Gelukkig weer goed gekomen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gimli_ schreef:Jemig singasong, wat een duidelijk proces!
Paard heeft zo op de eerste foto's gezien geen slechte hoeven, gelukkig gaat het nu weer de goede kant op.
Splinter schreef:singasong
fijn dat het nu weer de goede kant op gaat, maar het zal nog wel even duren voordat de hoef weer helemaal mooi is uitgegroeid
nombrado schreef:jeetje
het valt mij ook elke keer op, dat de smeden de ijzers er zo krap onder leggen
en dan ook nog eens 2 lippen op de voorijzers, en krap? dan heb je de poppen aan het dansen
Gek, want ze leren juist op de scholen, dat het ijzer er ruim onder moet met lange takken.
singasong schreef:Splinter schreef:singasong
fijn dat het nu weer de goede kant op gaat, maar het zal nog wel even duren voordat de hoef weer helemaal mooi is uitgegroeid
Een jaar trek ik er voor uit. Ik hoop eigenlijk eerder. Z'n voeten groeien nu best snel. Ik vijl ze iedere week rond en houd de teen zo kort mogelijk.
Ongeveer 2 weken geleden is er nog een bekapper geweest die kritisch heeft gekeken en zei dat het heel goed ging. We hebben samen overlegd wat ik verder nog kan doen
aan de voeten en voorlopig ga ik ze zelf weer bijhouden, wat ik eigenlijk ook altijd al deed. En laat om de zo veel tijd iemand kijken of het nog goed gaat.
Is jouw paard ook HB geweest? En hoe lang was hij daar op de foto's van de ijzers af?
nombrado schreef:Jeetje Gimli, die heeft idd echt zitten slapen tijdens de opleiding.
Volgens mij is zelfs een voorijzer met dubbele lippen ook uit den boze (wordt er onderwezen), daar gaat een hoef nog meer van "knijpen"of ondergeschoven raken.
Ik heb geen idee, wat er mis is, aan de reguliere hoefsmeden, maar ik vind het echt om te huilen wat er nu aan de hand is.
Zouden de smeden het niet meer uit passie doen, maar uit "geld verdienen, maar een vak hebben?"
Zelf heb ik altijd een beetje moeite met het in onderdeeltjes denken en onderwijzen
zo zal ik een dierenarts echt niet aan de voeten van mijn paarden laten komen...., daar hebben ze totaal geen kijk op.
(alhoewel sommige hoefsmeden idd ook niet)
struikelende paarden (na het bekappen) scheef gekapt, terwijl het paard nooit scheef was....enzenz...kheb echt heel wat drama's meegemaakt de laatste jaren.
terwijl ik dit Vroeguh nooit had.
Ik ging ook altijd naar de top hoefsmeden van Noordholland (in mijn jeugd) op de pony heen, daar beslagen worden. Pas later kwam ik erachter dat deze beste man de topsmid was. (en vakgek) inmiddels is deze beste man overleden .
Ligt het nu aan de opleidingen? of aan de wel of niet gepassioneerd leerling?
Cowgirl schreef:nombrado schreef:Jeetje Gimli, die heeft idd echt zitten slapen tijdens de opleiding.
Volgens mij is zelfs een voorijzer met dubbele lippen ook uit den boze (wordt er onderwezen), daar gaat een hoef nog meer van "knijpen"of ondergeschoven raken.
Ik heb geen idee, wat er mis is, aan de reguliere hoefsmeden, maar ik vind het echt om te huilen wat er nu aan de hand is.
Zouden de smeden het niet meer uit passie doen, maar uit "geld verdienen, maar een vak hebben?"
Zelf heb ik altijd een beetje moeite met het in onderdeeltjes denken en onderwijzen
zo zal ik een dierenarts echt niet aan de voeten van mijn paarden laten komen...., daar hebben ze totaal geen kijk op.
(alhoewel sommige hoefsmeden idd ook niet)
struikelende paarden (na het bekappen) scheef gekapt, terwijl het paard nooit scheef was....enzenz...kheb echt heel wat drama's meegemaakt de laatste jaren.
terwijl ik dit Vroeguh nooit had.
Ik ging ook altijd naar de top hoefsmeden van Noordholland (in mijn jeugd) op de pony heen, daar beslagen worden. Pas later kwam ik erachter dat deze beste man de topsmid was. (en vakgek) inmiddels is deze beste man overleden .
Ligt het nu aan de opleidingen? of aan de wel of niet gepassioneerd leerling?
In akersloot toevallig? Volgens mij zijn zijn zonen nog wel smid.
Daar kwam ik vroeger ook altijd. Ik heb daarna nog maar 2 smeden gehad die ook top werk verrichte.
Was s'winters altijd wel 2 uur bikkelen in de kou als er ijzers onder moesten
Needje schreef:Nee
Maar de EL ijzers zijn officieel zonder lippen. Een lip was te lastig om er aan te maken, dus toen kwamen ze met dubbele lip. Ik geloof dat ze tegenwoordig nu wel met 1 lip te verkrijgen zijn.
Ik heb het idee dat veel smeden de 2 lips pakken omdat dat voor hun minder werk is. Jammer.
Mijn paard z'n kleine voetjes kreeg ze ook met dubbele lip. Ben blij dat ze er weer af zijn.
Splinter schreef:volgens bodegraven is ze niet HB geweest, en adh van de RX foto's moest ze op ijzers, ze had volgens Bodegraven alleen dunne zolen....
met ijzers liep ze na een week even slecht als zonder.