http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ject=15890

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
capopjekop schreef:Nou breekt me de klomp, mijn blog over grietje is door arabesk op pn gezet, heb de eerste reactie al binnen in de trant van die shet hoeft geen ijzers. Toch typisch dat Grietje het er zo super op doet.
capopjekop schreef:Nou breekt me de klomp, mijn blog over grietje is door arabesk op pn gezet, heb de eerste reactie al binnen in de trant van die shet hoeft geen ijzers. Toch typisch dat Grietje het er zo super op doet.
ponyzotje schreef:Acuut hoefbevangen paarden worden gekoeld met koud water om de ontsteking te temperen. Daarbuiten is het goed de doorbloeding op gang te trekken maar ik weet niet in hoeverre bandages daar echt toe bijdragen... Hier leggen we bij hoefbevangen paarden altijd ijszakken rond de voeten, ook als ze al een paar dagen minder pijnlijk zijn.
DubbelDun schreef:Achter loopt ze idd minder als voor, maar ze oogt in mijn beleving niet kreupel, maar hoor graag als het niet zo is)
ponyzotje schreef:Dus dat bandages opwarmen, geen verrassing. De vraag blijft of dit een goed effect heeft op de bevangen voet zélf. Dat weet ik echt niet.
setteke schreef:LC, ja ik heb er 4 keer opgezeten. De eerste keer ben ik er zonder tranquigel zo opgestapt en was hij superbraaf (moet je nagaan na 4 maanden boxrust). Maar de 2e dag stond ik er na een flinke bok weer snel naast
.
Erna steeds 3 streepjes tranquigel gegeven en kon ik hem netjes 5 a 10 minuutjes stappen. Echter vanaf donderdag een warme hoef cq been met 1 keer pulsatie (misschien door de bokkesprong). Ik heb zijn been en hoef gekoeld iedere dag, maar het hielp helemaal niets. Voor hij in de box stond was de hoef alweer warm. Maar hij stapte goed en ook in de bochten op het harde niets te zien.
Sinds gister dus weer metacam gaan geven en de hoef is weer netjes lauw en het been koel.
Nu heeft hij ook nog aan zijn slechte voet rotstraal gekregen, dus wie weet speelt dit ook wel mee.
Eind januari moet hij naar de smid en voor controle.
Buitenzinnig schreef:Uhm... hier iemand die ietsje minder medisch geschoold is, maar koelen met water heeft toch 2 reacties? Voor zover ik weet gaan de bloedvaten eerst dicht om geen warmte te verliezen en dan - na het koelen - ver open om de boel weer te verwarmen. Het wekt wel meer stroming op, maar of het nou koelt...???
DubbelDun schreef:@LC: dankjeBij de Paints hebben de Maximale Frames ook duidelijk mijn voorkeur boven de Tobiano's of de minder bedeelde Frames
Al scheelt dat een stuk in poetswerk
De voetjes waren om 5 uur trouwens lauwwarm, iig koeler als mijn handen waren. En allevier waren even warm.
Ik kan idd niet wachten tot mijn zandbodem weer ontdooid is
Buitenzinnig schreef:Het koelen met water is initieel gewoon om de ontstekingsreactie te kalmeren. Dat heeft verder weinig met de bloedvaten zelf te maken - die gaan inderdaad zelfs nog meer dicht in eerste instantie. Daarom worden soms wisselbaden aangeraden om beide effecten maximaal uit te buiten. De koeling ontstaat dus enkel op het moment van koelen, inderdaad, daarna is er weer gewone doorbloeding, hetgeen ook positief is voor de voet.Uhm... hier iemand die ietsje minder medisch geschoold is, maar koelen met water heeft toch 2 reacties? Voor zover ik weet gaan de bloedvaten eerst dicht om geen warmte te verliezen en dan - na het koelen - ver open om de boel weer te verwarmen. Het wekt wel meer stroming op, maar of het nou koelt...???
Jannepauli schreef:Bandages: ik meen dat in BIT in 2008 een artikel gestaan heeft over de schade die de hoge temperatuur onder de bandages, aanbrengt aan de pezen en spieren.