[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:50

ja precies, zoiets dacht ik inderdaad al. Nare dood trouwens als je dan natuurlijk moet sterven...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:53

Nado schreef:
Interessant Myr, maar wat mij opvalt is dat kuilgras een lager suikerpercentage zou hebben dan hooi. Dat lijkt niet logisch, want kuil is veel gevaarlijker dan hooi. Zouden er daarbij nog andere factoren dan het suikergehalte meespelen dan ?

Schijnt dat het fermentatieproces in het kuil er voor zorgt dat het minder suiker bevat. Dit las ik weer ergens anders.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:57

droge kuil zoals we hebben (zo goed droog als hooi))heeft inderdaadminder fructaan in .
Ons bella (shetlander) is op 4 hoeven bevangen geweest(kort na aankoop) de handelaar had haar dempigheid proberen te verbergen door grote dosis cortisonen die we in haar bloed hebben gevonden.

ze verdraagt die kuil beter dan hooi,en nog beter is de mais kuil,zit nog veel minder in.
Die krijgt ze swinters aangevild met een oranje kraag biet en of bietenpulp

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:20

savath schreef:
ze verdraagt die kuil beter dan hooi,en nog beter is de mais kuil,zit nog veel minder in.
Die krijgt ze swinters aangevild met een oranje kraag biet en of bietenpulp

Pas wel op dat je niet teveel kuilmais geeft.
Paarden krijgen er spierproblemen van.
Ik heb het jaren terug gezien bij een Fjordenhengstenkeuring.
Een paar hengsten konden nauwelijks nog fatsoenlijk draven. Heel stijf en kort in de gangen.
Bij navraag bleek dat deze hengsten met kuilmais werden gevoerd. Ze kwamen trouwens van verschillende adressen dus werden niet specifiek van 1 kuil gevoerd.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:17

Het lijkt me ook dat maiskuil een dikmaker is!? En da's nou ook niet echt wenselijk bij een hoefbevanger... Maar weet dit niet zeker (dat van die dikmaker).

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:48

Kymalin schreef:
Als het hoefbeen dermate kanteld dat het door de zool heen naar buiten komt (zoolperforatie) dan heeft het paard zo'n pijn dat hij niet meer kan lopen of staan. Euthanasie is dan de enige humane oplossing. In het wild sterft zo'n paard dan van de honger en verdroging omdat hij niet meer kan lopen.

Of ze worden opgegeten. Een paard wat niet meer kan lopen is een gemakkelijk hapje voor roofdieren! Dat zou ook een paardwaardigere manier zijn dan sterven van pijn, honger of dorst...

Over maiskuil, dat zou ik nou niet aan mn hoefbevangen pony geven. Behalve het grove spul zit er toch behoorlijk wat maiskorrels in en dat is bijna puur zetmeel. Imo niet geschikt

mysa schreef:
Nado schreef:
Interessant Myr, maar wat mij opvalt is dat kuilgras een lager suikerpercentage zou hebben dan hooi. Dat lijkt niet logisch, want kuil is veel gevaarlijker dan hooi. Zouden er daarbij nog andere factoren dan het suikergehalte meespelen dan ?

Schijnt dat het fermentatieproces in het kuil er voor zorgt dat het minder suiker bevat. Dit las ik weer ergens anders.

Klopt helemaal mysa! Suikers worden omgezet in melkzuur, dat zorgt ervoor dat de kuil niet bederft. Volgens mij heeft het met dat gevormde melkzuur te maken dat kuil niet echt geschikt is. Verstoring van de darm pH misschien?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:38

Hoe en wat met kuil weet ik niet precies, maar mijn paarden, ook Indiana, krijgen al jaren voordroog. Anders heb ik 2 aan het hoesten. En Indiana doet het er goed op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:47

Te vroeg gejuichd hier over de partij hooi. De eerste baal hebben ze opgegeten, maar de 2e baal wordt dwars door de box gelopen. Ze eten het niet. Tenminste Janouk wel, maar Image niet. grrrrrrrr Ik had de partij onder voorbehoud gekocht dat ze het opeten. Nu kan ik weer verder op zoek naar een andere partij hooi.
Raar, want het is goed stengelig hooi, mooi van kleur en geur. Maar toch niet op prijs gesteld. Gelukkig had ik een paar proefbalen meegenomen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:43

Zonde zeg!
Ik heb dat ook wel eens, een partij supermooi hooi...ruikt lekker, ziet er goed uit, perfect voor de pony's Go jij! Go jij!....en dan bliefen ze het niet. No Cheer
Tja, bij mij moeten ze het wel opeten, want ik koop altijd direct. En ook ons eigen hooi krijgen ze voorgeschoteld, of ze het lekker vinden of niet. Tenzij er natuurlijk wat mee aan de hand is, dan is het een ander verhaal...
En ach...zo kost het me ook minder hooi, want ze doen er langer mee. Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:46

ik ben ook wel zo dat ze het moeten op eten. Maar omdat Image weinig krachtvoer krijgt na dat heel hoefbevangenheid drama, moet ze wel goed hooi eten. En als ze het zo vertrapt in haar stal, dan krijgt ze niet genoeg binnen. Dus goed hooi dat ze ook nog lekker vindt, is voor mij belangrijk. En Image eet haar hooi normaal tot de laatste spriet op, dus ze moet het wel heel erg niet lekker vinden.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:54

Ik snap je wel, ik wil ook graag lekker hooi hebben. Ja Ik wil zelf graag lekker eten, dus mogen m'n beesies dat ook. Maar ik bedoel eigenlijk dat ik een partij hooi in z'n geheel koop en dan kan ik het niet meer terug brengen. En we hebben een tijdje hooischaarste gehad, dus was ik blij met elke baal die ik kon krijgen... Clown
Wat ik ook irritant vind, is dat vooral Mouse in het hooi gaat staan plassen. Dan heb ik ein-de-lijk heerlijk hooi gevonden, wat ze echt graag eten.....gaat ie erin staan plassen! Ik heb nu dus ook maar wat stro in de schuilstal gelegd, kan ie daar op plassen. Schijnbaar heeft ie een hekel aan op het zand plassen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:15

Ik mag me helaas ook in dit topic melden. Volgens de DA is mijn verzorgpony ook hoefbevangen. Omdat ik doordeweeks daar niet ben, heb ik niet met de DA gesproken. Degene die dat wel heeft gedaan zegt dat er geen medicijnen hoeven worden gegeven o.i.d, maar dat verbaast me wel een beetje, gezien de enorme lijst van medicijnen die hier wordt genoemd. Komt dat ook wel eens voor, dat je niets hoeft te geven? Verder vroeg ik me af of jullie nog iets aan beweging deden. Een paar weken terug liep ze moeilijk omdat haar hoeven te kort waren geworden, toen moest ik haar juist in beweging houden omdat het slecht was om er niets meer mee te doen. We mochten toen aan de hand wat stappen in de bak. Moet dat nu weer of kunnen we haar beter laten staan? Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:41

Mijn dierenarts geeft ook wel eens geen medicijnen, ligt puur aan het geval Lachen (naast een prik zeg maar, die geeft ze wel altijd).
Ik mocht absoluut niets aan beweging doen, nou ja... ik heb een paddock gemaakt van 8 bij 4 zodat hij wel wat kan lopen maar absoluut niet kan rennen.
Helemaal stil staan is niet goed natuurlijk, maar zover ik weet moet een paard wel volledige rust hebben totdat de DA zegt: het is goed om weer rustig te beginnen met wandelen.

Ik vond het voor mijn pony geen optie om hem 24/7 op stal te zetten, vond het te klein en dan had hij ook geen contact met zijn stalgenoot. Dus mijn paddock was de beste oplossing voor hem Lachen kan hij mooi snuffelen en toch rust hebben.

Beterschap iig met je verzorgpony!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:06

Zolang het proces van loslaten van de lamellen in de hoeven aan de gang is, is het niet verstandig dat ze bewegen. Het is net als met je nagel die los zit. Als die elke keer weer opwipt, dan herstelt het niet en het is ook nog een zeer pijnlijk.
Dus als de ontsteking over is dan kun je heel voorzichtig rechte stukken aan de hand gaan stappen, geen voltes of korte draaien want daarmee wrik je het weer los.

Volgens mij wordt er meestal wel iets ontstekingsremmend/pijnstillends in combinatie met bloedverdunners gegeven. Het is ook bewezen (bij mensen) dat herstel veel sneller gaat als er minder of geen pijn aanwezig is. Dat zal voor dieren ook gelden, neem ik aan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:05

@ Narya
Balen van je verzorgpony. Ach gut
Wel of geen medicijnen is een keuze van de VA. Ik kan vanaf hier daar geen oordeel over vellen. De VA stelt de diagnose en het behandelplan op.
Image was heel erg bevangen en wel behandeld met medicijnen.

Ik zou je pony zelf laten kiezen of hij wil bewegen of niet. Hij kan het beste voelen wat gaat en wat niet gaat. Zeker niet je pony dwingen te lopen, daarvoor doet het teveel pijn.
Beterschap.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:03

Wel of geen medicijnen ligt eraan hoe erg de bevangenheid is.
In geval van een ontsteking is het wel wenselijk dat een ontstekingsremmer wordt gegeven. Bloedverdunner is vaak ook gewenst omdat het bloed van bevangen paarden wat stroperiger wordt (door de verstoorde stofwisseling) en daarmee de haarvaten in de hoeven verstopt. Geen goede doorbloeding en daarmee geen afvoer afvalstoffen en dus meer kans op ontstekingen e.d.
Maar in lichte gevallen is het best mogelijk dat het paard vanzelf geneest.
Ik vraag me wel af wat er verder nog is gedaan en dan met name aan de voeding. Als het paardje op de wei stond, neem ik aan dat hij er wel acuut vanaf is gehaald? Of dat in ieder geval een eventuele andere oorzaak van de bevangenheid gelijk is weggenomen? Weet je wat de oorzaak is?
Beweging zijn de meningen wat over verdeeld. Ik zelf raad altijd (gezien mijn ervaringen in het verleden) een beweging aan die ze zelf kiezen, maar in ieder geval geen boxrust. Is niet nodig. Als ze graag liggen of stilstaan, dan kunnen ze dat ook in een paddock; daarvoor hoef je ze niet op te sluiten. Want als je een paard wel boxrust geeft loop je het risico dat hij gaat lopen stressen en stress is niet goed voor de genezing.
Als je wel pijnstillers bijgeeft en je paard gaat enorm aan het rennen, dan kun je beter geen pijnstillers meer geven. Ze moeten net pijn voelen om zich niet te forceren, maar ook niet dermate veel pijn dat ze nergens zin meer in hebben.

Succes en beterschap ermee.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:03

Isapaardje schreef:
Wel of geen medicijnen ligt eraan hoe erg de bevangenheid is.
In geval van een ontsteking is het wel wenselijk dat een ontstekingsremmer wordt gegeven. Bloedverdunner is vaak ook gewenst omdat het bloed van bevangen paarden wat stroperiger wordt (door de verstoorde stofwisseling) en daarmee de haarvaten in de hoeven verstopt. Geen goede doorbloeding en daarmee geen afvoer afvalstoffen en dus meer kans op ontstekingen e.d.
Maar in lichte gevallen is het best mogelijk dat het paard vanzelf geneest.
Ik vraag me wel af wat er verder nog is gedaan en dan met name aan de voeding. Als het paardje op de wei stond, neem ik aan dat hij er wel acuut vanaf is gehaald? Of dat in ieder geval een eventuele andere oorzaak van de bevangenheid gelijk is weggenomen? Weet je wat de oorzaak is?
Beweging zijn de meningen wat over verdeeld. Ik zelf raad altijd (gezien mijn ervaringen in het verleden) een beweging aan die ze zelf kiezen, maar in ieder geval geen boxrust. Is niet nodig. Als ze graag liggen of stilstaan, dan kunnen ze dat ook in een paddock; daarvoor hoef je ze niet op te sluiten. Want als je een paard wel boxrust geeft loop je het risico dat hij gaat lopen stressen en stress is niet goed voor de genezing.
Als je wel pijnstillers bijgeeft en je paard gaat enorm aan het rennen, dan kun je beter geen pijnstillers meer geven. Ze moeten net pijn voelen om zich niet te forceren, maar ook niet dermate veel pijn dat ze nergens zin meer in hebben.

Succes en beterschap ermee.

Bedankt voor jullie reacties. Ze staat tot morgen op boxrust, daarna mag ze de bak in. Ze stond inderdaad 24/7 op wei en daar is ze afgehaald. Ik ben zelf nog niet op de club geweest, omdat ik nog in Leiden zit. Morgenochtend ga ik terug naar Zeeland en dan weet ik ook wat er aan de voeding is gedaan. Ik heb dingen gelezen over alleen hooi, of in ieder geval niet teveel krachtvoer, maar ik neem aan de DA wel heeft gezegd wat er aan het voer gedaan moet worden. Ik weet niet waardoor ze hoefbevangen is geraakt, maar ik heb iets gelezen over korte hoeven o.i.d.? Daar had ze een paar weken terug wel last van namelijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:06

Van korte hoeven kunnen ze wel gevoelig gaan lopen, maar raakt een gezond paard over het algemeen niet bevangen van.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:16

Het kan een combinatie van factoren geweest zijn; te kort bekapt icm teveel/te fructaanrijk gras.. maar dat blijft gissen denk ik Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:10

Ik ben in mijn antwoord niet helemaal duidelijk geweest. Met niet bewegen bedoel ik, zoals Isapaardje ook zegt, niet gedwongen bewegen.
Stalrust is absoluut niet mijn eerste keuze. Mijn paard heeft ook een hele tijd in de paddock gestaan.
Ik vond dat ik dit nog even moest verduidelijken.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:52

Hi Isapaardje.... zo spreken we mekaar niet meer... en nu... na 3 maanden is het duidelijk wat ze dus heeft... (ik zal je ook ff een berichtje sturen)

HOEFBEVANGEN dus ... en ZEER ernstig...

Dit stukje heb ik gister dus geschreven... en net in het forum van: peesblessures gezet, omdat de DA dacht ... dat ze dat had... maar na een bezoekje aan de kliniek kwam er een andere uitslag... ik hoor dus thuis in DIT topic!

====================================================================

Hier heel slecht nieuws.

Ik kom net van de Lingenhoeve kliniek af…. We moesten er om half 3 zijn en we waren pas tegen 6 uur of half 7 pas weg. Toen stonden we ook nog in de file bij Ewijk dus tegen half 8 was ik pas bij stal

En ze heeft geen peesblessure maar is zeer ernstig hoefbevangen, met een zeer erge gekantelde hoefbeen. Ze zeiden zelfs tegen me dat ze niet durven te zeggen of het ooit goed zou komen…. het was helemaal losgelaten van het bot en dat zou nooit aangroeien.

Het was echt een ellende… ze wou de trailer dus niet in… na een half uur klooien uiteindelijk wel, maar we waren daar dus een kwartier te laat… ze was dus zeik en zeiknat van de stress. Precies zoals ik al dacht. Daar aangekomen… het was een komen en gaan van paarden, niet normaal.

Ik moest met der gaan draven.... daar zagen ze het al.... dat ze op der achterhoef ging lopen.... Ze hebben meteen foto’s gemaakt van der hoef, de onderkant…. Toen heeft de DA de fotos uitgelegd, de hoef was extreem zwaar gekanteld… en drukte tegen de onderkant van der hoef, daar zitten ook flinke bobbels dus je ziet dat het door de onderkant wil komen… en was daar ook week en zacht. Heel dramatisch allemaal, zo was ik eerst opgelucht dat het geen peesblessure was maar nu kreeg ik er dit bij. Hij heeft ook een echo gemaakt voor die vochtbult, omdat ik dat ook niet vertrouwde en daar ook zekerheid over wou hebben, wou nu zeker weten dat dat geen blessure of iets was. Maar op de echo kon hij verder niks zien, ze had niks aan de pezen, dit vocht was meer door de kanteling van het hoefbeen. Dit kon weggaan, maar misschien was dit blijvend. Dit moest ik wel in de gaten houden want als het hard zou worden was het ook niet goed.

Ik moest daarna naar de hoefsmid voor nieuw beslag en toen zei hij, heb je al uitleg gehad van de foto’s , ik zei ja, hoefbevangen… maar ik dacht dus dat zoiets gewoon weer overging, die van mij is dus nog nooit hoefbevangen geweest… toen zei hij dat het heel ernstig was en dat hij niet wist of het ooit goed zal komen…, hij wist niet of ze beter zou worden … en daar had ik dus NIET op gerekend, dus ik begon te huilen en kon niks meer zeggen… ik schrok me werkelijk DOOD…was bang dat ik der echt kwijt zou raken…. ik ken hoefbevangen verder niet en wist niet dat ze daar dood aan konden gaan...

Ik ben daarna de DA weer gaan opzoeken, dat de hoefsmid toch wat ernstiger sprak. De DA zei dat het een dier bleef en dat hij niet de 100% kon geven dat het goed zou komen, hij zal er alles aan doen… ze heeft pijnstillers en onstekingsremmers gekregen. Het was nu afwachten… ik zit nu dus weer 5 weken in totale onzekerheid, ik weet niet hoe het verder verloopt of het echt gaat stoppen of dat het hoefbeen toch doorbreekt door der voet...

Ze zal nu 4 weken binnen moeten blijven, ze mag NIET de wei op, en ik heb geen paddock en kan geen stukje land afzetten, dan weet ik zeker dat ze daar doorheen gaat als de andere paarden naar een ander stuk weiland (uit haar zicht) lopen. Dus dat durf ik ook niet aan.

Toen we daar stonden, zat er een meisje op een bank dat haar paard vast hield, een mooi beestje. Ze moest mee… Ze kwam na enige tijd (ik had het niet gehoord) een deur weer uitlopen… met haar halster en touw in der hand… maar verder geen emotie. Ik zei tegen mijn vriend, zielig haar paard moet vast blijven.. nee zei hij, hij hoorde de DA zeggen wat gaan we nu doen, toen had ze blijkbaar gezegd dat het paard te vaak hoefbevangen was geweest… dus mijn vriend zei volgens mij heeft ze hem achtergelaten…

En toen wij daar wegreden… zag ik nog net toen ik opzij keek.... hoe dat paard dat ik 15 min geleden buiten had zien staan, over het erf werd weggesleept…. dood..... Ik was meteen weer in tranen….

Ik wil daar niet aan denken dat ik dat ook zou moeten, ze MOET gewoon beter worden… ik kan niet ZONDER haar…. Ik ben hier echt kapot van…. Voel me zo hulpeloos, moet nu weer zoveel weken afwachten, in zoveel spanning en stress… en maar wachten of het gekantelde hoefbeen stabiel of iig niet erger is geworden…. en ze heeft zoveel pijn...

Ben er doodziek van…. En heb barstende koppijn van het huilen….

Ik zal jullie weer gaan verlaten want ik hoor nu dus weer in een ander topic thuis....

Misschien dat ze me daar meer uitleg kunnen geven... ik zal dit verhaal daar ook even neerzetten. Ik wil jullie iig bedanken voor jullie raad en jullie informatie, het beste en beterschap verder met jullie paarden.

Ik zal af en toe wel komen kijken hoe het hier gaat...

================================================================

Zo neem je afscheid in een ander forum... en nu kom ik dus bij jullie terecht....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:15

Oh jee Cowgirl, wat een vreselijk verhaal!!!! Ach gut Arm dier, geen wonder dat ze de trailer niet op wou. Ik wil je geen valse hoop geven maar er zijn gevallen bekend met paarden die ook gekantelde hoefbeentjes hebben die toch nog een paardwaardig leven kunnen leiden. Ook al is het hoefbeen gekanteld, dan nog kan het hoefbeen wel weer vast komen te zitten als de acute fase voorbij is. Het hoefbeen zal alleen niet meer op z'n plaats terug kunnen kantelen.

Maar hoe zit het verder qua voeding? Geef je nog krachtvoer of alleen maar hooi? En is het misschien een idee om zand in de box te gooien aangezien ze haar box niet uit mag? Dat zand kun je dan namelijk nat houden waardoor haar voeten gekoeld worden. Hoeven koelen kan namelijk de ontsteking wat remmen en verlicht de pijn enigszins.

Heel veel sterkte, en moed houden zolang de zool nog niet geperforeerd is. Ik ga in ieder geval voor je duimen.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 25-09-08 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:24

nog even wat over kuil mais,bij kuil mais voeder je de hele plant ,en als deze zijp genoeg geoogst wordt en niet overdreven gevoederd,geeft het geen problemen;wel staat vast dat mais kuil als hoofdvoeder geen goede mineralen en vitaminenbron is,vandaar de vitaminen emmer en rode likstenen.
We voederen het al jaren,en hioer draaft geen enkele stijf.
behalve dus de bijna 19 jarige bella die bevangen geweest is.
Een dikmaker is wel de maisvlokken ,en die geven ook vaak koliek en melkzueren in de spieren.
Omdat net daar de zetmelen niet van verteren,maar van de hele plant heb je op een grote emmer kuil slechts 1 kolf mais,en dat is nog geen 100 gr mais vlokken per dag dus (als je het wil vergelijken)
Mais die niet echt rijp geoogst wordt en ingekuild,is een slecht voeder voor paarden,maar wel super voeder voor melkoeien,mischien dat deze fjorden die kuil kregen!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:31

Hi Kymalin,

Ja, ik ben al vanaf juli met der bezig, eerst dachten we dat ze een verkeerde hoefstand had (door een nieuwe hoefsmid) ze had toen een knik in der hoeven gekregen... dat WAS dus al een van de tekenen....

Nieuwe hoefsmid laten komen en die zei toch maar de DA raadplegen, het lijkt wel een blessure want ze trekt maar met 1 been, dus het lijkt me geen hoefbevangenheid...

DA laten komen... kijkt... en zegt... tja... zoiets kan wel 3 tot 6 weken duren.... maar WAT het was wist hij ook niet, iets met de sesambeentjes... en ik maar afwachten... haar in de wei trekken, want beweging was goed... en ik maar koelen elke ochtend en avond en haar daarbij GRAS laten eten... VEEL VERS GRAS... en dat heb ik 5 weken gedaan... totdat ik vond dat het niet beter werd en ze achterover ging hangen, toen heb ik de knoop doorgehakt en heb de kliniek gebeld...

En daar kreeg ik dit vreselijke nieuws.... ik ga morgen de DA hierop aanspreken... vind dat hij heel slecht heeft gekeken... ze heeft 5 weken erge pijn geleden, wat toen al niet meer had gehoeven, hij had beter moeten kijken. Wie weet was het toen niet zover gekomen... maar omdat we maar moesten wachten.... en wachten.... ik heb zelfs na 2 weken weer de DA gebeld en die zei dat ik toch echt nog ff rustig moest wachten... tot het beter ging....

Ik hoorde ook dat het nooit en te nimmer meer zal aangroeien, het moet vanaf boven weer nieuw hoorn aankomen, en dat zoiets zeker een half jaar ging duren. Maar deze eerste 5 weken waren crusiaal, ik moet na deze 5 weken ook weer terug naar de kliniek voor nieuwe foto's, dan gaan ze kijken of het gestopt is of dat het verder is gegaan....

Ik geef der nu alleen nog maar hooi, ik had hooi van dit jaar, maar ik krijg morgen 10 balen van een jaar of 5 oud, dit zal ik mengen door dat andere hooi, dan is het misschien nog te eten, maar ik zal eerst proberen of ze dat hele oude hooi eet van 5 jaar oud.

Ze kreeg al helemaal niks te eten, heeft alleen op de wei gestaan, en savonds naar binnen ivm der zomerexceem en binnen kreeg ze een halve plak hooi en een pavo koek. En wat wortels en 1 appel... maar nu dus ... ALLEEN maar hooi, ALLES is GESCHRAPT.

Ik moet wel, ik hoop alleen dat ze niet uit frustratie der stro gaat opeten... daar moet ik nog op letten van de DA van de kliniek.
En ik kan niet echt een wei afzetten, die ramt ze er zo uit.... en ik heb geen paddock ofzo, we konden de kraal met stroomdraad voorzien, maar ik ben bang dat als de andere paarden 3 weilanden verderop gaan staan dat ze over de stangen gaat springen om ze achterna te rennen, en dat durf ik dus echt niet aan. Dus ik ben verplicht om der binnen te laten.

Ik weet niet of het zin heeft met dat zand... want ze heeft dus andere ijzers gekregen met een zooltje, die zitten dus andersom op der hoef:

Afbeelding

Bedankt voor je lieve berichtje.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:45

Da's balen, dat zo'n dierenarts niet even verder kijkt, nu zit jij ermee. Dat natte zand heeft zowieso zin, maar dan moet je er wel een behoorlijke laag in doen, zo'n cm of 15 a 20, dan zakken de hoeven wel in het zand en dan koelen de voeten wel, ondanks dat ijzer met het zooltje. Als je paard het hooi niet wil eten kun je misschien overwegen om het hooi vantevoren in bijvoorbeeld een speciekuip te laten weken. Dan wel minimaal een half uur. Dan afgieten en voeren. door het weken spoel je de meeste voedingsstoffen eruit en blijft er maagvulling over. Er is laatst een artikel geweest waarin werd gezegd dat dat hooi weken weinig zin had. Ik geloof er wel in want als ik het hooi niet week dan staat hij binnen een week met een kloppende ader in z'n kogel (1 vd tekenen dat er weer iets dreigt mis te gaan in de hoeven).

Dat stro eten, daar zou ik me niet zo druk om maken, dan heeft ie in ieder geval wat te doen, hij staat wel de hele dag binnen en zou zich anders ook gaan vervelen. Misschien is het nog wel een idee om een liksteen op te hangen. Zo komt ze dan in ieder geval aan de mineralen en dat kan verder geen kwaad. En het is ook weer een beetje afleiding.

Is dat trouwens een open teenijzer?(ik kan het niet zo goed zien op de foto) dat is zo'n ijzer die er laat maar zeggen andersom onder zit.

Edit; kijk anders eens op de website van Isapaardje, daar echt echt veel nuttige tips op en ervaringsverhalen van o.a. mensen uit dit topic, dat geeft weer een beetje moed.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 25-09-08 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt