Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:49

Deighton schreef:
Dat is dus een inschattingsfout van de betreffende bekapster. helemaal mee eens.
Maar het vijlen heeft niets opgelost, want er was kennelijk geen probleem.
Bij scheuren moet je altijd kijken in hoeverre het door en door is, daar hoef je overigens niet perse voor te raspen, gaat ook uitstekend met een loopknife, dan maak je de scheur ook prima mee schoon en kun je kijken of er niet een schimmel in zit. Als je dat met een rasp doet, haal je veel meer weg als nodig.

Conclusie: foute inschatting van de betreffende bekapster, maar er was geen ernstig probleem, dus is er ook geen probleem opgelost met vijlen.
Vijlen of raspen aan de hoefwand doe ik alleen als daar een reden voor is, niet standaard omdat het er zo leuk uitziet.

gr Simon

Dat over het oplossen van het ernstige probleem was ook een grapje van mij (vandaar de smileys), want er was geen probleem. Ik had zelf allang met een renet gekeken of het scheurtje ook echt ondiep was en of het verder schoon was.

Maar bij mijn paard is de hoefwand bij de tenen ook dikker als richting de hielen. Omdat hij de neiging krijgt om lange tenen te krijgen, vijl ik de hoefwand bij de tenen dus ook ook gelijkmatig iets dunner. Om te voorkomen dat de hielen als enige afslijten en de tenen dus nog langer worden. Is dat dan niet goed?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:25

Esperanza schreef:
Volgens een “bekende” natuurlijk bekapster die ongevraagd mijn paard fotografeerde en van commentaar voorzag, was het probleem zeer ernstig!!. Het zou een hele kwalijke zaak zijn, het was namelijk geen oppervlakkige scheur zoals de foto misschien deed overkomen, maar de scheur liep tot in de kroonrand en zou op deze manier niet uitgroeien, maar alleen maar erger worden met alle gevolgen van dien. De krachten zouden onevenredig zijn op dat punt van de hoef waardoor de hoef daar is gaan scheuren. Dit soort scheuren zouden het gevolg van verkeerd beslag. Volgens haar toch een van de ernstigste gevallen die ze ooit had gezien en ze schrok zich dood.

Dit en nog enkele andere problemen zouden zeker een ruim een jaar duren eer het weer goed zou komen! Hoe verder van de waarheid kan je zitten. Mijn paard was toen al toe aan nieuwe ijzers en de hoefsmid vijlde deze ernstige scheur met 1 haal weg. Haha! Dus met het vijlen van de hoefwand kun je zeer ernstige problemen oplossen! Tong uitsteken Dit probleem, dat ruim een jaar in beslag zou nemen was binnen enkele weken opgelost! Het vijlen van de hoefwand is dus zeker zeer nuttig!

Nou dan is die 'bekende' bekapster nog niet veel gewend als dit een van de ernstige gevallen moet zijn die ze ooit gezien heeft Verward
Ik vind dit zo'n typisch barstje wat je soms ziet ontstaan als het lang nat weer is geweest en vervolgens heel droog of omgekeerd.
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat 1 haal met een rasp voldoende was om het weg te krijgen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:27

opala schreef:
Wat is dat toch dat zodra je iets bekend bent, je alle vijandschap over je afroept Clown . Wat ben ik blij dat ik maar een doodgewoon mens ben met mijn hebbelijkheden Sigaar

Ik denk dat als je iets bekend bent echt niet direct vijandschap over je afroept.
Wel als je beweert heel goed te zijn en vervolgens broddelwerk aflevert of nonsens verteld waaruit blijkt dat het nogal tegenvalt met die kennis.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:34

henny_w schreef:
opala schreef:
Wat is dat toch dat zodra je iets bekend bent, je alle vijandschap over je afroept Clown . Wat ben ik blij dat ik maar een doodgewoon mens ben met mijn hebbelijkheden Sigaar

Ik denk dat als je iets bekend bent echt niet direct vijandschap over je afroept.
Wel als je beweert heel goed te zijn en vervolgens broddelwerk aflevert of nonsens verteld waaruit blijkt dat het nogal tegenvalt met die kennis.

Zonder te weten wie het betreft...
We hebben geen van allen de wijsheid in pacht,.we weten eigenlijk nog zo weinig.
En hoe meer je je erin verdiept.. hoe minder je weet, of hoe meer je je bewust wordt van alle wat je nog niet weet.

en als je dat vergeet, stap je in je eigen valkuil.,

Wat poetisch weer, maar ga nu echt pitten.

Gr Simon

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:40

SpikyBlue schreef:
Over die beschermlaag: de dag nadat je gevijld/geschuurd hebt, zit die er weer op Knipoog

EN ... de natuur polijst toch ook Bloos
Ik heb een leuk en natuurlijk voorbeeld Knipoog

Mijn meiden lopen veel in mul geel zand tijdens buitenritten.
De hoefwand vertoond eigenlijk nooit ribbels of onregelmatigheden bij hen.

Echter vorig jaar zijn we met beide op vakantie geweest op Terschelling.
Negen dagen lang veel in de duinen op het strand en in de zee gereden.
Na een paar dagen waren de hoeven zoooo ... ontzettend mooi gepolijst Haha!
Zelfs een paar weken na die vakantie was nog duidelijk te zien wat zand en zee met de hoeven hadden bewerkstelligd.

Ik ben het helemaal met bovenstaande eens. Die beschermlaag zit er zo weer op en het is nmm. gewoon ontzettend belangrijk dat een hoefwand zo effen mogelijk moet zijn om narigheid te voorkomen en kleine dingetjes op tijd te kunnen speuren.

Trouwens de wilde paarden op de rotsbodem in Amerika krijgen volgens mij toch ook wel een 'rondom' hoefbehandeling van moeder Natuur en niet alleen de onderste rand hoefwand en zool.
De oneffenheden in de rotsen zullen vast ook wel de hoef rondom 'polijsten' Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 00:48

Deighton schreef:
het punt wat ik probeer te maken is dat je naar mijn mening niet domweg de hoefwand moet gaan afraspen, simpelweg omdat hij op een bepaalde plaats dikker is. Je moet dat alleen met een hele goede reden doen.
gr Simon

Ja, daar kan ik me wel in vinden.
Het ex-cytek-paardje durfde ik niet verder op te vijlen. Bang dat het dier kreupel zou worden indien ik te strak zou bekappen/vijlen.

Bij twee Welsh-ponietjes van een vriendin van mij echter wel: beide pony's waren zo lang in de teen gelaten door een gediplomeerde hoefsmid Huilen dat de teen in het midden gewoon door tweeen scheurde! Bij beide pony's! Kan je nagaan. Smid kwam iedere 6 weken en was groot hackney-fan (wellicht ligt daarin de oorzaak van zijn grote voorliefde voor veels te lange tenen?)
Deze pony's heb ik wel volledig/sterk opgevijld en bekapt, waarvan bij 1 ponietje zelfs tot aan de witte lijn om zo de hoefcapsule nog een beetje terug in vorm te kunnen krijgen.
De o.a. flaky material-aanwijzingen waren zodanig dat ik inschatte dat dit kon.
Haha... achteraf gelukkig goed ingeschat door mij Haha! .... anders had ik een hele boze vriendin gehad. Tong uitsteken

Ik denk dat een goed getraind goed hoefsmid-oog om en nabij kan inschatten waar de "grenzen" liggen zeg maar.
Slechts de 1e 2 cm opvijlen, had ik niet gered bij dat laatste ponietje.

Edit: oh ja, en scheve hielen bij de 2 ponietjes van mijn vriendin. Boos! Er was toen veel te herstellen...
Laatst bijgewerkt door SamCo op 19-11-08 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:51

henny_w schreef:

Deighton schreef:
We hebben geen van allen de wijsheid in pacht,.we weten eigenlijk nog zo weinig.
En hoe meer je je erin verdiept.. hoe minder je weet, of hoe meer je je bewust wordt van alle wat je nog niet weet.

Gr Simon

Simon ik ben dit soort barstjes wel vaker tegen gekomen.
Mijn oude merrie had er vrij snel last van bij weersomslagen. Soms stond het hoorn naast de scheur zelfs nog iets meer opgekruld naar buiten als op de foto van Esperanza.
Toch bleek het niks meer, als alleen maar zeer oppervlakkig te zijn.
1x vijlen en het was weg.

Idem heb ik een tijd iemand geholpen met een paard wat een barst had vanaf een fractie onder de kroonrand tot onderaan.
Dit paard had net als een koe een fikse spleet in de hoef alleen zat bij dit paard de spleet niet middenvoor maar aan de buitenzijde van de hoef. Uiteraard had deze hoef aan weerszijden fikse flares. En toch geen verbrede witte lijn !!!
Dat vind ik wel even een heel ander verhaal en toch is dat ook weer goedgekomen door alsmaar de druk eraf te halen van de onderzijde van de hoefwand bij de scheur en de flares bij te werken.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 06:45

henny_w schreef:
henny_w schreef:

Simon ik ben dit soort barstjes wel vaker tegen gekomen.
Mijn oude merrie had er vrij snel last van bij weersomslagen. Soms stond het hoorn naast de scheur zelfs nog iets meer opgekruld naar buiten als op de foto van Esperanza.
Toch bleek het niks meer, als alleen maar zeer oppervlakkig te zijn.
1x vijlen en het was weg.

Idem heb ik een tijd iemand geholpen met een paard wat een barst had vanaf een fractie onder de kroonrand tot onderaan.
Dit paard had net als een koe een fikse spleet in de hoef alleen zat bij dit paard de spleet niet middenvoor maar aan de buitenzijde van de hoef. Uiteraard had deze hoef aan weerszijden fikse flares. En toch geen verbrede witte lijn !!!
Dat vind ik wel even een heel ander verhaal en toch is dat ook weer goedgekomen door alsmaar de druk eraf te halen van de onderzijde van de hoefwand bij de scheur en de flares bij te werken.

Hoi Henny,
ij oude paarden zie je dit heel veel Henny, is gewoon de leeftijd, dan gaat de kwaliteit van het hoorn achteruit. dat haal ik ook weg, en dan ziet het er gewoon weer keurig uit.
En dat je een scheur ontlast, is uiteraard niet meer als logisch.

En nu snel de auto in, dan kan ik voor de files uitrijden.
Prettige dag allemaal.,

Simon

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:20

Deighton schreef:
Hoi Henny,
Bij oude paarden zie je dit heel veel Henny, is gewoon de leeftijd, dan gaat de kwaliteit van het hoorn achteruit. dat haal ik ook weg, en dan ziet het er gewoon weer keurig uit.
En dat je een scheur ontlast, is uiteraard niet meer als logisch.

En nu snel de auto in, dan kan ik voor de files uitrijden.
Prettige dag allemaal.,

Simon

Hoi,

Zo oud was ze niet hoor toen ze het voor het eerst kreeg, ik weet het niet meer precies maar in elk geval beneden haar tiende jaar Knipoog
Maar je hebt wel gelijk dat het vaker voorkwam naarmate ze ouder werd.

Ze had op latere leeftijd ook Cushing, misschien dat dat ook nog een rol meespeelde ?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:50

Deighton schreef:

Gr Simon

Inderdaad Ja . We weten individueel bijna niks, maar misschien met elkaar ietsiepietsie meer Cool

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:13

opala schreef:
Deighton schreef:

Gr Simon

Inderdaad Ja . We weten individueel bijna niks, maar misschien met elkaar ietsiepietsie meer Cool

Kijk, als iemand niet pretendeerd alles beter te weten, dan maak ik ook niet zo´n punt van een foute beoordeling. Iedereen maakt fouten, zo ook ik. Ik leer ook nog iedere dag en ik hoop dat nog te doen tot het bittere einde, zeg maar. Haha! Maar ik doe ook niet alsof ik alles al weet. Haha! Maar ik vind uitwisselen van kennis zoals in dit topic helemaal gaaf.

Ik houdt zelf ook de achtervoeten van mijn paard bij (voor staat ie op ijzers, dus dat doet de smid) maar ik vraag me wel bepaalde dingen af. Hoe komt het dat zijn voeten zo vol zijn en niet mooi concaaf? Maakt de voet dit zo omdat het voetje extra steun nodig heeft? Hoe komt het dat de hoefwand dikker is bij de teen, en dus dunner bij de hielen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:24

Esperanza schreef:
Ik houdt zelf ook de achtervoeten van mijn paard bij (voor staat ie op ijzers, dus dat doet de smid) maar ik vraag me wel bepaalde dingen af. Hoe komt het dat zijn voeten zo vol zijn en niet mooi concaaf? Maakt de voet dit zo omdat het voetje extra steun nodig heeft? Hoe komt het dat de hoefwand dikker is bij de teen, en dus dunner bij de hielen?

Staat je paard wel dag en nacht buiten, oftewel heeft het 24 u. weidegang? De zolen van mijn paard lopen ook vol zodra ze weer op stal staat.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:33

Hij staat dag en nacht buiten, ik denk dat hij 5 nachten per jaar op stal staat. Is een beetje afhankelijk van het weer. Als het blijft miezeren en snoeikoud is, dan zetten we ze wel eens een nachtje binnen. Verder staan ze nu buiten in de bak en op verharde paddocks. Ze kunnen helaas niet meer op het gras, maar dan weet ik zeker dat we volgend jaar niets meer hebben. We zitten hier op van die mooie kleigrond. Boos!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:34

Poeet Simon Knipoog
Bedrijfsblindheid is helaas een fenomeen die ik te vaak zie. En dat neem ik sommige hoefsmeden zeer kwalijk!

Iedere gediplomeerde smid weet (min of meer) wel wat een goede hoef is c.q. eruit hoort te zien (anders haal je je examens niet). Hoe een groot ego als je je eigen (foute) afwijkende theorieen dan toepast, hetgeen het tegenovergestelde is van alles wat je ooit geleerd hebt!
De gevolgen hiervan zijn inmiddels al op een aantal foto's in dit topic te zien, zwaar misvormde hoefjes...

En dan presteren betreffende hoefsmeden het nog om te blijven ontkennen. Boos! En "mis" "handelen" gewoon door!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:43

Esperanza schreef:
Hij staat dag en nacht buiten, ik denk dat hij 5 nachten per jaar op stal staat. Is een beetje afhankelijk van het weer. Als het blijft miezeren en snoeikoud is, dan zetten we ze wel eens een nachtje binnen. Verder staan ze nu buiten in de bak en op verharde paddocks. Ze kunnen helaas niet meer op het gras, maar dan weet ik zeker dat we volgend jaar niets meer hebben. We zitten hier op van die mooie kleigrond. Boos!

Aan bewegingsvrijheid geen gebrek dus. Dan kan ik ook niet verklaren waarom de zolen niet concaaf zijn.

Bij het teengedeelte van mijn paard kan ik ook altijd behoorlijk wat afhalen, qua dikte, dus niet lengte. Ik vraag mij echter niet af waarom dit zo is, ik laat er de hoefkniptang op los Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:26

scoxxx schreef:
Poeet Simon Knipoog
Bedrijfsblindheid is helaas een fenomeen die ik te vaak zie. En dat neem ik sommige hoefsmeden zeer kwalijk!

Iedere gediplomeerde smid weet (min of meer) wel wat een goede hoef is c.q. eruit hoort te zien (anders haal je je examens niet). Hoe een groot ego als je je eigen (foute) afwijkende theorieen dan toepast, hetgeen het tegenovergestelde is van alles wat je ooit geleerd hebt!
De gevolgen hiervan zijn inmiddels al op een aantal foto's in dit topic te zien, zwaar misvormde hoefjes...

En dan presteren betreffende hoefsmeden het nog om te blijven ontkennen. Boos! En "mis" "handelen" gewoon door!

mijn hoefsmid(van pablo,chronisch hoefbevangen,white line disease ,chinese voetjes)doet z'on 4x per jaar cursussen in parijs,om bij te blijven over de nieuwste ontwikkelingen en oplossingen voor probleem voeten.
Doen de hoefsmeden dat in nederland ook?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:36

Niet allen. The hoofcare-people schijnen maandelijks bij elkaar te komen.
Voorts ligt het initiatief om zichzelf op de hoogte te houden/te verbeteren, volledig bij de smid zelf. Meestal gaat dat via via (voormalig leerling x voormalig mentor).
Er zijn niet echt (voor zover ik weet) officiele bijschoolcursussen voor hoefsmeden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:45

Bestaat er eigenlijk een forum in NL voor hoefsmeden. Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat zij ook niet altijd zo direct een antwoord op alles weten en dan informeren bij collega's. Ik heb het niet kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:46

Esperanza schreef:

Wij ook, balen he?? Boos! Het gras is mooi doorgegroeid de laatste 2 maanden, maar ze trappen er zo doorheen als ik ze er op zou zetten...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:51

Wij ook Knipoog . Wanneer ik ook over de grasvelden ga in de buurt, merk je dat de bovenlaag op sommige stukken zo verweekt is, dat ze er soms tot hoefhoogte in wegzakt. Dat zijn de grasvelden welke normaal niet belopen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:55

Op het achterste stuk staat er water op, terwijl het de laatste tijd redelijk droog weer is geweest, het zakt gewoon niet weg.

Het pad naar de buitenbak daar zakken we tot de kogels door de modder, is glad en zuigt je klompen vast..bleh

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:14

scoxxx schreef:
Niet allen. The hoofcare-people schijnen maandelijks bij elkaar te komen.
Voorts ligt het initiatief om zichzelf op de hoogte te houden/te verbeteren, volledig bij de smid zelf. Meestal gaat dat via via (voormalig leerling x voormalig mentor).
Er zijn niet echt (voor zover ik weet) officiele bijschoolcursussen voor hoefsmeden.

opala schreef:
Bestaat er eigenlijk een forum in NL voor hoefsmeden. Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat zij ook niet altijd zo direct een antwoord op alles weten en dan informeren bij collega's. Ik heb het niet kunnen vinden.

*verslikt zich bijna in boterham met pindakaas* Bloos!

Als je iets niet weet of niet kan vinden, betekent het niet gelijk dat het er niet ís... Knipoog
De Nederlandse Vereniging van Hoefsmeden organiseert minstens vier bijscholingsdagen per jaar Pling
Volgende week, as the matter of fact, heb ik weer een bijscholingsdag.
Verder zijn er nog symposia in het buitenland waar je bericht over krijgt en heen kan gaan. Ook is er jaarlijks een groot congres voor dierenartsen en hoefsmeden in Maastricht. Verder ligt er tweemaandelijks een vakblad over hoeven op de mat.
Tegenwoordig moet je als (gediplomeerd) lid van de vereniging zijnde ook je studiepunten halen.

Er was een forum voor NL hoefsmeden, maar dat liep niet bepaald storm Haha!
De meeste hoefsmeden zijn niet zo van het internetten. Ik ken dat, als je iets hebt waar je niet uitkomt bel je elkaar gewoon liever op. Een beetje lezen over hoeven op het net is altijd leuk, maar op i'net kom je (als HS zijnde) niet met oplossingen voor echte problemen, dit moet in de praktijk gebeuren (in my opinion).
Hier in de regio bellen we elkaar regelmatig op, voor een kletspraatje of echt voor serieuze dingen of ervaringen wat betreft hoefbeslag. Voor dat soort dingen heb je geen forum nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:16

Mijn smid heeft niet eens internet, die belt bij twijfel een collega en als het om iets medisch gaat, wordt zijn grote vriend de dierenarts even ingeschakeld.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:00

Maar in hoeverre kijken jullie als smeden ook naar de training/belasting als meespelende factor?

Ik heb eens een smid gehad die niet verder keek dan de voeten voor de oorzaak van een probleem of pijntje. Een gevoeligheid of een kreupelheid kan natuurlijk ook andere oorzaken kan hebben als allen hoegerelateerde oorzaken als bijv. HKO of hoefbevangenheid.

Je kunt/ en hoeft als smid ook niet alles weten, maar het paard is toch meer dan zijn voeten alleen toch?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:09

Esperanza schreef:
Je kunt/ en hoeft als smid ook niet alles weten, maar het paard is toch meer dan zijn voeten alleen toch?

Absoluut Knipoog
Aan de stand van de benen kan je soms ook al wel zien of de hoefvorm wel oke is.
Zie je bijv. erg onderstandige voorbenen dan zie je meestal ook erg lage hielen en lange tenen.

Niet normale slijtage, dus scheef slijten en dat soort dingen kan ook vele oorzaken hebben.
Onlangs nog gezien bij een paard waarbij het SI gewricht van het bekken scheef stond.

Idem als een paard de hoeven niet recht achter elkaar plaatst maar bijv. 1 achterbeen meer onder het lichaam naar binnen zet. Dan kan de hoef er verder heel normaal uitzien terwijl het bekken toch hardstikke scheef staat.

Daarom ben ik ook niet zo gecharmeerd van een smid of bekapper die uitsluitend naar de hoeven kijkt en het verder totaal niet interesseert hoe het paard ermee loopt.