Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nado schreef:Interessant Myr, maar wat mij opvalt is dat kuilgras een lager suikerpercentage zou hebben dan hooi. Dat lijkt niet logisch, want kuil is veel gevaarlijker dan hooi. Zouden er daarbij nog andere factoren dan het suikergehalte meespelen dan ?
savath schreef:ze verdraagt die kuil beter dan hooi,en nog beter is de mais kuil,zit nog veel minder in.
Die krijgt ze swinters aangevild met een oranje kraag biet en of bietenpulp
Kymalin schreef:Als het hoefbeen dermate kanteld dat het door de zool heen naar buiten komt (zoolperforatie) dan heeft het paard zo'n pijn dat hij niet meer kan lopen of staan. Euthanasie is dan de enige humane oplossing. In het wild sterft zo'n paard dan van de honger en verdroging omdat hij niet meer kan lopen.
mysa schreef:Nado schreef:Interessant Myr, maar wat mij opvalt is dat kuilgras een lager suikerpercentage zou hebben dan hooi. Dat lijkt niet logisch, want kuil is veel gevaarlijker dan hooi. Zouden er daarbij nog andere factoren dan het suikergehalte meespelen dan ?
Schijnt dat het fermentatieproces in het kuil er voor zorgt dat het minder suiker bevat. Dit las ik weer ergens anders.
Isapaardje schreef:Wel of geen medicijnen ligt eraan hoe erg de bevangenheid is.
In geval van een ontsteking is het wel wenselijk dat een ontstekingsremmer wordt gegeven. Bloedverdunner is vaak ook gewenst omdat het bloed van bevangen paarden wat stroperiger wordt (door de verstoorde stofwisseling) en daarmee de haarvaten in de hoeven verstopt. Geen goede doorbloeding en daarmee geen afvoer afvalstoffen en dus meer kans op ontstekingen e.d.
Maar in lichte gevallen is het best mogelijk dat het paard vanzelf geneest.
Ik vraag me wel af wat er verder nog is gedaan en dan met name aan de voeding. Als het paardje op de wei stond, neem ik aan dat hij er wel acuut vanaf is gehaald? Of dat in ieder geval een eventuele andere oorzaak van de bevangenheid gelijk is weggenomen? Weet je wat de oorzaak is?
Beweging zijn de meningen wat over verdeeld. Ik zelf raad altijd (gezien mijn ervaringen in het verleden) een beweging aan die ze zelf kiezen, maar in ieder geval geen boxrust. Is niet nodig. Als ze graag liggen of stilstaan, dan kunnen ze dat ook in een paddock; daarvoor hoef je ze niet op te sluiten. Want als je een paard wel boxrust geeft loop je het risico dat hij gaat lopen stressen en stress is niet goed voor de genezing.
Als je wel pijnstillers bijgeeft en je paard gaat enorm aan het rennen, dan kun je beter geen pijnstillers meer geven. Ze moeten net pijn voelen om zich niet te forceren, maar ook niet dermate veel pijn dat ze nergens zin meer in hebben.
Succes en beterschap ermee.