[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amable_Chica

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:51

Ik heb een ruif in de paddock staan.En heb haar al de hele zomer in de paddock staan en niet op het land. Ik ben veel te bang dat ze weer bevangen zou worden... Aangezien ze dit voorjaar na 3 uur per dag op een kort klein weiland gestaan te hebben ook weer hoefbevangen geworden is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:36

Kan ik me wel voorstellen hoor, die van mij gaan ook nog maar heel beperkt in het gras. Maar voorjaar is wel risicovoller dan hartje zomer omdat je dan minder koude nachten hebt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:09

Ik voerde altijd in de paddock uit grote tractorbanden. Er valt natuurlijk altijd wel iets naast maar je zou denken dat ze niet al te veel zand binnen krijgen. Daar komt nog bij dat mijn voordroog erg droog is en dat er dus weinig zand aanplakt.
Het zal waarschijnlijk een combinatie van factoren zijn (zoals meestal trouwens).
Nat land waardoor ze polletjes meetrekken met zand.
Eikels in de paddock door de bomen van de buurman die hij niet gesnoeid wil hebben maar die zo'n 8 meter over mijn paddock hangen, die eikels zoeken ze als varkens op, met als gevolg dat ze wat zand binnen krijgen.
En het hooi in de paddock wat uit de tractorbanden is gegooid/gevallen (Indiana wil altijd eerst het onderste opeten en duwt haar neus er onder).
Ook denk ik dat het soort stapeling is. Elk jaar komt er ietsje zand bij in de darmen, tot ze er op een gegeven moment last van krijgen omdat de 'druppel' is bereikt.
Hooinetten werken niet voor mij omdat ik 4 paarden (en 1 veulen) heb en ze heel veel hooi krijgen en dan nog valt er hooi uit wat dan weer in het zand valt.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:02

Welshcobfan, als Gwyn een gewoon halster makkelijk afkrijgt, verwacht ik dat een graasmasker er ook zo afligt.. het zit zeker niet steviger als een halster.. degene die ik heb in ieder geval niet.. Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:54

Amable_Chica schreef:
Maar is het voor onze paarden niet beter om helemaal niet meer op het gras te staan? Nou heeft niet iedereen de mogelijkheid om zijn paard in bv een paddock te zetten. Maar als dat wel mogelijk is, zou je dan evengoed je paard nog op het gras zetten?

Ik zet ze toch op het gras Ja Natuurlijk beperkt en op onveilige dagen niet, maar ik vind het grazen zo waardevol ten opzichte van hooi eten, als het even kan wil ik ze dat niet ontnemen. Het is de meest natuurlijke manier van foerageren voor een paard. Stapje lopen, hapje eten, enz. Dat bereik je niet met hooi voeren, ook niet als je je hooi verspreid aanbiedt (al scheelt dat wel!). Dus als het kan om ze op het gras te houden, al is het niet zoveel per dag, dan zou ik daar absoluut voor kiezen!

@Romeorowan, kan je aan de buitenkant van je paddock geen plekje voor hooi maken? Dat ze zeg maar over de omheinig heen eten? Dan ligt het hooi iig op de stenen...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:12

Een kennis van mij met IJslanders heeft een manier bedacht om hooi te voeren zonder dat er gemorst wordt op de paddock. Het is te vinden op haar website: http://www.gydjulind.nl/ Onder paddockparadijs en dan voerbakken. Ze heeft ook ergens ooit een gedetailleerd tekeningetje gemaakt van hoe zo'n bak in elkaar zit, maar die kan ik nergens meer vinden. Haar mailen kan altijd.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:20

Isapaardje schreef:
Ik ga er altijd vanuit dat in de nacht geen fotosynthese plaatsvindt en het fructaangehalte altijd laag is, ongeacht de weersomstandigheden.
Maar wat is dan de nacht ? In de vroege ochtend kan bij de eerste zonnestralen en koud weer, het fructaangehalte razendsnel toenemen ... dus je moet dan vroeg je bedje uit om je paarden binnen te halen Haha!

Verder ben ik het nog altijd met een oud dierenarts hier in de omgeving eens, dat 24 uur kort gras, waardoor ze continu wat knabbelen, beter is dan een paar uurtjes per dag langer gras, waar ze als razenden op aanvallen en waarbij je altijd moet opletten op weer, tijdstip, e.d.

Er zullen altijd wel diverse meningen blijven, maar in grote lijnen is men het er wel over eens dat suikerrijk, mals gras niet goed is Tong uitsteken

Ik geloof er ook echt in dat je ze 24u op het gras kan houden op kort gras. Toch denk ik dat er ergens een verschil zit in het soort gras. Ondanks ik geen verschil 'zie' in het gras in vergelijking met de andere wei.. die van vorig jaar wordt wel jaarlijks bemest en die van dit jaar niet. Misschien zit het hem daar?
Want vorig jaar niets van problemen gehad terwijl ik wist dat ze het al eens gehad had.
Dit jaar volledig andere wei en op het kort gras kan ik haar max 2 dagen houden en dan voel ik warmere hoeven. Terwijl 2 dagen op een stukje lang uitgeschoten gras (zelfde wei) gaf geen problemen.
Intussen is de wei volledig kortgezet en een 8 à 12 u per dag lukt, als ik ze eens langer laat staan voel ik terug opwarming.

De enige reden dat ik nu wissel van overdag weiland met 's nachts weiland is de koude temperatuur. 's Aochtens rond 7u gaan zullen ze nu terug op de paddock gaan ipv op de wei.. en dan is het nog net halfdonker.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:23

Ja ik zou haar ook liever het grazen niet willen ontnemen, maar ze werd nu ook na 4 dagen 3 uur op een kort klein land hoefbevangen. Dus ze is er extreem gevoelig voor (Volgens de DA)... Daarom laat ik haar liever eventjes aan de hand grazen. Of zie ik dat nu verkeerd? Zouden jullie haar wel gewoon op het land zetten? vorig jaar werd ze ook gewoon hartje zomer hoefbevangen.
Zo'n bak is trouwens echt een goede uitvinding!!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:37

@Amable_Chica, je laat je paardje natuurlijk niet ziek worden, dat is nooit de bedoeling. Maar als het grazen enigszins mogelijk is, dan zou ik dat doen. In sommige gevallen kan dat niet, dan is het niet anders...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:39

@Amable_Chica: Victor is tijdens z'n acute fase ook niet op het gras geweest. Zolang hij nog niet goed was ging hij niet het gras op, hoe sneu ik het ook vond. Hij kreeg toen alleen hooi (en de nodige medicatie), net zolang totdat de gifstoffen uit z'n lichaam waren en hij weer goed liep.
'Tis jammer, maar als je pony niet goed op het gras reageert kan je hem er beter een tijd lang af houden dan elke keer weer aanmodderen met een zieke pony.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:49

Zolang er omstandigheden zijn waardoor het gras wel WIL groeien maar NIET KAN groeien, is het fructaangevoelig.

Dus wel of niet bemesten speelt hierbij een rol. Gras zonder meststoffen kan moeilijker groeien dan gras met voldoende stoffen ...

Zelf bemest ik al jaren niet tot nauwelijks. Of dat nu zo goed is, durf ik ondertussen niet meer te beweren .. maar met mest erop gaat het gras te hard groeien, naar mijn zin. Maar omdat de bodem nu wel erg schraal wordt, wil ik toch eens gaan bekijken of ik niet op een andere manier een mineralenmengsel aan de bodem kan toevoegen, zonder meststoffen (bijv. in de vorm van kleimineralen oid).

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:11

Er zijn wel dat soort mineralenmengsels Isapaardje, alleen kan je dan beter eerst je bodem bemonsteren. Dan weet je toch iets beter wat je wel en niet toe moet voegen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:46

@Amable_Chica
Het is niet anders, maar als je paard zo gevoelig is, zou ik haar zelf nooit meer op het gras laten. Lekker in de zandpaddock met hooi. De hoeven en haar gezondheid krijgen zo'n optater van de hoefbevangenheid telkens. Ik zou het er zelf niet meer op wagen.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:13

Mijn haflingertje mag ook niet meer op het gras Verdrietig .

Heb hem nu anderhalf maand .. en had hem op de wei gezet .
in het begin had hij er super veel plezier in totdat Bloos! ..

hij blijkt dus ook bevangen te zijn geweest bij de vorige eigenaar (claubrink..nu flappie2 @ bokt )
Zei heeft me dit bij opzet niet verteld toen ik hem kocht , met alle gevolgen van dien. Stoom uit je oren .

Ben blij dat ik er zelf super snel achter kwam , want na het lezen van ruim half dit topic ben ik blij dat Nitro er wel
weer boven op gaat komen Go jij! Go jij! .

Maar nu even de vragen die ik nog open heb .. ik maak er geen topic over want alles wordt hier na verwezen dus doe het even zo.

Hij loopt inmiddels wel weer lekker door maar best heel traag.
Ik heb toen ik hem kocht gelijk de hoefsmid gebeld en de ijzers laten verwijderen , misschien heeft dit ermee te maken ?

Verder is hij op het zand gewoon normaal .. maar hij blijft een tikkeltje stijf ( niet kreupel meer te noemen )
Hij staat opzich wel vrij kort op ze hoeven voor , omdat ik heb hem gelijk heb laten bekappen toen de hoefijzers werden afgenomen. De hoeven waren namelijk zwaar verwaardloosd.

is dit iets om me nog zorgen om te maken , of moet hij misschien even wennen dat hij niet meer op ijzers staat ?
hij is trouwens wel een tikkeltje huiverig als hij over grind moet , maar ook dit is niet noemenswaardig.

Wat hij nog wel doet .. gelukkig al veel minder maar als hij aan de lijn staat om te poetsen bijvoorbeeld , staat hij nog wel de benen om en om te ontlasten .. niet continu , maar wel met enige regelmaat. hij neemt verder geen typische houding aan hiervoor
, staat er eigenlijk heel ontspannen bij.

Het wordt anders waneer ik zijn hoeven wil uitkrabben , soms gaat hij dan heelemaal in het touw hangen. maar dan ook weer niet altijd..gek heh ?

is dit nog iets om me zorgen om te maken ?

verder heb ik de hoeven gecontroleerd , deze zijn absoluut niet warm , hij is ook niet gevoelig op de straal .. ik heb daar zeer stevig geklopt bij alle 4 de hoeven. en ook voel ik geen noemenswaardige hartslag in , om of bij de kogel op zijn benen. ( rechterbeen specifiek )

Ik heb hem nu op de paddock staan bij de andere paarden , opzich geen straf want de paddocks zijn behoorlijk groot , en ze staan er altijd met minsten 3 paarden op ( geselecteerd op welke goed met elkaar kunnen ) . hij krijgt verder alleen maar hooi dit 2 x op een dag.

Volgens mij is dat een goed begin of niet ?

De brokjes die hij nu krijgt ga ik vervangen voor Safe&Sound .. moet ik dit trouwens nog meer of minder voeren dan brokjes ? heb gezien dat dat safe en sound heel luchtig spul is . 1 kilo van dat spul is bijna een halve voerbak vol namelijk Vork .

En me laatste vraag .. Hoe hou ik zijn bevangenheid kwaaltje het beste onder controle ? ik ben een redelijke Noob als het aankomt op paarden .. tans .. gewoon weinig ervaring , zeker met dit soort dingen. maar er is vast iemand die me tips kan geven over hoe het in de gaten te houden.

Moet ik perodiek een dierenarts laten komen ? moet de hoefsmid er nog extra aandacht aan besteden ? evt maak ik half jaarlijks foto's om te kunnen controleren hoe het met zijn hoefbeen staat. deze zijn aan 2 benen namelijk al deels gezakt ( een zinker heet dat ? )

nou goed ... ik hoop dat iemand me nog een beetje op weg kan helpen en de open vragen kan beantwoorden , vind het echt zwaar K* , maar volgens mij hoeft het verder ook geen beperking te zijn voor hem als ik genoeg aandacht aan besteed Ja

even een edit hoor want vergeet weer de helft te vertellen .. er is dus geconstateerd dat hij insuline resistent is , en dat de aanleiding is /was dat hij bevangen raakte als ik het goed begrepen heb .. vandaar dat ik hem van de wei gehaald heb

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:41

Ik denk dat je goed op weg bent.
Zelf heb ik geen ervaring met sinckers, wel met gekantelde hoefbenen en insuline resistentie.
Safe and Sound is heel erg goed voer voor ons soort paarden. Zelf gaf ik niet de hoeveelheid die op de zak werd aangeraden, maar ik gaf een compleet voedingssupplement erbij, nl. Formula4Feet. Ook weer speciaal afgestemd op ons soort paardjes.
Kymalin geeft volgens mij wel de volledige dosis Safe and Sound.

Het gevoelige lopen heeft ongetwijfeld ook wel te maken met het verwijderen van de ijzers.

Ik heb even in je profiel gespiekt: maar Nitro is zo te zien absoluut niet dik. Hoe kom je aan de diagnose insuline resistent? Mooi paard trouwens.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:01

@ romeorowan. ja dankjewel hoor *LOL* , hij is ook echt leuk hoor Tong uitsteken

Maar , dat hij insuline resistent is heb ik dus terug gevonden in de ouwe posts van de vorige eigenaar op dit forum. zei had hem hier ruim een jaar geleden al op getest .

Inmiddels zelf ook een bloedtest gedaan , alleen de uitslag is er nog niet. verwacht dat daar dus i.i.g ook uit gaat komen dat hij insuline resistent is .. en dan weet ik ook gelijk hoe hij er voor de rest aan toe is.

Heb vanavond wel even foto's gemaakt van zijn hoeven. die zien er een beetje ribbelig uit. heb ook bij andere paarden op stal gekeken en die hadden het niet of nauwelijks.

hier de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

iedereen die wat weet graag reageren hoor Knipoog .. weet zelf ook niet echt heel goed hoe ik er het beste mee om kan gaan.
voor een paar maanden terug had ik namelijk nog nooit van hoefbevangenheid gehoord Bloos!

owh trouwens .. heb vanavond ook zijn hoeven alle 4 +/- 10 minuten met water gespoeld , hij vond dit blijkbaar best lekker , ondanks ze uberhaupt niet warm waren. de hartslag kon ik ook nog steeds niet waarnemen bij zijn rechter been.
Toen we na het afspuiten na de stal liepen , liep hij wel duidelijk voor het eerst weer lekker vlot door , maar dat kan ook net zo goed toeval wezen .. meneer wist dat er eten lag Clown .. dus hou dat even in het midden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:00

had de vorige eigenaar je niet verteld dat hij insuline resistent was?? Verward

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:57

Ik heb het zelfs in Isabella haar paspoort staan als aparte bijlage, incl. de website van haar 'hoeven' ... Dit mocht ons plots wat overkomen waardoor ik het niet in de gelegenheid ben het tegen de volgende eigenaar te zeggen ...
Het is in het belang van het paard om dit te melden vind ik !!

En inderdaad een tijd geleden heeft Claubrink op dit topic gezeten vanwege een hoefbevangen paard.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:54

Kinke schreef:
had de vorige eigenaar je niet verteld dat hij insuline resistent was?? Verward

Nee dit is bewust achter gehouden .. alsof ik hem niet gekocht had als ik het wist Stoom uit je oren
Ti's voor nitro enkel een puntje van aandacht want het hoef niks te beteken verder voor het geen dat ik met hem doe.
Ben alleen super boos dat de liefde weer is door de portomonne ging .. als ze het gewoon verteld had , had ik er rekening mee kunnen houden , was er nooit wat aan de hand geweest No Cheer

@isapaardje .. idd , al die posts heb ik gelezen .. echter heet "Claubrink" sinds de dag dat ik nitro kocht opeens "flappie2" .
weet je wel weer genoeg of niet ? ... nog geen uur na de koop had ze al haar forum naam verandert Boos!

blij toe dat ik het wel gevonden en gelezen heb .. weet inmiddels een klein beetje hoe ik er mee om moet gaan , en waar extra op te letten.

maar als iemand nog tips heeft , worden die zeker ten harte genomen .. ik weet ook niet meer dan ik lees Tong uitsteken

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:08

Balen dat je niet op de hoogte was van Nitro zijn medische verleden, want dat kan Nitro een hoop ellende besparen.
Ik vind wel dat hij erg kort op zijn hoeven staat. Ik hoop echt dat hij zich weer snel lekker voelt.
Ik kan me Nitro wel herinneren van Claubrink. Nitro was tegelijk met Image hoefbevangen. En ik heb natuurlijk een zwak voor Maflingers.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:24

Da's idd balen dat ze dat niet verteld heeft!
Ik vind dat je het aan je pony verplicht bent om de nieuwe eigenaar de waarheid te vertellen over zoiets belangrijks als z'n medische geschiedenis. Nu zit de pony ermee (en jij), terwijl je -als je het wist- er makkelijker rekening mee had kunnen houden.
Ik kan hier echt kwaad over worden... Boos! Als Victor ooit verkocht wordt, wil ik er 1000% zeker van zijn dat de nieuwe eigenaar alles weet over z'n medische geschiedenis en het ook daadwerkelijk snapt....dat het werkelijk tot de nieuwe eigenaar doordringt wat het betekend om een (ex)hoefbevangen pony te hebben. Uit liefde voor m'n pony...om hem zo een lijdensweg te besparen...
Maar goed, helaas heeft niet iedereen een hart voor zijn/haar pony... Verdrietig
Gelukkig heb jij dat wel, echt een dikke pluim! OK dan!

Victor ontlastte zijn benen ook om en om, maar alleen toen hij dus nog pijn had. Wellicht dat je pony toch nog wat pijn voelt?
Over een sincker; Victor heeft ook een sincker (rechtsvoor, 4 mm gezakt) en hij heeft er geen last van. Nou moet ik er wel bijzeggen dat hij alleen op het zand of in de wei staat, hij heeft sindsdien nog niet op het harde gelopen.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:51

Ja ik denk er dus net als jullie over .. wat het mij kost om nitro er boven op te krijgen vind ik wel als laatste belangerijk nu.. maar om er over te liegen is gewoon echt niet tof tegen over je paard ..en hem dan ook nog verkopen en uitzwaaien met de tranen in je ogen .. bij mij komt dat hypocriet over .. maja..

gelukkig wil Claudia inmiddels zelf wel meewerken , en stuurt ze me de medische geschiedenis toe. dat scheelt dan wel weer een hoop onderzoek na de werkelijke oorzaak.

wat betreft dat optrekken van zijn benen .. ik hoop heel erg dat dat nog is vanweege het verwijderen van zijn ijzers .. hij loopt ook nog best voorzichtig , misschien is dat nog een beetje gewenning i.p.v van pijn. maar dat weet ik snel genoeg nu.

heb hem sinds vandaag ook van zijn brok gehaald en besloten even rustig aan te doen met hem. als het goed is heeft hij dan aan kuil / hooi genoeg wat betreft energie. tot ik de safe&sound ontvangen heb en hij er aan gewend is wordt er dus even niet gereden en minimaal gelongeerd.

wil hem wel een klein beetje in beweging houden , had begrepen dat stil zetten op een paddock wel heel erg slecht is .. zelfs al zou hij veel pijn hebben is het toch beter om te blijven bewegen . ( als ik dit verkeerd gelezen heb graag op reageren !! )

@ victor .. kun jij wat meer vertellen over wat een sincker precies betekent en inhoudt .. kon daar niet zo veel over vinden.

desnoods even via pb.

i.i.g bedankt voor de reacties zover .. stelt me wel een beetje gerust dat veele van jullie hier een paard/pony hebben met hetzelfde en er gelukkig nog veel mee kunnen.

menig dierenarts geeft namelijk het advies van inslapen ... in dit stadium al ! Bloos! .. die zijn echt gestoord ! Boos!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:01

op de website www.hoofcare.nl staat een duidelijke uitleg over een Sincker met foto's.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm

Ik vind zelf dat je je paard in dit stadium beter zelf zijn beweging kan laten kiezen in de paddock. Als hij pijn heeft, kan hij zelf het beste inschatten wat wel of niet te doen is.
Ik zou zeker niet longeren, omdat de druk dan zijwaarts op de hoefwand komt, net waar ook de hoefontsteking zit. Liever rechtuit aan de hand stappen dan, als hij wil lopen.

Goed plan om voorlopig alleen hooi te geven.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:07

dat doe ik nu ook ja .. probeer een beetje logisch na te denken ..

dus idd veel rechtuit stappen , en probeer hem dan in de gras kant te houden. dat lukt heel aardig.

voor de rest staat hij nu op het paddock met ze vriendin ( Fjord van een vriendin van me ) die 2 kunnen goed met elkaar en spelen graag. zo komt hij dan ook aan z'n beweging.

longeren zal ik dan idd ook even laten voor wat het is nu tot ik meer weet.

bedankt voor de site .. staat idd erg veel leesvoer op.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:39

Ik ben de vorige eigenaar van Nitro, er zijn door het lezen op bokt een hoop misverstanden geweest over Nitro. Helaas is ponny_power niet in staat geweest om op een normale manier met mij te comuniceren hier over. ( dit kan ik overgens wel eenigzins begerijpen) ik heb zijn stal eigenaar gesproken en met haar op een normale en rustige manier hier een gesprek over gehad. ponny_power zal ik even een PB`tje sturen.

Maar om misverstanden uit de weg te helpen. Nitro heeft geen last van hoefbevangenheid, en is niet insuline resistent. Hij is getest door utrecht en de uitslag voor insulineresistentie van negatief. Hij heeft geen last van zijn organen. Hij heeft een flinke onsteking gehad en die uite zich in kenmerken van hoefbevangenheid, maar voor je er dus achter komt dat er een naar binnen geslagen onsteking zit ben je wel even veder. Hij heeft een kuur hier voor gehad en sins dien is er niks meer met hem aan de hand. Ik heb hier niks over gemeld omdat ik er niet meer over na dacht, omdat het al enige tijd duidelijk was dat er geen spraken was van hoefbevangenheid. Ik heb er niet bij stil gestaan en zodoende niet gemeld. (omdat er op dat gebied niks aan de hand was) mijn fout ik weet het, vind het ook vervelend dat het nu zo loopt