[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponny_power

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:44

we handelen dit per pb wel af ..

anders ga ik dingen roepen dit vast niet zo netjes zijn.

wel fijn dat je er open over bent ..neemt een hoop achterdochtigheid bij mij i.i.g weg en schept vertrouwen dat er minder met nitro is dan ik heb gelezen en vermoed.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:10

Bah, wat een toestand allemaal. Even een goed bericht: hele tijd geleden op dit topic gereageerd. Onze pony "doet 't weer" mijn dochter gaat bijna L2 starten en ik rijd hem op Z niveau. Hij blijft alleen wat kort in zijn beweging met 1 voorbeentje wat soms voor wat tactverlies zorgt. Verder hebben we eea goed onder controle met Safe and Sound van Dodson & Horrell. Ook geven wij Ultimate Balancer van D&H als toevoeging (zit probiotica in). Verder uurtje per dag weidegang en bij twijfel raadpleeg ik de fructaanindex van paardnatuurlijk.nl. Wij zijn blij!!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:26

@embe
Dat soort goede berichten horen wij graag.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:51

Vandaag de hoefsmid bij shinouk gehad, en hij heeft mij verzekerd dat haar hoeven weer helemaal genezen zijn. Zelfs geen verbreedde witte lijn meer. Daar ben ik echt zo blij mee Haha!
Maar voor haar dus zeker geen weidegang meer, want nu het goed gaat, wil ik dat natuurlijk ook zo houden.

Ook vroeg ik mij af waarom jullie je paarden allemaal krachtvoer geven, is dat echt om de vitamines en mineralen? Of om ze op gewicht te houden? Of natuurlijk wat anders.

@ponny_power Kan het niet zijn dat je paardje gevoelig loopt, omdat hij/zij van de ijzers gehaald is? Aangezien je ook al zei dat de hoeven niet warm zijn enz? Ik ken een paardje die heeft nadat haar ijzers er onder vandaan gehaald werden nog een hele tijd gevoelig gelopen...

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:27

Amable_Chica schreef:
@ponny_power Kan het niet zijn dat je paardje gevoelig loopt, omdat hij/zij van de ijzers gehaald is? Aangezien je ook al zei dat de hoeven niet warm zijn enz? Ik ken een paardje die heeft nadat haar ijzers er onder vandaan gehaald werden nog een hele tijd gevoelig gelopen...

Ja dat hoop ik eigenlijk .. ik weet het niet.
Heb al veel gezocht , maar zelfs op hoofcare laten ze zich er niet concreet over uit.

Als het dan wennen is , is het opzich positief want heel moeilijk is hij er niet mee.
Meer een moment angst als hij verhard op moet .. maar loopt lekker door.

Bij grind zie je wel even twijfel .. maar na 3 seconden stapt hij er wat voorzichtiger over heen en is er ook niets aan de hand.

hij staat overigens wel echt kort op ze hoeven ..hij loopt net niet op de straal.
niet een fout van de hoefsmid hoor !!!! maar hij stond met ijzers al vrij kort .. en ze moesten er echt onderuit.
dus wat jij zegt kan heel goed zo zijn.

de tijd zal het leren Vork

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:29

@ amable_chica: Ik geef geen krachtvoer, lang niet iedereen trouwens. Naja, 'geen' wil in ons geval zeggen: ongeveer 10 brokjes in een emmer, samen met 50gram vitaminebrokjes. Dit krijgen ze zodra ze uit de wei zijn opgehaald en weer op de paddock moeten. Dit om het leuk te houden om opgehaald te worden. En de vitaminebrokjes krijgen ze voor de v.........

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:34

ponny_power: ik vind hem ook extreem kort op z'n hoeven. Dit zou best eens (een deel) van het probleem kunnen zijn.

Ik begrijp dat jij verder pb't met de vorige eigenaresse. Ik ben wel erg geïnteresseerd in die ontsteking waarover zij schreef. Dit omdat mijn pony ook nogal atypisch bevangen was, en er speculaties zijn op het gebied van een ontsteking. Als jij er meer van hebt gehoord, zou je mij dan willen pb-en? Vind het onder de omstandigheden niet zo handig om haar op dit moment een pb te sturen over de oorzaak.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:37

Duidelijk Lachen haha. Het moet voor een paard ook leuk blijven om opgehaald te worden idd! Ik geef haar alleen zemelen met probiotica en magensium. Op advies van de DA. Want ze bleef steeds maar gevoelig lopen, en na een week magnesium ging het zo veel beter! Heel bijzonder (dat allemaal was misschien niet helemaal goed, sommige van jullie bedoel ik eigenlijk).

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:01

Amable_Chica schreef:
Ook vroeg ik mij af waarom jullie je paarden allemaal krachtvoer geven, is dat echt om de vitamines en mineralen? Of om ze op gewicht te houden? Of natuurlijk wat anders.

Ik geef het mijn oudje om op gewicht te blijven Lachen ze krijgt dagelijks een portie Subli Seniores Priores, naast voldoende hooi.. overdag staat ze op het land met een graasmasker en dan smikkelt ze een beetje van het gras, 's nachts staat ze in de bak met de portie Subli en het hooi.. door de Subli krijgt ze nog biotine en normaliter glucosamine, maar nu door omstandigheden in plaats van glucosamine een supplement om de spieropbouw te bevorderen en een kuurtje Opkikker..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:04

Ik geef nu 'krachtvoer' omdat Indiana een veulen aan de voet heeft, maar normaal gesproken zou ze dat niet nodig hebben. Ik geef dus krachtvoer omdat ik ze zo ontzettend graag wil verwennen.
Ook heb ik altijd wel jongere paarden erbij die wel wat kunnen gebruiken en ik het heel erg moeilijk vind om Indiana dan niets te geven.
Wat er natuurlijk ook nog bijkomt is dat er bijv. magnesium moest en daardoor vinden ze het inderdaad ook geen probleem om binnen te komen.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:06

je hebt pb

mysa schreef:
ponny_power: ik vind hem ook extreem kort op z'n hoeven. Dit zou best eens (een deel) van het probleem kunnen zijn.

Ik begrijp dat jij verder pb't met de vorige eigenaresse. Ik ben wel erg geïnteresseerd in die ontsteking waarover zij schreef. Dit omdat mijn pony ook nogal atypisch bevangen was, en er speculaties zijn op het gebied van een ontsteking. Als jij er meer van hebt gehoord, zou je mij dan willen pb-en? Vind het onder de omstandigheden niet zo handig om haar op dit moment een pb te sturen over de oorzaak.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:17

Oke, maar als je ze alleen op hooi houd, zouden ze dan geen vitamine of mineralen te kort krijgen?? Als je wel gewoon zorgt voor een liksteen.
Want ik geef haar dan af een toe zo'n pavo summer fit koek, maar ik las hier ook wel dat dat ook niet zo goed is voor onze paardjes?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:24

Een pavo koek bevat 30% suiker/zetmeel en dat is eigenlijk te veel voor ons soort paardjes. Maar aangezien je zo'n koek niet per kilo's tegelijk voert, is het denk ik nog wel te doen over het algeheel gezien.

Ik zelf geef op dit moment geen krachtvoer naast het hooi, omdat Isa op dit moment niet veel doet.
Maar zodra ze straks weer mee zou kunnen op wandeling en voor de kar, dan krijgt ze wel wat bijgevoerd voor de energie, maar wel speciaal voer (< 10% suiker/zetmeel bedoel ik daarmee).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:19

Isapaardje: hoe gaat het nu met Isabella?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:29

Over krachtvoer: onze pony wordt echt te mager op alleen hooi, met safe & sound en ultimate balancer blijft ie mooi op gewicht. Hij werkt bijna dagelijks een uur op redelijk niveau dus heeft hij 't denk ik ook wel nodig. Maar voer nog steeds voorzichtig en liever te weinig dan te veel.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:36

oh ja, heb onze pony ook eens zonder ijzers gelaten. Hij was vreselijk gevoelig en liep behoorlijk kreupel daardoor. Mijn smid heeft er een hele studie van gemaakt en nu doen we het zo: doordat rechts voor het hoefbeentje licht gekanteld is groeit dit hoefje wat stijler dan zijn linker hoef. Smidje zet linkerhoefje nu iets stijler zodat het min of meer gelijk is. Hij gebruikt normale ijzertjes maar slaat minder nageltjes in het rechter ijzer en volgens mij ook op een iets andere plaats. Dit werkt voor de pony prima. Kan iemand mij adviseren over het gebruik van magnesium? Heb het idee dat dat ook al in Safe & Sound zit en ik wil hem natuurlijk ook weer niet te veel geven....

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:06

Ik voer helemaal geen krachtvoer, ze blijft prima op gewicht met alleen hooi. Dus is het ook niet nodig lijkt me.

@Embe op de site van hoefnatuurlijk.nl staat heel veel informatie over het gebruik van magnesium. Na een week merkte ik al zoveel verschil, dus voor mijn paard werkt het.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:08

Ik voer dus Safe&Sound, maar zie dat niet als krachtvoer (is ook heel anders van samenstelling en structuur), meer als extra's voor hetgeen dat ze niet uit mijn zeer arme hooi kunnen halen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:13

Mijn pony krijgt alleen krachtvoer om hem zo naar binnen te lokken in de winter Nagelbijten / Gniffelen Dus dat is 1 handje Lachen

Trouwens... ik heb ook goed nieuws!!! Haha!

Sinds zaterdag loopt gwyn weer als een trein en dus is zijn hoefbevangeheid over! Haha! Ik hoef nu alleen nog maar 3 week lang elke dag bloedverdunners te geven.
Over 1 week mag hij uit zijn paddock en weer bij zijn vriendje op de kale wei! Haha!
Over 2,5 week mag hij weer aan de arbeid, dus eerst weer lekker rustig wandelen of stapritje Lachen

Dus het gaat super! en tegen de verwachting in: toch sneller dan verwacht Lachen

Vrijdag komt de hoefsmid hem bekappen en zolang wij hem nog op goed dieet houden komt het helemaal goed! Lachen

Ik houd hem iig 2 week op puur hooi en daarna mag hij wel weer wat gras, met een graasmasker op Lachen

Trouwens... ik was laatst bij de paardendrogist en die raadde mij podocomplex aan tegen hoefbevangenheid, kent iemand dat?

Ik heb zelf zoiets, zolang hij niet weer zo dik word zal hij ook geen hoefbevangeheid meer krijgen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:16

Welshcobfan, dat laatste lijkt me iets te gemakkelijk gesteld; ook paarden die niet te dik zijn kunnen weer 'makkelijk' hoefbevangen raken.. Lachen in ieder geval wel super dat het zo goed gaat met Gwyn! hopelijk zet de stijgende lijn voort en kun kun je binnenkort weer iets gaan doen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:06

Volgens de DA zou gwyn alleen weer hoefbevangen raken als ik het weer hetzelfde aanpak als vorig jaar. Maar nu ik weet welk gras wel en niet goed is (zoals ik al eerder zei: nooit geweten dat kort gemaaid gras ook zeer slecht is!) en dat ik echt meer op zijn gewicht moet letten is de kans zeer klein dat hij op die manier weer hoefbevangen raakt.
Door overgewicht als oorzaak zal het in ieder geval niet meer gebeuren!
Vandaag liep hij weer fantastisch, terwijl hij van de metacam af is. Dus dat moet wel goedkomen Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:21

Komt ook vast goed, maar ik ben het wel met Yellowfish eens; paarden raken vaak hoefbevangen door vetzucht, maar hoefbevangenheid is in de meeste gevallen een stofwisselingsstoornis en dat verdwijnt na de eerste keer niet meer. Ook al is het paard daarna superslank; de stofwisseling wordt nooit meer als voor die tijd. je zult dus z'n verdere leven altijd moeten oppassen met suikers en zetmeel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:23

Ik pas sowieso op Lachen Maar dat had ik al eerder moeten doen...
Ik vertrouw iig op de DA, zolang hij mooi op gewicht blijft zal hij niet weer hoefbevangen worden (niet sneller dan een ander paard iig) Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:27

Sorry, maar dat laatste is dus niet waar. Er zijn hier alleen al in dit topic teveel gevallen van bekend. En geloof me, die hebben hun paardjes ook niet meer dik laten worden, en toch ging het weer mis. Het is jouw paardje en je moet doen waar jij je goed bij voelt maar ik vrees dat je deze ziekte toch een beetje onderschat. Ik ben er echt niet op uit om mijn gelijk te halen, sterker nog, ik wou dat je gelijk had. Maar helaas.... een paard wat hoefbevangen is geweest, al is ie nog zo slank, blijft altijd gevoelig voor de aandoening.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:27

Zo te horen goed nieuws dus! Gefeliciteerd!
Mijn Welsh-Cobje wil maar niet dunner worden....een probleem van een té mager paard zal ik nooit krijgen denk ik.
Nu moet Victor ook wel wat meer in het werk komen, maar ik ben zoooo bang dat het weer fout gaat. Verdrietig Hij is zo zwaar bevangen geweest dat ik al blij ben dat ie zonder ruiter prima kan lopen, ben bang dat als ie weer meer werkt ook weer slechter gaat lopen....(jaja, ik weet wel...het zit tussen de oren, maar krijg het er maar eens uit Clown ).

Oja...ik zou nog foto's plaatsen, helemaal vergeten. Op het moment is het even te donker voor foto's, hopelijk denk ik er morgen aan, kunnen jullie zelf beoordelen hoe dik m'n pony nog is. Haha!

Edit: Ik ben het met Kymalin eens dat zodra een pony een keer hoefbevangen is geweest hij altijd veel gevoeliger zal blijven. Helaas, maar waar!