[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:19

Joint comp zit idd onder die doseringen, maar werkt door de combinatie van verschillende kruiden heel erg goed.
Waarschijnlijk toch overbelast op de Veluwe ? Maar dat zou dan nu toch wel weer beter moeten zijn.
Wordt de stijfheid ook niet beter na een aantal minuten stappen ?

Als het niet meer goed werkt, misschien moet je dan idd een ander supplement overwegen. Misschien iets met HA (hyaluronzuur) erin ? Maar dat heb je ook al gegeven en ben je mee gestopt omdat ....?

Story

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:34

Tot de val werkte de joint comp ook heel goed idd. Vandaar mijn overweging om iets aanvullends zoals extra msm (is ook pijnstillend) erbij te gaan geven.
Met alle supplementen die ik heb gehad deed het de eerste maanden heel goed zijn werk maar na een bepaalde periode stopte dat en liep hij weer onregelmatig.
Pony is echt een diesel idd. Ik merk dat hij na het opwarmen idd soepeler gaat lopen. Maar in draf was hij normaal niet zo erg onregelmatig als dat hij nu is. Ik kon hem het weekend ook gewoon meenemen zij de dierenarts en ik heb gewoon gekeken per dag wat hij kon. Had mijn andere Haflinger ook mee zodat ik kon afwisselen. Verder niet extra of meer gedaan dan dat ik thuis zou doen. Moet wel zeggen dat het echt een pony is die op karakter door loopt. Dat maakt het vaak ook lastig in te schatten hoeveel last hij heeft. Zin om te lopen heeft hij namelijk altijd.
Maar nu merk ik echt dat hij er moeite mee heeft. We wandelen op dit moment ook alleen maar.

Vind het zelf lastig om van de joint comp af te stappen. We hebben het supplement getest (dmv spierspanningtesten) en daar kwam uit dat het supplement wel goed voor hem is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:34

Voor die beginstijfheid wil rhus tox ( homeopatisch middel ) nog wel eens heeeeel goed werken. Of of dat ook wat doet voor die kreupelheid in draf, dat weet ik echt niet.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:01

Bedankt! Ik ga het eens opzoeken en mijn homeopaat eens vragen of dat iets is om te proberen. :)

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:26

Hoihoi! Ik kom ook even binnenvallen, ben erg benieuwd naar jullie mening.

Ik heb een lieve Haflinger merrie van 23 waarvan 10 jaar in mijn bezit.

Sinds ongeveer 2 jaar is ze in het begin van een training wat stijf, na 10 min is dat weg. Ze staat sinds kort weer voor de wagen (recreatief).

Nu is het zo dat ze haar achter hoeven sleept waardoor de hoeven heel hard slijten, ze krijgt haar achterbenen niet meer zo hoog opgetild zodat de smid er ijzers onder kan zetten. Dus ijzers is geen optie.

Nu heb ik hoefschoefschoenen gekocht en dat gaat goed, maar slijt ook erg hard.

Het is me opgevallen dat sinds een halfjaar haar lendenen (einde rug) boller is gaan staan. Ze heeft artrose in haar achterbenen.

Sinds kort (2 weken) voer ik haar voor het eerst guclosamine bij en zit lekkerder in haar lijf, alleen sleept ze nog steeds haar hoeven.

Ik ben opzoek naar een idee hoe ik de slepende hoeven minder kan laten worden, het probleem kan in de rug of in de benen zitten

Iemand een idee? Hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is

Afbeelding
Afbeelding
Hier kun je de slijtage goed zien

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:28

Ik kan je alleen vertellen dat de glucosamine waarschijnlijk na 2 weken nog ( lang ) niet optimaal werkt. Dus wie weet ga je daardoor ook nog verbetering zien !
Tegen beginstijfheid kan soms omega 3 olie ( of b.v. trias omega olie ) goed werken, zeker als de stijfheid (ook ) met de spieren te maken heeft.

Als je verteld dat ze haar achterhoeven niet eens goed kan optillen voor de hoefsmid ga je toch meer aan rugproblemen denken misschien ? heb je al eens een osteopaat laten kijken ?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:56

2 weken is veel te kort om daadwerkelijke verbetering te zien! Je moet een spiegel opbouwen met een hoge dosering en daarna een onderhoudsdosering geven wat werkt voor jou paard.
Hier ook een sleper met de achtervoeten vanwege artrose. Rondom op ijzers zetten en de voorkant recht laten bekappen helpt bij mijn paard heel erg goed.Hij is nu 29 en loopt nog bijna dagelijks op straat.
IJzers slijten wel hard....dus extra zwaar (dik)beslag achter kan ook nog helpen

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:54

Oeps net de factuur opgezocht en voer het vandaag precies een maand.

Ik ben met haar bij onze hoefsmid geweest voor ijzers maar dit lukte niet ze kan haar benen niet zover naar achteren strekken. Echt heel jammer ):

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:22

En kan ze niet haar benen op zo'n krukje speciaal voor paardenvoeten leggen? Dat doet mijn smid wel eens met paarden die hun been niet omhoog krijgen.

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:02

Bedoel je een krukje/standaard voor shettem ed? Die heeft hij doen geprobeerd

Friend26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:45

Hallo

Bij mijn 26 jarige fjord die ik gewoon nog reed is afgelopen april per toeval ernstige wervelartrose (spondylose) geconstateerd. Ik mag niet meer op hem rijden of longeren. Ik neem hem nu mee naast de fiets waar hij ook draaft en galoppeerd. Verder ben ik begonnen met recht richten aan de hand en lange lijnen menpositie omdat hij nog fit is en geen paard om hem nu naar een rusthuis te doen.

Hij krijgt al jaren duivelsklauw het plantje maar wil er iets bijgeven wat hem misschien kan ondersteunen. Besproken met de da en zij kwam met 2 goede maar dan was ik 65 euro tot 100 euro per maand kwijt en met de uitgave aan masseur en osteopaat ( wat hem zichtbaar goeddoet) wordt dit wel een beetje teveel van het goede.

Nu zag ik jointpower van Horseflex met de goede verhoudingen glucosamine, msm en chrondontine. Is er iemand bekend met de jointpower. Deze is qua prijs dan ongeveer 26 euro per maand.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:50

Ik weet niet of er hier mensen zijn die dat specifieke supplement kennen. Zoek even onderaan dit topic anders met de zoekfunctie. Maar dan nog zegt het niet zoveel, elk paard reageert helaas anders op glucosamine supplementen. Ene merk kan super werken voor ene paard en amper voor andere.
Ik gaf joint comp van Phytonics, daar deed hij het super op en meerdere andere paarden in dit topic ook. Kost ook iets van 20 euro per maand. Maar er zijn ook nog andere supplementen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:33

iemand ervaring met paarden en CBD olie?

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:16

barbaras schreef:
iemand ervaring met paarden en CBD olie?

Een stalgenoot gaf dit aan haar paard, heeft artrose in het spronggewricht. Het leek te werken bij hem en liep een stuk fijner, maar uiteindelijk toch nog gekozen om naar de DA te gaan en hem op de foto te laten zetten. Als resultaat dat hij is ingespoten in beide benen.

Nu heb ik ook een haflinger met vermoedelijk artrose, dat denk ik, omdat hij overduidelijk stijver is bij het opstappen dan voorheen. Hij heeft een langere warming up nodig, maar dit vind ik ergens ook logisch, vanwege zijn leeftijd (20 jaar). Nu weet ik niet hoe erg het is en ik weet ook niet exact waar het zit, maar ik vermoed dat het in zowel knieën als in achterbenen zit. Hij geeft geen pijn signalen af; hij is werkwillig, vrolijk en doet nog net zo hard een speelkwartiertje mee met zijn weidemaatjes. Mijn hoefsmid heeft het idee dat hij er geen last van heeft, dat heb ik ook, maar toch twijfel ik of ik hem op de foto moet laten zetten. Hebben jullie dit gedaan en wat adviseren jullie mij, maar ook: waarom? Wat mij tegenhoudt is dat ik het vermoeden heb van artrose, dat kan ik vast laten leggen om vervolgens helder te hebben of mijn vermoeden klopt. Ik weet dan wellicht de ernst, maar hij loopt nog rad en is eigenlijk nooit kreupel (geweest). Ook in zijn bespiering zit hij nog goed en krijg ik vanuit de dierenarts enkel positieve feedback. Ik voer hem al enkele tijd glucosamine...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:08

ik laat mijn ruin van nu 24 niet op de foto zetten. ik rij hem niet meer en het heeft voor mij weinig meerwaarde. Hij krijgt nu een half zakje buut per dag iom de dierenarts en daar doet hij het redelijk goed op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:22

Volgens de dierenarts hier heeft een foto niet mega veel zin. Dat een ouder paard artrose heeft dat is vrij logisch, dus daarvoor hoef je het niet te doen. En dan zie je op de foto artrose in verschillende graden, alleen het ene paard loopt super met een graad 4 en het andere is kreupel op een graad 1. Dus wat heb je dan aan een foto ?
Enige is, als je hem/haar wilt laten inspuiten, dat je dan weet waar dat moet gebeuren. Maar wil je een supplement geven, dan is dat niet nodig natuurlijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:40

Iemand ervaring met ahtro horse extra forte? Peperduur zag ik!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:04

pol1 schreef:
Iemand ervaring met ahtro horse extra forte? Peperduur zag ik!!

Geen ervaring mee. Maar waarom wil je het misschien gaan voeren ? Helpt de glucosamine niet meer (goed genoeg ) ?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:00

Nou t is een lang verhaal: in t heel kort mijn merrie is ingespoten in de hoefgewrichten en zou haar graag wat extra ondersteunen! Ik begreep van de artho horse extra forte dat daar ook HA aan is toegevoegd!
Nu sprak ik net weer iemand en die zei: je moet vloeibare gluco geven wordt veel beter opgenomen!! Pfff ik zie door de bomen t bos niet meer!!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:58

Heb vandaag de producten van Excellent staan bekijken in de voerhandel
Wat een Prijsverschil zeg
Is die plus met Groenlip mossel ook in losse poeder tonnetjes te koop
Dit waren afgemeten sashets
Maakt t duurder denk ik
Was 40 zakjes voor 54,50

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:10

Pol1, er zijn nog meer producten met HA erin hoor. Oa van grand meadows ook. En ik heb nog los HA poeder liggen, bij belangstelling pb me maar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:28

Zinzi_jewel schreef:
Heb vandaag de producten van Excellent staan bekijken in de voerhandel
Wat een Prijsverschil zeg
Is die plus met Groenlip mossel ook in losse poeder tonnetjes te koop
Dit waren afgemeten sashets
Maakt t duurder denk ik
Was 40 zakjes voor 54,50

Wat is het voordeel van groenlipmossel?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:26

Ze zeggen extra ontstekingsremmende en pijnstillend
Maar moet me verder inlezen
Hoopte op ervaring ermee hier

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 05:02

Zinzi_jewel schreef:
Ze zeggen extra ontstekingsremmende en pijnstillend
Maar moet me verder inlezen
Hoopte op ervaring ermee hier

Zie al wel dat de vloeibare variant peperduur is..die schijnt wel t beste te worden opgenomen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:30

Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen
Dit merk en product kan ik nl gewoon kopen waar ik het voer voor haar koop .
Wel zo makkelijk ipv tig verschillende web shops met verzendkosten .
Maar alle middelen voor de gewrichten etc zijn duur
Of je hebt er met veel vulstoffen
En zo puur mogelijk is t ideaalste denk ik dan