[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:07

Aahh wolly krijgt praatjes! Dat is een goed teken.

Ivy lijkt in ieder geval wél nog vrolijk.
Alleen ze loopt niet graag.
Waar dat zij normaal de eerste is die vanuit stal de paddock in loopt stond zijn maandag nog binnen toen ik kwam een de rest buiten.
Echter in de paddock en in de stal beetje lopen gaat redelijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:09

Merk je verbetering na de pijnstiller bij Ivy? Want dan zou je nog kunnen overwegen om die te splitsen in 2x per dag ipv 1x per dag.
Duim dat de foto's donderdag goed zijn!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:45

Mijn moeder geeft iedere dag de pijnstiller.. tenzij dat ik er zelf ben.
(Helaas kan ik niet iedere dag, maar ze staan bij mijn moeder aan huis)
Ze mag maar 1x per dag de novacam.
Je bedoeld het gewicht splitsen?
Zou dat beter zijn?
Ik zal sowieso morgen eens overleggen met de dierenarts.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:18

Die van mij kwam al op een drafje naar haar hooinet gedraafd. Ik vind haar nu wel heel hard gaan qua vermageren, denk dat ik het rantsoen toch wat ga opdrijven.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:55

Wel goed dat ze op een drafje naar het hooi net kwam!

Kennen jullie seniores priores?
Weet iemand of dat geschikt is voor bevangen pony's?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:07

@IvysToeter, net es gekeken op Voervergelijk, en lijkt me idd wel geschikt (suiker en zetmeel samen 13%).

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:14

Over janken gesproken, met Chica gaat het toch weer minder, kan echt wel janken. Msschien te snel afgebouwd, ze ging vanmorgen zo vlot naar buiten. Afgelopen twee dagen 2x daags 3/4 zakje gegeven en dus vanmorgen een halve gedaan. Kwam net op stal voor de buut en staat ze toch weer te wiegen en loopt echt slecht.. Misschien toch te snel afgebouwd? Of kan ik beter 1x daags een heel zakje doen? Heb haar net weer een halve gedaan, maar denk dat ik haar straks toch nog wat bij doen. Moet toch nog weer heen om haar naar binnen te doen. Morgen denk ik toch maar bellen voor foto's. Heb er echt buikpijn van.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:21

Ah lastig!! Ik zou de bute toch weer iets verhogen en langer blijven geven. Volgens mij heeft Wol de eerste keer ook echt wel een aantal weken op bute gestaan. Dat wiegen is niet goed dus misschien iets te vroeg afgebouwd.

Seniores priores zit graan in, zou ik niet doen nu. Dan liever fibrebeet of nutrimash.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:31

Ze krijgt nu alleen hooi.
Dat ging bij Wobbe toen ook super.
Toen Wobbe te dun werd in de winter en niet meer bevangen was raadde de dierenarts seniores priores aan.
Maar ik ben niet iedere dag op stal en het is een beetje lastig om van mijn moeder te verwachten dat ze dat iedere keer maakt.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:43

Meelezer stapt ook even in.
Die van mij stond bevangen van alleen maar hooi dus wel oppassen Ivystoeter.
Anders even weken.
Vorig jaar was het door het droge weer ws heel erg stress voor het gras dus zit heel veel suiker in.

Mijne krijgt trouwens 2x per dag metacam want de DA zei dat hij dat niet zo lang vind werken als bute.
Maar wil liever geen bute geven omdat ik daar de vorige aan kwijt raakte door de bijwerking maag/darm zweer stoppen met eten, vet in het bloed en klaar...

Gaat hier trouwens heel slecht mijn mini staat nu al ruim een maand bevangen en krijg hem er maar niet uit... :n

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:45

Ok.
Ik zal morgen eens met de dierenarts overleggen wat het beste is.

Balen dat je mini zo slecht gaat.
Wat zegt de dierenarts?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:16

Succes vandaag met de foto's voor de Ivy's!

Hebben jullie er ook zo'n buikpijn van?
Vanochtend al gebeld met de dierenarts. Die komt begin van de middag voor foto's. Ik wil gewoon weten hoe het er van binnen uit ziet. Ze kwakkelt teveel en ze is 25, ik wil gewoon weten of het nog reëel is voor haar om door te gaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:44

Ivy's op de foto vandaag, vond dat echt heel spannend. Hopelijk goede uitslagen.

Ivystoeters, ik zou aan de dierenarts ook vragen wat het beleid is qua pijnstilling. Beter 1x de volle portie of 2x per dag de halve portie. Zie verschillende dingen langskomen daar over.

Naath86 ja joh, die van mij is gelukkig na 1x bevangen nu heel goed, maar nog soms buikpijn zelfs van het idee dat we weer richting de tijd gaan dat ze bevangen geraakt is.
Jullie zitten er midden in, dat is niet gek he, dat je daar last van hebt.

Hoop echt dat de foto's van die van jou goed genoeg zijn om door te gaan. De andere beslissing hoop je uit te mogen stellen tot ze 35 zijn of zo.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:27

Naath86 schreef:
Succes vandaag met de foto's voor de Ivy's!

Hebben jullie er ook zo'n buikpijn van?
Vanochtend al gebeld met de dierenarts. Die komt begin van de middag voor foto's. Ik wil gewoon weten hoe het er van binnen uit ziet. Ze kwakkelt teveel en ze is 25, ik wil gewoon weten of het nog reëel is voor haar om door te gaan.

Wat spannend! zeker gezien haar leeftijd een goed idee om te kijken wat de schade is en hoeveel je nog wil dokteren... lastig hoor, sterkte vanmiddag.

Ivy gaan we vanmiddag naar Utrecht brengen en ze mag weer een nachtje blijven voor het onderzoek naar de insulineresistentie. Ze moet dan nuchter zijn, en ik wil haar liever niet vervoeren zonder wat te eten voor haar neus. Vandaar dat ze haar daar maar moeten laten vasten. Ik denk dat ze morgen pas op de foto gaat en naar de smid voor nieuwe imprints. Gelukkig gaat het nog steeds heel goed! Als je haar ziet lopen zou je niet zeggen dat ze twee maanden geleden zo slecht was.

Nu heb ik er ook niet zoveel buikpijn voor, maar de vorige keer wel... ik dacht echt dat het einde verhaal was toen we naar Utrecht gingen. Wat is dat een verschrikkelijk gevoel...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:35

Ja die buikpijn en steen in je maag ken ik. Ik wilde Wol gewoon eigenlijk niet zien, wilde niet naar de paarden en niet met de rest trainen. Maarja dat is vrij lastig als je de gehele zorg voor de dieren hebt. Maar langzaamaan knapte hij op en mn zorgen namen af maar zorgeloos zal ik never nooit meer zijn.

Kim tja iedereen in dit topic werkt hard om zn dieren van het juiste eten te voorzien. Neem aan dat je moeder het niet ingewikkeld vindt om elke dag wat voer te weken en te geven. En als dat wel zo is is dit misschien niet de juiste plek voor hb pony’s.

Naath ik duim echt voor niet te slecht nieuws!

Sterkte voor Ivy Petra! Toch weer naar als je ze achter moet laten ook al gaat het nu goed.

Linda wat sneu zeg dat ie er niet uitkomt. Ik blijf erbij dat Wol eruit is gekomen door de bute hoe verschrikkelijk het spul ook is. Op Metacam, zelfs overdosering, stond ie constant te wiegen, wilde niet lopen en was gewoon niet happy. Met bute kwam ie langzaam uit het gat. Maar ik begrijp ook dat je doodsbang bent voor de bijwerkingen. Maar ik ben ook doodsbang voor hb eerlijk gezegd

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:43

Hier viel het gelukkig mee met Ivy.
Voldoende zool, amper kanteling.
Dierenarts adviseerde om de foto's aan de hoefsmid te laten zien zodat hij de teen goed kon kappen.
Er rekening mee kon houden.
Hij adviseerde ook echt alleen droog hooi te geven.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:46

Heeft iemand hier ervaring met ponys die rondom HB zijn en getest op PPID en toch een erg lage waarde hadden terwijl ze het dus wel hebben? Mijn dierenarts kijkt puur naar de waarde die 45 is, maar niet naar de symptomen. Tips?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:05

Een second opinion laten doen bij een andere? Die van mij hadden een mega score dus dat was wel helder.

Fijn dat het met ivy mee valt!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:14

Vanmiddag de da geweest voor foto's. Hij zag het nog niet zo somber in met goed voerbeleid en goede hoefsmid erbij. Nadeel vond ik dat ie teveel pushte om ijzers eronder te doen en samen te werken met hun smid, terwijl ik gewoon graag mijn eigen wil houden. Had ik niet zo'n goed gevoel bij.. Direct ook al even de foto's doorgestuurd aan de hoefsmid en die gaf aan dat ie wel erger had gezien wat ook weer goed kwam, wat uiteraard voor Chica niks wil zeggen.. voordeel is wel dat haar zool vrij dik is, hoefsmid is al aan het kijken om zsm langs te komen.

Moet de buut weer verhogen naar 2x 1 zakje per dag en Ascal en Relaquine erbij.

Ik vind het zelf moeilijk oordelen de foto's, dus ben benieuwd naar jullie mening.

Afbeelding

Afbeelding

Barbara, nee lastig.. Ik kijk zelf ook liever naar de symptomen. Je kan kijken om misschien kurkuma of Gluco balance bij te geven?

Sappos, dat niet meer heen willen, zo herkenbaar! Eigenlijk gewoon het niet onder ogen willen zien ofzo...

Petra succes in Utrecht!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:30

Fijn dat het meeviel Kim. Idd niet te gek doen, alleen hooi en goede vitaminebrok met evt wat glucobalance. Mochten ze echt mager worden hooi ophogen of desnoods wat bijvoeren.

Naath ik ben geen DA maar zie een duidelijke kanteling MAAR ook nog veel ruimte. Je hoeft niet bang te zijn op een zooldoorbraak dus ik ben wel licht positief! Ik houd er vertrouwen in dar Chica gewoon nog 10 jaar mee kan!

Barbara sorry helemaal geen ervaring met PPID

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:34

IvysToeter schreef:
Hier viel het gelukkig mee met Ivy.
Voldoende zool, amper kanteling.
Dierenarts adviseerde om de foto's aan de hoefsmid te laten zien zodat hij de teen goed kon kappen.
Er rekening mee kon houden.
Hij adviseerde ook echt alleen droog hooi te geven.

Wat een fijn nieuws! Zo kan je pony nog een paar jaar mee :D.

Naath86 schreef:
Vanmiddag de da geweest voor foto's. Hij zag het nog niet zo somber in met goed voerbeleid en goede hoefsmid erbij. Nadeel vond ik dat ie teveel pushte om ijzers eronder te doen en samen te werken met hun smid, terwijl ik gewoon graag mijn eigen wil houden. Had ik niet zo'n goed gevoel bij.. Direct ook al even de foto's doorgestuurd aan de hoefsmid en die gaf aan dat ie wel erger had gezien wat ook weer goed kwam, wat uiteraard voor Chica niks wil zeggen.. voordeel is wel dat haar zool vrij dik is, hoefsmid is al aan het kijken om zsm langs te komen.

Moet de buut weer verhogen naar 2x 1 zakje per dag en Ascal en Relaquine erbij.

Ik vind het zelf moeilijk oordelen de foto's, dus ben benieuwd naar jullie mening.

[ [url=m/nOyLW6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KzxTrw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Barbara, nee lastig.. Ik kijk zelf ook liever naar de symptomen. Je kan kijken om misschien kurkuma of Gluco balance bij te geven?

Sappos, dat niet meer heen willen, zo herkenbaar! Eigenlijk gewoon het niet onder ogen willen zien ofzo...

Petra succes in Utrecht!

Dat ziet er inderdaad niet heel beroerd uit, er is zeker nog een heleboel ruimte om mee te werken. Wil je wel iets van beslag gaan doen? Of liever blote voeten?

Ivy staat nu in Utrecht, ik krijg morgen bericht hoe het ervoor staat. Ze was erg boos dat ik haar daar weer afleverde geloof ik. Als het goed is krijgt ze morgenochtend nieuw bloedonderzoek en worden er foto's gemaakt. Ze gaat ook weer naar de smid voor nieuwe imprints. Hopelijk hoeven we daarna niet meer terug te komen!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:24

Wat zijn imprints? Heb wel een aantal pagina's terug gelezen maar niet gezien?

Naat86, foto's zijn niet slecht hoor. Wel verder gekanteld dan bij de mijne maar zeker ruimte genoeg.

Plan van aanpak met de smid overleggen?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:35

Imprints zijn kunsstof plakijzers waar de faculteit in Utrecht mee werkt.

Afbeelding

Ivy heeft ze nu zes weken en loopt er super mee. Er zijn nog niet veel smeden die ermee werken, en ik ben nog op zoek naar een smid die dit beslag of een andere vorm van kunststof plakbeslag aan huis kan komen doen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:51

Dat vind ik wel interessant Petra. Ik ben op de één of andere manier niet echt voorstander van hoefijzers als oplossing bij hb. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat als een paard zoveel pijn aan de hoeven heeft, je er dan nagels in moet slaan. En ik weet heus wel dat er echt veel paarden baat bij hebben en ik snap ook wel dat mensen er wel voor kiezen, maar ik zou er zelf gewoon niet snel voor kiezen. Ik vind dit dus nog een optie om in mijn achterhoofd te houden.

Petra: Ik wil haar dus het liefst op blote voeten houden, met hoefschoenen. Die heeft ze in de nacht om en als ik haar naar buiten doe. Overdag op het zand loopt ze best aardig. Ik durf de hoefschoenen nu met die warmte niet om te houden overdag, zou dat niet gaan broeien ofzo?

Ik ben enigszins positief dat jullie zeggen dat de foto's niet slecht zijn, morgenmiddag komt de hoefsmid langs en gaan we een plan van aanpak maken.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:44

Ik heb ook plakbeslag gehad bij de mijne. Leek heel leuk totdat het hele stukken wand meenam toen het beslag eraf 'viel'.
Dat was echt niet grappig.

Ook moet je met nattigheid erg opletten.