[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:47

Dan legt de ene diergeneeskundige faculteit het al anders uit dan de andere ;-) ik heb altijd geleerd dat door de toxinevorming of andere factoren, de bloedvloei in de lamellen vermindert (vasoconstricitie) en deze ischemisch worden. Daardoor zijn ze inderdaad minder bestendig aan druk en zouden ze kunnen los'scheuren' maar ze zullen vanzelf ook loslaten door de geringe doorbloeding. De verminderde doormeter van de bloedvaten zorgt overigens voor een drukverhoging van het bloed. Vroeger werd daarom ook een aderlating uitgevoerd op hoefbevangen paarden. De ontsteking, moeilijke passage van het bloed... leiden ertoe dat de aanhechting kapot gaat.

Wat het sinking betreft tja, dat is natuurlijk een rechtstreeks gevolg van het loslaten van de lamellen en de daarnakomende belasting.

edit: Volgens een recente studie (2009), een literatuuroverzicht van een collegastudent, is aangegeven dat het ontstaansmechanisme nog niet helemaal opgehelderd is maar vermoedelijk is het vasculaire model met hypoperfusie het meest aannemelijke. Is een mooie studie overigens, ik weet niet of hij er dit jaar verder op werkt - er is nog altijd veel werk rond hoefbevangenheid.

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:59

Vrij vertaald is minder doorbloeding dus ook koudere voeten??
Dus warme voeten zijn niet slecht, zolang het niet 'heet' te noemen is en je geen duidelijke pulsatie voelt ??

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:04

paars schreef:
Wendy15 schreef:
En ik bedoel ook niet dat ik hem weer op het gras wil gooien hoor. Maar idd of zijn lichaam misschien toch al stabiel genoeg is om zo'n akkefietje aan te kunnen zonder meteen weer een terugval.
Maar hoelang heb je nog risico na zoiets? Want ik laat nu nog het weidehooi wat hij kreeg weg en een kleinere hoeveelheid graszaadhooi. Kan ik dat over een dag of 2 weer opbouwen naar de oude hoeveelheid die hij al die tijd kreeg?

Welkom in deze fase ;-) . Ik bedoel daarmee.....dát is precies het grote dilemma waar we als eigenaren van HB-ers voor komen te staan. Wat als het weer beter gaat?! De één gaat nooit meer het gras op, de ander probeert het wel. Trial and error. Ieder paard is uniek, evenals de eigenaar, er is niet één manier, je kan alleen maar uiterst voorzichtig zijn en je ogen gericht houden op de symptomen. Een soort PLOS worden dus :+ . Denk dat je na 2 dagen het weidehooi weer kan geven. Maar als je voor jezelf nog zoiets hebt van: is dat niet te vroeg, dan kan het ook geen kwaad hem bijvoorbeeld een week wat meer graszaadhooi te geven en het weidehooi nog even achterwege te laten. Je hebt een goed supplement, dus dat kan gerust geen kwaad.

Als ie hier goed doorheen komt betekend dat niet dat ik hem op het gras ga gooien omdat het dan toevallig een keer goed is gegaan hoor. Hoop wel over een paar maandjes in periodes met relatief weinig risico hem weer af en toe een beetje in de wei te kunnen laten zodat ie ook eens wat meer de benen kan strekken, maar hem zo weer op het gras gooien ofzo dat gebeurd echt niet :n
Vroeg me alleen af wanneer dit uitstapje geen invloed meer heeft zeg maar, lijkt me toch dat er een bepaalde tijd overheen gaat met z'n stofwisseling om zoiets te verwerken en voor het uit zn lichaam is? Op zich vind ik het niet zo erg om hem alleen op graszaadhooi te houden en heb idd een goed supplement, maar daarvan alleen viel hij gewoon teveel af. Met onbeperkt graszaadhooi + 2 kilo gewoon hooi hield ik hem tot nu toe mooi op gewicht :j Hij moet gewoon echt niet meer afvallen ook, dus dat is ook weer een beetje een afweging.

Net weer even gewandeld.. Hij was bóós := Liep wel braaf mee, maar z'n hoofd stond een beetje op onweer :)) Want normaal mag ie af en toe een hapje gras nemen van me en nu niet, daar was meneer het niet mee eens.

Tryggur heeft ook vaak 'warme' (of naja, lauw? ) hoeven, maakte me daar eerst steeds heel druk om en hou het nog wel goed in de gaten, maar hij heeft het achter ook vaak terwijl ie daar niet bevangen aan is geweest, en hij heeft het ook als ie verder gewoon echt heel goed loopt enzo. Maar misschien ook een verschil met 'warm' en echt een soort van 'gloeien' (net als wanneer je koorts hebt ofzo, of zelf een ontsteking ergens.. misschien een rare vergelijking maar zo ben ik het een beetje gaan zien :o Je eigen huid is ook altijd warm, maar als je ergens een ontsteking hebt dan 'gloeit' het, is een andere warmte)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:05

Ja 'warm' is een breed begrip. Eigenlijk moet je er een temperatuur aan kunnen hangen.
Hier zijn ze voor juist minder warm als achter, maar onderling ook heel wisselend.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:12

De temperatuur van onze handen t.o.v. de temperatuur van ons lichaam is denk ik ook hoger dan de temperatuur van een paardenvoet t.o.v. de lichaamstemperatuur van het paard. Dus hoe meet je idd met onze warme handen de temperatuur van een paardenhoef. Dat blijft subjectief. Je kan misschien wel zeggen: vandaag is 'ie kouder/warmer dan gisteren of dan voor/achter, maar omdat je je handtemperatuur niet weet mag je dat al eigenlijk niet beweren.....
Ik voel zelf trouwens nooit aan de hoeven. Ga af enkel af op hóe hij loopt en staat.

edit:typo
Laatst bijgewerkt door paars op 04-01-11 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:16

Wij hebben zo'n laser thermometer...is ook soms geen peil op te trekken.. dat scheelt soms dramatisch veel per plek per voet...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 14:17

LC: nog even voor jouw info: zoals ik al vermoedde is het engels raai in Horsemaster van een ander type - ik heb maar even gebeld met Barenburg. Het Engels raai dat normaal gesproken voor weiland ( BG11)gebruikt wordt is het zgn 'weidemengsel' en dat heeft inderdaad een hoog fructaangehalte.
In Horsemaster wordt echter het 'gazonmengsel' gebruikt. Deze raaisoort heeft een lager groeipunt dan het gebruikelijke engels raai en derhalve ook beduidend minder fructaan, dan een grassoort met een hoger groeipunt. Helaas kon men mij geen specifiek percentage geven voor het raai-gazonmengsel maar verzekerde men me dat het echt veel lager ligt.
En als ik dan toch aan het bellen sla: Ten Have ook gebeld: hun type raai is van het zgn weidemengsel, dus hoger in fructaan. Maar dat wordt natuurlijk ook weer afgezwakt door de andere soorten in hun mengsel. Het raai in hun mengsel wordt ook voornamelijk gebruikt als structuurverbeteraar ( zode)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:18

Ja toch wel DD, warmte is in dat geval niet goed, omdat het een ontstekingsproces aanduidt. Door de ontsteking in de voet, hetgeen laminitis ook is (ook al wordt het op gang gebracht door een te geringe doorbloeding) ontstaat er wél warmte. Die geringe doorbloeding ter hoogte van de lamellen kan je niet 'voelen' als koude. De ontsteking kan je echter wel voelen als warmte.

Pulsatie is wel indicatief, maar niet sluitend. Ik ken ook paarden met pulsatie die niet hoefbevangen zijn.

Het is misschien een beetje subjectief, maar weldegelijk waardevol als je op twee voeten en verschillende warmte voelt. Dat is objectiever waar te nemen. De warmte kan natuurlijk ook wisselen, de ontsteking blijft meestal niet even heftig.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:21

Dat voelen aan de hoeven wordt bij mij inmiddels een obsessie :+ , maar als je duidelijk verschil voelt tussen bijvoorbeeld de beide voorhoeven, dan word ik wel even extra alert. Zolang het stappen maar goed blijft, ok, maar de mijne had er inmiddels weer pulsatie bij ;( .
Dus (iom DA) weer terug op de metacam en vanmorgen waren beide hoeven weer gelijk van temperatuur (lauw).

Maar moeten de hoeven nu koel, lauw of licht warm aanvoelen? Ik dacht altijd dat koel goed was ;)

Ponyzotje, je geeft het antwoord al :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:32

ponyzotje schreef:
Dan legt de ene diergeneeskundige faculteit het al anders uit dan de andere ;-) ik heb altijd geleerd dat door de toxinevorming of andere factoren, de bloedvloei in de lamellen vermindert (vasoconstricitie) en deze ischemisch worden. Daardoor zijn ze inderdaad minder bestendig aan druk en zouden ze kunnen los'scheuren' maar ze zullen vanzelf ook loslaten door de geringe doorbloeding. De verminderde doormeter van de bloedvaten zorgt overigens voor een drukverhoging van het bloed. Vroeger werd daarom ook een aderlating uitgevoerd op hoefbevangen paarden. De ontsteking, moeilijke passage van het bloed... leiden ertoe dat de aanhechting kapot gaat.

Wat het sinking betreft tja, dat is natuurlijk een rechtstreeks gevolg van het loslaten van de lamellen en de daarnakomende belasting.

edit: Volgens een recente studie (2009), een literatuuroverzicht van een collegastudent, is aangegeven dat het ontstaansmechanisme nog niet helemaal opgehelderd is maar vermoedelijk is het vasculaire model met hypoperfusie het meest aannemelijke. Is een mooie studie overigens, ik weet niet of hij er dit jaar verder op werkt - er is nog altijd veel werk rond hoefbevangenheid.

Ik denk ook dat beiden gebeurt, dus zowel het uitrekken en daardoor zwakker worden van de lamellen alswel het gedeeltelijk afscheuren van het hoefbeen ;) .

Hier voor de mensen die niet zo goed het Engelse stuk kunnen lezen een link naar een in de Nederlandse taal opgesteld eindstuk van een student KHK :
http://doks2.khk.be/eindwerk/do/files/F ... d3ae2e089c

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:37

Inderdaad lolclub, er gebeurt een hele hoop samen in een hoefbevangen hoefje ;-)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:30

DubbelDun schreef:
Ja 'warm' is een breed begrip. Eigenlijk moet je er een temperatuur aan kunnen hangen.
Hier zijn ze voor juist minder warm als achter, maar onderling ook heel wisselend.

ponyzotje schreef:
Het is misschien een beetje subjectief, maar weldegelijk waardevol als je op twee voeten en verschillende warmte voelt. Dat is objectiever waar te nemen. De warmte kan natuurlijk ook wisselen, de ontsteking blijft meestal niet even heftig.

Goed dat dit nu naar voren komt want ik heb tijdens de vorst een zelfde ervaring gehad als jij DD.
Bij Hittie was RV (met de kanteling) tot de voorknie (dus het halve been) juist kouder en de andere drie voeten normaal (lees: gelijk aan de andere paarden).
Zolang de omgevingstemperatuur ruim onder 0 was, was dit het geval, ook na beweging (lees uur stapwerk of draf aan de hand) bleef het hele been koud.
Pas als de temperatuur weer steeg of toen de bovenluiken dicht waren (en de staltemperatuur steeg), steeg de temperatuur van de voet ook mee naar "normaal"

Verder is ze er geen pas kreupel op geweest en ik heb ook niet het idee gehad dat ze er last van had.
Grappig (en iets om over na te denken misschien) was dat na gebruik van bandages tijdens longeren het been wel op temperatuur kwam .
Laatst bijgewerkt door lolclub op 04-01-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:34

Jannepauli schreef:
LC: nog even voor jouw info: zoals ik al vermoedde is het engels raai in Horsemaster van een ander type - ik heb maar even gebeld met Barenburg. Het Engels raai dat normaal gesproken voor weiland ( BG11)gebruikt wordt is het zgn 'weidemengsel' en dat heeft inderdaad een hoog fructaangehalte.
In Horsemaster wordt echter het 'gazonmengsel' gebruikt. Deze raaisoort heeft een lager groeipunt dan het gebruikelijke engels raai en derhalve ook beduidend minder fructaan, dan een grassoort met een hoger groeipunt. Helaas kon men mij geen specifiek percentage geven voor het raai-gazonmengsel maar verzekerde men me dat het echt veel lager ligt.
En als ik dan toch aan het bellen sla: Ten Have ook gebeld: hun type raai is van het zgn weidemengsel, dus hoger in fructaan. Maar dat wordt natuurlijk ook weer afgezwakt door de andere soorten in hun mengsel. Het raai in hun mengsel wordt ook voornamelijk gebruikt als structuurverbeteraar ( zode)

Interessant JP !
bedankt voor het opvragen van deze inlichting.
Wij hebben ook sinds jaar en dag BG11 als weidegras en mochten we moeten doorzaaien/herinzaaien zal ik dit bovenstaande zeker meenemen. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:35

@LC: dat laatste past wel in het plaatje dat bandages bij warm weer (of lang gebruik) dus helemaal niet goed zijn omdat de pezen er té warm door kunnen worden.

Ik heb Boon net even gelongeerd en haar voeten waren na dat werkje koeler als er voor.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:39

setteke schreef:
Dat voelen aan de hoeven wordt bij mij inmiddels een obsessie :+ , maar als je duidelijk verschil voelt tussen bijvoorbeeld de beide voorhoeven, dan word ik wel even extra alert. Zolang het stappen maar goed blijft, ok, maar de mijne had er inmiddels weer pulsatie bij ;( .
Dus (iom DA) weer terug op de metacam en vanmorgen waren beide hoeven weer gelijk van temperatuur (lauw).

Maar moeten de hoeven nu koel, lauw of licht warm aanvoelen? Ik dacht altijd dat koel goed was ;)

tjeees Setteke :(
wat een rotbericht weer... je was toch inmiddels alweer aan het stappen met hem ?
Wanneer moet je terug ter controle ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:46

DubbelDun schreef:
@LC: dat laatste past wel in het plaatje dat bandages bij warm weer (of lang gebruik) dus helemaal niet goed zijn omdat de pezen er té warm door kunnen worden.

Ik heb Boon net even gelongeerd en haar voeten waren na dat werkje koeler als er voor.

Yep, ben ik met je eens, het kan behoorlijk warm worden onder bandages en peeskappen in de zomer.
Maar ik heb het idee wel dat bij een bevangen paard met een verstoorde bloeddoorstroming het juist bij kou de doorbloeding bevorderd.
Het was namelijk zo dat het been na gebruik vd bandages gedurende uren op gelijke temperatuur bleef met de rest om vervolgens weer af te koelen.

Wil je mij een plezier doen en over een paar uur de voeten van Boon nogmaals voelen ?
Bij Hittie waren de andere voeten ook koud direct na beweging (koude bodem ?) en dan vervolgens na een paar uur weer normaal (behalve die ene die dus koud bleef)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:49

@LC: zal ik doen, ik voel er sowieso altijd aan als ik bij de paarden geweest ben.

Hier een filmpje van net, graag reacties :)
http://www.youtube.com/watch?v=y8NiyqFh2-U
Mevroi had er niet zoveel zin in nadat ze niet mocht uitbreken (wat haar 1x lukte }> )
Ik kom duidelijk een hand te kort, met lijn, zweep en camera :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:50

Acuut hoefbevangen paarden worden gekoeld met koud water om de ontsteking te temperen. Daarbuiten is het goed de doorbloeding op gang te trekken maar ik weet niet in hoeverre bandages daar echt toe bijdragen... Hier leggen we bij hoefbevangen paarden altijd ijszakken rond de voeten, ook als ze al een paar dagen minder pijnlijk zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:52

LC, ja ik heb er 4 keer opgezeten. De eerste keer ben ik er zonder tranquigel zo opgestapt en was hij superbraaf (moet je nagaan na 4 maanden boxrust :D ). Maar de 2e dag stond ik er na een flinke bok weer snel naast ;) .
Erna steeds 3 streepjes tranquigel gegeven en kon ik hem netjes 5 a 10 minuutjes stappen. Echter vanaf donderdag een warme hoef cq been met 1 keer pulsatie (misschien door de bokkesprong). Ik heb zijn been en hoef gekoeld iedere dag, maar het hielp helemaal niets. Voor hij in de box stond was de hoef alweer warm. Maar hij stapte goed en ook in de bochten op het harde niets te zien.
Sinds gister dus weer metacam gaan geven en de hoef is weer netjes lauw en het been koel.
Nu heeft hij ook nog aan zijn slechte voet rotstraal gekregen, dus wie weet speelt dit ook wel mee.

Eind januari moet hij naar de smid en voor controle.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:56

Die heeft er zin in DD :') Voor loopt ze volgens mij wel lekker ruim, achter wel wat kort, maar ik weet niet of dat bij het ras hoort? Verder zie ik er niet zoveel aan, das wel positief.

Dat is geen goed nieuws Setteke, balen zeg :\

Met Grietje voor het eerst buiten de wei gelopen. In de berm had madam er zin in, continu harder dan de baas willen. Op sommige plekken was het nog wel ijzig en moest ze een stukje over de weg. Leek ze totaal geen moeite mee te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:59

Achter loopt ze idd minder als voor, maar ze oogt in mijn beleving niet kreupel, maar hoor graag als het niet zo is) :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:01

In mijn ogen loopt ze ook niet kreupel, alleen een beetje sloompies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:01

Ze is een beetje een lokomotiefje, moet eerst wat op stoom komen :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:03

Haha een echte diesel. Ik moet zeggen dat ik het ook snel sloompies vind ogen, ik ben Amber gewend en die loopt altijd maar zo hard mogelijk :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:06

Ze heeft natuurlijk wel de ontbrekende knie-aktie van een warmbloedpaard :D maar het achterbeen mag best wat sterker doorkomen van mij.
Momenteel valt er ook niets te trainen natuurlijk.