[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:18

Klopt!!

Maar klinisch vooruit op een lagere dosis Buut.

Afgelopen dinsdag had ze om 00.00/8.00/10.00/16.00 (direct in bloed gehad). Woensdag enkel om 7.15 en om 18.00 en een betere dag.

Wellicht een goede tip om het consequent om de 8 uur te doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:22

Zo dat is wel een dreun....
is dit bericht van Rob van Nassau zelf, of van een van de andere Hoofcare smeden?
In het laatste geval zou ik ook Rob zelf nog eens om raad vragen.
Ik ben benieuwd naar de foto's - kun je die plaatsen?

linda_arnold

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:27

Hoe krijg ik ze geüpload vanaf mijn telefoon?

Bericht was van R.aim.ond A.arse

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:37

Oh.. ik kan niet veel met computers, maar ik zou denken dat als je ze van je telefoon naar je computer kunt opladen, en dan bv in Photobucket zet..?

Ik zie dat het bericht niet van Rob van Nassau was - als ik jou was zou ik hem dan maar 's even bellen/mailen met de vraag wat hij erover te zeggen heeft. Rob is niet gauw voor een kleintje vervaard!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:42

Jannepauli schreef:
Oh.. ik kan niet veel met computers, maar ik zou denken dat als je ze van je telefoon naar je computer kunt opladen, en dan bv in Photobucket zet..?

Ik zie dat het bericht niet van Rob van Nassau was - als ik jou was zou ik hem dan maar 's even bellen/mailen met de vraag wat hij erover te zeggen heeft. Rob is niet gauw voor een kleintje vervaard!

Thanks voor de tip, zal rob mailen.

Mijn laptop krijg ik niet aan de praat vandaar dat ik het via de telefoon moet doen.

Links voor:
http://s1174.photobucket.com/user/Linda-Arnold/media/Mobile%20Uploads/image_zps3cad8a01.jpg.html

Rechtsvoor
http://i1174.photobucket.com/albums/r609/Linda-Arnold/Mobile%20Uploads/image_zps70124df9.jpg

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:52

Ik zou ook zeker een afspraak maken met rob en er gewoon heen gaan met de pony. Hier ook hele goede ervaringen met rob. M'n zusje is bijna 2 jaar lang elke 8 weken heen geweest. ( voor ons 2.5 uur enkele reis) maar is het alles waard geweest. Onze eigen dierenarts en hoefsmid hadden de pony al opgegeven. Enkele weken na het bezoek aan van nassau ging de pony weer rennend Door de paddock

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 00:19

Voor zover ik r.foto's beoordelen kan ( en ik denk dat ik dat redelijk goed kan :) ) vind ik de kantelingen helemaal niet zo dramatisch. Althans niet zodanig dat ik denk dat daar niks meer aan te doen is.
Van Nassau bellen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 06:33

Ik heb er geen verstand van maar als ik deze foto's zie, hadden het zomaar de foto's van mijn shet kunnen zijn. Ik zou ook zeker de foto's naar rob zelf mailen of een afspraak maken op de kliniek.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 08:41

Hallo,

Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen maar ik heb een vraag over hb..

Ik ben gisteravond met mijn haflinger ruin van 4 naar de hoefsmid geweest. Hij staat rondom op ijzers en voor met leertjes er tussen. Toen de hoefsmid gister met zijn linker voorbeen bezig was vroeg hij om te kijken. Er zat een hele lichte rode streep in zijn hoef. Aan de buitenkant, dit was echt een heel klein streepje. Hoefsmid stelde gelijk allemaal vragen over weidegang en krachtvoer etc en hoe het paard heeft gelopen en nu liep. Paard word uitgebracht in de wedstrijden, loopt goed, ondervind geen problemen kwa rijden. Overlegd met hoefsmid, hij denkt dat ie heel licht bevangen is geweest. De hoeven zien er verder ook gezond uit op dat kleine streepje na. Ijzers en leertjes zijn er weer ondergezet.

Nu mijn vraag.. herkent iemand dit? En paard staat normaal van 9 - 17 op t land. Nu geen weidegang meer (maar in de bak) of wel weidegang maar beperken tot aantal uurtjes (2 of 3) ? En met rijden? Trainingsprogramma vasthouden? Of dit ook beperken ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 08:58

Waar zat dat streepje dan precies? Hoefwand, witte lijn, zool?

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:56

Op de hoefwand tegen de witte lijn aan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 09:59

Maar zie je dat streepje aan de buitenzijde, of tussen hoefwand en witte lijn? Dus alleen van onderaf te zien?

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:01

Nee je ziet het indd alleen tussen de hoefwand en witte lijn. Niet aan de buitenzijde.
Stalgenoot zegt dat dit ook een kneuzing kan zijn? Streepje is namelijk echt minimaal.. Maar aan de andere kant wil ik geen risico's nemen door hem bijvoorbeeld gelijk weer de hele dag het land in te gooien..
Wel gaat hij nu eerst van de krachtvoer af (kreeg al het minimum), hij krijgt nu 1x daags een klein handje met daardoor zijn poeders.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:02

@nero
Voor de zekerheid zou ik hem lekker in de bak zetten en het gras eten beperken tot een uurtje per dag. Geen risico nemen
Fijn dat de hoefsmid je het heeft laten zien en uitgelegd.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:04

Wilde me ook graag melden, hier ook een die begin symptomen van hoefbevangenheid toont...gelijk minimaal stukje weide afgezet met meer zand dan grasjes want op stal zetten leek me niet bevorderlijk voor de stijfheid.
Linker kogel voel je duidelijk hartslag, kroonranden zijn warm en zn nek is typerend en hij loopt heel stijf. Nou deed hij dat al omdat hij hoefkatrol heeft dus moeilijk oordelen hoe erg het nu is.

Die gaat dus op hooi-water dieet vanaf nu. Alleen voor die hoefkatrol-artrose gebeuren krijgt hij glucosamine-msm supplement...iemand hier enig idee of dat in combi met hoefbevangenheid kan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:21

Veearts al geweest? Dat is echt nodig, voor de goede diagnose, voor pijnstilling en bloedverdunners.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:31

Nog niet...wilde de veearts bellen omdat hij echt heel stijf liep. Die was eerst niet bereikbaar. Toen ben ik maar aan de slag gegaan met dat weiland...nog eens gekeken en toen was het iets beter, na alleen al een stukje lopen van de ene naar de andere wei. Het kan dus ook de hoefkatrol zijn die hem plaagt, gister heeft hij gek gedaan in de wei hoorde ik van mijn zusje.
Weer even later staat hij ook gewoon op zijn voorbenen en is die super vrolijk rond aan het stappen zonder dat hij pijn vertoond. Wilde het nog even aankijken, het kan ook overbelasting van gister zijn, is zo lastig je weet het bij hem niet. Zoiezo maandag wel veearts en hoefsmid er weer bij.

Hij heeft niet dat typerende hoefbevangenheid lopen met zijn voorbenen, dat hij helemaal zo stijf staat, dat is het niet.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:42

Mijn pony had kleefkruid gevonden en schrokte het echt naar binnen. Ik voer hem dit voorlopig bij, want hij heeft het graag en helpt ontgiften.
Wat is de maximale dagdosering qua hoeveelheid?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:21

Linda, ik vind de foto's van je Shet nog wel meevallen voor zover ik ze kan beoordelen natuurlijk.
En klinisch beeld is uiteindelijk nog altijd het belangrijkste.

Marleen, ik vond glucosamine spul geven toch te eng, dus heb het niet gedaan. Overigens, mijn pony heeft nooit in de HB stand gestaan en was zeer heftig bevangen. Ze verslechterde wel in korte tijd, maar in eerste instantie liep ze alleen iets korter.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:37

Ik kom ook even binnenvallen (helaas).

Zetten jullie je HB-paarden in de modder? Ik weet dat het goed is om een acuut HB paard in de modder te zetten, maar zelf heb ik dat tot voor kort (gelukkig) nooit hoeven doen. Dus nu wil ik daarover graag even van gedachten wisselen.

De DA heeft mij geadviseerd om mijn pony twee weken lang hoefdiep (dus tot de kroonrand) in de modder te zetten.
Nou ben ik gisteren begonnen met het creëeren van een modderpaddockje, maar zodra ze maar een droge meter kan vinden blijft ze stug op het droge staan. Ze gaat dus niet vrijwillig de modder in, vandaar dat ik het nu zo afgezet heb dat ze echt alleen maar modder heeft.
Maar goed, dat is allemaal hartstikke mooi voor het koelen van de hoeven, maar op die manier kan ze natuurlijk nergens (droog) liggen en dat lijkt me toch ook niet de bedoeling (zeker niet voor twee weken achtereen). Dus nu zet ik haar tweemaal daags een uurtje op een droge paddock, dan kan ze even lekker rollen en vooral ook even lekker liggen.

Ik heb het in de praktijk eigenlijk nog nooit gezien dat een paard/pony zo lang in de modder stond (zonder droge plek), dus het voelt een beetje vreemd voor mij om haar zo te zien. Maar zijn er meer die dit zo doen of gedaan hebben? En hebben jullie je paard/pony dan tussendoor ook regelmatig op het droge gezet?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:45

Ik heb destijds (bij gebrek aan een paddock) mijn stal vol zand gestort en maakte dit meerdere keren per dag met een gieter nat. Hoefdiepe modder was het daardoor niet, alleen de bovenlaag was nat. Uiteindelijk werd het natuurlijk een dikke bende maar denk dat het heel goed heeft bijgedragen aan het herstel, voornamelijk omdat het tegendruk geeft.
Het is al een tijdje geleden maar geloof dat hij twee weken op het zand heeft gestaan. Daarna mocht hij weer een uurtje per dag naar buiten en heb ik het zand eruit gehaald.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:48

Iedereen bedankt voor het mee denken.

Vanmorgen om 6.15 wilde ze niet in de benen komen. Heb geduwd en getrokken en ben uiteindelijk overstuur de stal uit gelopen met het idee......was dit het dan?

In nog geen fractie bleek ze dus wel opgestaan en kwam met tempo achter me langs gestapt.....WTF??? Afgelopen dagen kon ze amper 200 meter lopen zonder treuzelen en nu ging ze in 1 rechte lijn. Maar ze ging wel de verkeerde kant op. Besloot haar te laten gaan en haar te volgen. Bij de tweede grote weide sloeg ze af, zonder blikken of blozen ging ze onder het draad door. Halverwege stopte ze... Ging liggen....waardoor ik een hartverlamming krijg .... Maar stond daarna op en wandelde zo verder naar achteren. Achterin ( weide is zo'n 120 mtr diep) ging ze weer liggen en stond vervolgens niet meer op....hartverlamming 2, want hoe krijg on godsnaam 150 kg in je eentje weer naar stal? Ik besloot eerst de andere paarden buiten te zetten en dan bij haar te gaan kijken. Met dat ik onze laatste twee buiten zet, is ze opgestaan en komt ze dapper naar voren gestapt. Echt bizar om te zien want ze stapt beter dan de afgelopen 2 weken. Ze vervolgde haar weg naar stal en stond braaf voor de staldeur te wachten totdat ik hem weer open deed ( had hem gesloten, omdat onze andere shet er nog in stond).

In de stal ging ze echter gelijk liggen, benen op een vreemde manier naar achteren. Hoeven waren niet dramatisch warm, wel een warme Koot en kroonrand. Ik besluit haar buut te geven en toch 2 uur op de zandpaddock te zetten samen met mijn andere shet. In de paddock gaat ze opnieuw zo vreemd liggen en daarna weer staan en herhaalt dit een aantal keer. Ik besluit naar huis te gaan om me vast om te kleden voor mijn werk. Om 9 uur ben ik opnieuw opstal om mijn andere paarden van de wei te halen.

Ze staat, maar wipt wel wat heen en weer dus het lijkt mij fijner als ze in haar stal staat mocht het gaan regenen en ik op mijn werk ben (tot 18.00) griep kunnen we er niet bij hebben.

Ik mocht eerder naar huis en besloot direct door te rijden naar stal. Schrok me een ongeluk toen ik haar zag. Ze lag plat, hoog opgetrokken buikje, last van gassen, zucht voor haar uiertje en stijg van de spanning. Haar hele lichaam trilde. Ze kwam steeds omhoog en ging dan weer plat en ze oogde doodmoe. Ze had geen koorts.

Toen ik onze ander shet bij haar weg haalde gaf ze geen reactie en kwam ze ook niet meer in de benen. Het was mij al opgevallen dat ze sinds gisteren aan het gapen was en amper meer wilde eten.

De dosis buut was zodanig hoog voor haar gewicht dat gapen mogelijk een gevolg was van een maagzweer veroorzaakt door de buut.

Compleet overstuur heb ik vanmiddag de beslissing genomen om haar te laten gaan. Zoveel pijn en zoveel extra complicaties.... Ik had geen keuze en er waren geen opties meer voor handen. De pijn was niet meer onder controle te houden.

Dierenarts gaf ook aan dat ze er super uitzag, goede conditie,was mooi op gewicht en dat wanneer ze geen verhoogde hartslag had gehad ze opnieuw pijn medicatie had gespoten en haar een kans had gegeven.

Helaas kregen we geen kans en is mijn dappere vriendinnetje nu pijnvrij.

Ik ben er kapot van.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:09

Jeetje Linda, sterkte!

Nifallor, ik had een stukje dat ik regelmatig nat maakte en daar voerde ik hooi uit een hooinet. Als ze dus wilde eten stond ze met de voeten in nat zand.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:16

linda_arnold: meer kon je niet meer doen, sterkte!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:18

Verschrikkelijk, sterkte linda_arnold :(:)