[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:28

@LC: Je verliest dus ook nog eens erg veel vocht nu, aanvullen is lastig, dat begrijp ik. Anders even buuf richting apotheek sturen voor ORS. Dan krijg je weer wat binnen zodat je je hopelijk snel wat steviger voelt dan een slappe vaatdoek ;-) . Sterkte, klinkt NIET fijn.
We kunnen hier sinds een kleine week weer wat doen, maar Vash regelt het eerst zelf :D . Toen de grond hard was heeft hij zich voorbeeldig koest gehouden, nu wordt de bodem beter en gaat hij regelmatig zelf even oefenen. Met andere woorden, ik moet weer aan de slag :j .

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:51

Gister een rare dag. Ik was op stal en een oudje, dik in de twintig, was gevallen... Ze lag op een lastige plek, kon niet meer opstaan. Na wat sjorren en trekken hebben we haar op een lekker plekkie gekregen en we hadden nog even de hoop dat ze na wat rusten weer de kracht zou hebben om op te staan, maar helaas. Om half 5 is ze ingeslapen, ik ben bij haar gebleven... Het was de juiste beslissing maar ik vond het zo indrukwekkend...

@Wendy: Hopelijk valt het allemaal mee... Luus is ook zo'n grasjunkie, als ze de maar even de kans krijgt.....

@capopjekop: Ziet er in mijn ogen wel goed uit, maar ik kan me voorstellen dat als je er nog 4 weken groei bij doet dat het net aan gaat....Lekkere sokken heeft ze <3 Trouwens een echte vrouwenopmerking "let niet op de troep" hahah

@Paars: Goed teken dat Vash er weer zin in heeft!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:57

@lucyknol : sneu voor dat ouwetje ;( waarom laten ze zo'n ouwetje dan ook nog drachtig worden...
@JP: wat een vreemde grasnamen zie ik bij de samenstelling staan?? Nergens bekende namen als Engels Raai, Veldbeemd oid.
Overigens heb ik ook het graszaad uit de eerste link van LC van Ten Have Seeds.

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:06

Ik weet niet wat jij hier voor 'vreemds' aan ziet DD:

Graszaadsamenstelling HORSE MASTER
Timothee 15%
Rood zwenk 15%.
Veldbeemdgras 20%
Raaigras type lang 25%
Raaigras type kort 25%

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:07

luckyknol@...wat zielig!Dat went nooit,paarden zien inslapen |(

Bestaat er gras zonder fructaan?Daar had mijn lesgeefster het laatst ook over.
En is dat gras dan een vrijbrief om paarden gewoon op te laten grazen zonder problemen?
Ik hoef daar niet over na te denken voor hier,hier groeit niets....en dat is maar beter ook ;)
(Het is hier erg koud trouwens...kom net van buiten -5...brrrr.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:14

@JP: ik zie dat op de link die jij gaf nergens staan ??
Als ik bijv. kijk bij "Smakelijke Weide"Green Spirit
http://www.barenbrug.nl/holland/NL/weid ... &country=0
Staat er deze samenstelling:
Citaat:
Samenstelling
Barpasto 55%
Barata 30%
Barmidi 15%

Daar heb ik nooit van gehoord dus :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:31

geerke schreef:
Bestaat er gras zonder fructaan?Daar had mijn lesgeefster het laatst ook over.
En is dat gras dan een vrijbrief om paarden gewoon op te laten grazen zonder problemen?

er zijn grassen zonder fructaan (warm seizoengras), maar die maken wel zetmeel=suiker.
http://www.safergrass.org/articles/fructan_facts.html
Je kunt gevoelige paarden daar ook niet probleemloos op laten grazen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:32

En al vind je ooit het juiste gras, wil dat nog niet zeggen dat dat ook op jouw bodemsoort wil en kan groeien (helaas).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:35

DubbelDun schreef:
Citaat:
Samenstelling
Barpasto 55%
Barata 30%
Barmidi 15%

Ik ken die soorten ook niet maar zoals je in de link die je geeft ziet staan, gaat het om "Green Spirit " bestemd voor koeien ..
Als de samenstelling van Horsemasters wilt controleren, moet je even horsemasters in je browser zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:45

Ik geloof je wel :)
Ik vond het alleen vreemd dat bij de koeiengrassen wel de samensteling gewoon rechts stond bij mij en bij die paardenvariant niet.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:15

Gisteravond om half 12 nog bij Tryggur geweest en vanmorgen om 8 uur voor het werk nog even. Hij heeft volgens mij wel wat spierpijn (zal toen ie vrijheid had ook wel flink hebben lopen rennen en bokken in het weiland := en natuurlijk ook met mij meteen flink moeten wandelen met die volle pens) maar verder lijkt tot nu toe de schade erg mee te vallen, maar hou hem goed in de gaten. Wat me wel verbaasde, hij heeft eigenlijk helemaal geen diarree, wel helemaal groene poep, maar waren maar 2 hopen die wat vaster waren zeg maar, niet echt keutels maar gewoon een hoop, niet slap verder. En de rest gewoon losse keutels op een hoop zoals altijd, alleen dan groen :+ Zou dat dan betekenen dat zijn lichaam het toch al wat beter aankan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:26

DubbelDun schreef:
Citaat:
Samenstelling
Barpasto 55%
Barata 30%
Barmidi 15%

klinkt als een goed italiaans restaurant ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:28

Nombrado, mooi link zeg!! En Zweeds, helemaal goed :D

Speciaal beslag, tja dat ligt er een beetje aan. Mijn chronisch bevangen verzorgpony is wel af en toe eens op omgekeerde ijzers gezet en liep dan altijd wel fijn. Komt alleen de hoefvorm niet zo ten goede. Nu staat hij al een heel eind zonder beslag, loopt nooit prima maar wel vaak acceptabel.

Wendy hopelijk blijft hij het verder goed stellen... Denk niet dat je adhv mest iets kan zeggen over welke invloed het heeft op zijn bevangenheid. Hopelijk niet teveel ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:35

Wendy15 schreef:
Gisteravond om half 12 nog bij Tryggur geweest en vanmorgen om 8 uur voor het werk nog even. Hij heeft volgens mij wel wat spierpijn (zal toen ie vrijheid had ook wel flink hebben lopen rennen en bokken in het weiland := en natuurlijk ook met mij meteen flink moeten wandelen met die volle pens) maar verder lijkt tot nu toe de schade erg mee te vallen, maar hou hem goed in de gaten. Wat me wel verbaasde, hij heeft eigenlijk helemaal geen diarree, wel helemaal groene poep, maar waren maar 2 hopen die wat vaster waren zeg maar, niet echt keutels maar gewoon een hoop, niet slap verder. En de rest gewoon losse keutels op een hoop zoals altijd, alleen dan groen :+ Zou dat dan betekenen dat zijn lichaam het toch al wat beter aankan?

Gelukkig maar!
Of zijn lichaam het beter aan kan durf ik niet te zeggen....ik zou daar niet van uit gaan als ik jou was.
Je hebt hem er net op tijd uitgeplukt,en misschien stond hij er niet zo heel lang in?
Zijn lichaam kan dit incident wel aan,maar waarschijnlijk gaat het fout als hij weer dagelijks een hoeveelheid gras binnen krijgt.
In het begin merk je misschien niets,dat is het veradelijke eraan...het gaat een tijd goed en dan in ene fout terwijl je dan, zeg maar niets verandert hebt.
De 'emmer' is dan vol.

Oja...die linkjes van Nombrado.
Dat hooinet vind ik wel wat!
Verder begreep ik niet echt wat de bedoeling was van die constructie op dat dode been gebonden.
Ik kan mij niet voorstellen dat dat het paardenbeen
vervangt'.Een paardenbeen bestaat wel uit iets meer dan een bout met een zwaar gewicht erop.
En ik kwam daar zelfs een bekende tegen...hetgeen het wat minder objectief maak in mijn ogen ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:44

Hij heeft er wel heel lang in gestaan :j Want hij had al 3 keer gepoept in het grote weiland.. En ik bedoel ook niet dat ik hem weer op het gras wil gooien hoor. Maar idd of zijn lichaam misschien toch al stabiel genoeg is om zo'n akkefietje aan te kunnen zonder meteen weer een terugval.
Maar hoelang heb je nog risico na zoiets? Want ik laat nu nog het weidehooi wat hij kreeg weg en een kleinere hoeveelheid graszaadhooi. Kan ik dat over een dag of 2 weer opbouwen naar de oude hoeveelheid die hij al die tijd kreeg?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:50

geerke schreef:
En ik kwam daar zelfs een bekende tegen...hetgeen het wat minder objectief maak in mijn ogen ;)

:)) ;-)
Dat hooinet heb ik ook een tijd gebruikt, maar de Haf was er te slim mee en mijn draver stond als leiderpaard steeds maar rond te kijken en haalde daar dus veel te weinig uit, zeker ivm de Haf :n . Voor meerdere Hafjes bvb is het een heel goed systeem!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:51

Wendy; ter geruststelling, paarden mesten soms heel vaak achter elkaar wanneer iets spannend is....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:54

geerke schreef:
Verder begreep ik niet echt wat de bedoeling was van die constructie op dat dode been gebonden.
vervangt'.Een paardenbeen bestaat wel uit iets meer dan een bout met een zwaar gewicht erop.

ik denk dat hij op deze manier laat zien, hoe de hoefmechaniek werkt. Of dit nu met een paardenbeen of druk van bovenaf is, komt op hetzelfde neer.
het gaat er denk ik meer om , hoe belangrijk de functie van een "gezonde" straal is, voor een goed hoefmechaniek.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:55

Tryggur doet dat eigenlijk nooit, poepen van stress. Maar normaal heeft ie als ik 's ochtends kom ook 5/6 keer gepoept, en lagen er nu 2 in zijn zandstukje, en 3 op het land, dus hij heeft echt minstens de halve nacht op het gras gelopen :\ Hij was ook echt tonnetje rond gegeten. Maarja daar kan ik nu niks meer aan doen, hoop alleen dat hij geen terugval krijgt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:00

Samenstelling Ten Have Horsestar Paardenweide:

10% Kropaar Donata
10% Engels raaigras middentijds diploïd Avilena I
15% Veldbeemdgras Miracle
30% Timothee hooitype Classic / Promesse
15% Beemdlangbloem Stella / Merifest
10% Rietzwenkgras Felina / Fuego
10% Roodzwenkgras met forse uitlopers Corail

Samenstelling graszaadsamenstelling HORSE MASTER

Timothee 15%
Rood zwenk 15%.
Veldbeemdgras 20%
Raaigras type lang 25%
Raaigras type kort 25%

Samenstelling BG11 (het meest gebruikte gebruikte graszaadmengsel voor weidepercelen):

36% Engels raaigras laat diploïd Romark
33% Engels raaigras middentijds diploïd Option / Chicago

14% Beemdlangbloem Stella / Merifest
7% Timothee weidetype Motim
7% Timothee hooitype Classic / Promesse
3% Veldbeemdgras Monopoly

Wat mij opvalt is dat er in de horsemaster nog relatief veel raaigraszaad wordt gebruikt, juist raaigras heeft het hoogste NSC gehalte (oplopend tot 30%), in een fructaanarme weide (helemaal fructaanvrij bestaat niet want fructaan is een simpelweg gezegd een scheikundig onderdeel van gras nodig voor de groei !) wil je in eerste instantie de hoeveelheid raaigras dus zo klein mogelijk houden.

Raaigras is ook een hele sterke grassoort en is in staat om de andere grassen te verdringen, ik ben zeer benieuwd hoe een nieuw ingezaaid weiland er over een paar jaar uitziet qua samenstelling.

Warm seizoengras zoals Esther noemt is gras wat in het voorjaar opkomt uit de wortel en in de herfst compleet afsterft en dus verdwijnt, deze grassoorten zijn niet inheems in noord Europa en er is ook geen grasmengsel hiervan.
Alle grassoorten die de winter bovengronds overleven en/of groen blijven tijdens vorst zijn koude seizoengrassen en bevatten dus fructaan....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:14

Wendy15 schreef:
En ik bedoel ook niet dat ik hem weer op het gras wil gooien hoor. Maar idd of zijn lichaam misschien toch al stabiel genoeg is om zo'n akkefietje aan te kunnen zonder meteen weer een terugval.
Maar hoelang heb je nog risico na zoiets? Want ik laat nu nog het weidehooi wat hij kreeg weg en een kleinere hoeveelheid graszaadhooi. Kan ik dat over een dag of 2 weer opbouwen naar de oude hoeveelheid die hij al die tijd kreeg?

Welkom in deze fase ;-) . Ik bedoel daarmee.....dát is precies het grote dilemma waar we als eigenaren van HB-ers voor komen te staan. Wat als het weer beter gaat?! De één gaat nooit meer het gras op, de ander probeert het wel. Trial and error. Ieder paard is uniek, evenals de eigenaar, er is niet één manier, je kan alleen maar uiterst voorzichtig zijn en je ogen gericht houden op de symptomen. Een soort PLOS worden dus :+ . Denk dat je na 2 dagen het weidehooi weer kan geven. Maar als je voor jezelf nog zoiets hebt van: is dat niet te vroeg, dan kan het ook geen kwaad hem bijvoorbeeld een week wat meer graszaadhooi te geven en het weidehooi nog even achterwege te laten. Je hebt een goed supplement, dus dat kan gerust geen kwaad.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:14

geerke schreef:
Oja...die linkjes van Nombrado.
Dat hooinet vind ik wel wat!

Datzelfde gevoel bekroop mij ook
er wordt in de filmpjes gebruik gemaakt van dode voeten waar enorm veel druk op wordt uitgeoefend, zoveel zelfs dat de lamellen van het hoefbeen afscheuren.
Bij laminitis scheuren de lamellen niet van het hoefbeen af maar rekken ze uit en veranderen van structuur...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:20

De lamellen rekken niet echt uit he, 't is meer dat de doorbloeding vermindert en ze zo een soort van "afsterven" van hun aanhechting. Ik heb niet alle filmpjes gekeken maar volgens mij zijn de effecten wel vergelijkbaar. Op zich druk = druk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:31

Citaat:
Wat mij opvalt is dat er in de horsemaster nog relatief veel raaigraszaad wordt gebruikt, juist raaigras heeft het hoogste NSC gehalte (oplopend tot 30%), in een fructaanarme weide wil je in eerste instantie de hoeveelheid raaigras dus zo klein mogelijk houden.

Tja.. misschien .. maar er zijn verschillende soorten engels raai en wellicht is er al een soort dat minder fructaan heeft.

* Google: Bij Engels raaigras kunnen de volgende typen worden onderscheiden naar gebruik en naar doorschietdatum (tijdstip van in bloei komen):
Voedertype
Vroeg hooitype
Laat hooitype
Weidetype
Gazon- en sportveldtype
Binnen de voedertypen zijn er diploïde en tetraploïde rassen

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:40

ponyzotje schreef:
De lamellen rekken niet echt uit he, 't is meer dat de doorbloeding vermindert en ze zo een soort van "afsterven" van hun aanhechting. Ik heb niet alle filmpjes gekeken maar volgens mij zijn de effecten wel vergelijkbaar. Op zich druk = druk.

The lamellae become measurably stretched and elongated (Fig 5) causing the distal
phalanx to sink into the hoof capsule. Initially this results in a small but significant
increase in distance, measurable on radiographs, between the outer hoof wall and the
upper surface of the distal phalanx

uit : http://www.safergrass.org/pdf/AftertheCrash.pdf