[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:01

KoudbloedKim schreef:
Zou ik hier om ervaringen mogen vragen met het inspuiten van hyaluronzuur in het gewricht? :o
Zijn er hier mensen die merken dat hun paard hier veel baat bij had?

De mijne heeft dat gehad. En mijn paard is er toch goed met geweest. Er hing een hele voorgeschiedenis aan vast; maar mijn paard had 3 maanden op stal gestaan omdat er de dierenarts (2-4) zeiden dat het een ontsteking was, en die zou alleen maar weggaan met boxrust. Dierenarts nr5 heeft dan uiteindelijk na mijn verhaal gehoord te hebben toch verder gezocht en gezien dat het artrose was in zijn achterbeen. We hebben besloten om hem hyaluronzuur in te spuiten, omdat hij na die 3 maanden boxrust zo vast zat als iets in dat gewricht. dat is nu ondertussen 1j en 4 maanden geleden. Geen spuit meer gehad, en ik trein terug dressuurmatig met mijn paard. Hij krijgt nu wel glucosamine

Anoniem

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:02

Bedankt! Heb je hem ook op de foto gehad toen? In welk gewricht is hij ingespoten?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:09

Ja, maar dat was eigenlijk al niet meer nodig, die dierenarts pakte toen zijn been vast en mijn paard lag al bijna op de grond van de pijn, zo vast zat het gewricht toen. Hij 'voelde' toen praktisch de artrose al zitten. Alleen zonde dat ik er 5 dierenartsen voor nodig had voor iemand verder wou zoeken als ontsteking.

Spronggewricht Links achter; waarschijnlijk gekomen door slechte hoefstand/slecht bekapt. Hij heeft nu gecorrigeerd beslag vanachter, en sindsdien loopt hij de pannen van het dak.

Om het even uitgebreider te zetten. Die laatste dierenarts kwam er achter dat mijn paard niet correct stond vanachter. Maar of het kwam door verkeerd bekappen => dan verkeerd lopen OF verkeerd lopen en daarna slecht bekappen kon hij niet zeggen. Ook niet echt hoelang. Feit was wel dat de artrose 90% kans gekomen is door overbelasting van het gewricht door fout te lopen. We kunnen het niet helemaal uitsluiten, maar de dierenarts vond dat het daar wel op leek. Feit was dus dat hij fout liep. Ik heb de nieuwe smid genomen op aanraden van de dierenarts, en die had hem terug juist bekapt. Echter was mijn paard dus gewoon van 'fout' te lopen, dat hij de hoef terug fout afliep en daardoor weer scheef kwam. Dus nu hebben we hem ijzers gegeven die gevormd zijn op de juiste manier, en nu kan hij niet meer lopen op zijn foute manier. De eerste week was dit hard aanpassen voor hem, maar nu loopt hij echt zalig. Maar de hoefsmid laat liever de ijzers er voorlopig nog aan, zodat hij zeker niet terug kan hervallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:16

Bedankt voor het delen. :j

Wij overwegen ons paard met al vastgegroeide artrose in te laten spuiten hiermee, maar ik vroeg me af of dit nog zin had nu het al is vast gegroeid.

Alles aan de rechterkant van de roze/paarse lijn is 'extra' bot en dit is al vast gegroeid.
Afbeelding

Maar de gewrichtlijnen zelf zijn nog wel goed.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:18

Oei, dat durf ik niet te zeggen, dat is dan nog iets anders als bij mijn paard. Mijn paard zijn gewricht was gewoon extreem stijf/vast van het stilstaan in de box, en daardoor dat we besloten hadden van die spuit te zetten, zodat de opstart naar 'terug lopen' veel minder pijnlijk zou gaan. Maar met echt vastgegroeide artrose heb ik geen ervaring :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:19

Dat vreesde ik al inderdaad.
Ik meende dat dat inspuiten voornamelijk was om de gewrichten weer soepel over elkaar heen te laten lopen, maar daar is in ons geval niks mis mee.
Dus ik vraag mij af hoe nuttig dat gaat zijn.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:33

Vergeet ook niet dat inspuiten kostbaar is en dat ze geen garanties geven op dat het werkt en als het al werkt voor hoe lang dat is. Koude periodes zijn ze slechter dan warme vaak. En veel op stal een no go..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:54

Ja, dat het kostbaar is, had ik gelezen inderdaad, maar als het werkt, is dat goed te overzien.
Hij staat verder 24/7 buiten dus dat is gelukkig geen probleem.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:02

Bij mijn paard het werkt het (of het heeft het gewerkt). Dierenarts gaf toen ook aan dat het idd afhankelijk was van paard per paard of het lang werkt (of het überhaupt werkt). maar in dit geval zou ik het helemaal niet weten. Heeft je paard veel last?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:08

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:16

Wat me wel opviel is dat hij zo vlot rechtgeraakt! Mijn paard liet zich iets meer ploffen als hij ging liggen, maar rechtgeraken, dat was moeilijker toen. Ik hoop dat je dierenarts je hopelijk iets meer kan vertellen hierover, zodat je paardje misschien snel terug kan opknappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:31

Precies! Wij hebben eerder een paardje met artrose gehad (in de achterbenen) en die had niet echt moeite met het liggen gaan, maar juist met het opstaan.
Dat vond ik ook best apart inderdaad.

We moeten hem nu eerst 2 weken (sinds afgelopen vrijdag) op Novacam laten en daarna moet het beter zijn.
Ik betwijfel of dit zo zal zijn, aangezien hij daarvoor al 4 weken niet belast werd.
Als het dan niet beter is, stelde hij inspuiten van het gewricht voor.
Maar in hoeverre heeft dat zin als de artrose al is vastgegroeid en er verder met de gewrichtslijnen niks mis is.

Hij staat nu ook regelmatig zo:
Afbeelding

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:45

felineepino schreef:
Hoi hoi, toch maar weer ingelogd om wat wijzer te worden.. Ik heb een oudje van tussen de 30-40 jaar, ontzettend voorwaarts en vrolijk. Perfect op gewicht. Wordt nu 4 jaar niet meer op gereden ivm artrose. Ongeveer 4 jaar geleden ontstond er een bultje op zijn linker voorknie, zonder dat hij hier last van leek te hebben. Toch foto's laten maken om toch te weten wat er speelt en je raad het al; artrose. De dierenarts heeft toen gezegd, dat het prima is zolang hij hier geen last van heeft en er oude paarden rondlopen met lelijke knieen maar hier geen ondraagbare pijn van ervaren. Dit heb ik ook nooit bij hem gezien. Wel waarschuwde ze mij ervoor dat de knie verder kan gaan vergroeien en het dan zo kan gaan zijn dat hij wél last krijgt.

Deze winter gaat het helaas een stuk minder goed als de jaren ervoor. In November was hij in draf op het harde kreupel, knie dik. DA geweest, die vond het reuze meevallen voor zijn leeftijd en schreef pijnstilling voor en zei dat als de natte periode voorbij is hij zich vast en zeker weer beter zou voelen. We zijn nu 4 maanden verder, hele periodes goed gelopen, en ook periodes weer minder. Vooral met de regen merk ik dat hij niet meer zo enthousiast meedraaft met de groep als dat hij normaal gesproken doet. Heb al een hele tijd geen bokkensprongen meer gezien maar hoopte dat hij vd zomer weer de oude zou zijn. Voor de zekerheid heb ik hem al deze maanden op een half zakje sochtens, half zakje savons gehouden. Gewoon om er wat zekerder van te zijn dat hij geen pijn had, het is toch best koud geweest.. Het leek goed te gaan! Vrolijk, voorwaarts!

Precies de dag na de storm van deze week vond ik hem wat minder. Ontlastte zijn linker voorbeen in rust dus savons een heel zakje gegeven voor de zekerheid. De volgende ochtend werd ik gebelt dat hij écht kreupel is en het liefst ook niet loopt. Dierenarts gebelt, boxrust. Hij staat nu vanaf gisterenochtend op stal, en vandaag zag ik verbetering. Morgen komt de dierenarts weer foto's maken. Ik ben ontzettend zenuwachtig, zijn knie is inmiddels wel 2 maten gegroeid, hij heeft nog nooit zo kreupel gelopen of dat ik langdurig pijnstilling heb willen geven voor de artrose. Ik ben bang dat uit de foto's gaat blijken dat het vergroeid is en niet meer hersteld. Het valt mij wel op dat zijn mindere dagen altijd in vochtige periodes zijn, dus na een regenbui en nu dus na de storm. Wat kan ik dan voor hem betekenen?

Hij staat in groepsverband op een weiland, met paddock en grote stallen. Nu dus 2 dagen voor het eerst opgesloten op stal na 3 jaar buiten. Ik geef hem al zo lang ik heb hem Arti-Gold(dus glucosamine), en sinds een jaar Harpagyl(duivelsklauw), nu sinds November een lage dosis pijnstilling. Hier zijn echter de meningen over verdeeld, ik heb de pijnstilling erin gehouden met het doel hem in de natte periode te ondersteunen en weer naar de zomer toe te werken. Anderen beweren dat wanneer je het langdurig geeft, ze er immuun voor kunnen worden.. Iemand hier ervaring mee? En iemand anders nog een oudje die tijdens de natte periodes last heeft van de artrose en wat doen jullie hiermee? Ik wacht de foto's van morgen sowieso af maar ik maak me zorgen, gaat dit in de zomer weer opknappen? Hij is wel ondanks dat hij nu voor het eerst zo kreupel is, nogsteeds heel vrolijk, wilt graag wandelen en zijn stal uit en eet goed.. Ik vind het echt lastig, ik heb het gevoel dat ik alles al doe wat ik kan doen

Reagerend op de vraag van Maris hoe het is afgelopen met de foto's.. Wat heftige weken achter de rug, dus een beetje laat. Maar goed; DA is geweest, heeft gevoeld en vond zoals hier eerder ook gezegd werd foto's maken wat overbodig aangezien hij een paar jaar terug nog op de foto's is geweest en daarop te zien was dat er idd artrose in zat. Ze gaf het advies hem op rust te houden, dit ging goed. Hij ging steeds beter lopen en er zaten zelfs dagen bij dat je er eigenlijk niets meer van zag. Op naar de zomer, dachten we. Woensdag 8 Maart liep hij inmiddels alweer vrolijk id wei, en hebben we hem zelfs weer voorraan de kudde voorbij zien sprinten. Dravend achter je aan voor zijn slobber.. Vrijdag was het echter helemaal mis. Stok en stok kreupel, pijn, bezweet, harde aangespannen spieren. DA weer geweest, zo Zaterdag weer en zo heb ik Zondag 12 Maart helaas de moeilijke beslissing moeten maken om hem te laten gaan. Binnen dat weekend werd het met de dag slechter, oogjes werden dof en hij was binnen een paar dagen de helft van zijn vetjes kwijt. Helemaal op, hij was er klaar mee. Hij, en wij hebben ontzettend ons best gedaan maar tegen het ouderdomsproces doe je helaas niets meer. Heel bagger, zo vlak voor de zomer in Maart binnen een weekend weg. vind het verschrikkelijk, kan er de goede woorden nog niet voor vinden. Je weet dat hij met zijn 30 a 40 jaar waarschijnlijk geen 10 jaar meer mee gaat maar écht voorbereid ben je nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:47

Heel veel sterkte... :(:)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:48

Heel veel sterkte gewenst!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:51

Oei @Koudbloedkim, ik duim mee! Ik moet zeggen dat ik het rollen er eigenlijk nog best goed uit vind zien. Hij staat ontzettend snel weer overeind. Dat deed die van mij niet meer zo soepel hoor. Wel herken ik mijn pony op je foto's dat hij op rust staat, precies zo stond hij ook toen hij er last van had

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:52

Dank jullie wel :(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:08

felineepino , wat zal je hem missen ! Maar je hebt wel alles wat je kon doen voor hem gedaan, hij is ook niet voor niets zo oud geworden ! Alleen, net wat je zegt, je wil hem gewoon niet missen.

Koudbloedkim, volgens mij noemen ze dat "pointen" en dat doen ze idd vaak om een been te ontlasten vanwege pijn. Hopen dat de novacam goed gaat werken !!!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:03

felineepino heel veel sterkte, ik zie er ook zwaar tegenop dat moment mee te moeten gaan maken.

Hier gaat het namelijk ook op en af met mijn paardje. nu gaat het weer super maar vaak ineens heel vreemde dingen of ineens heel slecht, maar het slecht is vaak nog geen dag maar schrik me de blubbers er van.

Nu is mij geadviseerd om hem al dag en nacht buiten te zetten. Ik vindt dat beetje moeilijk want hij is buiten vaak wat onrustig zelfs met zijn vriendje. Moet ik maar even doorbijten want het is wel zo dat zijn been er dunner van blijft (nu 2 nachtjes geprobeerd)...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:25

mijn paardje heeft atrose. En staat nu met speciaal beslag. WAt ik me afvroeg zijn er hier ook paarden met speciaal beslag? dempers en siliconen? En hebben jullie dit ook afgehaald?

en hoe is jullie ervaringen met joint comp van pythoncis?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:13

plutolover schreef:
mijn paardje heeft atrose. En staat nu met speciaal beslag. WAt ik me afvroeg zijn er hier ook paarden met speciaal beslag? dempers en siliconen? En hebben jullie dit ook afgehaald?

ik heb mijn paard met forse atrose beide kogels voorbenen van de ijzers met leer en siliconen afgehaald en hij word sinds okt 2015 PN bekapt
ben in nov vorig jaar naar een andere stal gegaan waar hij meer buiten staat en sinds 14 maart dag en nacht in de rijbak + paddock waar hooibak slowfeeder staat
hij liep na 1 week al minder stijf door alleen al 12 u p/d buiten te lopen
hij stond op de vorige stal ook 7 uur buiten maar dan in kleine paddock waar hij meer stond te eten dan liep stonden toen allemaal in eigen stukje
van de zomer gaat hij 24u op de wei , was eerst elke nacht naar stal
ik rij weer lekker veel op ruiterpaden en strand en daar loopt hij super!!
alleen op de weg soms was kortere pasjes, heb eerst hoefschoenen gehad maar die draagt hij niet meer

hij krijgt Equiflexion, en duivelsklauw [ deze in de wintermnd straks op de wei stop ik daarmee ]
Jointcomp heeft hij jaren geleden op gestaan ong 1 jr maar vind de werking van Equiflexion beter.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:50

plutolover schreef:

Sommige paarden doen het echt heel goed op speciaal beslag, andere juist beter op alleen bekappen. Als het nu goed gaat op speciaal beslag zou ik dat niet zomaar veranderen.

Mijn paard deed het super goed op Joint comp van Phytonics ! Maar ook dat is een kwestie van uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:52

Mijne liep slecht toen hij natuurlijk bekapt werd en loopt nu met ijzers fantastisch.
Ben ik ijzer fan? Nee, maar ik kijk wel naar qat werkt en nodig is.

Hij staat voor op ijzers met balkjes. De takken zijn dus verbonden met elkaar.
Tevens staat zijn ijzer iets naar achter geplaatst.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:54

Beslag staat hij net een dag op, dus kan nu niks zeggen.

Hoe doen jullie dat winters? Helaas staat mijn paard dan maar 2 uurtjes buiten. Terwijl ik begrijp dat eigenlijk 24/7 buiten beter is.. Maarja dan zal ik hem moeten verhuizen en ik sta net zo fijn op deze stal en eigenlijk ook nog niet zo heel lang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:59

Mijne staat sowieso altijd 24/7 buiten. Al jaren..