[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:30

Kymalin schreef:
Sorry, maar dat laatste is dus niet waar. Er zijn hier alleen al in dit topic teveel gevallen van bekend. En geloof me, die hebben hun paardjes ook niet meer dik laten worden, en toch ging het weer mis. Het is jouw paardje en je moet doen waar jij je goed bij voelt maar ik vrees dat je deze ziekte toch een beetje onderschat. Ik ben er echt niet op uit om mijn gelijk te halen, sterker nog, ik wou dat je gelijk had. Maar helaas.... een paard wat hoefbevangen is geweest, al is ie nog zo slank, blijft altijd gevoelig voor de aandoening.

Dan ben ik niet degene die het onderschat, maar mijn dierenarts. Lachen Die vertelde alleen dat ik erg op zijn gewicht moest letten (en de manier van begrazen natuurlijk, maar dat staat bij hem in verband met gewicht) en dat het dan wel goed zou komen.

Ach ik zie wel Lachen ik denk dat het voor gwyn erg mee gaat vallen, omdat hij zo snel hersteld.

Ik vraag de hoefsmid nog wel om advies oid, die ziet meer hoefbevangenheid dan mijn dierenarts Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:35

Ik ben wel benieuwd hoe mijn paardje eruit ziet in zijn normale gewichtstoestand, dat is lang geleden!
Alhoewel hij er in de winter volgens de dierenarts er gezond uit ziet qua gewicht. Hmm toch maar een meetlint kopen denk ik.

Weet iemand wat een pony van 1.45 ongeveer moet wegen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:04

Mijn ervaring is dat er maar heel weinig dierenartsen zijn die precies weten wat bevangenheid in houdt en hoe je het kunt voorkomen. Ik vind het al heel wat als ik ergens lees of hoor dat een DA op de hoogte is van EMS en fructaan als mogelijke oorzaak Haha!

Verder ben ik het met de anderen eens; een paard dat eens goed hoefbevangen is geweest, zal er altijd gevoeliger voor blijven.
En niet alleen met de voeding, maar ook met bekappingen is het opletten ... Isabella was vroeger nooit gevoelig ook niet als na maanden de ijzers er onderuit gingen. En nu is een kleine haal te veel eraf al genoeg voor wekenlang ellende (in het weekend komt er trouwens een soort kunststof beslag onder ... ben heel benieuwd wat dat wordt/is).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:08

Ik heb gelukkig wel een heel erg oplettende hoefsmid Lachen
Die riep al dat mijn pony hoefbevangen zou worden.... dus nu heeft hij gelijk gekregen (en dat zei meneer ook aan de telefoon, ik belde en toen zei hij: die dikke haflinger zeker? ik: nee, die dikke welsh Clown hij: o ja, dat was mijn tweede optie Nagelbijten / Gniffelen).
Dus hij is mijn graadmeter denk ik maar Lachen

Ben erg benieuwd trouwens hoe het gaat vrijdag bij de hoefsmid! Moet ik hem nog sedatie geven voor de zekerheid? Nagelbijten / Gniffelen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:11

Ik weet niet hoe vaak je hoefsmid komt maar gemiddeld genomen zal hij (gok ik) je pony eens in de 8 weken zien? In die acht week ertussen kan er vanalles mis gaan. Je zult dus vooral zelf in de tussentijd op moeten letten qua voeding, weidegang en eventuele symptonen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:15

Hehe tuurlijk zal ik opletten! Lachen
Daarom had ik ook vrij snel door het mis was met mijn pony nu, donderdag liep hij raar en zaterdag was de dierenarts er. Dus daarom kan ik waarschijnlijk over 3 week er al weer een stapritje op maken Lachen

Maar de hoefsmid heeft goed zicht op zijn gewicht, want als je elke dag bij het paard bent zie je niet heel erg snel dat hij langzaam aankomt. Want als ik nu de foto's zie van ehh pakweg 3 week geleden denk ik: jeees, wat was hij dik! Dat ik dat toen niet zag!

En daarom schaf ik iig een graasmasker aan omdat wij 'perfect gras' hebben.
Hoefsmid zie ik niet zo vaak, 3 a 4 keer per jaar Lachen

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:24

Pas maar op, mijn paard stond altijd 24 uur per dag op het land (in de zomer dan) Totdat ze hoefbevangen werd, nu was ze na een paar dagen 3 uur op het land alweer hoefbevangen. En ze was op dat moment eerder te mager dan te dik. Ze herstelde vorig jaar, na de eerste keer ook heel snel, maar na de tweede keer ging het een stuk langzamer.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:27

Gelukkig weet mijn dierenarts een hoop van hoefbevangenheid af, maar hij is dan ook paardenarts en geen veearts. De veearts de bij ons op stal altijd voor de andere paarden komt, die weet echt niets. Ik snap echt niet hoe dat kan... Je zou toch denken dat zo'n man het zou moeten weten!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:32

Daarom mag hij alleen een beetje gras mét een graasmasker Lachen

Ik pas ook echt ontzettend goed op en ik let op alle symptomen en natuurlijk vooral op zijn gewicht en gras. én op intensievere beweging. Want dat komt de spijsvertering ten goede.
Ik ben niet naief hoor Knipoog Ik zal er alles aan doen om zoveel mogelijk risico's te vermijden en ik weet heus wel dat hij het altijd weer kan krijgen en met elke keer dat hij het krijgt het steeds erger word.
Maar voorlopig ben ik blij als hij nog lekker afvalt, terwijl hij weer bij zijn vriendje kan staan en ik over 3 week op zijn rug kan zitten Lachen

En ik kijk het verder gewoon aan hoe het gaat, want niemand die het weet. Mijn dierenarts is ook echt een paardenarts, dus ik heb er wel vertrouwen in als zij zegt: let op het gras en let op zijn gewicht, dan komt het wel goed. Dus dan doe ik dat maar Lachen
Alle factoren kun je niet uitsluiten. Ik heb geen zin om extra bezorgd te zijn Lachen Ik zal de hoefsmid nog wel even om verdere advies vragen. Maar ja... die vond mijn pony al te dik, terwijl de DA hem perfect op gewicht vond Verward
Dus ik volg gewoon mijn eigen gevoel en let daarbij op wat anderen zien. bv mijn stalgenoten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:38

Mijn dierenarts vindt het wel erg jammer dat er geen onderzoek is gedaan naar levenslange bloedverdunners bij hoefbevangenheid.

Hebben jullie nog speciale homeopathische middelen nadat het paard hoefbevangen is? (podocomplex oid?)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:50

welshcobfan, ik denk dat je de hoefsmid nu wel wat vaker gaat zien. (aangezien ex-bevangen hoeven een groeispurt maken)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:18

Welshcobfan schreef:
zolang hij mooi op gewicht blijft zal hij niet weer hoefbevangen worden (niet sneller dan een ander paard iig) Lachen

De reacties zijn ook meer naar aanleiding van deze opmerking denk ik. Maar nogmaals; het is jouw pony, jouw verantwoording en je moet doen wat jou het beste lijkt Knipoog .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:07

Kwam dit tegen op zoek naar stofvrij ruwvoer, misschien interessant voor sommigen:

Gras-mix en Lucerne-mix bevatten melasse. Wordt het suikerpercentage in deze producten verhoogd door de melasse?
Gras-mix en Lucerne-mix bevat geen pure melasse maar is verrijkt met een klein percentage Molashine. Molashine is een mengsel van melasse en plantaardige olie. Dit mengsel zorgt voor een verhoogde energiewaarde, een glanzende vacht en heeft als positieve eigenschap dat het bladstof uit het product wordt gebonden. Hierdoor zijn deze mixen uitermate geschikt voor allergische paarden.

Gras bevat van nature niet stucturele koolhydraten zoals suiker en zetmeel. Het percentage suiker in gras en ook in hooi en kuil kan zeer wisselend zijn, afhankelijk van de kwaliteit. Luzerne is een vlinderbloemige en heeft van nature een lager suikerpercentage dan gras.

In de onderstaande tabel zijn de suikerpercentages gegeven van diverse ruwvoeders. Tevens is de standaardafwijking gegeven bij gras, hooi en kuilgras, omdat deze waarden zeer wisselend kunnen zijn. Voor de Hartog ruwvoeders wordt gebruik gemaakt van speciale grasmengsels met een constante kwaliteit.

Suikerpercentage

Gemiddelde
Standaarddeviatie

Hartog Lucerne-mix
7 %
-

Hartog Gras-mix
11 %
-

Hartog Compact Gras
8 %
-

Vers gras
12 %
8 – 14 %

Hooi
11 %
8 – 15 %

Kuilgras
9 %
7 – 11 %

Bron: Dairy one Laboratory, New York

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:33

Interessant Myr, maar wat mij opvalt is dat kuilgras een lager suikerpercentage zou hebben dan hooi. Dat lijkt niet logisch, want kuil is veel gevaarlijker dan hooi. Zouden er daarbij nog andere factoren dan het suikergehalte meespelen dan ?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:49

Snel even tussendoor een update:

ze gaan nu sinds enkele dagen enkel 's nachts nog op de wei en ik heb al prijs...
Gisteren was haar rechtervoet warm toen ik haar van de wei haalde 's ochtends (voor zonsopgang). Haar linkervoet had ijskoud van de dauw. Ik probeerde deze nacht opnieuw en deze ochtend zelfde symptomen dus..... ik keer m'n schema terug om.

Gek hé, die van mij reageert gewoon totaal omgekeerd: lang gras beter dan kort gras. Overdag grazen ipv 's nachts grazen.

Hoe moet een mens dan ooit snappen wat nu wel en niet goed is pfff.

Uitproberen hé.

Heb gisteren een baal hooi laten komen van 180 kg en volgende week komen er nog 15 kleine balen (allemaal van vorig jaar joepie!). Dus nu kan ik terug iets gretiger zijn met het hooi en ze eerst terug een paar dagen van het gras afhouden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:55

Er was hier ook iemand in het topic die graszaadhooi ging voeren. Ik was even benieuwd hoe het bevalt...

@Lieke; vervelend... het blijft puzzelen he?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:00

Dat was ik Ja Tot nu toe bevalt het super! Ik hoef het niet te weken, zoals het andere hooi dat ik hiervoor had. Nado gaat er heel goed op. Ze eten het wat trager omdat het zo grof is, vinden andere dingen ook echt lekkerder, maar ze eten het prima. Nu krijgen ze nog beperkt (andere 2 staan nog op licht afvalregime, en Nado mager vind ik wel fijn), maar als het kouder en natter wordt, dan ga ik het opvoeren naar tegen onbeperkt aan. Wel geleidelijk, maar ik ben niet heel bang dat het mis gaat.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:04

Dat klinkt goed!! Zit er veel prijsverschil in met normaal hooi? Ik heb al een paar keer op Marktplaats gekeken maar de dichtsbijzijnde die het aanbiedt zit ergens midden in Overijssel en dan ook nog grote balen. En die grote balen kan ik hier niet echt kwijt bij huis.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:47

ik vond gisteren een mooie partij (100 kleine balen) stengelig natuurhooi van vorig jaar (JKK vrij). Het zag er goed uit. Rook lekker, goede kleur en niet stoffig. De paarden van deze eigenaar lustten het niet en vertrapten het hooi. Ik heb 2 balen meegenomen op proef. De schapen aten het in ieder geval. De dames paard gisterenavond ook een pluk droog hooi. Ik ben het nu aan het weken. Als ze het een paar dagen goed eten, haal ik partij op.
Mooi, want ons eigen hooi is verregend bij het hooien Duivel niet meer geschikt voor de paarden. En ik had nog een flink aantal balen van verleden jaar. Dus dan red ik het de winter wel.
nu even duimen dat de dames paard het hooi lusten geweekt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:13

Ik kan alleen kleine baaltjes krijgen hier, en die zijn 2,75 voor ongeveer 12 kilo. Diezelfde boer heeft normaal hooi en die zijn 3 euro voor iets meer gewicht. Dus qua prijs valt het me mee vergeleken met normaal hooi.

Balen van je oogst, Janouk!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:29

Hmmm, dat valt me mee Nado! Ik ga toch maar weer MP in de gaten houden, het wordt dus wel ook gewoon in kleine balen geperst.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:33

Kymalin schreef:
Welshcobfan schreef:
zolang hij mooi op gewicht blijft zal hij niet weer hoefbevangen worden (niet sneller dan een ander paard iig) Lachen

De reacties zijn ook meer naar aanleiding van deze opmerking denk ik. Maar nogmaals; het is jouw pony, jouw verantwoording en je moet doen wat jou het beste lijkt Knipoog .

Nee, ik voel niet alleen mijn gevoel maar vooral het advies en gevoel van de DA Lachen

Nooit geweten dat de hoeven straks weer een groeispurt krijgen! Al had ik daar al gerekend denk ik, want normaal zie ik de hoefsmid zelfs maar 2 keer per jaar. Dus als dat nu 4 keer per jaar gaat worden: prima Lachen

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:34

Mijn complimenten voor dit topic ik vind dit ook een heelbelangrijk onderwerp een shetlander van mijn vriendin is hier aan dood gegaan!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:38

Dat vroeg ik mij laatst af:
Hoe kan een paard overlijden aan hoefbevangenheid? (afgezien van chronisch en dat het bv wordt afgemaakt).
Kan een paard die hoefbevangen is een natuurlijke dood sterven? Doordat het niet meer kan eten en drinken? hoe moet ik dat zien?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:50

Als het hoefbeen dermate kanteld dat het door de zool heen naar buiten komt (zoolperforatie) dan heeft het paard zo'n pijn dat hij niet meer kan lopen of staan. Euthanasie is dan de enige humane oplossing. In het wild sterft zo'n paard dan van de honger en verdroging omdat hij niet meer kan lopen.