Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:07

Joh maak je niet druk,een grapje kan toch wel?
De kogel zit toch gauw een 15 tot 25 centimeter vande hoef verwijderd .
Ik denk dat je de hoefballen of kroonrand bedoelt?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:38

Marlis schreef:
typisch bokt achtelijk doen. Mij zal je hier niet meer vinden jullie weten alles zo goed toch en maken mensen belachelijk.
Ik weet echt wel wat dierenarts en smid met muijn paard doen en die liegen echt niet tegen me.

Dacht mischien wel interessant om te zien haar hoeven. Gezien ze van op stal naar een hit actief is gegaan, op blote voeten. En je hier door een proces heen moet. Maar dit is hier het laatste wat ik post!

Ik weet niet hoor, maar het is gewoon grapje!

Als een grapje al niet meer kan...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:35

Marlis schreef:
Ik zal als ik van de week een keer overdag op stal ben als het nog licht is foto's maken van mijn haf haar voeten. Staat sinds twee maanden in hit actief stal op blote voeten, hiervoor dooreen blesuren(re achterhoef uitgesneden tot de kogel) paar maanden achter op ijzers met een lerenrand gestaan.

Je zal denk ik bedoelen "totaan het leven"
Had ze vaak last van hoefzweren?
vaak als de druk beter verdeeld wordt op de voet, worden die klachten idd veel minder of zijn ze nagenoeg weg.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:45

Moderatoropmerking:
Graag terug ontopic en met respect naar elkaar blijven reageren. Door het plaatsen van de foto's wordt veel informatie gedeeld en daar gaat dit topic over. Als je iets anders wilt bespreken kan dat elders.
Enkele van de laatste berichten heb ik verwijderd wegens flink offtopic gaan.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:26

nombrado schreef:
e_horse schreef:
Aangezien je niet onder de voet kunt kijken op deze foto, weet je niet waar de zool zich bevindt en hoeveel er wel of niet van de verzenen af kan.

umm, deze paarden gaan nog niet naar de smid
dit is natuurlijke slijtage en dus niet nodig.
Bovendien zie ik het nut niet van het onder de voet kijken
waarom moet er iets van de verzenen af dan vind jij?

Goed lezen ;) ik zeg niet dat er iets af moet.
Jij had het over deze paarden in het algemeen. Ik dus ook.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:36

Hier weer wat foto materiaal
Na een kapbeurt Natural balance :(

Afbeelding

Nu 1 jaar later , herstellende (sorry voor het niet uitkrabben :+ :+
Afbeelding
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:41

Hihi, de smid is bij politie te paard, op teevee :P

Nombrado, jou wilde ik nog wat vragen. Die voetassen he. Zijn die nou descriptief of prescriptief? Kom d'r niet helemaal uit.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:30

dat lijkt inderdaad nergens op, megalange tenen.

op de "na" foto's ziet het er beter uit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:09

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:44

:?

Begrijp je mijn vraag niet of wil je geen antwoord geven?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:01

hestejente schreef:
:?

Begrijp je mijn vraag niet of wil je geen antwoord geven?

jawel, vandaar mijn beelduitleg ;)
het is een heel logische uitleg wat alles met beweging te maken heeft.
het hele skelet, bouw en alles doet mee..ook de wijze waarop het paard zijn been neerzet.
een draver (andere bouw) zal dus anders op zijn voeten staan dan bv een andalusier.
het is dus belangrijk naar het hele paard te kijken
niet alleen het onderdeeltje hoef. (of alleen de onderkant)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:52

Ik haal er nog steeds geen ántwoord uit. Maar dat ligt dan vast aan mij :Y)

HolyPope

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:57

Ja.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:09

hestejente schreef:
Ik haal er nog steeds geen ántwoord uit. Maar dat ligt dan vast aan mij :Y)

Ik vind de filmpjes van Nombrado heel leuk om te bekijken :)
Het geeft alleen geen antwoord op de vraag volgens mij (die over voetassen gaat, niet over de locomotie), al snap ik ook niet wat je precies bedoelt.
Misschien kan je het iets anders verwoorden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:24

Ik vind het ook leuke filmpjes, daar niet van. Ik zal inderdaad dan anders vragen wat ik bedoel:

Nombrado zegt, als ik het goed begrijp, dat er een voetas is waar we bij het bekappen en/of beslaan rekening mee moeten houden. Nou is mijn vraag hoe je weet wat die as dan is. Is er iemand die ooit gezegd heeft: zus en zo moet 't, en wie was dat dan, waarom heeft diegene dit zo gezegd en waar is dat op gebaseerd. Dus een prescriptieve voetas (een autoriteit zegt hoe het moet) Of zijn die assen descriptief (miljoenen paardenvoeten zijn bestudeerd en aan de hand daarvan zijn we een model gaan hanteren dat die miljoenen bevindingen weergeeft)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:35

HolyPope schreef:
Ja.

hihi, wat heb je een leuk onderschrift :D ;) :+
maar wat bedoel je met ja?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:01

Misschien kan iemand mij vraag beantwoorden?
Wat is jullie ervaring met hoeven met een gekanteld hoefbeen, zoals die van mij (foto's in mijn eerder post). Zou de kanteling (en lichte sincker) na een jaar, als zich nieuwe hoeven hebben 'gevormd', minder of weg zijn?
Op het moment loopt hij weer heel goed, ook op straat maar heeft nog erg 'volle zolen' wat gevoeligheid op kleine steentjes erger maakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:49

Nou ja goed, vraag is kennelijk nog steeds onbegrijpelijk danwel niet interessant. Laat maar zitten verder dan :+

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:13

Ik vind dat je het nu duidelijk geformuleerd hebt hoor, maar de vraag was niet aan mij dacht ik ;)
De voetas is volgens mij zo geleerd/bepaald als één van de richtlijnen voor het goed bekappen.
Vóór de mechanisatie, toen de paarden nog werkten voor de kost, moesten ze zo gunstig mogelijk beslagen worden zodat ze zo veel en zo lang mogelijk konden werken (zonder blessures en kreupelheden te krijgen door een verkeerde stand!). Het vak werd nog van vader op zoon geleerd, zo zijn er veel wetenswaardigheden en 'geheimen van de smid' bewaard gebleven, totdat er boeken over geschreven werden, een opleiding opgericht werd en er onderzoeken gedaan werden naar alles wat we nu weten over de inwendige structuren, biomechanica e.d.
Misschien dat het een beetje vaag is allemaal maar ik ben zelf natuurlijk geen wetenschapper en ik hecht zelf (net als aan nieuwe kennis, zo heb ik vanaf het begin van PN de hele site uitgeplozen, Strasser boeken gelezen, NB cursus, Natural Balance cursus en zelfs bij Cytek in de keuken gekeken) veel waarde aan vroeger vergaarde kennis en ervaringen...

Eigenlijk is het dus descriptief, m.i., al leren leerlingen op de HS opleiding wat de beenstand en voetas is en hoe ze daar mee om moeten gaan (want het is niet altijd zo zwart/wit als alleen: de voetas moet recht zijn).

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:03

singasong schreef:
Misschien kan iemand mij vraag beantwoorden?
Wat is jullie ervaring met hoeven met een gekanteld hoefbeen, zoals die van mij (foto's in mijn eerder post). Zou de kanteling (en lichte sincker) na een jaar, als zich nieuwe hoeven hebben 'gevormd', minder of weg zijn?
Op het moment loopt hij weer heel goed, ook op straat maar heeft nog erg 'volle zolen' wat gevoeligheid op kleine steentjes erger maakt.

ja, kan weer goed komen. met "volle zolen" bedoel je dat het stuk vanaf de straalpunt na de toon toe plat is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:09

Ik had mijn vraag inderdaad tamelijk specifiek aan nombrado gesteld. Maar ik ben erg blij met jouw reactie SB :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:18

hestejente schreef:
Ik had mijn vraag inderdaad tamelijk specifiek aan nombrado gesteld. Maar ik ben erg blij met jouw reactie SB :)

Die vraag kan je idd beter aan een gediplomeerd hoefsmid of wetenschapper vragen
ik kan alleen oordelen over de beweging van een dier, en hoe het voor mijn gevoel beter kan
Als ik bij de benen van mijn paarden overvullingen in de pezen voel, is voor mij een reden dat eens goed te onderzoeken betreffende de stand van de hoef tov het been
als ik de HS dit dan laat "corrigeren" van wat ik denk dat er beter is , is de overvulling weg is dat dus de oorzaak geweest en
dus zal dat met de stand te maken hebben.
Zelf doe ik veel met zwaardere oefeningen , als passage en piaffe, dat is voor bv de achterhand behoorlijk belastende oefeningen, en is de stand van de hoef zeker een zeer hoge eis.
Verder merk ik in de beweging van mijn paarden zeker veranderingen in beweging en afwikkeling als de stand niet goed (optimaal) is. De balans is minder bevestigd, de beweging korter of uitgedraaid.
Het bekappen laat ik over aan een smid , maar wel in overleg met mij.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:48

jackie schreef:
ja, kan weer goed komen. met "volle zolen" bedoel je dat het stuk vanaf de straalpunt na de toon toe plat is?

Ja, dat er dus geen holling in de hoef is rondom de straal (wel straalgroeven). Ik durf er op dit moment ook niets af te halen. Alleen punt van de straal. En de steunsels houd ik gelijk met de zool.

hilly200

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:05

Hey,

Een tijd geleden had ik hier ook al een vraag gesteld daar heb ik toen ook duidelijk antwoord op gekregen en een paar dagen later is de hoefsmid ook geweest. Dit is allemaal goed gegaan en er is toen bij mijn paard een hoornzuil ontdekt. Nu hebben we mede omdat hij bij de teen de hoornzuil had er ijzers onder gezet met dubbele lippen,bij z'n voorhoeven,deze ijzers moeten ook een speciale afronding hebben zodat hij makkelijk over de voet rolt (?). Nu is hij vandeweek weer op deze ijzers gezet en natuurlijk liep hij even gevoelig,dat ben ik gewend bij m'n paard en maakte ik me ook geen grote zorgen over. Tot hij een paar dagen later mankte. Ikzelf denk dat het wel komt door het bekappen,dus wacht het nog even af. Maar mijn hoofdvraag was eigenlijk nu ik zoveel slechte dingen lees over dubbele lippen voor,hoe zit dat nu? Is het altijd zo slecht?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:15

Ik vind van niet, mits goed aangebracht. Maar daar zijn de meningen inderdaad nogal over verdeeld.
Is je paard geopereerd aan de hoornzuil?