Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:34

Zo dat is wel even schrikken zeg ;(
Gelukkig weer goed gekomen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:35

:oo singasong

fijn dat het nu weer de goede kant op gaat, maar het zal nog wel even duren voordat de hoef weer helemaal mooi is uitgegroeid

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:42

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:54

Gimli_ schreef:
Jemig singasong, wat een duidelijk proces!
Paard heeft zo op de eerste foto's gezien geen slechte hoeven, gelukkig gaat het nu weer de goede kant op.

Nee, idd geen slechte voeten maar altijd gevoelig op de bestrating. Vandaar dat ik toen toch weer voor beslag koos.

Er hebben heel veel andere dingen gespeeld ivm die gevoeligheid. Voornamelijk kwam dit uit de spieren en niet uit de voeten.
Het is nu aardig onder controle maar moet hem echt goed in de gaten houden. Er hoeft maar iets te gebeuren en het slaat weer op z'n spieren.
Zo is hij heel lang (maanden) stijf geweest na het liggen en na de nacht. Er werd voortdurend tegen me gezegd (door DA andere paardeneigenaren) dat hoort bij zijn leeftijd.
Niets is minder waar! Hij is er namelijk vanaf en is helemaal niet stijf meer, ook niet na het liggen.
Het blijft verwonderlijk dat hij toch (gezien zijn leeftijd) me iedere keer weer versteld doet staan van zijn eigen herstellend vermogen! Hij heeft al zo veel problemen gehad en iedere keer denk ik weer dat het zijn 'einde' is. Dat komt natuurlijk ook wel maar voor nu genieten we weer, van dag tot dag, dat wel ;)

Maar de voeten op jouw foto's zijn ook heftig. En dan denken ze nog dat ze dit kunnen oplossen. Heb je ook al een keer foto's geplaatst van hoe ze nu zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:59

Splinter schreef:

fijn dat het nu weer de goede kant op gaat, maar het zal nog wel even duren voordat de hoef weer helemaal mooi is uitgegroeid

Een jaar trek ik er voor uit. Ik hoop eigenlijk eerder. Z'n voeten groeien nu best snel. Ik vijl ze iedere week rond en houd de teen zo kort mogelijk.
Ongeveer 2 weken geleden is er nog een bekapper geweest die kritisch heeft gekeken en zei dat het heel goed ging. We hebben samen overlegd wat ik verder nog kan doen
aan de voeten en voorlopig ga ik ze zelf weer bijhouden, wat ik eigenlijk ook altijd al deed. En laat om de zo veel tijd iemand kijken of het nog goed gaat.

Is jouw paard ook HB geweest? En hoe lang was hij daar op de foto's van de ijzers af?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:34

jeetje
het valt mij ook elke keer op, dat de smeden de ijzers er zo krap onder leggen
en dan ook nog eens 2 lippen op de voorijzers, en krap? dan heb je de poppen aan het dansen
Gek, want ze leren juist op de scholen, dat het ijzer er ruim onder moet met lange takken.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... beslag.htm
Laatst bijgewerkt door nombrado op 22-11-11 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:38

nombrado schreef:
jeetje
het valt mij ook elke keer op, dat de smeden de ijzers er zo krap onder leggen
en dan ook nog eens 2 lippen op de voorijzers, en krap? dan heb je de poppen aan het dansen
Gek, want ze leren juist op de scholen, dat het ijzer er ruim onder moet met lange takken.

Op zich was er niets mis met de ruimte die hij kreeg op de ijzers toen ze er net ondergingen, zoals hier
Afbeelding
Alleen heeft de smid in dit geval een heel andere hoef willen creeëren en dat was (mede) funest.

Een Equilibrium (voor)ijzers heeft 2 lippen. Ook heeft dit ijzer een opzet over de gehele teen voor betere afrolling.

Een achterijzers met 2 lippen op een voorvoet zetten is altijd funest voor de voeten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:40

Ik heb altijd begrepen dat de equilibrium ijzers bij voorkeur geen lippen hebben?

Wel fijn overigens dat er weer wat leven is in dit topic, blijft enorm interessant allemaal namelijk! :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:41

hoofcare
Laat uw paard NOOIT met dubbele lippen beslaan ook al heeft deze smid alle mogelijke mooie verhalen. Deze verhalen zijn gebaseerd op kletspraat!!!
Uw paard zal niet beter functioneren maar zelfs op den duur problemen krijgen. Wij krijgen helaas zeer veel paarden aangeboden die door deze dubbele lippen Hype kreupel zijn geworden of dat de hoornschoen desastreus beschadigd is.
Wij moeten weer alles op alles zetten om de voeten weer gezond en sterk te maken omdat er hoefsmeden zijn die er nog steeds niet s van hebben begrepen.
Mocht de hoefsmid toch niet voor rede vatbaar zijn schroom dan niet om op zoek te gaan naar een meer vakbekwame hoefsmid die een normaal basis beslag kan leggen zonder toeters en bellen.

De trend of modegril die nu bezig is met deze soorten hoefbeslagen vooral het hoefbeslag met dubbel lippen op de voorvoeten kun ondanks de mooie verhalen meer schade berokkenen dan je denkt en wij u erop moeten wijzen dat wij met onze 35 jarige ervaring u moeten waarschuwen: laat dit uw paard niet aandoen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:49

Vertellen ze ook nog wáárom het zo slecht is ???

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:52

Nee :D

Maar de EL ijzers zijn officieel zonder lippen. Een lip was te lastig om er aan te maken, dus toen kwamen ze met dubbele lip. Ik geloof dat ze tegenwoordig nu wel met 1 lip te verkrijgen zijn.
Ik heb het idee dat veel smeden de 2 lips pakken omdat dat voor hun minder werk is. Jammer.
Mijn paard z'n kleine voetjes kreeg ze ook met dubbele lip. Ben blij dat ze er weer af zijn.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:55

singasong schreef:
Splinter schreef:

Een jaar trek ik er voor uit. Ik hoop eigenlijk eerder. Z'n voeten groeien nu best snel. Ik vijl ze iedere week rond en houd de teen zo kort mogelijk.
Ongeveer 2 weken geleden is er nog een bekapper geweest die kritisch heeft gekeken en zei dat het heel goed ging. We hebben samen overlegd wat ik verder nog kan doen
aan de voeten en voorlopig ga ik ze zelf weer bijhouden, wat ik eigenlijk ook altijd al deed. En laat om de zo veel tijd iemand kijken of het nog goed gaat.

Is jouw paard ook HB geweest? En hoe lang was hij daar op de foto's van de ijzers af?

volgens bodegraven is ze niet HB geweest, en adh van de RX foto's moest ze op ijzers, ze had volgens Bodegraven alleen dunne zolen....
met ijzers liep ze na een week even slecht als zonder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:17

Nare fotos... zelfs ik als relatieve leek zie nog dat Gimlis paard en singasongs haf echt niet lekker op hun voeten staan :n Singasong, was was/waren jouw reden(en) om je paardje te laten beslaan?

Voor wat betreft deskundigheid en toewijding enz: heb bij mijn paard altijd een kundige HS/bekapper gehad. Op puur geluk, ik beschik kennelijk over de gave om te struikelen :P over vakkundige mensen die meedenken en dan niet vanuit hun portemonnee. Mijn veearts bijvoorbeeld denkt mee vanuit het paard en niet (alléén) vanuit wetenschappelijk oogpunt en ook bijvoorbeeld mijn lesgever, zadelmaker en chiropractor blijken mensen te zijn die alom bekend staan als erg goed waar ik dan achteraf achter kom terwijl ik ze letterlijk op het erf tegenkom omdat ze zijn ingeroepen door iemand voor een paard :P Mijn bekapper is jong en gedreven en kun je leuk mee discussiëren :D , ben bij toeval bij 'm terecht gekomen en ook hier kwam ik er achteraf weer achter dat ik een hele goeie te pakken bleek te hebben. Gelukkig ook maar, ik heb nu mijn eerste paard en zonder dit soort geluk qua "behandelaars" maak ik er toch nog wel een puinhoop van af en toe. Als ik dan ook nog prutsers bij m'n paard zou hebben zou het helemaal nooit wat worden :+ Nou zijn mijn paard en ik zeer kritisch, wie weet is dat wel het geheim :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:45

nombrado schreef:
Jeetje Gimli, die heeft idd echt zitten slapen tijdens de opleiding.
Volgens mij is zelfs een voorijzer met dubbele lippen ook uit den boze (wordt er onderwezen), daar gaat een hoef nog meer van "knijpen"of ondergeschoven raken.

Ik heb geen idee, wat er mis is, aan de reguliere hoefsmeden, maar ik vind het echt om te huilen wat er nu aan de hand is.
Zouden de smeden het niet meer uit passie doen, maar uit "geld verdienen, maar een vak hebben?"

Zelf heb ik altijd een beetje moeite met het in onderdeeltjes denken en onderwijzen
zo zal ik een dierenarts echt niet aan de voeten van mijn paarden laten komen...., daar hebben ze totaal geen kijk op.
(alhoewel sommige hoefsmeden idd ook niet)

struikelende paarden (na het bekappen) scheef gekapt, terwijl het paard nooit scheef was....enzenz...kheb echt heel wat drama's meegemaakt de laatste jaren.
terwijl ik dit Vroeguh nooit had.
Ik ging ook altijd naar de top hoefsmeden van Noordholland (in mijn jeugd) op de pony heen, daar beslagen worden. Pas later kwam ik erachter dat deze beste man de topsmid was. (en vakgek) inmiddels is deze beste man overleden .
Ligt het nu aan de opleidingen? of aan de wel of niet gepassioneerd leerling?

In akersloot toevallig? Volgens mij zijn zijn zonen nog wel smid.
Daar kwam ik vroeger ook altijd. Ik heb daarna nog maar 2 smeden gehad die ook top werk verrichte.
Was s'winters altijd wel 2 uur bikkelen in de kou als er ijzers onder moesten :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:01

Cowgirl schreef:
nombrado schreef:
Jeetje Gimli, die heeft idd echt zitten slapen tijdens de opleiding.
Volgens mij is zelfs een voorijzer met dubbele lippen ook uit den boze (wordt er onderwezen), daar gaat een hoef nog meer van "knijpen"of ondergeschoven raken.

Ik heb geen idee, wat er mis is, aan de reguliere hoefsmeden, maar ik vind het echt om te huilen wat er nu aan de hand is.
Zouden de smeden het niet meer uit passie doen, maar uit "geld verdienen, maar een vak hebben?"

Zelf heb ik altijd een beetje moeite met het in onderdeeltjes denken en onderwijzen
zo zal ik een dierenarts echt niet aan de voeten van mijn paarden laten komen...., daar hebben ze totaal geen kijk op.
(alhoewel sommige hoefsmeden idd ook niet)

struikelende paarden (na het bekappen) scheef gekapt, terwijl het paard nooit scheef was....enzenz...kheb echt heel wat drama's meegemaakt de laatste jaren.
terwijl ik dit Vroeguh nooit had.
Ik ging ook altijd naar de top hoefsmeden van Noordholland (in mijn jeugd) op de pony heen, daar beslagen worden. Pas later kwam ik erachter dat deze beste man de topsmid was. (en vakgek) inmiddels is deze beste man overleden .
Ligt het nu aan de opleidingen? of aan de wel of niet gepassioneerd leerling?

In akersloot toevallig? Volgens mij zijn zijn zonen nog wel smid.
Daar kwam ik vroeger ook altijd. Ik heb daarna nog maar 2 smeden gehad die ook top werk verrichte.
Was s'winters altijd wel 2 uur bikkelen in de kou als er ijzers onder moesten :D

jep, klopt
ik heb het dan wel over 30 jaar(?) geleden? misschien wel 35 jaar.
die 2 zoons hebben 1 keer mijn pre beslagen.....binnen 2 dagen lag het voorijzer eraf :D
tja,........Nu waren destijds PRE's in Nederland nog uniek, dus die soorten beenstanden en voeten waren ze ook niet echt gewend. ;)
volgens mij was het bij die oude in de schuur altijd wel lekker warm....hij besloeg warm, en je zag geen hand voor ogen hahahahaha...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:05

Dat is idd wel heel erg lang. Bij mij zal het zo'n 15 jaar geleden zijn. Nooit problemen met wie ze besloeg bleven altijd keurig zitten.
Zit dan ook 15 jaar meer ervaring tussen ons :D , aldoende leert men.

Nu gaan we weer on topic. Weer bijzondere verhalen.
Zou graag ook wat voeten willen bespreken/laten zien maar de paarden zijn niet van mij.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:49

@ Singasong: mooi echt keimooi fotoverhaal!
Waarom was jouw paardje zo stijf overigens?

Nou hopla: dure camera mee.... vriendje boos, overal zand in de camera.... resulaat mag er wel zijn
Tussen de rode lijnen loopt de witte lijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bovenstaand was voor "teen verder opvijlen"

Onderstaand is na "teen verder opvijlen" tot in de witte lijn. Verder ga ik op dit moment niet: rode spikkeltjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Floepertje wat uitsteekt voelt aan als witte lijn/heeft witte-lijn-structuur: die ga ik niet eruitsnijen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Op achtergrond HB-paardje en op de voorgrond 1 van mijn paarden met de beste hoeven ooit! Droomhoeven heeft dit paardje <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:53

Mooie duidelijke fotoos :)
Wat een maanlandschap is die onderkant (de zool). Is dat geen oud materiaal ??

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:54

Mooi om zo te zien :) op de 5-na-laatste foto's (en ook wat foto's daarvoor) zie ik wel een enorm uitgeplatte hoef.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:55

DubbelDun schreef:
Mooie duidelijke fotoos :)
Wat een maanlandschap is die onderkant (de zool). Is dat geen oud materiaal ??

Daar zit ik ook vol verbazing naar te kijken! Waarom staan er ook rode strepen bij de punt van de straal en bij de steunsels?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:58

Ja is oud materiaal, maar dit materiaal heeft op dit moment wel een functie: daarom laat ik het zitten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:59

hestejente schreef:
Daar zit ik ook vol verbazing naar te kijken! Waarom staan er ook rode strepen bij de punt van de straal en bij de steunsels?

Uitrekenen waar het hoefbeentje ongeveer zou moeten zitten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:00

scoxxx schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

kheb even voor het vijlen en na het vijlen naast onder elkaar gezet van de linker en rechtervoet

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:21

Needje schreef:
Nee :D

Maar de EL ijzers zijn officieel zonder lippen. Een lip was te lastig om er aan te maken, dus toen kwamen ze met dubbele lip. Ik geloof dat ze tegenwoordig nu wel met 1 lip te verkrijgen zijn.
Ik heb het idee dat veel smeden de 2 lips pakken omdat dat voor hun minder werk is. Jammer.
Mijn paard z'n kleine voetjes kreeg ze ook met dubbele lip. Ben blij dat ze er weer af zijn.

Ik had er geen idee van of het met of zonder lippen moest zijn. Volgens de smid waren de Equilibrium voorijzers met lippen. Er stond ook Equilibrium in dus ze waren wel 'echt'.
Waarom die 2 lippen er nu eigenlijk op zitten is me nog niet duidelijk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:29

Splinter schreef:
volgens bodegraven is ze niet HB geweest, en adh van de RX foto's moest ze op ijzers, ze had volgens Bodegraven alleen dunne zolen....
met ijzers liep ze na een week even slecht als zonder.

Jeetje en wat voor verklaring hadden ze er voor dat ze na een week zo slecht liep op de ijzers? En hoe is het nu dan?