[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 07:10

Ik lees hier zulke vreselijke verhalen dat ik amper verder durf te lezen.... heel veel sterkte Linda.

Twee weken geleden bleek mijn pony, kruising Painthorse, "raar" te doen bij het opzadelen. Even heel raar staan en daarna leek ze kreupel... weer afgezadeld en terug op het land gezet. Inmiddels al enkele weken 24/7 op het land en misschien met dollen verstapt. Heel erg kreupel leek het niet en gedurende de week leek het mee te vallen totdat het ineens acuut heel erg kreupel was links achter en rechts voor. Uit voorzorg al op een kleiner stuk gezet, ze lopen met z'n tweeen. Geen verbetering en zaterdag op stal gezet met hooi, en heel erg BOOS!!!! Dat wilde ze natuurlijk niet!!! Mijn man had de verdenking van bevangen maar de symptomen konden we niet ontdekken. Maandag maar de DA bellen...... er klopte iets niet.... Zondagavond stond mijn dochter ineens onder mijn slaapkamerraam te schreeuwen dat ik onmiddelijk uit bed moest komen. Ze had lawaai in de stal gehoord en Charly bleek aan het vallen op stal te zijn. Ze kreeg haar overeind en is gaan stappen met haar. Ondertussen DA gebeld die er om klokslag 24.00 uur was, diagnose koliekaanval en bevangen. Pijnstillers voro de koliek en de bevangenheid en op stal en overdag stukje afgezet weiland ((zonder gras)met hooi en water. We zijn nu een ruime week verder en ze is nog kreupel, alhoewel minder.
Ik heb nog nooit bevangenheid meegemaakt en ook nog nooit koliek, maar ook natuurlijk nog nooit zo'n warm, groeizaam voorjaar. Normaal kreeg ze ieder jaar al vroeg haar grasmasker op totdat ze vorig jaar ontdekte hoe je die afkrijgt, liggen en schuiven met je hoofd!!! Ze was ook nog totaal niet te dik maar ze heeft wel veel aanleg hiervoor, bovendien is ze een kliko eerste klas.....
Wat kan ik nu qua herstel verwachten? De DA gaf aan dat het een geduldzaak is, hij zag het niet somber in.
En wat mag ze wel eten? Hij adviseerde Speedibeet, als maagvullig en natuurlijk hooi. Maar bv. gekookt lijnzaad?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 07:29

Het beste is tijdens de acute aanval alleen hooi en water. Verder niets anders te eten, eerst de stofwisseling weer in balans.

Is hij niet spierbevangen?

Over herstelperiode is weinig te zeggen. Het hangt af per paard, per aanval, wat de schade is in de hoeven. Machtloze tijd, afwachten.
De hoefsmid kan helpen de teen te ontlaste, dat scheelt een hoop pijn. Aspirine van de veearts helpt om bloed te verdunnen en afval uit de hoeven af te voeren. Koelen van de hodven vinden sommige paarden fijn in natte modder.sommigen juist weer niet. Goed kijken wat jouw paard fijn vindt en wat niet.

Sterkte

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:16

Mag ik me hier (met tegenzin :) ) ook melden? Heb er één bevangen staan waarvan ik het nooit had verwacht. Bloedtype, hoog in het werk, prima op gewicht, sowieso geen vreetzak... Heb er twee staan die wél wat kilo's kwijt kunnen, wél kliko's zijn en die zijn prima. Zo frustrerend, want nu weer ik eigenlijk niet goed wat ik preventief kan doen om herhaling te voorkomen.

In ieder geval aan de graaskorven (strookbegrazing doe ik al), voor alle drie, denk ik.

Nu even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen... Kunnen paarden met zo'n graaskorf uit een automatisch waterbakje drinken? Met alle types korf en met alle types waterbakje, of gaat het met de een beter dan met de ander? Ik heb gewoon van die ouderwetse metalen geëmailleerde bakjes, met zo'n gewone lepel.

Met de patient gaat het trouwens wel goed, zo te zien, ze reageert goed op de medicatie, en ik kan geen pols meer voelen aan de ondervoet. Komende week overleg ik met de DA of ik kan beginnen met medicatie af te bouwen.

linda_arnold

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:43

Mijn haflinger kan met de greenguard niet uit de emaille bakjes drinken. Als hij op een weide staat, waar een dergelijk bakje aanwezig is ( wij hebben ook andere) heb ik het altijd een spacikuip bij staan met water.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:03

Jeetje linda heel veel sterkte..

Dit warme groene voorjaar is echt niet goed..

Die van mij heeft gister toch nog medicatie gekregen van de dierenarts..hoop dat hij vandaag beter loopt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:09

Pas ook op met een grasmasker, de mijne was zo handig met dat ding dat ze na een half uurtje op het gras toch nog stond te pulsen, kreeg schijnbaar nog genoeg gras naar binnen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:29

dynamiek schreef:
Pas ook op met een grasmasker, de mijne was zo handig met dat ding dat ze na een half uurtje op het gras toch nog stond te pulsen, kreeg schijnbaar nog genoeg gras naar binnen.

Ze slijten ook..... ik kwam er achter dat het gat heel snel groter wordt door het stofzuigeren over de grond. Ik gebruikte op den duur 3 per jaar.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:45

Mijn greenguard gaat nu al bijna 2 jaar dagelijks mee, zonder slijtage.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn haflinger ook bewust maar 5 uurtjes buiten komt op het gras en daarna over wordt gezet op het zand. Dus geen 24/7 gebruik.

In de zomer wel +\-12 uur

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:50

Als je er zoveel per jaar gebruikt kan je dan niet beter een green guard kopen? Die van mij is inmiddels 4 jaar oud.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:12

barbar schreef:
Als je er zoveel per jaar gebruikt kan je dan niet beter een green guard kopen? Die van mij is inmiddels 4 jaar oud.

Die heb ik ook eerst gehad maar die zit veel minder prettig dan een masker.... helaas krijgt ze nu echt alles af.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:55

Hier een positief berichtje, onze hb-er gaat tot nog toe erg goed! De andere paarden gaan nu weer de wei op en we hebben het nu tot een half uur met 5 minuten per keer opgebouwd (hb-er ging ook mee de wei op), langer dan een half uurtje op de wei durf ik nog niet aan en we hebben hem vandaag eraf gehaald terwijl de rest langer bleef staan.

Zijn er (ex) hb-er die uiteindelijk in fructaan arme periodes weer hele dagen op de wei hebben gestaan?

Ik vind het eng hoor.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:02

Charaz, een hele dag is bij mij maximaal van 9 tot 5 maar de dagen dat mijn ex hb'er zolang op de wei staat zijn op 1 hand te tellen. Ik durf het ook gewoon niet aan, ik vind 6 of 7 uurtjes per dag met fructaan arme periodes wel genoeg al :-) ze mag nu ook echt niet meer dan een uurtje per dag en dit bouw ik met een kwartier per week op echt niet sneller.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:05

6 of 7 uurtjes per dag zou ik heel acceptabel vinden hoor, hij is zo blij als hij op de wei mag. Ik durf op dit moment ook niet verder op te bouwen dan een half uur.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:15

Ja vooral in het na jaar gaat mijn ex hber hele dag de wei op.. Dan gaat namelijk alles goed. Alleen rond deze tijd als alles groeit zet ik hem om de dag op de weide. Merk dat hij daar heel actief van wordt, om de dag weide. Als het weer goed gaat, gaat hij gewoon weer elke dag. Tijd geleden liep hij weer stijf, rantsoen even veranderd en binnen 2 dagen was hij weer ok, mijn ex hb pony is wat dat betreft wel een makkelijke

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:31

Mijn ex hb-er (inmiddels 4 jaar geleden hoefbevangen geweest) gaat gewoon met de anderen mee de wei op, wel word er bij ons exteem voorzichtig opgebouwd.
Met wat langer gras of als er veel fructaan in het gras zit krijgt hij een grasmasker om.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:43

Charaz, mijne zelfs 24/7 op de wei, maar nooit meer op een groot stuk. Altijd strenge strookbegrazing en wat afgegeten was binnen een week weer afzetten zodat ze geen aangroeiend gras kon eten. Liefst lang uitgebloeid gras.
Gewoon op een normaal stukje weide kon nog geen uur, helaas.
Ze is nadien niet meer HB geraakt en kon toch op de weide, voor haar heel belangrijk.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:55

vorig jaar was mijn haf hoefbevangen geraakt. ze staat nu tegen 19.00 tot smorgens 9.00 op een stukje gras. daarna gaat ze de bak in met wat hooi en water. dit gaat super, elke dag controleer ik haar manekam en kijk hoe ze loopt. als ik aan kom lopen komt ze steeds blij dravend naar me toe.
hele dag durf ik nog niet

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:01

24/7 zal ik bij mijn pony ook niet doen. Vooral omdat hij 22 is. Ik merk dat hij 's avonds gewoon zijn stal in wilt, eet een beetje hooi en gaat dan op rust staan. Op stal heeft hij een moment om tot rust te komen. Buiten in het gras ligt hij ook niet, op stal doet hij dat wel, dan heb je toch het idee dat hij meer op zijn gemak is in stal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:29

Image kan nog steeds maar 2 uur per dag op de wei , doe ik het langer dan wordt meteen haar manenkam hard.
Dus voor haar eigen gezondheid haal ik haar na 2 uur weer binnen.
Ze staat van 6 tot 10 in de paddock. van 10 tot 12 op de wei en van 13 tot 18 weer op de paddock. Ze weet niet beter.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:14

janouk schreef:
Image kan nog steeds maar 2 uur per dag op de wei , doe ik het langer dan wordt meteen haar manenkam hard.
Dus voor haar eigen gezondheid haal ik haar na 2 uur weer binnen.
Ze staat van 6 tot 10 in de paddock. van 10 tot 12 op de wei en van 13 tot 18 weer op de paddock. Ze weet niet beter.

Is toch prima zo, na alles wat jij hebt gedaan om je paard er bovenop te krijgen.
Het is toch super dat je weet wat die stap te ver is en dat je zo toch kunt voorkomen dat je paardje weer hb raakt.
En 2 uur gras is voldoende, zeker nu de nachten weer wat kouder zijn.
Je paard staat de hele dag buiten en krijgt zelfs gras, super toch, zou menig stalpaard ook wel willen ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:26

:o het ligt ook aan mijn weke hartje :D
als ze zo lekker op de wei staan te grazen en het weer is mooi, dan vind ik het zo sneu om ze er van af te halen, want de haflinger moet mee om solidair te zijn. Anders springt Image namelijk zo over het hek terug de wei in (het blijft een springpaard, ook als je 24 jaar bent).

maar ze weten niet beter, na 2 uur lopen ze met mee terug naar de paddock.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:36

Ja dat is niet leuk en heel herkenbaar.
Ik denk altijd maar zo: kinderen kun je ook niet onbeperkt laten snoepen. :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:37

Sterkte Linda.

Ik laat het modderpaddockje nu tweemaal daags onderlopen, tussendoor droogt het afdoende om te liggen heb ik gemerkt. Ik hou het maar zo denk ik, want als ik haar even in een droge paddock heb gehad krijg ik haar daarna nauwelijks nog haar zojuist ondergelopen paddock in (duurde vanmorgen ook weer een uur). Dan helpt het ook niet als je daar geen kundige hulp bij hebt, zucht.

Hoe het later gaat met het gras ben ik trouwens ook wel heel benieuwd naar. Ze staan hier in principe 24/7/365 op het gras en dat zou ik graag weer willen. Ik zal ze dan iig op fructaanrijke momenten van de weide houden, maar daarbuiten hoop ik ze er weer dag en nacht op te kunnen zetten. Maar goed, dat is stap twee, eerst maar eens door de acute fase heenkomen en als het dan goed gaat héél langzaam opbouwen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:43

Die van lopen lopen 24/7 op een kaal weiland (groeien hier en daar een paar spietjes, maar dat is echt minimaal. Ik heb hier twee hooinetten hangen waar ik graszaadhooi en weidehooi in meng. Mijn welsh is wat ingevallen, zij gaat iedere dag een half uur op het gras. Mijn shetjes mogen af en toe even grazen, maar zij zijn sowieso al lastig op een gezond gewicht te houden. Als ik ze echt dagelijks op het gras laat dan worden ze te dik.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:48

Mijn merrie is in 2012-2013 bevangen.geweest. Ze is nu.hoogdrachtig en zoogt haar veulen van vorig jaar nog. Ze.loopt nu met de groep van zeven tot zeven op het land met graaskorf. Ze is gelukkig erg dom dus ze krijgt hem niet af :)