Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Em_ schreef:Heeft iemand ervaring met de HFS Glucasomine? Is 1 van de goedkopere die ik heb gezien (maar goedkoop is natuurlijk niet altijd het beste en ook andersom!)
https://www.horsefitshop.nl/inwendig/bo ... 12349.html
plutolover schreef:Volgens mij smid waren t echt achter ijzers want hij liet me nog het verschil zien tussen achter ijzers met 2 lippen en 2 loos ijzer voor de voorbenen
Nogmaals ik wil de hoefsmid op de kliniek niet negatief of afkraken.
Hij zou best op dat moment een goede rede gehad voor hebben. Miss kwa neerzetten van t been ofzo
KPet schreef:Ik val maar even binnen om om jullie mening te vragen. Ik heb een 25jarige welsh-arab kruising die ik probeer zo goed mogelijk aan de praat te houden. anderhalf jaar geleden kreeg hij een abces aan zijn linkerachterbeen (stokkreupel), waardoor hij in 2mnd tijd van redelijk goede oude pony naar hoopje ellende ging. Hij had zo'n 80-100 ondergewicht. Graatjemager dus. Een jaar geleden was hij weer redelijk aangekomen (nog steeds te mager), maar volledig spierloos. Op advies van de DA ben ik hem heel rustig aan 3x pw aan het werk gaan zetten. Eerst 10min stappen en steeds meer opbouwen. Nu, een jaar later, zit ie super in zijn vel, is flink aangekomen en heeft spieren opgebouwd.
Nu mijn vraag. De pony heeft artrose in zijn nek, die volgens de DA geen grote belemmeringen opleveren. Verder had hij hele lichte ks die door het spierloos zijn (rug zakte enorm in) waarschijnlijk wat zijn verergerd. Wel is het zo dat door de rugspieren te trainen zijn rug nu rechter is dan voor het abces. Verder was er een vermoeden van artrose in de achterhand, maar nooit bevestigd (niet aanwezig in de benen in ieder geval). Nu zit ik echter te twijfelen. De DA heeft hem een maand geleden goedgekeurd om weer te gaan rijden (na jaar vanaf de grond trainen). Ook al het bloedwerk etc is getest. Sinds een week loopt ie echter wat onregelmatig RA. Niet constant, maar iets teveel pasjes tussendoor. Ik kan aan de longe niet fatsoenlijk rechtrichten en ponylief is behoorlijk linksgebogen. Het is nu zo erg dat hij in draf rechtuit op 3 sporen loopt (ra achter lv).
Dus mijn vraag aan jullie: herkennen jullie dit als artrose of zou het overbelasting kunnen zijn van dat rechterbeen steeds onder de massa hebben lopen en het linker niet. Je ziet ook op de volte dat hij rechtsom in zijn heup inknikt. Over de schouder naar binnen vallen doet ie niet, maar hij compenseert enorm met de achterhand. Ohz kan ik dat waarschijnlijk beter corrigeren, maar ik merk dat ik moeite heb er weer op te gaan zitten. Osteo heb ik ook nog over nagedacht. Is eerder nog niet geweest, omdat ze zei dat hij spieren nodig had om een nieuwe houding vast te houden zeg maar. Nu heeft ie zeker spieren.
Maris schreef:Mijn paard had dat ook toen hij wat ouder werd. Na de smid kon hij 1 tot 2 weken niet fijn lopen. Maar ik moet wel erbij vertellen dat een natuurlijk bekapper er geen enkele moeite mee had hem te bekappen en hem daarna wel gewoon goed te laten lopen !! Dus kennelijk lag het toch wel heel erg aan de manier van bekappen. Mijn paard had wel wat artrose in zijn hoeven, maar eigenlijk best weinig voor zijn leeftijd.
Ik denk dat je samen met de smid moet gaan proberen waar het probleem met het bekappen zit. Dus de volgende keer b.v. niets te heel weinig aan de zool laten doen, of juist de steunsels niet zo ver weg halen b.v. Of .... een andere hoefsmid proberen .....