[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:40

Fijn dat ze goed op de bute reageert! Dan krijg je toch weer een beetje hoop ofzo. Ik vind gelijk 1 zakje minderen wel veel. Persoonlijk zou ik naar 1,5 per dag gaan of misschien zelf 1 3/4 en dat weer een x aantal dagen en dan verder terug. Je wil die goede flow houden natuurlijk. Maar fijn dar de schoenen in ieder geval hun werk doen :)

Wol begin ik nu met 2x 1/2 en als dat goed gaat over een weekje naar 2x 1/4. Zag nu 3 uur later al wel verschil gelukkig. In zn acute fase mocht hij ook 2x 1 heel zakje, maar omdat ie het zo slecht at vraag ik mij af hoeveel hij daadwerkelijk at.

Ladygiroc wat een super nieuws!! Ondanks dat de schrik er vast in zit scheelt dit wel een hele hoop zorgen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:00

Pff, ik heb 2x geluk gehad dat Belle snel herstelde van een acute HB, maar nu is het toch een ander verhaal. Ze is veel duidelijker bevangen, heeft heel goed voelbare pulsatie, en de pijnstillers slaan minder goed aan dan de vorige keren.

DA raadde aan om niet te bekappen de eerste 2 weken, bekapper zei juist dat de druk van de teen moet, asap bekappen was best, en heb zijn raad opgevolgd. Is nu natuurlijk een moeilijk vraagstuk: haar vriendje kan niet zonder haar op stal, maar mag niet in de regen door zijn rainrot, maar zij blijft best in de piste (met schuilmogelijkheid). Was dilemma wat ik vannacht zou doen, maar zij heeft me de keuze uit handen genomen: terwijl haar vriendje stond te drogen onder het solarium, besliste ze zelf om toch maar op stal te gaan. Heb dan maar wat extra bijgestrooid en haar binnen gelaten, ik wou haar niet nog eens over het harde sturen.

Bijkomend probleem: net analyse binnen van het hooi dat ze nu al de hele tijd krijgt: bevat bijna 14% suiker, dus totaal niet geschikt. Ik hoop maar dat verandering van hooi nu de boel wat sneller kan stabiliseren. Maar feit is dat haar tijd als weidepaard definitief voorbij is.

Sappos

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:27

Ik merk dat de dierenartsen vrij “weinig” weten van hoefbevangenheid. Ze weten wat het is maar plan van aanpak is vaak ijzers en pijnstillers en het is snel einde verhaal. Idd de teen eraf is goed. Liever elke week even vijlen dan in 1x teveel want dat kan wel een klap geven. Kan je het hooi in de tussentijd weken om de suikers eruit te halen?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:57

Er is nogal wat verschil in de aanpak van de D artsen. De ‘ouderen’ meestal traditioneel, gips, ijzers, stalrust, zware pijnstillers.
De jongere generatie richt zich meestal meer op de oorzaken.
En smeden hebben er meer ervaring mee, het fijnste is dat ze samenwerken, komt gelukkig steeds meer voor.
Heel veel beterschap voor al jullie beestjes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:22

Ik ben recent zelfs aangeraden door een dierenarts voor schoenen nadat die dierenarts dat bij een klant vsn mij gezien had.
Hartstikke leuk dus!
En ben al een paar keer gevraagd door een collega hoefsmid voor schoenen bij hun klanten.

Ijzers zijn echt niet altijd slecht, maar schoenen zijn gewoon zo makkelijk.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:47

Mijn dierenarts heeft mij best goed geholpen, wel is waar op afstand.
Maar ik hoor ook veel andere verhalen, en dat is wel erg lastig en verwarrend.

Nicky is gelukkig best wel stabiel, niet teveel gekkigheid vragen en zo min mogelijk snacks.
Heb al vanalles geprobeerd qua groentes. Maar mevr lust niet veel, alleen broccoli.
En ze lijkt radijsje nu wel lekker te vinden.
Ik bied dagelijks verschillende takken aan en andere kruiden op allerlei verschillende manieren.

Nog 25 dagen tot de sleuteloverdracht ohhh zoo leuk dat ze dan bijna aan huis komen!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:36

Ik vond chica vanmorgen wat stijf van stal komen, na beetje lopen liep ze best goed. Ze heeft vannacht zonder schoenen gestaan en gisternacht met en zie duidelijk verschil. Ik denk dat ze dus het meeste baat heeft bij de nacht om op stal om te hebben. Op de paddock heeft ze ze nu wel af en loopt ze zo:

Omdat ik haar vanochtend wat stijf van stal vond komen, heb ik nog een heel zakje buut gegeven. Ik ga vanavond dan denk ik maar 3/4 proberen en vannacht weer gewoon de hoefschoenen om.

Marjo, zoveel fijner om haar in deze situatie thuis te hebben! Chica staat bij mijn schoonouders en dan kan ik gelukkig ook veel regelen.

Hwn heel veel sterkte!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:17

Das mooi Dennis, een goeie smid is goud waard!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:29

Ik meld me hier helaas ook...
Mijn kleine merrie staat van de ene op de andere dag bevangen....
3 jaar geleden ook gehad met mijn ruintje...
Daar heb ik toen foto's van laten maken en al erg gekanteld hoefbeen.
Hij liep na een aantal dagen pijnstillers en bloedverdunners al een stuk beter.
Een maand na de diagnose en de aanval liep hij weer voor de sulky.
Sindsdien staan alle 3 mijn mini's als ze op het gras staan met een greenguard om.
Maar nu toch mijn merrietje ook....
Het is gewoon klote...
Zij nu dus ook aan de medicijnen.
Alleen om de één of andere reden twijfel ik of ik foto's laat maken.
Mijn ene kant zegt doen voor je eigen gemoedsrust en dan weet je waar je aan toe bent.
Mijn andere kant zegt wat veranderen foto's maken aan de diagnose...

Ik wil graag het filmpje met jullie delen maar ik weet niet hoe...

Sorry voor het inbreken trouwens..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:53

Hvn, ik zou beginnen met je hooi te weken, dat spoelt er een hoop suikers uit. En nog meer viezigheid.

Ivys, welkom.. helaas.. ik had dezelfde twijfel met foto's maar heb het toch laten doen. Smid was er vandaag en die was er ook blij mee, dan weet ie precies hoeveel er af kan.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:06

Bij mijn ruintje hebben we 3 jaar geleden ook foto's gemaakt.
Afbeelding

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:07

Nou donderdag middag foto's laten maken van Ivy...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:21

IvysToeter schreef:

Spannend hoor! Toevallig worden er donderdag ook foto's gemaakt van mijn Ivy :D . Ze krijgt nieuwe imprints en nieuw bloedonderzoek voor de Ir.

Hoe gaat het met je pony, reageert ze een beetje op de medicatie?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:29

Petra_O schreef:
IvysToeter schreef:

Spannend hoor! Toevallig worden er donderdag ook foto's gemaakt van mijn Ivy :D . Ze krijgt nieuwe imprints en nieuw bloedonderzoek voor de Ir.

Hoe gaat het met je pony, reageert ze een beetje op de medicatie?

Ze lijkt op het zand en in de stal zelf beter te lopen.
Heb haar om te vergelijken even mee genomen uit de schuur, maar daar zit weinig verandering in.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:54

Ik duim voor goede foto’s van beide Ivy’s

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:02

Welkom Ivystoeter.. Wat voor medicatie krijgt ze nu? Spannend donderdag dus voor beide Ivy's..

Ik heb bij die van mij geen foto's laten maken. Ik twijfel nog om wel te doen, wat raden jullie aan? Ze verbeterd wel op de buut. Ben nu aan het afbouwen van 2 x 1 zakje naar 2 x 3/4 zakje. Gisteren kwam ze er behoorlijk vlot aan lopen al loopt ze nog wel wat moeilijk. Als ik nu zou afbouwen naar 1 zakje per dag, wat zouden jullie dan doen? 2 x een half zakje of 1 x een heel zakje? Ze krijgt nu dus ook nog twee keer daags..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:12

Ik zou naar 2 keer daags een halve gaan naath.. kan het niet onderbouwen maar gevoelsmatig biedt dat betere bescherming.
Qua foto's had ik die twijfel ook en ben blij te weten hoe het binnenin is.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:49

Mijn hoefsmid vond foto’s dus echt super belangrijk, vooral ook om te weten hoe hij zo goed mogelijk het herstelproces kon ondersteunen, hoef weer in de “juiste hoek” te zetten etc. Dus ik zou het wel doen! Heb Arthurs dierenkliniek aan huis laten komen daarvoor, mocht je er tegenop zien om een bevangen paard te vervoeren (de mijne kon dus echt niet lopen, laat staan haar balans bewaren op een trailer).

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:19

Kyno schreef:
Mijn hoefsmid vond foto’s dus echt super belangrijk, vooral ook om te weten hoe hij zo goed mogelijk het herstelproces kon ondersteunen, hoef weer in de “juiste hoek” te zetten etc. Dus ik zou het wel doen! Heb Arthurs dierenkliniek aan huis laten komen daarvoor, mocht je er tegenop zien om een bevangen paard te vervoeren (de mijne kon dus echt niet lopen, laat staan haar balans bewaren op een trailer).

Daarom wil ik dus ook foto's laten maken dat de hoefsmid er rekening mee kan houden.
(Al ziet onze huidige hoefsmid totaal niks terug van de hoefbevangenheid van mijn ruintje...)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:19

Naath86 schreef:
Welkom Ivystoeter.. Wat voor medicatie krijgt ze nu? Spannend donderdag dus voor beide Ivy's..
.

1x per dag novacam en 2x per dag 1 zakje ascal.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:56

Sappos schreef:
Ik merk dat de dierenartsen vrij “weinig” weten van hoefbevangenheid. Ze weten wat het is maar plan van aanpak is vaak ijzers en pijnstillers en het is snel einde verhaal. Idd de teen eraf is goed. Liever elke week even vijlen dan in 1x teveel want dat kan wel een klap geven. Kan je het hooi in de tussentijd weken om de suikers eruit te halen?

Ik heb gelukkig nog luzernehooi liggen, bevat maar 4,5 à 5% suikers, ze krijgt nu volledig dit, in zoveel mogelijk kleine porties in slowfeeder hooinetten, want ze is super gulzig.

Zaterdag zonk de moed me in de schoenen, ik zag geen beterschap, op weg naar mijn werk de hele tijd zitten huilen uit vrees voor het ergste. Ik heb dan de DA gebeld of ik zwaardere pijnstillers mocht halen (ze staat op Previcox) maar door omstandigheden kreeg ik die maar zondagavond.

Ze leek al wat beter, en toen ze de poederzakjes zag (vermoedde wss snoep of zo)... schopte ze tegen de poort! Ik dacht: als je voeten al goed genoeg zijn om tegen een ijzeren poort te trappen, dan hou ik me nog bij de Previcox. Ze is al veel beweeglijker, wou haar net es laten stappen voor mijn stalklante, had gewoon touw om de hals, en madam zette het op een drafje en trok zich los. Ik stond te lachen als een gek, nog nooit zo blij geweest met een ongehoorzaam paard!

Ik heb ook de Glucobalance opgevoerd, stond nu op preventieve dosis (1x per dag), nu verhoogd tot 2x per dag. En ook Pavo Nerv Control gehaald, had ik nodig voor een ander paard, maar volgens de bekapper zou de magnesium hierin ook kunnen helpen tegen de harde manenkam. Ze lijkt gelukkig al wat vermagerd ook.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:02

Heel veel sterkte hwn! Ik weet helaas zooo goed hoe dat voelt. Menig maal om Wol zitten huilen omdat ik het niet meer zag zitten. Hb is echt een drama gewoon. Gelukkig wordt ze weer wat mondig! Dat is een goed teken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:33

Magnesium voer ik standaard bij omdat mijn pony altijd net te hoog in spierwaarden staat.

Iemand ervaring met laminage

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:43

Is dat die van Cavalor?

Misschien moet ik ietsje minder bute gaan voeren *\o/* }:0

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:49

Haha heerlijk, wat een boef!
Die kan wel wat afbouwen zo te zien.

Dat huilen hebben we denk ik allemaal wel gehad. Je voelt je zo machteloos en helemaal in het begin dan duurt het best een tijd voordat je echt verbetering ziet.
Volhouden, bij een HB paard ben je echt blij met ongehoorzaamheid, dat zijn positieve tekenen.