Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:37

@singasong : had dat paard een probleem middenvoor op de hoef zodat de druk van een lip in het midden niet gewenst was misschien ??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:50

hestejente schreef:
Nare fotos... zelfs ik als relatieve leek zie nog dat Gimlis paard en singasongs haf echt niet lekker op hun voeten staan :n Singasong, was was/waren jouw reden(en) om je paardje te laten beslaan?

Omdat hij zo gevoelig bleef lopen (al 5 jaar met ups en downs) op het harde ook met hoefschoenen aan. Ik dacht dat als hij ijzers zou krijgen hij minder gevoelig zou zijn omdat een ijzer de voet a.h.w. gevoelloos maakt. Het was een beetje mijn laatste strohalm. Paard heeft ook overgewicht en beweging is dus belangrijk.
Paard is HB geworden door een slechte doorbloeding en bacterie in de ene hoef en doordat hij die ging ontzien is de andere voet ook HB geworden (overbelasting).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:52

DubbelDun schreef:
@singasong : had dat paard een probleem middenvoor op de hoef zodat de druk van een lip in het midden niet gewenst was misschien ??

Nee hoor. Volgens de smid hadden de Equilibrium voorijzers gewoon 2 lippen dus dat was de enige optie. Ik wilde ook een ijzer met een goede afrolling en dat had deze :+

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:56

Slofje schreef:
Mooi om zo te zien :) op de 5-na-laatste foto's (en ook wat foto's daarvoor) zie ik wel een enorm uitgeplatte hoef.

Dat zie ik ook. Is het niet zo dat dit paard zo'n verbreedde lijn heeft omdat de boel is uitgerekt/uitgeplat? Geen idee hoe zoiets kan ontstaan hoor.

Of zou zo zijn dat het hoefbeen is gezakt ipv gekanteld? Heb je ook Rontgenfoto's laten maken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:03

scoxxx schreef:
@ Singasong: mooi echt keimooi fotoverhaal!
Waarom was jouw paardje zo stijf overigens?

Te veel afvalstoffen die hij niet kon afvoeren. Daar kreeg hij mega spierpijnen van. Triggers voor spierpijnen zijn verschillend geweest; bacterie, schimmels in de darmen en later ook de Buut die op zijn nieren begon te werken.

Aangezien zijn hoefschoenen (Smitjes) te klein zijn ben ik op het moment aan het uitzoeken welke hoefschoenen ik nu moet hebben.
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een wandelingetje gemaakt op de weg zonder schoenen en dat ging bovenverwachting goed!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:09

Voor het afvoeren van afvalstoffen helpt mariadistel goed.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:18

DubbelDun schreef:
Voor het afvoeren van afvalstoffen helpt mariadistel goed.

Bedankt voor de tip! Mariadistel is ook goed voor de leverfunctie.

Paard is voortdurend onder behandeling geweest en is voor langere tijd 'gedraineerd'. Zijn organen/spieren en voeten zijn nu weer op de rit. Op het moment krijgt hij alleen nog magnesiumcitraat bijgevoerd en trias omega olie.
Hoop dat hij het hier een poosje op vol kan houden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:27

Indien ziek dan beginnen ze hiero beginnen altijd aan de brandnetels te knagen. Brandnetels zuiveren ook.
Derhalve laat ik de brandnetels altijd maar staan in de wei.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:44

kan je mariadistel gewoon bijvoeren?
kan ik een emmer kopen en zo geven aan mijn paard of moet hij het echt nodig hebben?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:57

mirgino schreef:
kan je mariadistel gewoon bijvoeren?
kan ik een emmer kopen en zo geven aan mijn paard of moet hij het echt nodig hebben?

ik zou dit niet zomaar in gedroogde vorm voeren.
Vaak pakken ze het zelf, als het bv in het land staat.
En dat is dan meestal als ze het nodig hebben
Ik heb zelf de afgelopen jaren gemerkt, dat er bepaalde maanden zijn dat ze verschillende organen reinigen (pakken ze zelf bepaalde bloemen of kruiden) en andere maanden laten ze die weer staan.
De mariadistel werd hier in augustus gegeten. (vermoedelijk de leverreiniging maand :D )

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:02

wij hebben het niet staan
toen ik mijn paard net had en op een andere wei stond liet ik hem grazen langs het fietspad en daar stonden ze
en hij at de paarse bloemen ervan op
ik heb hem eind mei gekocht,was dan in juni/juli
maar omdat ik het nu niet kan aanbieden omdat het hier nergens groeit weet ik ookniet of hij er behoefte aan heeft

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:10

singasong schreef:
Splinter schreef:
volgens bodegraven is ze niet HB geweest, en adh van de RX foto's moest ze op ijzers, ze had volgens Bodegraven alleen dunne zolen....
met ijzers liep ze na een week even slecht als zonder.

Jeetje en wat voor verklaring hadden ze er voor dat ze na een week zo slecht liep op de ijzers? En hoe is het nu dan?

Nog dezelfde verklaring, op metacam en anders zooltjes ;)
Enfin ze heeft een tijd op ijzers gekwakkeld en ik heb ze er weer af laten halen, maar goed was helaas een jaar verder. Het beeld was wisselend kreupel, zuiver, struikelen, toonlanden. Kwam hoefzweer uit, daarna ging iets beter maar nog steeds struikelen, aantikken en schaatsen.

Nu ben ik 1,5 jaar verder en ruim een jaar zuiver, zonder ijzers en ook al een jaar zonder hoefschoenen! Dus alles is goed gekomen, hoeven zijn hard, weer concaaf en ze land allang niet meer op de toon!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:18

De Equilibrium ijzers waren oorspronkelijk juist met twee lippen of zonder lippen omdat er in het toongedeelte te weinig materiaal was om een teenlip aan te maken, en het de gewenste werking dan een beetje verloor (heeft ook met de balans van het ijzer te maken, en met de voeten waarbij dit ijzer vaak gebruikt wordt die vaak niet al te steil zijn). Iets later kwam er na vraag toch een teenlip-model uit. Ik ben van mening dat bij sommige paarden het tweelippige model juist prima gaat. Ik ben niet tegen of voor twee lippen, als het maar deskundig aangebracht wordt en het ijzer aangepast wordt aan de hoef, niet de hoef aan het ijzer wat nog wel eens gebeurt met twee-lippige ijzers op de één of andere manier... Ik slijp ook altijd wat aan de lipjes als ik deze ijzers gebruik. Maar het fijnste is nog het model zonder lippen, als ik die dan toch wil dan heb ik nóg liever het hoofcare-breakover model die ik altijd zelf (probeer te) smeed (en) :D

Hier nog een linkje over de EL voor wie dat leuk vindt: http://www.mustadhorseshoes.com/index.p ... g&subcat=9

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:26

scoxxx schreef:
Ja is oud materiaal, maar dit materiaal heeft op dit moment wel een functie: daarom laat ik het zitten.

Bescherming bedoel je?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:15

Er is ooit eens een filmpje geplaatst volgens mij in dit topic over een lezing van een professor die aangaf wat er gebeurde, als je een paard veel suikers voerde, met de witte lijn. ( hij had dan zn hand tegen de muur en iemand anders moest hem voeren :D )

ik kan deze niet meer vinden, weet iemand nog deze te vinden???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:06

Volgens mij is die in het HB-topic langsgekomen. Bekijk de nieuwe openingspost daar eens, grote kans dat ie daar staat.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:08

Ik zal als ik van de week een keer overdag op stal ben als het nog licht is foto's maken van mijn haf haar voeten. Staat sinds twee maanden in hit actief stal op blote voeten, hiervoor dooreen blesuren(re achterhoef uitgesneden tot de kogel) paar maanden achter op ijzers met een lerenrand gestaan.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:20

DubbelDun schreef:
Volgens mij is die in het HB-topic langsgekomen. Bekijk de nieuwe openingspost daar eens, grote kans dat ie daar staat.

helaas, nog niet gevonden, meer tips welkom!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:28

Vraag het daar eens, misschien dat iemand het daar zo 'ophoest' :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:13

Splinter schreef:
Er is ooit eens een filmpje geplaatst volgens mij in dit topic over een lezing van een professor die aangaf wat er gebeurde, als je een paard veel suikers voerde, met de witte lijn. ( hij had dan zn hand tegen de muur en iemand anders moest hem voeren :D )

ik kan deze niet meer vinden, weet iemand nog deze te vinden???

Is dat diezelfde proff. die ook in de beginpost (onderaan) van het centr. headshakingtopic staat? Als je op die link klikt en een wachtwoord invult krijg je nog meer linkjes naar filmpjes over andere onderwerpen te zien.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:15

Splinter schreef:
[
Nu ben ik 1,5 jaar verder en ruim een jaar zuiver, zonder ijzers en ook al een jaar zonder hoefschoenen! Dus alles is goed gekomen, hoeven zijn hard, weer concaaf en ze land allang niet meer op de toon!

Goed nieuws! Heb je nog wel eens overwogen om nu foto's van de voeten te maken om te kijken hoe het met de zool is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:12

Marlis schreef:
(re achterhoef uitgesneden tot de kogel)

Tot de kógel?? :oo Hoe wil je dat voor elkaar krijgen :Y)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:30

Gewoon stug doorsnijden,af en toe je renetten ff wetten tussndoor _O- _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:39

Ja dat lijkt mij ook wel nodig, wordt zo gauw bot op bot he :+

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:59

typisch bokt achtelijk doen. Mij zal je hier niet meer vinden jullie weten alles zo goed toch en maken mensen belachelijk.
Ik weet echt wel wat dierenarts en smid met muijn paard doen en die liegen echt niet tegen me.

Dacht mischien wel interessant om te zien haar hoeven. Gezien ze van op stal naar een hit actief is gegaan, op blote voeten. En je hier door een proces heen moet. Maar dit is hier het laatste wat ik post!