Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
TinePine schreef:@ nombrado. Ik snap je redenering wel, maar dan vrees ik dat je echt pech hebt gehad met je dierenartsen tot nu toe. Ik heb dat namelijk nog nooit meegemaakt. Blijft dat in dit geval het baasje het beste kan beoordelen of het nodig is. Haar gevoel zal leidend zijn en ik proef een beetje dat als haar ouders het 'niet in de weg hadden gestaan' ze allang een dierenarts had laten komen.
Succes met het nemen van een beslissing. Luister naar gevoel.
nombrado schreef:Hoeven zijn niet warm , lopen gaat goed, alleen de stand van de benen zijn anders.
Zou dus kunnen duiden op artrose-achtige verschijnselen. Slijtage/leeftijd gebonden klachten. En dat is niet vreemd bij een pony van 34 of 35 jaar. Dat is echt een bejaarde leeftijd voor een pony. Ouderdom komt met gebreken.
Om een dier van die leeftijd nog vol te stoppen met chemische middelen, vind ik zelf niet verstandig.
En dat is wel wat een da snel doet. (helaas)
janouk schreef:nombrado schreef:Hoeven zijn niet warm , lopen gaat goed, alleen de stand van de benen zijn anders.
Zou dus kunnen duiden op artrose-achtige verschijnselen. Slijtage/leeftijd gebonden klachten. En dat is niet vreemd bij een pony van 34 of 35 jaar. Dat is echt een bejaarde leeftijd voor een pony. Ouderdom komt met gebreken.
Om een dier van die leeftijd nog vol te stoppen met chemische middelen, vind ik zelf niet verstandig.
En dat is wel wat een da snel doet. (helaas)
![]()
nombrado
jij kan toch niet beoordelen van achter je computerscherm dat deze pony nu pijn heeft door de (vermoedelijke) artrose. Hoe kan je nu zo'n advies geven zonder de pony te zien of de kennis/ervaring van de eigenaresse te kennen.![]()
Misschien is het diertje wel hoefbevangen aan 4 benen, dat weet je toch helemaal niet zeker. Artrose ligt misschien voor de hand, maar dat hoeft helemaal niet. Het paardje is te zwaar, op leeftijd, loopt wijdbeens (flappert?) en loopt moeilijk. Ik zou hoefbevangen niet durven uitsluiten.
Marietje1990 schreef:@ nombrado:
Ik denk ook dat je het niet getroffen hebt met de dierenartsen. Mijn ervaring met dierenartsen is goed en betaal dan ook zeker geen 75 euro aan voorrijdkosten. Wanneer je twijfelt aan de vakkundigheid van je dierenarts kun je altijd nog gaan voor een second opinion. Ik ben van mening dat wanneer je een paard, een hond of wat mij betreft een hamster hebt je er voor moet zorgen, ook wanneer het even niet mee zit. De leeftijd van het beest zou wat mij betreft geen rol moeten spelen bij het wel of niet laten komen van een dierenarts.
Jannepauli schreef:Wat voegen jouw ideeën over DA's eigenlijk toe? Als iemand hier om advies of hulp vraagt proberen de meeste van ons daarmee te helpen. Jouw persoonlijke opvattingen over DA's zijn volkomen overbodig, en voegen niks toe.. Wil je het er weer op laten uitkomen dat men je gaat vragen het topic te verlaten? Dat is al eerder gebeurd.
maresie schreef:Nooit gedacht dat ik ook in dit topic terecht zou komen, maar hellaas is dit toch het geval
Ik heb een shet van 15 jaar die 2weken geleden heel licht hoefbevangen was, gelijk DA gebeld en medicijnen gekregen, niet meer op de wei gezet en een paar keer per dag zijn hoefjes gekoeld
Op het zachten was niets te merken aan hem
Nu staat hij heel het jaar op de wei, maar dat is swinters 2uurtjes en ik was nu aan het opbouwen met 4 uurtjes wei per dag Het is een pittige shet die tot een paar maanden geleden zeker om de dag goed aan het werk werd gezet, maar dit heb ik de laaste tijd een beetje laten versloffen,
Ik denk dat dat ook de reden is dat hij bevangen is geraakt,.
Nu is hij weer hellemaal zichzelf en ik longeer hem ook weer om zijn energie wat te temperen, hij staat nu ook op dieet voer en mag maar beperkt hooi, er moet 30 kilo af.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd wanneer ik hem weer een uurtje op de wei kan zetten ,want nu staat hij alleen in de rijbak en zijn vriend een haflinger op een stukje gras voor de rijbak,
Ik merk nu totaal niets meer aan hem en op het harde loopt hij ook goed
chantaleddie schreef:Da en hoefsmid hier raden het wel aan om beweging te geven.