur toeval dus