[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:56

Het zal er een beetje van afhangen. Ik ben zeer tevreden van die complex van de groene os, ben overgestapt naar die van horsefitshop omdat de ingrediënten redelijk gelijkaardig waren, merk geen verschil dus ben er meer dan tevreden van :) gebruik nu ook back on track, en merk dat dat ook wel veel verbetering gebracht heeft om dat merk te gebruiken

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:41

Ik val maar even binnen om om jullie mening te vragen. Ik heb een 25jarige welsh-arab kruising die ik probeer zo goed mogelijk aan de praat te houden. anderhalf jaar geleden kreeg hij een abces aan zijn linkerachterbeen (stokkreupel), waardoor hij in 2mnd tijd van redelijk goede oude pony naar hoopje ellende ging. Hij had zo'n 80-100 ondergewicht. Graatjemager dus. Een jaar geleden was hij weer redelijk aangekomen (nog steeds te mager), maar volledig spierloos. Op advies van de DA ben ik hem heel rustig aan 3x pw aan het werk gaan zetten. Eerst 10min stappen en steeds meer opbouwen. Nu, een jaar later, zit ie super in zijn vel, is flink aangekomen en heeft spieren opgebouwd.

Nu mijn vraag. De pony heeft artrose in zijn nek, die volgens de DA geen grote belemmeringen opleveren. Verder had hij hele lichte ks die door het spierloos zijn (rug zakte enorm in) waarschijnlijk wat zijn verergerd. Wel is het zo dat door de rugspieren te trainen zijn rug nu rechter is dan voor het abces. Verder was er een vermoeden van artrose in de achterhand, maar nooit bevestigd (niet aanwezig in de benen in ieder geval). Nu zit ik echter te twijfelen. De DA heeft hem een maand geleden goedgekeurd om weer te gaan rijden (na jaar vanaf de grond trainen). Ook al het bloedwerk etc is getest. Sinds een week loopt ie echter wat onregelmatig RA. Niet constant, maar iets teveel pasjes tussendoor. Ik kan aan de longe niet fatsoenlijk rechtrichten en ponylief is behoorlijk linksgebogen. Het is nu zo erg dat hij in draf rechtuit op 3 sporen loopt (ra achter lv).

Dus mijn vraag aan jullie: herkennen jullie dit als artrose of zou het overbelasting kunnen zijn van dat rechterbeen steeds onder de massa hebben lopen en het linker niet. Je ziet ook op de volte dat hij rechtsom in zijn heup inknikt. Over de schouder naar binnen vallen doet ie niet, maar hij compenseert enorm met de achterhand. Ohz kan ik dat waarschijnlijk beter corrigeren, maar ik merk dat ik moeite heb er weer op te gaan zitten. Osteo heb ik ook nog over nagedacht. Is eerder nog niet geweest, omdat ze zei dat hij spieren nodig had om een nieuwe houding vast te houden zeg maar. Nu heeft ie zeker spieren.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:35

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:05

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:53

Oh niet gezien haha Dankje!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 07:49

misschien dat jullie dat weten?

gister kwam me eigen hoefsmid voor nieuwe ijzers met zooltje en siliconen. Nu constandeerde hij dat hij het wat 'vreemd' vond dat stanley achterijzers onder zn voorbenen had.

weet iemand toevallig wat de achter liggende gedachte is geweest van de hoefsmid van de kliniek? Ik wil de beste man van de kliniek niet slecht praten hoor, misschien had hij een goede rede voor.

Maar normaal is het 'taboe' om achterijzers onder de voorhoeven te zetten. Ivm afrollen.

Anders stalgenoten en ik vonden hem al zo stampen, nu met met voorijzers met afronden stampt hij minder)

ben nu in staat om de kliniek te bellen, maar weet nog niet zo goed hoe, want wil de hoefsmid van de kliniek niet gelijk afkraken ofzo,

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:14

Geen idee of je er met die vraag hier veel info kunt halen, ik kan je er niet echt op antwoorden. Mijn paard heeft de normale ijzers voor en achter.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:28

Heeft je paard niet gewoon een dubbellips ijzer voor? Die zijn er namelijk ook voor de voorhoeven.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:03

Mette schreef:
Heeft je paard niet gewoon een dubbellips ijzer voor? Die zijn er namelijk ook voor de voorhoeven.

Nee want me hoefsmid liet me duidelijk t verschil zien. Dit waren echt achterijzers.

De beste man van de kliniek zou er best een goede rede voor gehad hebben.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:44

Zitten er echt achterijzers onder met 2 lippen óf heeft de smid een voorijzer gepakt en er 2 lippen uitgetrokken ??????

oh, iemand was me voor met dezelfde vraag.....sorry

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:56

Volgens mij smid waren t echt achter ijzers want hij liet me nog het verschil zien tussen achter ijzers met 2 lippen en 2 loos ijzer voor de voorbenen

Nogmaals ik wil de hoefsmid op de kliniek niet negatief of afkraken.

Hij zou best op dat moment een goede rede gehad voor hebben. Miss kwa neerzetten van t been ofzo

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:53

Mijn hoefsmid deed dat ook regelmatig bij paarden met smalle voorhoeven. Maar of dat nouzo goed is, voorhoeven werden er vaak nog smaller en langer door.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:25

plutolover schreef:
Volgens mij smid waren t echt achter ijzers want hij liet me nog het verschil zien tussen achter ijzers met 2 lippen en 2 loos ijzer voor de voorbenen

Nogmaals ik wil de hoefsmid op de kliniek niet negatief of afkraken.

Hij zou best op dat moment een goede rede gehad voor hebben. Miss kwa neerzetten van t been ofzo

was de smid op de Lingehoeve?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:12

Het ligt niet alleen aan de lippen hoor.
De vorm van achter ijzers en voor ijzers is ook anders.
Een goede smid trekt gewoon lippen aan een liploos ijzer op de plaats waar het nodig is.
Mijn smid maakt zelfs ijzers uit staf indien nodig.

En natuurlijk belemmert een ijzer iets de beweging van de hoef zelf maar aan de andere kant: mijn paard is nu 29 en loopt al zijn leven lang op ijzers...

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:32

Hoi, ik meld mij (helaas) hier ook.

Mijn pony is al wat ouder, waarschijnlijk rond de 24 jaar. Ze liep al stijf en wat stroef dus ik wist al zeker dat ze artrose had, maar sinds ze bij een shet staat waar ze vaak naar (terug)trapte is het helaas flink verergerd.

Dikke sprong rechtsachter en kreupel in draf. Dus maar foto's laten maken. De gewrichtsslijtage was helaas heel erg duidelijk te zien. Advies van DA: Niet te veel meer mee doen. Bijvoorbeeld voor de kar zal niet meer kunnen, maar ze moet wel wat in beweging blijven omdat ze anders helemaal stijf wordt.

Ze kreeg al ontstekingsremmers/pijnstillers (Novacam) van de DA en daar gaan we nu mee door. Misschien als dit flesje op is overstappen naar een andere ontstekingsremmer die de DA had voorgesteld.

Toch even schrikken, zij lijkt het allemaal niet erg te vinden en houdt gelukkig erg veel van gewoon tutten, beetje bij mij rondhangen en (lichte) vrijheidsdressuur. Niet heel belastend, dus daar kunnen we mee door gaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:44

Geef je al een supplement mbt de artrose ?

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:17

Maris schreef:
Geef je al een supplement mbt de artrose ?

Ja! Glucosamine met MSM, curcuma (met zwarte peper) en duivelsklauw. De glucosamine en curcuma geef ik nu zo'n 1,5 maand, de duivelsklauw nog niet heel lang.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:14

KPet schreef:
Ik val maar even binnen om om jullie mening te vragen. Ik heb een 25jarige welsh-arab kruising die ik probeer zo goed mogelijk aan de praat te houden. anderhalf jaar geleden kreeg hij een abces aan zijn linkerachterbeen (stokkreupel), waardoor hij in 2mnd tijd van redelijk goede oude pony naar hoopje ellende ging. Hij had zo'n 80-100 ondergewicht. Graatjemager dus. Een jaar geleden was hij weer redelijk aangekomen (nog steeds te mager), maar volledig spierloos. Op advies van de DA ben ik hem heel rustig aan 3x pw aan het werk gaan zetten. Eerst 10min stappen en steeds meer opbouwen. Nu, een jaar later, zit ie super in zijn vel, is flink aangekomen en heeft spieren opgebouwd.

Nu mijn vraag. De pony heeft artrose in zijn nek, die volgens de DA geen grote belemmeringen opleveren. Verder had hij hele lichte ks die door het spierloos zijn (rug zakte enorm in) waarschijnlijk wat zijn verergerd. Wel is het zo dat door de rugspieren te trainen zijn rug nu rechter is dan voor het abces. Verder was er een vermoeden van artrose in de achterhand, maar nooit bevestigd (niet aanwezig in de benen in ieder geval). Nu zit ik echter te twijfelen. De DA heeft hem een maand geleden goedgekeurd om weer te gaan rijden (na jaar vanaf de grond trainen). Ook al het bloedwerk etc is getest. Sinds een week loopt ie echter wat onregelmatig RA. Niet constant, maar iets teveel pasjes tussendoor. Ik kan aan de longe niet fatsoenlijk rechtrichten en ponylief is behoorlijk linksgebogen. Het is nu zo erg dat hij in draf rechtuit op 3 sporen loopt (ra achter lv).

Dus mijn vraag aan jullie: herkennen jullie dit als artrose of zou het overbelasting kunnen zijn van dat rechterbeen steeds onder de massa hebben lopen en het linker niet. Je ziet ook op de volte dat hij rechtsom in zijn heup inknikt. Over de schouder naar binnen vallen doet ie niet, maar hij compenseert enorm met de achterhand. Ohz kan ik dat waarschijnlijk beter corrigeren, maar ik merk dat ik moeite heb er weer op te gaan zitten. Osteo heb ik ook nog over nagedacht. Is eerder nog niet geweest, omdat ze zei dat hij spieren nodig had om een nieuwe houding vast te houden zeg maar. Nu heeft ie zeker spieren.

Ben ook benieuwd naar een antwoord op je verhaal. Vorig jaar liep mijn 22-jarige artrosemerrie plots ook continu op 3 of zelfs op 4 sporen, ze moest zichzelf continu bijsturen omdat ze de hele tijd uitweek. Dierenarts en osteo hadden beide geen idee waar het probleem juist zat. Ze is nog steeds kreupel vooraan, maar ze loopt wel weer rechtuit. Nu is mijn 25-jarige plots ook zo scheef gaan lopen (in korte tijd heel sterk achteruit aan het gaan, vorige winter steigerde ze nog als een jong veulen), en ze zet heel korte pasjes met haar ene achterbeen. In een drafje zie je er dan echter nauwelijks iets aan. Heb haar nu ook een Previcox gegeven, wie weet is het iets acuuts, maar ik denk dat het toch stilaan tijd wordt om die twee te laten gaan. De 22-jarige kost me al een fortuin aan Previcox, en dan loopt ze nog niet zuiver, maar ik ga er geen twee op dure medicijnen zetten. Wordt hier dan alleen zo leeg: had 7 jaar geleden 12 stallen vol, straks maar 4 meer (gelukkig nog maar 2 sterfgevallen, maar het moet er ooit es van komen).

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 23:40

Hebben jullie ervaring met glucosamine bij atrose in het si gewricht?
Bij mijn paard is onlangs licht atrotische veranderingen aan de rechter si geconstateerd. Hij is niet onregelmatig. Ik ben hier achtergekomen nadat ik een onderbuik gevoel had dat er misschien iets speelde. Hij was wat gespannen onder het zadel en reageerde enorm met een verkeerd zadel.

Ook ervaringen met de equiflexion van de paardendrogist?

Overigens is de prognose bij mijn paard goed om te functioneren als sportpaard. Hij is wel ingespoten.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:20

Ik heb die equiflexion van paardendrogist gebruikt, maar alleen in het begin 'om over het ergste' over te komen. Geen slecht product, maar ondertussen doet mijn paard het goed op minder, en blijf ik het daar met doen zolang hij aangeeft dat het kan. Moest hij terug meer nodig hebben, dan kan het zijn dat ik op termijn dat terug ga gebruiken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:43

Chrissy, vragen naar ervaringen naar bepaalde producten met glucosamine heeft niet zo heel veel zin. Paarden reageren echt allemaal anders erop. Wat voor het ene paard werkt, kan helemaal niets doen voor het andere paard. Echt heel jammer, want daarom is het een kwestie van uitproberen wat past bij jouw paard !

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:34

Hoi allemaal,

Ik zou graag gebruik maken van jullie kennis en ervaring. Ik heb sinds 8 weken problemen met de hoeven van mijn pony. Na de voorlaatste bekapping is ze gevoelig geworden, dit duurde ong 1 week en toen was de gevoeligheid over. We hebben gedacht dat dit aan de bekapping lag dus we hebben er verder ook niet echt meer over nagedacht.

Afgelopen dinsdag is ze weer bekapt, mijn smid zei dat ze een kneuzing zag in de witte lijn bij de linker voorhoef eventueel dus hoefbevangen. Wij konden dit niet plaatsen, alleen dan de gevoeligheid na de voorlaatste bekapping. Toch het zekere voor het onzekere genomen van het gras en alleen nog hooi. Ook hoeven gekoeld, maar geen warmte of pols, ze is wel te dik momenteel.

Paar uur na de bekapping weer extreem gevoelig en zelfs hartstikke stijf. Alle 4 hoeven optillen om en om voor het ontlasten. Dierenarts erbij, kon niet met zekerheid zeggen bevangen (geen warmte inmiddels wel pols maar kon ook irritatie zijn). Dierenarts vond het apart elke keer zo na het bekappen.

Ze heeft ook artrose. Kan het zijn dat dit hier iets mee te maken heeft? Ik heb ook kneuzingen ontdekt in de witte lijn van haar rechter voorhoef en achterhoeven (oa witte lijn) (wat ik overigens slecht vind van mijn smid want haar zijn deze kneuzingen niet opgevallen). Ik heb hierover te weinig kennis (hoeven) maar vind het zo vreemd. Ze heeft (op de week na de bekapping na) gewoon over verschillende ondergronden gewandeld, gereden, we hebben gelongeerd. Zelfs zaterdag voor de bekapping nog een flinke wandeling over kiezels, bergaf zelfs over asfalt.. Ze wordt al jaren door deze smid bekapt en nooit problemen gehad. Ze heeft wel meer last van haar artrose sinds dit jaar (in de winter langer opwarmen, soms wat moeite met voetjes geven en dan vooral voorhoeven, wat onregelmatig in de hoeken bij longeren etc).

Hoor graag jullie denkwijzen!! :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:24

Mijn paard had dat ook toen hij wat ouder werd. Na de smid kon hij 1 tot 2 weken niet fijn lopen. Maar ik moet wel erbij vertellen dat een natuurlijk bekapper er geen enkele moeite mee had hem te bekappen en hem daarna wel gewoon goed te laten lopen !! Dus kennelijk lag het toch wel heel erg aan de manier van bekappen. Mijn paard had wel wat artrose in zijn hoeven, maar eigenlijk best weinig voor zijn leeftijd.
Ik denk dat je samen met de smid moet gaan proberen waar het probleem met het bekappen zit. Dus de volgende keer b.v. niets te heel weinig aan de zool laten doen, of juist de steunsels niet zo ver weg halen b.v. Of .... een andere hoefsmid proberen .....

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:37

Maris schreef:
Mijn paard had dat ook toen hij wat ouder werd. Na de smid kon hij 1 tot 2 weken niet fijn lopen. Maar ik moet wel erbij vertellen dat een natuurlijk bekapper er geen enkele moeite mee had hem te bekappen en hem daarna wel gewoon goed te laten lopen !! Dus kennelijk lag het toch wel heel erg aan de manier van bekappen. Mijn paard had wel wat artrose in zijn hoeven, maar eigenlijk best weinig voor zijn leeftijd.
Ik denk dat je samen met de smid moet gaan proberen waar het probleem met het bekappen zit. Dus de volgende keer b.v. niets te heel weinig aan de zool laten doen, of juist de steunsels niet zo ver weg halen b.v. Of .... een andere hoefsmid proberen .....

Mijn smid wil ik eigenlijk niet meer laten komen, want zij zegt gewoon dat het niet aan het bekappen ligt. Het is nu al de tweede keer dat ze slecht loopt. Bij de voorlaatste bekapping was het wel veel minder erg. Ze komt volgens mij niet aan de zool, maar die is wel in alle 4 de hoeven ongelijk (sommige plekken dikker dan andere plekken). Ook zijn niet overal de hielen gelijk en ze heeft vrij flink in de straal gesneden. Steunsels laat ze gewoon staan volgens mij want die zijn zeker niet bijgewerkt..Ze heeft ook een kneuzing in een hoef te hoogte van de kwartieren.

Ik heb een afspraak gemaakt met een natuurlijk bekapper, maar dit duurt nog even helaas..

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:12

Beste bokkers,

Ik zou graag eens wat extra informatie willen over de minimale inname per dag van de verschillende supplementen.
En wellicht dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen.

Ik heb een 21 jarige haflinger met nu al 8 jaar artrose in de kogels en inmiddels ook in de knieën.
Hij is een paar maanden geleden gevallen op zijn knieën, toen ging het een paar weken slecht en liep hij weer kreupel.
Vervolgens heb ik ‘m weer goed gekregen met supplementen en aangepaste beweging, heeft een fantastisch weekend gelopen op de Veluwe, toen ben ik 8 dagen op vakantie gegaan en vervolgens bij thuiskomst is het flink verergerd. (hij loopt wel 24/7 buiten)

Op dit moment geef ik hem al een tijdje joint comp van phytonics en devils relief van NAF. Hier deed hij het heel goed op.
Nu weet ik als hij vaak slechter loopt dat ik dan iets moet veranderen in zijn supplementen en vaak gaat het dan weer een tijdje goed.

Nu was ik eens aan het zoeken naar de minimale hoeveelheid die je dagelijks mag geven aan een paard van ca. 500 kg en als ik de informatie van Pharma Horse mag geloven zit ik daar met de joint comp ver onder.

Ingredienten Joint comp: ( per maatschapje van 7 gram)
Samenstelling (per 7 gram): Extract van Boswellia serrata, Ribes nigrum, Salix alba, Solidago virga aurea. Chondroitinesulfaat, 775 mg Glucosaminesulfaat (als -sulfaat 2 KCl), 0,014 mg Koper(als -chelaat), 359 mg Magnesium (als -citraat), 3 mg Mangaan (als -chelaat), 904 mg Methylsulfonylmethaan (MSM), 58,1 mg Niacinamide, 586 mg Vitamine C (als ascorbinezuur). Bentonite-Montmorillonite.

Volgens Pharma Horse mag er zeker 10g aan glucosamine en Msm gegeven worden en ik ben nu dus aan het twijfelen wat ik zal doen.
1 – overstappen naar een totaal supplement waarbij de waardes van de ingrediënten hoger liggen
2 – extra msm bijvoeren tot aan de 10g per dag.

Een andere optie is om te proberen om de joint comp te verhogen (meer geven dan op de verpakking is toegestaan)

Paard wordt verder recreatief in het bos gereden (rechtuit) en bij kreupelheid wordt er wel gewandeld (in beweging blijven is voor die van mij echt het beste), staat 24/7 buiten, speelt wel heel veel, heeft wel de wil om te lopen, stap is stijf maar rad en draf is kreupel momenteel. Afspraak bij de osteo/fysio staat gepland voor deze maand. Hij wordt jaarlijks behandeld.

Hebben jullie misschien tips/ ervaringen wat wij nog als mogelijkheid hebben om te doen?
In beweging houden is het beste voor hem maar ik wil hem dit wel zo makkelijk mogelijk maken.
Dierenarts had het al over buut, maar daar wil ik echt zo lang mogelijk vanaf blijven en qua supplementen eerst alles geprobeerd hebben.

Veel supplementen heb ik al gehad/ geprobeerd.
O.a. Equi Mobility, Equiflex HA, glucohorse, joint comp, duivelsklauw wortel en devils relief van Naf…

Hopelijk hebben jullie nog goede tips J