[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 08:03

Jannepauli schreef:
Ik vind Boon zeker niet zuiver lopen maar dat kan ook wel een beetje aan de cameravoering liggen.. Kun je het niet eens door een ander laten filmen?

Bandages: ik meen dat in BIT in 2008 een artikel gestaan heeft over de schade die de hoge temperatuur onder de bandages, aanbrengt aan de pezen en spieren.

ik heb dat ook gelezen...ik denk ook dat ik het er niet mee eens ben.
Wat pas echt schade toebrengt is jonge paarden overvragen....dat is schadelijker voor de pezen dan bandages.
Ze moeten eens onderzoek doen naar de temperatuur van hersenpan van en paard wat in de zomerse zon aan het werk is,die kan hoger oplopen dan 40 graden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 09:50

}:0

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:16

DubbelDun schreef:
@lucyknol : sneu voor dat ouwetje ;( waarom laten ze zo'n ouwetje dan ook nog drachtig worden...

Drachtig? Ze was niet drachtig hoor....

Ga vanavond even rustig bijlezen, er is weer veel bijgekomen maar hebnu niet zoveel tijd, straks crematie van mijn oom, het jaar begint hier lekker ;(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 10:56

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Bandages: ik meen dat in BIT in 2008 een artikel gestaan heeft over de schade die de hoge temperatuur onder de bandages, aanbrengt aan de pezen en spieren.

Misschien dat je nog een keer wilt teruglezen want dit is namelijk niet hetgeen waar het nu om draait ;)

Gut.. neem me vooral niet kwalijk hoor .. maar ik reageerde hierop:

Ponyzotje" schreef:
Er is met thermometers gemeten dat de temperatuur aan het paardenbeen tot 40°C kan oplopen. Dit lijkt schadelijk maar uiteraard lopen een boel paarden rond met bandages zonder schade, voorzover ik weet

ponyzotje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:19

JP ja, dat haalde ik er idd ook even bij ;-) . Ik weet niet of je dat ook in de winter kan bereiken, geen idee van. Heb het artikel in de BIT niet gelezen maar kan me niet voorstellen dat elke ruiter die met bandages rijdt een paard heeft met schade aan de pezen (spieren zitten daar overigens niet :D ). Ik rijd overigens zonder, toch ook wel een beetje om die reden.

Maar als we het dan toch aan die hoge temperatuur denken ging de discussie inderdaad over of dat nu een (positief) effect kan hebben op een bevangen voetje. En dan zegt mijn buikgevoel dat werken/stappen beter is om de doorbloeding te stimuleren dan enkel warmte. Maar dat weet ik niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 11:43

Citaat:
... elke ruiter die met bandages rijdt een paard heeft met schade aan de pezen

en die bewering staat waar..?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:52

ponyzotje schreef:
JP ja, dat haalde ik er idd ook even bij ;-) . Ik weet niet of je dat ook in de winter kan bereiken, geen idee van. Heb het artikel in de BIT niet gelezen maar kan me niet voorstellen dat elke ruiter die met bandages rijdt een paard heeft met schade aan de pezen (spieren zitten daar overigens niet :D ). Ik rijd overigens zonder, toch ook wel een beetje om die reden.

Maar als we het dan toch aan die hoge temperatuur denken ging de discussie inderdaad over of dat nu een (positief) effect kan hebben op een bevangen voetje. En dan zegt mijn buikgevoel dat werken/stappen beter is om de doorbloeding te stimuleren dan enkel warmte. Maar dat weet ik niet.

ik rijd inderdaad om die reden met bandages....een hele oude peesblessure van 18 jaar geleden.
(Ik had pablo net en hij stond veel te laag op zijn verzenen...en dat in combi met er vandoor schieten in een hele snelle galop)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:20

ponyzotje schreef:

En mij gaat het er om of we bij een combinatie van werken/stappen en extra warmte dmv bandages oid juist nog een beetje extra doorbloeding naar de ondervoet kunnen bewerkstelligen ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:23

Jannepauli schreef:
Citaat:
... elke ruiter die met bandages rijdt een paard heeft met schade aan de pezen
en die bewering staat waar..?

Nergens, maar de BIT had het over schade aan de pezen? En ik reageerde dat ik het artikel niet gelezen had, maar me dat niet kon voorstellen. Niet uit de context halen he daar! :D

Lolclub, geen idee, maar volgens mij is beweging an sich het allerbelangrijkste en zal het effect van bandages weinig bijdragen. Denk ik zo. Maar ik weet het niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:46

@lucyknol : sorry, ik had Bevallen gelezen ipv Gevallen. :o
*wordt op haar oude dag ook nog dyslectisch ;( *

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:55

Nog steeds off-topic, maar hier is de samenvatting van het artikel in Bit:

Bit-onderzoek naar peestemperatuur

Gebandageerde paardenbenen zijn mooi en velen geloven dat bandages het blessurerisico verkleinen. De zwachtels bieden echter geen enkele bescherming. Sterker nog, ze kunnen de kans op een blessure juist vergroten. Bit onderzoekt de peestemperatuur onder de bandages en ziet de thermometer flink oplopen.
Ontstaan peesblessure
Niets is zo vervelend als peesblessures bij het paard. Ze ontstaan vaak door ogenschijnlijk onbenullige bewegingen of een simpele misstap. De gevolgen zijn daarentegen groot. Menig paard is voorgoed onbruikbaar geraakt door een peesblessure en zelfs in het gunstigste geval duurt de revalidatie vele maanden. Juist door de ernst van peesproblemen doen we er alles aan om ons paard er zo goed mogelijk tegen te beschermen. We proberen te voorkomen dat ons paard rare bokkensprongen maaakt en hangen allerhande bescherming aan zijn kwetsbare benen om hem voor onheil te behoeden. Maar het nut van bandages staat ter discussie, omdat ze eigenlijk weinig bescherming bieden. Onderzoekers en dierenartsen richtten zich recentelijk op de mogelijk negatieve kanten van het bandageren. Pezen blijken namelijk erg slecht tegen hoge temperaturen te kunnen. Als het spreekwoordelijke kookpunt wordt bereikt, raakt peesweefsel beschadigd.

Onderzoek
Tijd voor Bit om na een literatuuronderzoek het effect van bandages eens in de praktijk te onderzoeken. In samenwerking met amazone Karen Nijvelt en onder toezicht van dierenarts Frans van Toor meten we de temperatuur van het paardenbeen met en zonder bandages bij verschillende belasting. We willen hierbij niet het punt bepalen waarbij een pees beschadigd raakt, maar kijken in hoeverre de bandage bijdraagt aan de temperatuurstijging van het paardenbeen.
Ontstaan blessure
In rust is de temperatuur in de pees ongeveer 34 graden, bij grote belasting kan de temperatuur echter oplopen tot ver boven de 40 graden. Rond de 45 graden raakt de pees zwaar beschadigd, omdat het collageen dat de vezels bijeenhoudt afbreekt. Onderzoek bij renpaarden aan de universiteit in Tokyo wijst uit dat de kerntemperatuur van de pees van een voluit galopperend renpaard (zonder bandages) gemakkelijk tot in de gevarenzone kan oplopen.
Meten is weten
Van Toor is erg benieuwd naar de meetgegevens van het Bit-onderzoek. Vooral de mate waarin het been koelt door de lucht, heeft zijn interesse. Wallstreet heeft op stal een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius en blijkt onder de bandage geen verhoging te krijgen door stapwerk. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen neemt de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43 tot 45 graden, lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.
Toch verontrusten de gemeten waarden dierenarts Van Toor. Vooraanstaand professor Allen Goodship heeft namelijk aangetoond dat de kerntemperatuur van een pees 5 graden hoger ligt dan de temperatuur aan de buitenkant van de pees, vlak onder de huid. Zelfs zonder Wallstreet abnormaal te belasten, stijgt de temperatuur in onze test met bandage dus al serieus richting gevarenzone.

Bron: horses.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:59

@JP: ook de buitentemperatuur is voor dit onderzoek van belang. Immers als die hoog is zal de gevarenzone eerder bereikt worden dan met koud weer.
nadat eea meer aandacht kreeg zijn er ook een ander soort beenbeschermers ontstaan, die zgn 'luchtdoorlatend/koelend' zouden zijn. In hoeverre dit juist is heb ik zo mijn vraagtekens bij.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:20

Buitenzinnig schreef:
Uhm... hier iemand die ietsje minder medisch geschoold is, maar koelen met water heeft toch 2 reacties? Voor zover ik weet gaan de bloedvaten eerst dicht om geen warmte te verliezen en dan - na het koelen - ver open om de boel weer te verwarmen. Het wekt wel meer stroming op, maar of het nou koelt...???

lolclub schreef:
Ik snap je vraag niet helemaal :o? ,
bedoel je nu het koelen van de benen met water na werk of de cryotherapie bij (sub) acute laminitis ?

Koelen met water....
Ik heb hier een paard lopen die met cryochirurgie (werd het 10 jaar geleden genoemd) van 2 gigantische schiefels is afgeholpen... (halve tennisbal op beide voorbenen, dankzij trappen ander paard... de l*l blijft altijd gewoon staan om alle klappen op te vangen...heeft hem al van alles gekost, beschadigde spieren in de boeg, hersenschudding met scheur in schedel... enzovoort en hij leert er niet van.. inmiddels 21 en nog steeds het kauwspeeltje van de kleuter... 8-) ) Hij was een experimentje en het 3e paard in NL die zo geholpen is... de schiefels zijn dus weg, hij ziet er alleen uit of ik hem gemarteld heb met een brandende sigaar. :(:)
Ponyzotje heeft overgens mijn vraag over koelen al beantwoord, dankje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:41

Update temp. voetjes
Vanavond om half 6 was alles koud :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:56

ponyzotje schreef:
Lolclub, geen idee, maar volgens mij is beweging an sich het allerbelangrijkste en zal het effect van bandages weinig bijdragen. Denk ik zo. Maar ik weet het niet.

Dat ben ik absoluut met je eens... beweging heeft de hoogste prioriteit zodra het weer kan met het bevangen paard.
Toch blijft de vraag in mijn hoofd rondspoken en ik zal het eens voorleggen aan mijn eigen DA hoe hij dit ziet

Hoe gaat het trouwens met Daya nu, houd ze zich nog steeds goed in de zandpaddock overdag ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:48

DubbelDun schreef:
Update temp. voetjes
Vanavond om half 6 was alles koud :)

Hier idem....ijskoud zelfs

nog even over je foto's... wat een stel mooie paarden heb je daar !
de kleurnamen van de paints is voor mij net Chinees hoor, maar ik begrijp wel ongeveer wat je ermee bedoelt adhv de foto's.

Die blauwe ogen bij de zoon van Boon... is dat bewust gefokt en/of een raskenmerk wat veel voorkomt bij de paint ?
Bij de KWPN zie je dat nauwelijks tot niet voorkomen en voor zover ik weet is het ook niet gewenst.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:51

ligt de temperatuur van de voeten ook niet een beetje aan het weer?
Als Pablo in het zonnetje heeft gestaan zijn de voeten aan de zon kant gewoon warm.
Op stal worden ze weer normaal van temp.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:55

@lc: blauwe ogen is afhankelijk van bontpatroon(Overo). Vaak als er wit op die plek op het hoofd zit heeft een paard een blauw oog, maar het kan ook bij een bruin gedeelte voorkomen. Vooral het Splash en Frame bontgen geven blauwe ogen.
Bij dubbele creme-gen's (Perlino/Cremello/Smokey Creme) is de kleur zover opgelicht dat het blauw lijkt.
Persoonlijk hou ik er niet zo van. Het eerste wat ik aan de verkoper van Boon vroeg was of ze blauwe ogen had :D (gelukkig niet dus).
Het Dun/Wild gen is bekend van Fjorden.

Om 8 uur waren de voetjes lauw.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:19

@ dubbeldun het is off topic maar weet jij iets over chimeara? Hier zoek ik echt naar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:35

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:38

Jannepauli schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chimera_(genetics) - met bronnen die je een tijdje kunnen bezighouden. ;)

dankje...ik voelde mij echt een }:0 (maar daar waren we het al over eens toch? ;) )
Nu weet ik waar ze het over hebben...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:39

@EstherHegt : niet meer dan dat er op Wiki staat :)
Maar het is een vreselijk interesant gebeuren; speling van de natuur en kleurtechnisch is er waarschijnlijk één geval bekend.
Dat ponietje wat zowel donkerbruin als vos kleur is.

Gisteravond 3 lauwe voetjes en RA was duidelijk warmer.
Vanochtend 4 voetjes tussen lauw en warmer in, waarbij achter beide ietsjes warmer ware als voor.

Overigens heb ik ze vanochtend binnen laten staan. Het is nu zo glad in de paddock dat ik het risiko op schuivers maar wil vermijden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 11:08

geerke schreef:
Jannepauli schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chimera_(genetics) - met bronnen die je een tijdje kunnen bezighouden. ;)

dankje...ik voelde mij echt een }:0 (maar daar waren we het al over eens toch? ;) )
Nu weet ik waar ze het over hebben...

Hoho.... heb jij soms gedacht dat die smiley }:0 ( geplaatst ná een post van jou) op jou sloeg? Dat was zeker niet het geval hoor! Ik had een opmerking geplaatst over de post van iemand anders maar bedacht me achteraf dat ik die opmerking beter kon verwijderen - het was dus bedoeld als "domme opmerking van mezelf verwijderd".. :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:08

Meld me hier ook even, aangezien gisteren is geconstateerd mijn ponwy ook licht hoefbevangen is geweest een week of 4-5 geleden.
We dachten sneeuw/ijs/onregelmatig land/net bekapt dus pijn in zijn voeten.
Heeft nooit tekenen van bevangenheid getoond en hij is heel hard voor zichzelf geweest.
Wel fijn zo'n topic om je even op in te lezen

Ga eerst alles eens doorlezen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:30

Mando schreef:
Meld me hier ook even, aangezien gisteren is geconstateerd mijn ponwy ook licht hoefbevangen is geweest een week of 4-5 geleden.
We dachten sneeuw/ijs/onregelmatig land/net bekapt dus pijn in zijn voeten.
Heeft nooit tekenen van bevangenheid getoond en hij is heel hard voor zichzelf geweest.
Wel fijn zo'n topic om je even op in te lezen

Ga eerst alles eens doorlezen.

Urgh.... das ook balen ;( Succes met lezen! Dan weet je gelijk dat de oorzaak een veelvoud van dingen kan zijn....