[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:20

@ nombrado. Ik snap je redenering wel, maar dan vrees ik dat je echt pech hebt gehad met je dierenartsen tot nu toe. Ik heb dat namelijk nog nooit meegemaakt. Blijft dat in dit geval het baasje het beste kan beoordelen of het nodig is. Haar gevoel zal leidend zijn en ik proef een beetje dat als haar ouders het 'niet in de weg hadden gestaan' ze allang een dierenarts had laten komen.

Succes met het nemen van een beslissing. Luister naar gevoel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:42

TinePine schreef:
@ nombrado. Ik snap je redenering wel, maar dan vrees ik dat je echt pech hebt gehad met je dierenartsen tot nu toe. Ik heb dat namelijk nog nooit meegemaakt. Blijft dat in dit geval het baasje het beste kan beoordelen of het nodig is. Haar gevoel zal leidend zijn en ik proef een beetje dat als haar ouders het 'niet in de weg hadden gestaan' ze allang een dierenarts had laten komen.

Succes met het nemen van een beslissing. Luister naar gevoel.

Ik ben serieus een keer bestempeld door een dierenarts als "dierenmishandelaar" , betrof mijn hond, om hem te onthouden van een operatie aan een hernia aan de darm. (was een heftige operatie en ook reteduur)
Gek genoeg is het vanzelf goed gekomen. Door de oorzaak weg te halen waardoor het ontstaan was.

Verder boze da , omdat ik geen antibiotica gaf, bij een wond bij 1 van mijn paarden. Want je weet maar nooit.
Mijn redenering....., als ik een wond heb, neem ik niet bij voorbaat antibiotica. Laat eerst zelf mijn lichaam het probleem aanpakken. Vertrouw meer op zelfherstellend vermogen van een lichaam. Zo ook een paardenlichaam. Hooguit zou je kunnen overwegen bij een grote wond, tetanus injectie te geven.
Verder schoon houden, verbinden als nodig en zelf laten herstellen. Als er geen hoge koorts is? is er ook geen rede tot ongerustheid in dat geval.

Verder hebben wij zelf, als mens ook wel eens pijntjes en ongemakken. Het is maar net hoe je daarmee omgaat. Een lichaam geeft signalen af. Als je daar naar luistert en je voelt je niet fit? neem je rust om je lichaam de kans te geven te herstellen. (bij een pijntje of ongemak grijp ik ook niet naar pijnstillers)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:07

nombrado schreef:
Hoeven zijn niet warm , lopen gaat goed, alleen de stand van de benen zijn anders.
Zou dus kunnen duiden op artrose-achtige verschijnselen. Slijtage/leeftijd gebonden klachten. En dat is niet vreemd bij een pony van 34 of 35 jaar. Dat is echt een bejaarde leeftijd voor een pony. Ouderdom komt met gebreken.
Om een dier van die leeftijd nog vol te stoppen met chemische middelen, vind ik zelf niet verstandig.
En dat is wel wat een da snel doet. (helaas)

:n :x nombrado
jij kan toch niet beoordelen van achter je computerscherm dat deze pony nu pijn heeft door de (vermoedelijke) artrose. Hoe kan je nu zo'n advies geven zonder de pony te zien of de kennis/ervaring van de eigenaresse te kennen. ;(

Misschien is het diertje wel hoefbevangen aan 4 benen, dat weet je toch helemaal niet zeker. Artrose ligt misschien voor de hand, maar dat hoeft helemaal niet. Het paardje is te zwaar, op leeftijd, loopt wijdbeens (flappert?) en loopt moeilijk. Ik zou hoefbevangen niet durven uitsluiten.

@madje1992
Als je het niet vertrouwt, kan je het beste een veearts laten beoordelen of het dier pijn heeft en wat er aan de hand is.
Dat kan niemand van bokt voor je beoordelen. En als de diagnose is gesteld door een veearts, kan je altijd nog beoordelen wat je voor je paardje kan doen om de pijn te verlichten.

Sterkte met je paardje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:12

janouk schreef:
nombrado schreef:
Hoeven zijn niet warm , lopen gaat goed, alleen de stand van de benen zijn anders.
Zou dus kunnen duiden op artrose-achtige verschijnselen. Slijtage/leeftijd gebonden klachten. En dat is niet vreemd bij een pony van 34 of 35 jaar. Dat is echt een bejaarde leeftijd voor een pony. Ouderdom komt met gebreken.
Om een dier van die leeftijd nog vol te stoppen met chemische middelen, vind ik zelf niet verstandig.
En dat is wel wat een da snel doet. (helaas)

:n :x nombrado
jij kan toch niet beoordelen van achter je computerscherm dat deze pony nu pijn heeft door de (vermoedelijke) artrose. Hoe kan je nu zo'n advies geven zonder de pony te zien of de kennis/ervaring van de eigenaresse te kennen. ;(

Misschien is het diertje wel hoefbevangen aan 4 benen, dat weet je toch helemaal niet zeker. Artrose ligt misschien voor de hand, maar dat hoeft helemaal niet. Het paardje is te zwaar, op leeftijd, loopt wijdbeens (flappert?) en loopt moeilijk. Ik zou hoefbevangen niet durven uitsluiten.

35 jaar? en géén artrose? Elk ouder mens of die krijgt te maken met ouderdomsverschijnselen. En elk mens met slijtage/artrose
Ik geloof niet dat je goed beseft, hoe oud 35 jaar voor een paard of pony is
In de natuur had hij/zij het waarschijnlijk al niet overleeft.
Hoe ver je gaat met je dier? dat is aan ieder zelf.
Als ze het niet vertrouwt en geld wil uitgeven moet ze idd de da laten komen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:36

@ nombrado:

Ik denk ook dat je het niet getroffen hebt met de dierenartsen. Mijn ervaring met dierenartsen is goed en betaal dan ook zeker geen 75 euro aan voorrijdkosten. Wanneer je twijfelt aan de vakkundigheid van je dierenarts kun je altijd nog gaan voor een second opinion. Ik ben van mening dat wanneer je een paard, een hond of wat mij betreft een hamster hebt je er voor moet zorgen, ook wanneer het even niet mee zit. De leeftijd van het beest zou wat mij betreft geen rol moeten spelen bij het wel of niet laten komen van een dierenarts.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:01

Lezen, Nombrado.
Ik schrijf dat jij niet kan weten of het paard NU pijn heeft en klachten laten zien door de artrose.
Artrose ligt voor de hand, maar dat sluit hoefbevangenheid niet uit.

Diagnose laat je door een arts stellen, niet door iemand van bokt achter een pc.
Maar dat is mijn mening.
En omdat het dier oud is en waarschijnlijk ouderdomskwaaltjes heeft, hoeft het niet onnodig pijn te lijden. Misschien is er iets simpels aan de hand, wat opgelost kan worden.
Ik weet het niet, maar jij ook niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:11

Marietje1990 schreef:
@ nombrado:

Ik denk ook dat je het niet getroffen hebt met de dierenartsen. Mijn ervaring met dierenartsen is goed en betaal dan ook zeker geen 75 euro aan voorrijdkosten. Wanneer je twijfelt aan de vakkundigheid van je dierenarts kun je altijd nog gaan voor een second opinion. Ik ben van mening dat wanneer je een paard, een hond of wat mij betreft een hamster hebt je er voor moet zorgen, ook wanneer het even niet mee zit. De leeftijd van het beest zou wat mij betreft geen rol moeten spelen bij het wel of niet laten komen van een dierenarts.

Nee, klopt
2x door een fout dierenarts een hond verloren (verschillende dierenartsen)
en gewoon niet toegeven, dat het dier toch wel een extreme overdosis pijnstillers en ontstekingsremmer had gehad. (3 x toegestane dosis)
OD verschijnselen. Dier was net 6 jaar.
Het er goed voor zorgen betekend voor mij luisteren naar het dier
maar het betekend niet dat elke niet fitte dag, of vermoeden dat het even niet fit is er maar een dierenarts ingeschakeld moet worden.
Ik ben ook wel eens niet fit, of heb een pijntje. Dan ren ik ook niet naar de Huisarts.
(kom er nauwelijks) Pijnstiller is symptoombestrijding. Dat haalt nooit de oorzaak weg.
Als een dier echt pijn heeft? Is dat duidelijk te zien. Helemaal bij HB En zo te horen loopt het dier rond.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:20

Wat voegen jouw ideeën over DA's eigenlijk toe? Als iemand hier om advies of hulp vraagt proberen de meeste van ons daarmee te helpen. Jouw persoonlijke opvattingen over DA's zijn volkomen overbodig, en voegen niks toe.. Wil je het er weer op laten uitkomen dat men je gaat vragen het topic te verlaten? Dat is al eerder gebeurd.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:43

Jannepauli schreef:
Wat voegen jouw ideeën over DA's eigenlijk toe? Als iemand hier om advies of hulp vraagt proberen de meeste van ons daarmee te helpen. Jouw persoonlijke opvattingen over DA's zijn volkomen overbodig, en voegen niks toe.. Wil je het er weer op laten uitkomen dat men je gaat vragen het topic te verlaten? Dat is al eerder gebeurd.

Ik had ook een vraagje in dit topic, maar helaas word hier hellemaal niet op gereageerd

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:09

maresie schreef:
Nooit gedacht dat ik ook in dit topic terecht zou komen, maar hellaas is dit toch het geval
Ik heb een shet van 15 jaar die 2weken geleden heel licht hoefbevangen was, gelijk DA gebeld en medicijnen gekregen, niet meer op de wei gezet en een paar keer per dag zijn hoefjes gekoeld
Op het zachten was niets te merken aan hem
Nu staat hij heel het jaar op de wei, maar dat is swinters 2uurtjes en ik was nu aan het opbouwen met 4 uurtjes wei per dag Het is een pittige shet die tot een paar maanden geleden zeker om de dag goed aan het werk werd gezet, maar dit heb ik de laaste tijd een beetje laten versloffen,
Ik denk dat dat ook de reden is dat hij bevangen is geraakt,.
Nu is hij weer hellemaal zichzelf en ik longeer hem ook weer om zijn energie wat te temperen, hij staat nu ook op dieet voer en mag maar beperkt hooi, er moet 30 kilo af.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd wanneer ik hem weer een uurtje op de wei kan zetten ,want nu staat hij alleen in de rijbak en zijn vriend een haflinger op een stukje gras voor de rijbak,
Ik merk nu totaal niets meer aan hem en op het harde loopt hij ook goed

Om heel eerlijk te zijn zou ik het voorlopig niet riskeren om hem op het gras te zetten, HB is helaas niet iets wat snel beter is. Dan zou ik gewoon voorlopig de haf een deel van de tijd bij je shet in de rijbak zetten met wat arm hooi.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:30

het gras is nu zo fanatiek aan het groeien, dat het een hele slechte periode is om een hoefbevangen gevoelig paard op gras te hebben, Maresie. Zeker als hij veel te zwaar is, zou ik hem niet op het gras zetten voorlopig.
Verder is het pas 2 weken geleden. Ik zou er eerst voor zorgen dat hij helemaal stabiel is. Iedere verandering kan weer een aanval veroorzaken.

Maar misschien ben ik wel veel te voorzichtig.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:54

Ik zou het ook nog niet riskeren, voornamelijk omdat je ook aangeeft dat hij nog te zwaar is.
Aangezien je de mogelijkheid hebt om je paard op het zand te zetten zou ik dat zeker doen. In dit geval kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.
Mocht je toch weer weidegang willen proberen dan zou ik beginnen met een kwartiertje en goed blijven kijken wat het effect hiervan is.

Heb zelf mijn pony preventief een halve dag op het gras. Helaas geen beschikking over een paddock of rijbak dus hij gaat daarna weer op stal. Hij is gelukkig erg rustig maar het is wel een beetje sneu. Maar wanneer hij hoefbevangen raakt zijn we nog veel verder van huis en moet ik nog veel langer op stal dus de komende weken is dit een goede optie.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:57

Ik ben zelf ook wel voorzichtig, maar hij is zo hyper dat ik hem wel al longeer zodat hij zijn energie een beetje kwijt is want anders ben ik bang dat hij door het draad heen loopt.
Mijn haflinger bij hem in de bak zetten is geen optie, in de wei kunnen ze wel samen
Hij mag ook geen stress hebben maar volgens mij geeft dit hem juist stress.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:45

wees voorzichtig maresie, zelf zou ik hem nog niet op het land doen. mijn hoefsmid zei "binnen een uur kunnen ze het weer krijgen. mijn haf is flink afgevallen en nu na heel langzaam op bouwen staat ze nachts op een klein stukje gras en overdag in de bak en dit gaat super. maar als ze niet in de bak kan staat ze op stal en dit vindt ze niet erg en loopt er zo in.
ik kijk nog steeds elke dag hoe loopt ze, hoe is de manekam en hoe reageert ze.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:18

pijnstillers gekregen van de DA. gister avond tijdens wandelen was ze helemaal hyper bokken en steigeren gewoon weer de oude. later op de avond is de hoefsmid geweest klein beetje bekapt zodat ze overgang niet zo groot is. nu ze nauwelijks pijn meer heeft lekker veel beweging geven. niet te veel natuurlijk

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:53

Pijnstillers maken dat het paard geen pijn meer heeft. Dat het paard hierdoor vrolijker is zegt niets over de mate van ontsteking van de hoeven. Om de hoeven de tijd te geven om te herstellen raad ik met klem aan om de beweging heel beperkt te houden en de hoeven en onderbenen zo vaak als mogelijk te koelen.

'lekker veel bewegen' zou ik zeker niet aanraden.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:10

Da en hoefsmid hier raden het wel aan om beweging te geven. wij geven ze alleen beweging op zand niet op asfalt of wat dan ook. natuurlijk geven we ze niet te veel beweging maar bij ons paard is het zo dat het zonder beweging gewoon niet weg kan.

daarbij gaat mijn moeder regelen dat we een goede bak krijgen. met goede omheining dus geen gras meer.

waar wij ze nu beweging geven is op een enorme zandbaan van ongeveer 4/5 kilometer en dat 300 meter breed.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:24

@maresie, ik denk dat gras nu toch meer kwaad kan dan stress helaas.
Toen mijn merrie net hoefbevangen was heeft ze zeker 4 maanden geen enkel sprietje gezien, vervelend voor haar, maar een klein beetje teveel van "het goeie" kan al voor een flinke terugval zorgen. Zelfs nu, ondanks dat het 2 jaar geleden is, zet ik haar tot nu toe niet langer dan 20 minuten op het gras en zeker niet elke dag. Als ik het een beetje in kan schatten, zal ze pas rond eind mei/juni een uurtje kunnen afhankelijk van de weersomstandigheden en fructaanindex.

@chantaleddie, ik weet niet hoe ernstig de HB is bij je paard, maar mijn paard heeft zeker 4 weken op een paar vierkante meter zand gestaan en mocht niks, geloof me, dat is ook niet best en makkelijk geweest voor mijn Jazz maar wat moet dat moet. Mijn merrie had een sinker en als zij aan de longe was gegaan of uberhaupt had gedraaft had dat haar weleens fataal kunnen zijn. Zover ik weet, is beweging (meer dan een beetje stappen op het zachte) uit den boze. Maar dat is het nadeel, zoveel DA's zoveel meningen...

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:54

longe doen we nog niet hoor. hooguit rechte stukken stappen. maar ieder paard is verschillend. ik blijf bij het advies van mijn da en hoefsmid. zij hebben haar in het echt gezien en houden haar ook bij.
we gaan zien hoe het gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 15:44

chantaleddie schreef:
Da en hoefsmid hier raden het wel aan om beweging te geven.

Dat is dan een verkeerd advies, zo simpel is het.
Zo lang het paard niet zonder pijnstillers is geef je GEEN GEDWONGEN BEWEGING.
Laat het paard zelf rustig rondscharrelen, maar ga er nog niet mee lopen of erger nog, rijden.
Pas als het paard weer zonder pijnstillers goed kan lopen, kun je er weer mee gaan lopen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:53

Ieder paard is verschillend inderdaad, maar HB blijft HB en (te veel) beweging kan onomkeerbare schade toebrengen. Ik snap dat je DA en HS je paard kennen, maar als je paard onder invloed van pijnstilling toch beweegt kan dit ernstige gevolgen hebben voor evt. kanteling.
Ik snap je dillemma wel, een paard stil laten staan is niet altijd even makkelijk maar pas wel op.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:59

Ik heb jullie hulp echt even nodig ..

Ik heb sinds kort een paard gekocht. Ze stond op zand en ging hier op gras. Ze had al snel iets dikke achterbenen. Inmiddels staat ze binnen en heb ik haar max 30 minuten buiten staan, ging eerst goed maar er is recent mest uitgereden en nu zijn haar achterbenen toch weer wat dikker. Verder zijn er geen klachten/symptomen.

Ik zit er nu aan te denken haar voorlopig helemaal binnen te houden alhoewel dat volledig tegen mijn principes in gaat. Heb hier ook niet de mogelijkheid haar op zand buiten te zetten. Wat zouden jullie doen? Alvast ontzettend bedankt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:18

Kun je niet een stukje afzetten en dat laten afgrazen door andere paarden? Ik heb ook geen paddock oid (mag niet aan de bodem veranderen helaas). Maar hier hebben ze een stuk wei helemaal kapot gelopen en er groeit dus nauwelijks iets meer. Hier staan ze 24/7 op met hooi. En dan af en toe strookbegrazing of op de wei.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:36

Hallo ik kom hier even binnenvallen voor advies.
Ik heb me helemaal ingelezen over fructaan etc. maar ik zit toch nog te twijfelen.
Sinds deze winter heb ik hier een welshje staan. Toen ze kwam had ze platte tot bijna bolle zolen, ze schijnt vroeger ook een keer hoefbevangen geweest te zijn. Erg slappe manenkam, wat volgens mijn da duidde op een extra risico om insuline resistent te worden.

Ze is wel op een netjes gewicht, mooi ruwvoerbuikje maar niet te dik.
Hoeven trokken na een aantal keer bekappen zo hol, da's al een stuk verbeterd. Ik hou het wekelijks bij.

Ik wil ook graag een graasmasker aanschaffen, is greenguard een goed merk?
(Ze schijnt hiervoor na de bevangenheid met goed resultaat halve dagen op de wei gestaan te hebben, misschien dat ze met een graasmasker de hele dag mee kan, dat is wat handiger dan kan ze mee in het ritme met de andere pensionpaarden. Lukt het niet dan gaat het over.)

Mijn stalbaas heeft zijn ex-hb shet met nog wat andere shetten op een stoppelgras wei staan. Dat is zo sinds afgelopen zomer (dus niet het voorjaar). Het gaat tot nu toe goed.

De pensionpaarden gaan binnenkort op weides met langer gras. Tot nu toe staat er nog niet bijzonder veel. Nog niet eens 10 cm.

Ik had begrepen dat stoppelgras extra gevaarlijk was? Ik kan de pony dus beter op de gewone wei zetten? En opbouwen, hoe snel doe je dat? Vandaag en gisteren hebben we haar alvast een kwartier laten grazen. Daarna beweging gegeven. Vandaag echt een half uur mee wezen fietsen ivm hoog fructaan, sowieso goed voor haar en omdat ik bij een ex-vzpony ervaren heb dat beweging helpt voorkomen.

Hoe pak ik dit nu het beste aan? De andere pensionpaarden gaan vanaf zaterdag een half uur de wei op en dan per half uur opbouwen. Vind het moeilijk waar ik pony nu zetten ga...
Alvast bedankt voor het lezen. :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:00

Niemand?

Trouwens, wat ik mij afvraag.... Met zo'n geenguard kunnen ze toch nooit uit een automatische kleine metalen drinkbak drinken? Hier staan namelijk allemaal van zulke in de wei...
Ik heb gisteren van die bloempot muilkorf achtige dingen gehaald, daar kunnen ze denk ik wel mee drinken. Hoe doen jullie dat?