Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:58

nombrado schreef:
jackie schreef:
dat klopt, maar dan is er rondom een gelijke afstand tussen de ringen. als je goed kijkt, dan zie je aan de achterkant van deze hoef meer ruimte tussen de ringen, dan aan de voorkant, en dat is wel een teken van hoefbevangenheid.

Kan jij dat aan die ene foto zien? dat er op die manier ringen gevormd zijn?

Yep dat kan Jackie! Zeer ervaren dame. Dit is inderdaad gewoon een teken van HB.
Jackie heeft betreffende pony "live" gezien en me geattendeerd op o.a. de voetklapperij en zeer nuttige tips meegegeven. Ik hecht zeer veel waarde aan de opinie en visie van Jackie.

Als topic starter van dit topic heb ik overigens de regels bepaald: foto's ter kijk en vergelijk, inclusief "zieke" hoeven.
Ik startte dit topic omdat ik ultiem ziek werd van al die "praktijk en kennis van zeer oude bekende hoefsmeden". Hoefsmeden zelfs werkzaam in gerenomeerde paardenklinieken waar zelfs de leken onder ons schrokken van zijn werk.

Hoefsmeden die op een soortgelijke manier communiceren als jij dat nu doet.... maar het paard wat ze behandelden kwam slechter uit de bekapping dan dat ze er in gingen... onder het motto "correcte voetas".

*edit: typo*
Laatst bijgewerkt door SamCo op 21-11-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:05

Afbeelding

Horizontale hoefringen

equifoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:09

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:48

scoxxx schreef:
Afbeelding

Horizontale hoefringen

dees staan verticaal :o :D ;)

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:57

Ja joh... heb geprobeerd te draaien... maar lukt me niet. Ben niet zo slim ;-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:03

scoxxx schreef:
Ik startte dit topic omdat ik ultiem ziek werd van al die "praktijk en kennis van zeer oude bekende hoefsmeden". Hoefsmeden zelfs werkzaam in gerenomeerde paardenklinieken waar zelfs de leken onder ons schrokken van zijn werk.

Hoefsmeden die op een soortgelijke manier communiceren als jij dat nu doet.... maar het paard wat ze behandelden kwam slechter uit de bekapping dan dat ze er in gingen... onder het motto "correcte voetas".

*edit: typo*

zo zijn er onder de reguliere net zo goed prutsers aan de gang
echter ken ik heel wat zeer beroemde, die zichzelf smid mogen noemen vanuit hun passie...nooit uitgeleerd en al heel wat voeten in handen gehad hebben.
Overigens ben ik zelf gepassioneerd ruiter, en heb dus zeer zeker een heel groot belang bij het goed op de voeten staan van mijn paarden.
Dit is zowel met als zonder ijzers gebeurd.
je kan het, als goed ruiter, meteen voelen als er iets niet klopt met de beweging van je dier.
dat kan een hoefsmid meteen verprutsen
ik zie de hoef niet als deeltje wat verzorgt hoort te worden, maar het paard als geheel
wat in balans goed moet kunnen bewegen
je hoort dus het paard helemaal te zien, niet alleen de voeten, ook de beenstanden.
aan de onderkant van de voet, kan je nooit zien of een paard goed bekapt is.
aan de zij en de voorkant (helemaal) van een paard wel, en in beweging.
Het been hoort (en zeker ook achter) recht onder gezet te kunnen worden, niet uitgedraaid met de achterhoef tenen naar buiten. Dan klopt de stand al niet.

wb een "soortgelijke manier communiceren" leg ik even naast me neer
ik heb de door jou geposte foto bekeken naar mijn visie
daar kan je het mee eens zijn of niet
meer is het niet. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:06

nombrado schreef:

:x

Ehh... ik deel je visie niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:08

scoxxx schreef:
Ja joh... heb geprobeerd te draaien... maar lukt me niet. Ben niet zo slim ;-)

geregeld :+
Afbeelding
overigens staat het rechtervoetje wel beter,(voetas en beenstand) dan links, zo op de foto te beoordelen.
vermoedelijk belast het paard het linkervoetje meer dan de rechter.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nombrado op 22-11-11 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:09

hestejente schreef:
nombrado schreef:

:x

Ehh... ik deel je visie niet.

excuus....aan de onderkant van de voet kan je nooit beoordelen of de stand van de voet goed is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:17

Weet je... wij mensen weten nog maar zo weinig over het wezen paard. Vind 't altijd een beetje eng als mensen zo stellig met stellingen gaan gooien :+

Als er wat is dan merk ik dat. Heeft hij slechter gelopen? Ja. Heeft hij beter gelopen? Nee. Dus niets meer aan veranderen, denk ik dan :o Achter issie bodemnauw... kan ik me druk om gaan maken. Maar hij loopt al 12,5 jaar zo rond. Zou ik dan nu z'n gewrichten anders moeten gaan belasten omdat hij rechte pootjes moet? Van wie moet hij die? Van hemzelf niet. Van mij ook niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-11-11 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:18

nombrado schreef:

Klopt... maar daar komt verandering in

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:22

hestejente schreef:
Weet je... wij mensen weten nog maar zo weinig over het wezen paard. Vind 't altijd een beetje eng als mensen zo stellig met stellingen gaan gooien :+

Als er wat is dan merk ik dat. Heeft hij slechter gelopen? Ja. Heeft hij beter gelopen? Nee. Dus niets meer aan veranderen, denk ik dan :o Achter issie bodemnauw... kan ik me druk om gaan maken. Maar hij loopt al 12,5 jaar zo rond. Zou ik dan nu z'n gewrichten anders moeten gaan belasten omdat hij rechte pootjes moet? Van wie moet hij die? Van hemzelf niet. Van mij ook niet.

Zelfs Van Nassau raadt af om te gaan prutsen aan beenstanden. Je doet dan meer kwaad dan goed is zelfs dit koppel van mening.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:25

scoxxx schreef:
hestejente schreef:

Zelfs Van Nassau raadt af om te gaan prutsen aan beenstanden. Je doet dan meer kwaad dan goed is zelfs dit koppel van mening.

volgens mij leren ze dat zelfs in de reguliere opleiding
correctie is alleen op zeer jonge leeftijd mogelijk
daarna niet meer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:25

Nou kijk aan, zijn Van Nassau en ik het tenminste nog ergens over eens.

Dat van bodemnauw wat maar een voorbeeld mensen, hoewel het wel een feit is. Ik wilde maar zeggen dat ik hoe het eruitziet ondergeschikt vind aan hoe het aanvoelt. Als hij met 3 bokhoeven en een holle knie lekker loopt. Theorie zus of zo is allemaal heel mooi maar als het paard er niet fijner van gaat bewegen wat heb je er dan aan :+

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:02

scoxxx schreef:
nombrado schreef:

Klopt... maar daar komt verandering in

Ga je ze qua lengte van de toon uiteindelijk meer naar elkaar toesturen(afwikkelpunt)?
Gevoelsmatig zou ik het rechtervoetje wat meer teruggevijld willen zien,uitgaande van de foto zonder bijbehorende locomotie te kennen.
Je hebt vrij veel wand,theoretisch dus ook ruimte voor wat meer roll aan de toon om de witte lijn wat minder te belasten.Of ga je afwachten wat de pony hier zelf mee doet qua slijtage?
Ik begrijp dat je functie wilt waarborgen,ik zou echter de belasting van de witte lijn ook in overweging nemen.
Leuke uitdaging dit,en als ze zo goed reageert als je beschrijft komt het vast goed :j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:31

Jackie adviseerde me idd ook de teen meer bij te vijlen.
Ik zal vandaag de teen wat meer bijvijlen + betere foto's maken ;-)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:36

nombrado schreef:
volgens mij leren ze dat zelfs in de reguliere opleiding
correctie is alleen op zeer jonge leeftijd mogelijk
daarna niet meer

Het zal je verbazen hoeveel smeden bij dat onderdeel van de opleiding schoolziek waren. :+

Hier foto's van wat mijn smid volgens de kliniek moest doen om mijn paard er weer bovenop te krijgen nadat hij hem op 12 jarige leeftijd dacht nog wat rechter te kunnen zetten (paard staat frans) met alle gevolgen van dien (irritatie aan gewrichten en banden).

RV
Afbeelding

Afbeelding

LV
Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat je geen standfoto nodig hebt om te kunnen stellen dat dit niet zo best is toch? ;)

Scoxxx: Onwijs interessant dit! Bij zo'n klinisch beeld zou je inderdaad een drastischer beeld aan de hoeven verwachten, fascinerend!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:49

pfff gim, ik was ze vergeten, wat een verschrikking :x
heb je ook fotos van nu?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:55

Jeetje Gimli, die heeft idd echt zitten slapen tijdens de opleiding.
Volgens mij is zelfs een voorijzer met dubbele lippen ook uit den boze (wordt er onderwezen), daar gaat een hoef nog meer van "knijpen"of ondergeschoven raken.

Ik heb geen idee, wat er mis is, aan de reguliere hoefsmeden, maar ik vind het echt om te huilen wat er nu aan de hand is.
Zouden de smeden het niet meer uit passie doen, maar uit "geld verdienen, maar een vak hebben?"

Zelf heb ik altijd een beetje moeite met het in onderdeeltjes denken en onderwijzen
zo zal ik een dierenarts echt niet aan de voeten van mijn paarden laten komen...., daar hebben ze totaal geen kijk op.
(alhoewel sommige hoefsmeden idd ook niet)

struikelende paarden (na het bekappen) scheef gekapt, terwijl het paard nooit scheef was....enzenz...kheb echt heel wat drama's meegemaakt de laatste jaren.
terwijl ik dit Vroeguh nooit had.
Ik ging ook altijd naar de top hoefsmeden van Noordholland (in mijn jeugd) op de pony heen, daar beslagen worden. Pas later kwam ik erachter dat deze beste man de topsmid was. (en vakgek) inmiddels is deze beste man overleden .
Ligt het nu aan de opleidingen? of aan de wel of niet gepassioneerd leerling?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:02

Het is ook alweer 'n tijd geleden Splint, bijna anderhalf jaar inmiddels. ;)
Foto's van nu ben ik je nog steeds verschuldigd, zal deze week even de camera meenemen!

Voor de rest van het verhaaltje: IJzers eraf laten halen en laten bekappen door een traditioneel smid die open stond voor mijn ideeën.
Vanaf januari ben ik zelf gaan bekappen, onder toeziend oog van zowel NBer als traditioneel smid.
Paard heeft intussen op de wei gelopen, liep onbelast zuiver. Na een aantal maanden weer gaan rijden met hoefschoenen, dan liep hij perfect.
Sinds dit voorjaar staat hij 24/7 buiten op afwisselende ondergrond en loopt perfect zonder schoenen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:04

Tja nombrado, ik weet ook niet waar het aan ligt.
Mijn vroegere smid ging met pensioen, die heeft nooit voor problemen gezorgd.
Bij de nieuwe smid werd paard echt enorm vervelend, en het is écht geen vervelend dier.
Uiteindelijk wilde ik het proberen zonder ijzers, dat was de genadeklap.
Heb me in die periode enorm verdiept in alles wat met hoeven te maken heeft, ben cursussen gaan volgen, keek met hoefsmeden mee en heb vooral veel gelezen.
Dit beslag werd voorgesteld door de kliniek :') Ik weet niet of ze het eens waren met de uitvoering, ik heb ze destijds deze foto's opgestuurd maar geen reactie gekregen.
Zal daar ook nooit meer naar toe gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:11

Gimli_ schreef:
Tja nombrado, ik weet ook niet waar het aan ligt.
Mijn vroegere smid ging met pensioen, die heeft nooit voor problemen gezorgd.
Bij de nieuwe smid werd paard echt enorm vervelend, en het is écht geen vervelend dier.
Uiteindelijk wilde ik het proberen zonder ijzers, dat was de genadeklap.
Heb me in die periode enorm verdiept in alles wat met hoeven te maken heeft, ben cursussen gaan volgen, keek met hoefsmeden mee en heb vooral veel gelezen.
Dit beslag werd voorgesteld door de kliniek :') Ik weet niet of ze het eens waren met de uitvoering, ik heb ze destijds deze foto's opgestuurd maar geen reactie gekregen.
Zal daar ook nooit meer naar toe gaan.

wat is dat toch? heeft de jongere generatie geen passie? of geen kijk erop?
Jou verhaal klinkt me bekend in de oren...., ben nu zonder ijzers bezig, en probeer het ouderwetse traditionele naast het NB bekappen te leggen.
waarin aan beide zijde goede dingen zitten, maar ook naar mijn gevoel minder goede.
Ben ook zelf aan prutsen , ism. Maar wordt af en toe echt kriegel van mijn perfectionisme :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:23

Ik wil ook graag wat foto's plaatsen.
Mijn Haflinger (21 jr.) heb ik in april, na 5 jr. blootvoets te zijn geweest, weer laten beslaan. De reden is nogal een verhaal en wil ik even laten voor wat het is. Dat het geen juiste beslissing is geweest is duidelijk, daar kwam ik half juli achter toen hij HB stond.

Zo zagen ze voeten er uit 3 dagen voordat hij op ijzers ging.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CXJTPHGM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ELWBKFFD.jpg

Zo waren zijn voeten toen hij voor de 1e keer op de ijzers (Equilibrium) ging.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BVYFWVV4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZU76LRUB.jpg

Na 6 wk. het 2e nieuwe beslag. Ik heb geen foto's van.

En dit zijn zijn voeten toen hij voor de 3e keer ijzers had en er bijna 6 wk. op stond.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WNVEZ8LG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DAMDLLTJ.jpg
Dat het hier niet goed ging was duidelijk. Smid wilde ze er niet afhalen en wilde dat ik naar een kliniek ging ivm HB en eventueel speciaal beslag.
Ik wilde de ijzers eraf en absoluut geen beslag meer. Ik heb toen iemand anders laten komen die de ijzers er af heeft gehaald. Was natuurlijk een drama omdat hij amper op 3 voeten kon staan.
Die heeft zijn voeten op rubberen zolen en gips gezet.

Twee dagen later heb ik een mobiele kliniek laten komen om foto's te maken van de voeten omdat ik zekerheid wilde over de mate van HB.
Conclusie, 2 kantelingen en 1 lichte sinker.
http://www.mijnalbum.nl/Album=DQHJUVTK
Foto's zijn gemaakt met de rubberen zool onder de voet en gips er om heen.

En deze foto's zijn gemaakt toen de ijzers er af gingen. Ik schrok me helemaal te pletter toen ik zag wat er onder uit kwam.
http://www.mijnalbum.nl/Album=3ZDPCHRM

Gisteren heb ik wat foto's gemaakt van hoe zijn voeten er nu uit zien. Zal er binnenkort ook van de onderkant maken.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JGHARAGO.jpg

Hij heeft ong. 2 mnd. op de Buut gestaan.
En hij loopt (ff afkloppen) nu weer als een kievit, ook op de bestrating.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:24

Wat ik hier in de omgeving merk aan veel (niet alle!!) jongere smeden, is dat het 'lopende bandwerk' wordt.
De smid die dit paard weer enigzins op de goede weg heeft geholpen was een enorm rustige kerel, die ook gerust na het bekappen nog een praatje maakte en een sigaretje rookte.
Die was duidelijk niet bezig met zoveel mogelijk geld verdienen in een korte periode, gelukkig!
Het beslaan met dubbele lip wordt hier héél veel gedaan, mijn laatste smid was hier enorm op tegen en ik ken er nog één met die instelling.
Dat zijn dan ook meteen de enige traditioneel smeden die mijn paard van dichtbij mogen zien. :D

Wb perfectionisme, ik ken dat hoor.
Ik heb in de periode dat ik zelf bekap goed naar mijn paard gekeken en uiteindelijk gevonden wat voor hem het prettigst is.
Ik snijd de straal niet bij (wordt door TB'er en NB'er die vaker komen wel aangeraden, maar veroorzaakt gevoeligheid), laat de steunsels iets langer dan volgens NB normen gewenst is en nu hij meer op beton staat om hooi te eten laat ik de hoefwand iets langer maar rond wel van bovenaf goed af.
Als ik de hoefwand gelijk maak aan de zool loopt hij nét iets minder ruim, in de zomerperiode geeft dit geen problemen.
Belangrijkste is dat mijn paard kan blijven bewegen zonder gevoelig te worden, en dat is echt 'n kwestie van goed opletten wat het beste werkt. :j

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:27

Jemig singasong, wat een duidelijk proces!
Paard heeft zo op de eerste foto's gezien geen slechte hoeven, gelukkig gaat het nu weer de goede kant op.