[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:29

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:31

Stuur haar eens een PB dat je dat niet waardeert.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:32

Wow dat is niet bepaald netjes zeg! Heeft hij/zij daar toestemming voor gevraagd aan jou? Kan me voorstellen dat je pislink bent zeg!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:38

Jemig Capopjekop, ik wilde je al vragen of je Grietje weer op ijzers zou zetten de volgende beurt, omdat het je zo goed bevalt (Grietje dan he ;) ).
Erge vreemde aktie zeg van Arabesk...

Dubbeldun, heb je filmpje bekeken en je paard lijkt me rad :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:40

Ach nu heb ik wel opeens meer kliks. Heb al een reactie in haar topic gezet. Maakt me verder niet uit, vind het alleen wel jammer dat ik dan meteen weer een fanatieke nb'er op mijn blog krijg die me gaat vertellen dat mijn shet helemaal geen ijzers nodig heeft. Maar goed, als het blijkt dat die ijzers mijn pony straks weer helemaal goed krijgen dan maakt het me niet uit wat ze schrijven. Als eigenaar probeer je gewoon alles uit in de hoop dat je vind wat voor je paard helpt :)

Zolang Grietje deze stijgende lijn houdt blijf ik bij Rob. Uiteindelijk hoop ik dat we zonder ijzers kunnen, maar voorlopig blijf ik mooi op en neer rijden, want ondanks dat Rob erg eerlijk (soms mss te eerlijk) uit de hoek komt heb ik wel vertrouwen in die man.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:53

capopjekop schreef:
Nou breekt me de klomp, mijn blog over grietje is door arabesk op pn gezet, heb de eerste reactie al binnen in de trant van die shet hoeft geen ijzers. Toch typisch dat Grietje het er zo super op doet.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ject=15890
_-:(

niet netjes :( ik ben het ook zat dat ieder paard maar zonder ijzers zou moeten kunnen...prima dat ze voor haar zaak staat maar er zijn grenzen :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:09

capopjekop schreef:
Nou breekt me de klomp, mijn blog over grietje is door arabesk op pn gezet, heb de eerste reactie al binnen in de trant van die shet hoeft geen ijzers. Toch typisch dat Grietje het er zo super op doet.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ject=15890
_-:(

De hetze van Arabesk tegen Van Nassau is helaas bekend. Ze houdt niet op. :O Prima als iemand een eigen mening heeft, maar zij wil het liefst haar mening door iemands strot heen duwen. ~~}>

Knap trouwens dat ze een second opinion diagnose en behandelwijze kan stellen zonder überhaupt de pony gezien en gevoeld te hebben.

het is duidelijk dat ik vertrouw op Van Nassau zijn mening; het resultaat van zijn werk loopt hier al 3 jaar in de bak te stuiteren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:25

ponyzotje schreef:
Acuut hoefbevangen paarden worden gekoeld met koud water om de ontsteking te temperen. Daarbuiten is het goed de doorbloeding op gang te trekken maar ik weet niet in hoeverre bandages daar echt toe bijdragen... Hier leggen we bij hoefbevangen paarden altijd ijszakken rond de voeten, ook als ze al een paar dagen minder pijnlijk zijn.

Daarom vond ik het ook zo interessant dat bij bandages gecombineerd met beweging het koude been wel op temperatuur kwam.
Ik zou graag (voor zover mogelijk) ook de ervaringen van anderen weten. ;)

Cryotherapie heeft inderdaad uit onderzoek bewezen een kunstmatig opgewekte HB te kunnen voorkomen.
In de eerste acute fase kan 24 tot 48 uur in bakken ijs zelfs de HB tot stand brengen en kanteling voorkomen.
Helaas ontdekken we meestal de HB pas als deze sub-acute fase al achter de rug is....

Uit abstract PubMed:

CONCLUSIONS: Cryotherapy, when applied to one foot, markedly reduced the severity of acute laminitis in this study. We propose that vasoconstriction (preventing delivery of haematogenous trigger factors) and hypometabolism (reduction in lamellar MMP activity) were the primary therapeutic mechanism

letterlijk vertaald ;) :
CONCLUSIES: cryotherapie, wanneer toegepast op een voet, verminderd duidelijk de ernst van acute hoefbevangenheid in deze studie. Wij stellen dat vasoconstrictie (voorkomen van levering van hematogene uitlokkende factoren) en zuurstoftekort (vermindering van de lamellaire MMP activiteit) waren de belangrijkste therapeutische mechanismen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:30

In kliniekomstandigheden wordt dit hier vooral postoperatief toegepast en dan ben je meestal nog wel op tijd. In andere gevallen zal het inderdaad weinig bruikbaar zijn.

Dat bandages benen opwarmen, is niets nieuws. Er is met thermometers gemeten dat de temperatuur aan het paardenbeen tot 40°C kan oplopen. Dit lijkt schadelijk maar uiteraard lopen een boel paarden rond met bandages zonder schade, voorzover ik weet ;-) . Dus dat bandages opwarmen, geen verrassing. De vraag blijft of dit een goed effect heeft op de bevangen voet zélf. Dat weet ik echt niet.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:33

DubbelDun schreef:
Achter loopt ze idd minder als voor, maar ze oogt in mijn beleving niet kreupel, maar hoor graag als het niet zo is) :)

Ik zie geen kreupel paard maar wel een paard wat nog wat gedoseerd haar voeten neerzet.
Vooral in de beweging als ze terugkomt naar stap zie je haar nog iets verschieten.
Op deze bodem is het echter heel acceptabel ;)
vanwege de gladheid vermoed ik ook dat ze haar rug nog wat vast houd, vandaar dat het achterbeen niet helemaal doortreed.
Misschien leuk om ter vergelijk nogmaals een filmpje te maken straks als je zandbodem goed ontdooid is ?

ps...wat is ze uitzonderlijk mooi afgetekend <3 ..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:03

ponyzotje schreef:
Dus dat bandages opwarmen, geen verrassing. De vraag blijft of dit een goed effect heeft op de bevangen voet zélf. Dat weet ik echt niet.

Inderdaad en daarom ben ik zo benieuwd of er hier mensen zijn die hetzelfde hebben ervaren of het eventueel zouden willen testen mocht het weer zo koud worden.
Het gaat mij natuurlijk niet om de pezen maar puur over de hoef temperatuur.
Zonder bescherming bleef de voet koud tijdens en ook na de beweging, maar met bandages werd het been zelf direct warmer en de voet werd later op stal even warm als de andere drie.
Interessante vraag is dus of je zou kunnen spreken van (een vorm van) vasodilatatie juist door het gebruik van bandages bij beweging van HB paarden met name in de winter ...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:30

Uhm... hier iemand die ietsje minder medisch geschoold is, maar koelen met water heeft toch 2 reacties? Voor zover ik weet gaan de bloedvaten eerst dicht om geen warmte te verliezen en dan - na het koelen - ver open om de boel weer te verwarmen. Het wekt wel meer stroming op, maar of het nou koelt...???

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:35

setteke schreef:
LC, ja ik heb er 4 keer opgezeten. De eerste keer ben ik er zonder tranquigel zo opgestapt en was hij superbraaf (moet je nagaan na 4 maanden boxrust :D ). Maar de 2e dag stond ik er na een flinke bok weer snel naast ;) .
Erna steeds 3 streepjes tranquigel gegeven en kon ik hem netjes 5 a 10 minuutjes stappen. Echter vanaf donderdag een warme hoef cq been met 1 keer pulsatie (misschien door de bokkesprong). Ik heb zijn been en hoef gekoeld iedere dag, maar het hielp helemaal niets. Voor hij in de box stond was de hoef alweer warm. Maar hij stapte goed en ook in de bochten op het harde niets te zien.
Sinds gister dus weer metacam gaan geven en de hoef is weer netjes lauw en het been koel.
Nu heeft hij ook nog aan zijn slechte voet rotstraal gekregen, dus wie weet speelt dit ook wel mee.

Eind januari moet hij naar de smid en voor controle.

Wat ik je steeds wilde vragen is waarom je hem direct weer onder het zadel moest stappen, ik moest de eerste 2 weken alleen aan de hand afstappen en daarna pas onder het zadel.
De eerste paar keer onder het zadel moest ik ook de tijdsduur met de helft verkorten, dit vanwege het extra gewicht op de rug van zadel en ruiter.

Hoelang (in tijd) na de bokkensprong werd de voet weer warm en hoe houd hij zich nu op stal ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:38

@LC: dankje :o Bij de Paints hebben de Maximale Frames ook duidelijk mijn voorkeur boven de Tobiano's of de minder bedeelde Frames :) Al scheelt dat een stuk in poetswerk :D
De voetjes waren om 5 uur trouwens lauwwarm, iig koeler als mijn handen waren. En allevier waren even warm.

Ik kan idd niet wachten tot mijn zandbodem weer ontdooid is :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:54

Uiteindelijk moet je gewoon goed naar je paard kijken. Wetenschap of niet.
Want behandelen met koud stromend water vond Image vreselijk. Het deed haar echt pijn.
Pas toen ik stoffen springschoenen had gekocht, die ik nat maakte en om deed, toen pas vond ze koelen te doen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:00

LC, omdat hij zich onder het zadel veel beter gedraagt als aan de hand :D . Maar als ik tranquigel gebruik, is hij eigenlijk aan de hand ook braaf. Op de kliniek wisten ze, dat ik erop zou gaan zitten. Zo heb ik hem in het verleden altijd gerevalideerd ;) .

Het koelen met koud water deed ik ook al toen hij bevangen aan het raken was, dit vond hij zelfs fijn. Normaal kan ik met koud water niet in de buurt komen. De icepacks gebruikten ze ook op de kliniek en die heb ik thuis ook wel gebruikt.
Wat ik ook wel doe, is een natte handdoek met een bandage erom.

Met bandages in de training heb ik nu nog geen ervaring, LC, hopelijk kan ik je dat in de toekomst vertellen :D .

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:42

Kunnen paarden/pony's dood gaan aan hoefbevangenheid? 1 van mijn verzorgpony's was hoefbevangen en was er slecht aan toe, ze moest zelfs worden ingeslapen, uiteindelijk bleek dat ze was vergiftigd door Jacobs kruiskruidk. Nu was er bij ons op stal weer een pony die hoefbevangen was en die is vorige week ook ingeslapen. Nu vroeg ik me af of paarden/pony's dood kunnen gaan aan hoefbevangenheid alleen..?

xx

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:48

@ jojoleinee: hoe is er uiteindelijk gebleken dat de HB door het JKK kwam?? Is er sectie gedaan??
Bij zeer erge HB (zoolpenetratie) of je hebt als eigenaar niet de tijd/kennis en het geld om iets aan de HB te doen dan kan het beter zijn als het dier uit zijn lijden verlost wordt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:50

Buitenzinnig schreef:
Uhm... hier iemand die ietsje minder medisch geschoold is, maar koelen met water heeft toch 2 reacties? Voor zover ik weet gaan de bloedvaten eerst dicht om geen warmte te verliezen en dan - na het koelen - ver open om de boel weer te verwarmen. Het wekt wel meer stroming op, maar of het nou koelt...???

Ik snap je vraag niet helemaal :o? ,
bedoel je nu het koelen van de benen met water na werk of de cryotherapie bij (sub) acute laminitis ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:21

DubbelDun schreef:
@LC: dankje :o Bij de Paints hebben de Maximale Frames ook duidelijk mijn voorkeur boven de Tobiano's of de minder bedeelde Frames :) Al scheelt dat een stuk in poetswerk :D
De voetjes waren om 5 uur trouwens lauwwarm, iig koeler als mijn handen waren. En allevier waren even warm.

Ik kan idd niet wachten tot mijn zandbodem weer ontdooid is :)

Nou idd... wil je dan weer even een filmpje maken ?
dus de voeten waren lauwwarm, ik heb net even gevoeld hier en dat komt overeen met jouw bevinding.
Hittie heeft vreselijk lopen spelen vanmiddag, ze had vermoedelijk het voorjaar in dr bol en bokte en sjeeste met hoge benen door de bak heen.
Bij het binnenkomen waren ze ook koud en nu dus koel en alle 4 gelijk van temp.

Hoe noem je de kleur van Boon officieel ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:43

@LC: Boon is een Dun, dat is zwart + agouti + het Dun-gen (wildkleur). Haar haarkleur is daardoor iets lichter als een normale bruine, maar dan met een aalstreep en zebrastrepen op benen en cobwebbing op het hoofd.
Het wordt ook wel Bay-dun genoemd, omdat je ook Grullo (zwartdun) en Reddun (vos+wildkleur) hebt.
Haar zoon is nog even niet helemaal zeker wat die voor kleur heeft. Die zou homozygoot op zwart + homozygoot op dun kunnen zijn en dus een nóg lichtere haarkleur hebben.
Nu met zijn wintervacht 1,5 jr oud
http://i702.photobucket.com/albums/ww23 ... G_0075.jpg
Hier net geboren
http://i702.photobucket.com/albums/ww23 ... tos149.jpg
en toen hij 4 maanden was
http://i702.photobucket.com/albums/ww23 ... ooni04.jpg

Hij is dus wel duidelijk donkerder geworden en zal ook wel Bay-Dun zijn. Ik hoop dat er ooit een echte test op homo-dun komt.

Net de voetjes weer gevoeld en allemaal net niet koud, maar iets koeler als lauw :)
Nu had de oude muts één warm voetje (en die zou niks moeten mankeren :D )

Edit: hier nog een foto met haar eerste kind (bij mij dan) dit veulen is gewoon bay (bruin dus) en dan met Frame. Je kunt hier goed het verschil in haarkleur zien. Op de achtergrond trouwens mijn ouwetje, die dus reddun is en niet geschoren zoals veel mensen denken :)
Afbeelding
En als laatste hoe deze ondertussen volwassen bink er nu uitziet
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 22-180.jpg

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:17

DD zijn dat jouw paarden?? Waauwie :oo !

Buitenzinnig schreef:
Het koelen met water is initieel gewoon om de ontstekingsreactie te kalmeren. Dat heeft verder weinig met de bloedvaten zelf te maken - die gaan inderdaad zelfs nog meer dicht in eerste instantie. Daarom worden soms wisselbaden aangeraden om beide effecten maximaal uit te buiten. De koeling ontstaat dus enkel op het moment van koelen, inderdaad, daarna is er weer gewone doorbloeding, hetgeen ook positief is voor de voet.
De methode van de aderlating werkte vroeger ook erg goed, het is alleen nogal barbaars en tegenwoordig hebben we ontstekingsremmers, een veiliger alternatief ;-) .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:45

De veulens ondertussen niet meer hoor :D
Maar die zijn wel leuk opgedroogd :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 01:35

Ik vind Boon zeker niet zuiver lopen maar dat kan ook wel een beetje aan de cameravoering liggen.. Kun je het niet eens door een ander laten filmen?

Bandages: ik meen dat in BIT in 2008 een artikel gestaan heeft over de schade die de hoge temperatuur onder de bandages, aanbrengt aan de pezen en spieren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 07:46

Jannepauli schreef:
Bandages: ik meen dat in BIT in 2008 een artikel gestaan heeft over de schade die de hoge temperatuur onder de bandages, aanbrengt aan de pezen en spieren.

Misschien dat je nog een keer wilt teruglezen want dit is namelijk niet hetgeen waar het nu om draait ;)
Daarnaast denk ik dat het best knap is om een (bevangen) paard midden in de winter zo hard aan het werk te zetten dat de temperatuur onder een bandage oploopt tot boven de 40*