Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:05

Raamzicht schreef:
Hmm ja ze is ook niet gewend om op stal te staan dus best een verandering voor haar..

Hoe lang duurt bij jullie de opbouwfase ongeveer? Ik bedoel vanaf het moment dat je steeds meer mag doen..

zo zag het er bij mij uit:

Na de PRP behandeling.Eerst 2 weken lang kort uit de box ongeeer 10 mtr. daarna in 4-6 weken van 2x5 minuten per dag naar in totaal 30 minuten per dag. Als er wat meer
gestapt wordt mag dit ook onder het zadel. Toen een echo

en nu dit programma:

Goed klinisch en echografisch herstel. We gaan om de dag 4x2 draven is ca 30-40 min. stap
per dag. Opbouwen naar 4x4 in 6 weken. Vervolgens op elke hand een kort galopje, 2
min. Na enkele keren galopperen aanbieden voor klinische controle.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:11

De mijne gaat gewoon mee de wei op en dat gaat goed.
Voor de verveling.... zoveel mogelijk te knabbelen en contact met andere paarden?

Wat je ook kunt proberen als je geen sloper hebt:
Cola fles ondersteboven ophangen en snoepjes of stukjes wortel of iets erin.
Door de smalle doorgang onderin moeten ze flink rommelen om er wat uit te krijgen.

Raamzicht.. Ik moet 4 maanden opbouwen volgens het eerste plan. Geen idee hoe het schema eruit ziet. Eerste maand alleen stappen, daarna 1 minuut draf en elke dag een minuut erbij. Verder voor de galop enzo weet ik het niet. Tot nu toe alles op het harde en rechtuit.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:26

Ik mag nu 8 weken 10/15 min stappen per dag en na de scan weer verder kijken, geen idee dus nog.. Wel had ze het over 6 maanden boxrust en 8 maanden tot volledig herstel dus we zijn nog wel even bezig.
Ben benieuwd hoe het opbouwen gaat partoutz! En Wendyke ook al lekker aan opbouwen, fijn! Succes iedereen!
Ps dank voor de verveel tips ik ga er naar kijken

Ben benieuwd hoe het zit met dat mennen. Geen ervaring mee lijkt me wel leuk om eens te doen

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:19

Wat een verschillende opbouw manieren allemaal. Ik mocht per 2 weken met 5 minuten draf erbij uitbouwen. Dan met 6 weken dus kiezen of ik draf gelijk hield en galop erbij pakte, of dat ik nog 5 minuten draf erbij deed. Dan na 8 weken controle en dan naar een half uur draf en galopje. Dat dan doorzetten naar na een maand of 3,5 weer rustig een oefeningetje tussendoor.

Maarja, zover ben ik dan niet gekomen. Kwa pees enzo ben ik wel altijd tevreden geweest over de kliniek. Alleen jammer hoe ze dit probleem nu ontkennen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:24

Heel wisselend :j

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:27

Ja apart om te lezen allemaal! Maar ja zijn ook wel veel verschillende blessures allemaal.

joyce_71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:42

Ik heb gevraagd of dat half uur stappen ook voor de sulky mocht. De da was positief omdat ik hem dan beter kan activeren in zn stap . en kan zien of hij recht loopt.Het kan zijn dat hij nog kreupelt door als het ware een te korte pees vandaar langer stappen maar absoluut nog niet draven om de boel los te houden zonder te ver kleven.

joyce_71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:44

Weet niet of het handig is om een paard met pees blessure voor het eerst voor de wagen te zetten...... Kans op gekke sprongen, wegrennen etc. Maar ik heb meer gehoord dat mensen aanspannen om langere afstanden te stappen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:10

Gekke sprongen maakt hij nou ook bijna dagelijks op de wei. Dat houd zn pees nou wel redelijk.
Vraag me alleen af doordat ze moeten trekken er niet extra belasting op die pees komt.

Vanavond hem maar even 20 min aan de lange lijnen gewerkt beetje buigwerk gedaan. Hij werd alleen beetje erg overaktief. Gelukkig bak vandaag gesleept die lag redelijk vlak

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:13

Stappen op een harde vlakke ondergrond is aangespannen minder belastend dan onder het zadel. Er zit natuurlijk geen gewicht op het paard voor de kar ;)

Joyce, ook best goed nieuws! Is best lang twee keer een half uur stappen.

Dat er heel veel verschil was in schema's was al eerder opgevallen. Zijn ook wel wisselende blessures maar dan nog.
Voorlopig stappen wij nog even lekker door in iedere geval nog ruim 3 weken. Mijn paard loopt al lang niet meer kreupel en het been blijft dun maar neem maar het zekere voor het onzekere. Af en toe neemt ze zelf wel een drafje mee op het weiland.

Moet nog wel even de opbouw in draf navragen bij de DA. Ik dacht beginnen met 1 minuut en dan ieder week 1 minuut erbij.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:21

Ik moet er wel nog aan toevoegen dat ik wel direct "technisch" moest gaan oppakken. Daarmee bedoelde ze dan dat hij wel direct richting horizontaal evenwicht gereden moest worden. Dit om het gewicht van zijn voorhand af te halen. Nu heb ik wel een paard wat uit zichzelf makkelijk bergop loopt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:30

Ik zou mijn paard eigenlijk ook al wat beter over de rug etc willen laten stappen maar zodra ik wat vraag of contact maak met de mond gaat ze aandraven en dribbelen. -O- Is dus kiezen tussen 2 kwade op dit moment.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:52

Wisselende blessures, maar ook wisselende veeartsen met eigen inzichten en ideeën denk ik.

Gister natgeregend. Tout vond het niet zo leuk :') maar wel weer 4 minuten gedraafd. Been blijft droog en hij voelt zo goed. Ik ben weer helemaal positief en heb hoop om weer een startkaart aan te kunnen vragen voor 2015 :):)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:01

Fijn dat zijn been mooi blijft ondanks het draven. Heeft hij ook zo een hekel aan regen ja, tor krijg ik ook zijn box niet uit als het regent. Dan staat ie mij aan te kijken alsof ik niet goed ben.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:07

Haha hij volgt wel braaf, maar hoofd laag en draaien om z'n kont tegen de wind in te krijgen. Echt een mietje! Tijdens het koelen van zijn been zet ik hem ook zo neer dat hij met z'n hoofd binnen kan staan. Daar neemt hij ook dankbaar gebruik van :)) (wasplaats is buiten)

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:25

Vandaag voor het eerst opnieuw gestapt na 3 weken boxrust. Voor de zekerheid hoofdstel aan gedaan en het vriendje ook laten meestappen. Maar Tic was heel braaf :)

Eergisteren op wedstrijd geweest. Ik rij enkel groepsdressuur met het paard van mij nicht. Maar ik blijf het moeilijk vinden om op wedstrijd te gaan zonder mijn eigen paard :n

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:37

Fijn dat Tic braaf was met stappen. :D

Fijn dat het stappen en draven goed ging Partouz! :D

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:09

Nathiie :(:) geduld & dan gaat Tic ook weer mee!

Raamzicht.. hoe gaat het met de benen? (van het paard natuurlijk :+ )

Gister 4 minuten mogen draven. Das best nog veel zeg.
Eerste 2 minuten was hij fanatiek.
3e minuut dacht hij; Uhhmm gaan we zo stoppen of....?
4e minuut; ff serieus?! Ik word hier mooeeee van!
Paardje heeft 0,0 conditie :') :))

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:09

tis sonde :=

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:11

Haha ja het is niet anders :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:45

Hahahahahaha ja dat was mij ook al opgevallen, dat minuten zo lang duren als je ze uit moet tellen zeg maar. De conditie komt vast snel terug! Heb je in de bak gedraafd of buiten? Hoeveel rondjes in de bak is vier minuten eigenlijk?

Been ziet er van buiten goed uit, niet uitzonderlijk warm en dik. Wel heeft ze nu een wondje op de plek waar ze ingespoten was met ontstekingsremmer. Dus laat de cooling gel nu maar even achterwege. Ook wordt ze best kort nu, ze staat dag en nacht op een stuk wat grotendeels verhard is en een stuk met stro. Hoeven slijten dus best. Maar ja is ijzers zetten nu met de peesblessure wel verstandig eigenlijk? Staan die van jullie op ijzers?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:46

Die van mij staat op ijzers, maar dat stond hij al toen hij de blessure kreeg...

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:58

Ik moet nog buiten draven :) we gingen 12 a 13 km per uur in draf. Dus zo'n 200 meter per minuut. Rondje bak (20*40) is ongeveer 110/120 meter.. ligt eraan hoe hard de jouwe in de bak gaat natuurlijk :P

Die van mij staat al jaren op ijzers. Hij heeft wel nieuw beslag gekregen vanwege de peesblessure. Deze zorgt ervoor dat hij beter afrolt en daardoor de pezen meer ontlast. Hier heeft hij echt heel erg aan moeten wennen, eerste dagen liep hij er onregelmatig op. Nu nog struikelt hij af en toe als hij niet goed oplet, maar het gaat steeds beter. Ik kan niet zeggen dat de pees er slechter op is geworden. Het been blijft droog en niet warm.
Ik zou zeggen, overleg eens met de veearts en de hoefsmid :)

Overigens wilde de veearts dat hij stijler kwam te staan. Dit heb ik overlegd met de hoefsmid en die vond dat een minder goed idee. Het idee van de veearts was dat de pezen dan meer ontlast zouden worden. Maar de hoeven zijn het vak van de hoefsmid en die vertelde mij dat hij dat wel kon doen, maaaaarrr.. dan gingen we de diepe en de oppervlakkige buiger ontlasten en de tussenpees juist meer belasten. Een ronder ijzer waardoor hij beter kon afrollen zou wel helpen bij het ontlasten van de pezen.
Allemaal dingen om goed over na te denken. Een goede smid zal altijd goed meedenken :) (als je hem natuurlijk alle informatie geeft)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:45

PartoutZ fijn dat het zo goed gaat!!! Haha vond het ook best lang 4 minuten :D :D

Nathiie fijn dat je weer wat mag doen met je paard. En fijn dat die zo braaf is. Conditie komt wel weer goed.

Fijn dat z`n been goed gebleven is raamzicht. Mijne staat vierkant op ijzers.( maar voor de blessure ook)

Ik weet even niet meer wie er nu morgen naar de kliniek moest :o Maar heel veel succes +:)+
Wij ook bijna *\o/* *\o/*
Het draven en galopperen gaat steeds beter hij loopt eigenlijk best fijn :D :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:51

Zorro gaat vrijdag toch?

Heerlijk Wendyke :D!