[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:24

Beweging heeft bij ons heel goed geholpen, dat schijnt de manier te zijn om de spijsvertering bij hem op gang te helpen, als ik al denk dat hij weer bevangen wordt moet hij bewegen. Hoezo is beweging uit den boze?? Onze dierenarts en hoefsmid hebben hier niets over gezegd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 06:40

Je weet niet wat de schade in de hoef is. Als je dan de pony gaat dwingen om flink te bewegen kun je voor een terugval zorgen. Ik ben met die van mij pas gaan wandelen toen ze weer redelijk goed en makkelijk uit haarzelf bewoog. Bewegen ansich is goed.

Graasmaskers vind ik ondingen, al lijkt de greenguard me het minst vervelend voor een paard. Ik gebruik die van mij nooit meer. Liever beperkt op de wei of strookbegrazing. Mijn pony werd er echt chargerijnig van. Hoe vaak ik haar ook met het ding liet lopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 07:04

Oei ok, ik kan vd greenguard alleen geen ponymaat vinden? Strookbegrazing zou ik graag doen maar dat zal niet simpel gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:30

Er zijn ook genoeg paarden die er wel mee uit de voeten kunnen. Op bokt zijn volgens mij wel gewoon ponys met een gg.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:06

Mijn pony loopt met een greenguard en dit gaat prima.
Zo een bloempot model korf accepteert zei juist niet. Vorige zomer heb ik haar met een zonnesteek van het land gehaald omdat ze er te erg mee bezig was.
Ze krijgen hier en strookbegrazing en dan de gevoelige pony's een masker en nu met het voorjaar die pony's ook beperkt op het land.
Ze heeft nu vanaf dag 1 meteen met de greenguard op het land gestaan en daarom accepteert ze het nog beter.
Ze steekt meteen vrijwillig haar koppie erin omdat ze weet masker om is het land op.
3 van de 5 pony's staan gewoon dag en nacht nu zonder maskers. En 2 met masker en beperkt aantal uren tot dat het gras wat stabieler blijft kwa fructaan gehalte.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:38

Sanniej_ schreef:
Zo een bloempot model korf accepteert zei juist niet. Vorige zomer heb ik haar met een zonnesteek van het land gehaald omdat ze er te erg mee bezig was.
Ze krijgen hier en strookbegrazing en dan de gevoelige pony's een masker en nu met het voorjaar die pony's ook beperkt op het land.
Ze heeft nu vanaf dag 1 meteen met de greenguard op het land gestaan en daarom accepteert ze het nog beter.
Ze steekt meteen vrijwillig haar koppie erin omdat ze weet masker om is het land op.
3 van de 5 pony's staan gewoon dag en nacht nu zonder maskers. En 2 met masker en beperkt aantal uren tot dat het gras wat stabieler blijft kwa fructaan gehalte.

Welke periode houd je dan aan wat betreft de stabiliteit van het fructaangehalte in het gras? Vind het moeilijk om dat in te schatten.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:25

Ik geef mgnesiumchelaat met een spuitje maar ze laat veel er terug langs uit lopen iemand tips hiervoor .. ik geef liever geen brok of slobber extra wegens dat ze niks mag bijkomen ..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:28

Ik meng de medicijnen met een beetje olie, dat is wat dikker. Toen ze nog megnesium bijkregen weekte ik het hooi in water met magnesium

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:30

Zemelen nat maken en daarin verstoppen, zo eten ze het bij mij ook. En in zemelen zit niet zoveel

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:30

Marietje1990 schreef:
Sanniej_ schreef:

Welke periode houd je dan aan wat betreft de stabiliteit van het fructaangehalte in het gras? Vind het moeilijk om dat in te schatten.

Wanneer de nachten ook warm blijven.
Op dit moment zit er een te groot verschil tussen de nacht en de dag kwa temperatuur dus ook het fructaan wisselt continu heel sterk.

Als het echt zomer is dan is het allemaal wat veiliger :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:31

Idifix schreef:
Ik geef mgnesiumchelaat met een spuitje maar ze laat veel er terug langs uit lopen iemand tips hiervoor .. ik geef liever geen brok of slobber extra wegens dat ze niks mag bijkomen ..

Vitamine brok voeren en het daar door doen.
Dat is niks extra kwa aankomen alleen maar een aanvulling.
Denk bijv aan metazoa of een andere vitamine brok.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:07

Een iets grotere spuit pakken en dan mengen met zemelen, zodat de substantie wat dikker is.
Ik zelf voer het met een klein kinderbekertje slobber.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 00:35

Bij mijn pony is 2 uur geleden hoefbevangen geconstateerd. Ze heeft niet de typische symptomen (op haar achterhand leunen en niet willen verplaatsen). Ze stapt nog wel maar stijf, en vooral linksvoor is gevoelig. Wel staat dat hoefje warm en voel je pulsatie. Nu zei de da omdat ze 22 is en het de eerste keer is dat ze HB staat dat ze wel gewoon alles mag maar met mate. Dus ipv 9 uur de weide op 1 uur. Ze mag droog voordroog maar iets minder en ook krachtvoer mag ze nog maar minder.

Lijkt het jullie verstandig om ze op de weide te zetten? Ookal is het maar voor een uur? Mijn gevoel zegt namelijk dat ik ze er best een tijdje aflaat... (ik ga beginnen met magnesium voeren en ze krijgt pijnstillers de komende 6 dagen)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 06:14

@ :(:)
Ik zou ze echt niet op de wei laten voorlopig. Eerst deze aanval door zien te komen en alles weer in evenwicht.
Beterschap voor je paardje

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 06:54

Idd eerst effe zien hoe deze aanval verloopt, bij ouder paardje kan soms ook cushing in het spel zijn.
Dus mocht het ondanks de genomen maatregelen toch verslechteren of niet opknappen weet je dat je even verder moet kijken.
Als je ze nu op het gras zet weet je niet waar het vandaan komt.
Je bent er vrij optijd bij volgens mij en dan komt het vaak wel goed, succes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 08:53

Of het nu Cushing is of iets anders: de enige juiste handeling op dit moment is het paard NIET op de wei zetten.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:19

Bedankt, ik hou ze er voorlopig af!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:55

Yellomofoon schreef:
Bij mijn pony is 2 uur geleden hoefbevangen geconstateerd. Ze heeft niet de typische symptomen (op haar achterhand leunen en niet willen verplaatsen). Ze stapt nog wel maar stijf, en vooral linksvoor is gevoelig. Wel staat dat hoefje warm en voel je pulsatie. Nu zei de da omdat ze 22 is en het de eerste keer is dat ze HB staat dat ze wel gewoon alles mag maar met mate. Dus ipv 9 uur de weide op 1 uur. Ze mag droog voordroog maar iets minder en ook krachtvoer mag ze nog maar minder.

Lijkt het jullie verstandig om ze op de weide te zetten? Ookal is het maar voor een uur? Mijn gevoel zegt namelijk dat ik ze er best een tijdje aflaat... (ik ga beginnen met magnesium voeren en ze krijgt pijnstillers de komende 6 dagen)

ik zou haar gewoon iets hooi geven...geen voordroog/krachtvoer of weidegang.
Ik snap soms echt niets van dierenartsen...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:01

De veearts wou wel op Cushing testen maar liefst maandag of een andere dag tijdens de werkweek. Omdat dit binnen 3 uur getest moet worden op het labo, en in het weekend ligt het er maar te liggen dan. Maar ze heeft eigenlijk geen symptomen van Cushing.

Vandaag stapte ze een beetje beter dan gisteren, en stapte ook een beetje meer!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:22

Yellomofoon schreef:
De veearts wou wel op Cushing testen maar liefst maandag of een andere dag tijdens de werkweek. Omdat dit binnen 3 uur getest moet worden op het labo, en in het weekend ligt het er maar te liggen dan. Maar ze heeft eigenlijk geen symptomen van Cushing.

Vandaag stapte ze een beetje beter dan gisteren, en stapte ook een beetje meer!

Het hoeft geen cushing te zijn hoor maar vaak word wel in die richting gedacht bij oudere paarden en opzicht kan testen dan geen kwaad om het zeker te weten.
Je da doet het goed om het weekend even af te wachten.
Wel fijn dat het al wat beter gaat, waarschijnlijk ben je er ook echt heel optijd bij.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:51

Ik wil me hier ook graag melden, voor tips en tricks...........

In 2011 openende ik een topic (klik)mbt aankoop advies voor een oma-pony (zoals ik het toen noemde).

Velen in het topic benoemde dat dit zou gaan om een ex HB pony en eigenlijk ben ik hier altijd vanuit gegaan en heb ik hier naar gehandeld.

Dame in kwestie bleek geen 15-17 te zijn, maar op dat moment 12 jaar oud. Na diverse (lees: Talloze) bekapbeurten heb ik haar min of meer weer netjes op haar hoefjes gekregen, maar haar hoefjes verraadde altijd haar verleden.

Sil heeft de afgelopen 3 jaar nooit spontaan gedraafd of gegaloppeerd, maar deed gerust een rondje mee met mijn jonkie in een wilde bui. Ze liep altijd een soort van op eieren/met zwemvliezen. Rondje met de honden stapte ze altijd dapper mee, maar was wel een behoorlijke inspanning voor haar.

Bikkel hard en nooit ziek. De domme pech wil nu dat er een (griep)virus op onze stal heerst. Naar alle waarschijnlijkheid heeft dit virus haar getroffen en door de slechte doorbloeding in haar hoefjes is ze bevangen geraakt.

Ze ging de afgelopen weken steeds langzamer lopen en werd gevoelig op haar hoefjes. 2e Paasdag nog een smid gebeld, omdat ze niet mee kon lopen. Deze vermoedde een zweer, waardoor we een week fanatiek gebiotext hebben. Helaas zonder resultaat. Gisteren stond ze met 40,5 en verhoogde hartslag en duidelijk kloppende pols.

Gisteravond is ze uiteindelijk met buut gespoten en was ze dood moe van de pijn. Vanmorgen heb ik haar tot 3 keer toe in de benen gezet. Lopen deed ze niet, eten wilde ze niet. In overleg met de DAP opnieuw pijnstiller ingespoten. Zonder resultaat.

Na een nacht piekeren, het beeld van vandaag besloten dat ze geen pijn mag lijden, als buut tenslotte niet werkt mag ik niet egoïstisch zijn. Om 14.00 heb ik de dierenarts gebeld we konden die middag nog terecht. Om 15.30 wilde ik haar ophalen uit het land...........hoe ze het deed........ik weet het niet, maar ze hinnekte en kwam naar me toe 'gelopen' al dan niet gevoelig......maar ze liep!

Eenmaal in stal begon ze aan haar hooi en pikte ze zelfs een hapje muesli. Kortom er was wilskracht. Dierenarts filmpje gestuurd en die vond haar klinisch vooruit gegaan ivm met gisteren. Bij de DAP foto's laten maken en er is op beide hoeven een lichte kanteling te zien (maargoed wie zegt dat deze er al niet 4 jaar zit). Hij vond haar op dat moment te goed om in te laten slapen. Oogjes stonden helder en ze stond behoorlijk dapper.

Het voelt als een tweede kans....

Opnieuw flinke dosis buut gespoten en dat blijven we de komende dagen doen om haar aan het lopen te krijgen. Vanavond moet ik de foto's doorsturen naar de smid om deze te laten beoordelen.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat hij iets kan doen om de druk te verminderen en dat deze kans ons gegund is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:09

Duim, bid en hoop met je mee
Het is een rollercoaster, sommige momenten beroerd, sommige momenten knappen ze op.. dat maakt het zo moeilijk

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:40

Wat mij pony goed geholpen heeft toen ze extreem veel pijn had is 3x per dag. Dus stipt elke 8 uur buut te geven

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:04

Gisteren had Sil een goede dag. 'S morgens om 7.15 buut gegeven en haar 20 minuten gekoeld met de tuinslang. Erf op en neer gelopen en haar in de paddock gezet. Om 10 uur ben ik naar huis gegaan en m'n bed in gedoken. ( ik heb de afgelopen 3 weken 4 van onze 5 paarden ziek gehad door een griepvirus, sta er alleen voor ivm baan van mijn partner, ben dus dood op) om 12.30 was m'n meisje nat geregend en stond te trillen op haar benen.

Heb haar op stal gezet, dekens op gedaan en haar warm gemaakt. Vervolgens zand de box in gekruid en haar eigen modderbad gecreëerd. Hier heeft ze gister nog 4 keer een half uur in gestaan en heeft ze nog twee keer een stukje gewandeld. Om 18.00 lag ze voor het het eerst die dag, maar stond ze direct op toen ze mij zag. Opnieuw buut gegeven en haar verder ook niet meer zien liggen.

Om 20.00 weer op stal en alles was rustig. Zelfs nog tegen mijn stalgenoten verteld dat we er wel door heen kwamen en dit ook tegen iedereen verteld die er na vroeg.

Om 20.30 krijg ik de volgende e-mail van een hoofcare smid
Citaat:
Hallo Linda,

de shet heeft in tegenstlling tot wat er gezegd wordt geen lichte kanteling, maar een zeer ernstige rotatie plus sincnker van het hoefbeen maar daarbij is ook nog
een grote cyste in het hoefbeen zichtbaar bovendien is er ook een hoedenrand zichtbaar aan de punt van het hoefbeen wat bewijst dat de hoefbevangenheid onstekingen lang ingewerkt hebben op het hoefbeen.
Ik kan je tot mijn spijt niet helpen omdat het behandelingsproces zeer intensief is en ik geen mogelijkheid heb om naar jou woonplaats te komen want in beginsel moet ik waarschijnlijk meerdere malen in de maand een bezoek brengen, aangezien ik onder rotterdam woon is dit geen optie, bovendien betwijfel ik zeer of je de shet een slagingskans
kan geven.

Alsof de grond onder je voeten weg wordt geslagen? Als dit aan de hand is hoe kan het dan dat ze klinisch gisteren 'vooruit' ging? Kan het zijn dat die hoedenrand ontstaan is voordat ik haar kreeg? Die cyste, waarom heeft die dierenarts daar niets van gezegd....compleet machteloos!!!

En nu...nu weet ik het niet meer! Ze had vanmorgen geen geweldige start, maar scharrelt nog wel wat. Doorgaan met de behandeling van gisteren of knopen door hakken.

Verstand vs gevoel.

Dat dit geen jaren meer duurt besef ik me heel goed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:14

:(:) heftige diagnose door de hoefsmid. :(:) Het is ook zo'n &*&(*(% ziekte.

Je vraagt waarom ze klinisch vooruit lijkt te gaan, maar ze staat op bute neem ik aan; dat stilt de pijn aanzienlijk.
Ik ben geen arts, maar wat ik uit de literatuur begrepen heb, ontstaat die hoedenrand na een tijdje, dus het kan best dat hij dat al had. Misschien wel overgehouden van een eerdere hoefbevangen aanval.

Wat is wijsheid? pfffffffff veel mensen hier in dit topic herkennen jouw gevoel van machteloosheid. We leven met je mee.