[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:14

jesito schreef:
Mag ik vragen wat Harpagyl is, ik kom alleen franstalige uitleg tegen als ik google.
Zou het iets voor mijn shet zijn?

een hoge concentratie duivelsklauw.
Ontstekingsremmend.Je kunt het proberen.
De producten van Audervard staan erg goed bekent hier.Ik heb Ekyrenal en ekyflex gebruikt.Prima spul.En bij mij krijgen ze iedere dag een mineralen en vitamine supplement van Audevard.
(neeee,ik heb geen aandelen :+ )

jesito

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:23

Jij woont in Frankrijk Geerke en kom alleen maar franse info tegen ben wel benieuwd waar het hier te krijgen is.
Heb hier wel oren naar.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:29

@Jesito: duivelsklauw kun je ook via makana.de bestellen. Ik bestel hier regelmatig spullen, zoals biergist en Schwarzkümmelolie e.d.; ben er erg tevreden over.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:31

Maar is dat dan hetzelfde als die harpagyl

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:34

wat ik begrijp uit die beschrijving is dat dit dus vrij geconcentreerd is.Ik heb geen idee of dit in Nederland te krijgen is?
Ik kan Audevard wel mailen en het vragen?

Bodegraven verkoopt producten van Audevard,zag niet dit product maar ze bestellen ook.
http://paarden.dapbodegraven.nl/audevard.html

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:39

Bij Makana krijg je o.a. pure Duivelsklauw gemalen, dus zonder toevoegingen :j .

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:41

geerke schreef:
wat ik begrijp uit die beschrijving is dat dit dus vrij geconcentreerd is.Ik heb geen idee of dit in Nederland te krijgen is?
Ik kan Audevard wel mailen en het vragen?

Bodegraven verkoopt producten van Audevard,zag niet dit product maar ze bestellen ook.
http://paarden.dapbodegraven.nl/audevard.html

Die had ik idd gevonden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 00:24

Heel veel DA praktijken verkopen tegenwoordig Audevard ( had ik een paar bladzijden terug al gemeld)..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:08

avaluna schreef:
Bij Makana krijg je o.a. pure Duivelsklauw gemalen, dus zonder toevoegingen :j .

Ik heb deze besteld, bedankt voor de tip.
Hij staat nu nog op pijnstilling maar hoop m met duivelklauw dadelijk nog een beetje te kunnen ondersteunen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:50

@Jesito: succes, hopelijk knapt je paardje nu gauw op!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:07

Nooit gedacht dat ik ook in dit topic terecht zou komen, maar hellaas is dit toch het geval
Ik heb een shet van 15 jaar die 2weken geleden heel licht hoefbevangen was, gelijk DA gebeld en medicijnen gekregen, niet meer op de wei gezet en een paar keer per dag zijn hoefjes gekoeld
Op het zachten was niets te merken aan hem
Nu staat hij heel het jaar op de wei, maar dat is swinters 2uurtjes en ik was nu aan het opbouwen met 4 uurtjes wei per dag Het is een pittige shet die tot een paar maanden geleden zeker om de dag goed aan het werk werd gezet, maar dit heb ik de laaste tijd een beetje laten versloffen,
Ik denk dat dat ook de reden is dat hij bevangen is geraakt,.
Nu is hij weer hellemaal zichzelf en ik longeer hem ook weer om zijn energie wat te temperen, hij staat nu ook op dieet voer en mag maar beperkt hooi, er moet 30 kilo af.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd wanneer ik hem weer een uurtje op de wei kan zetten ,want nu staat hij alleen in de rijbak en zijn vriend een haflinger op een stukje gras voor de rijbak,
Ik merk nu totaal niets meer aan hem en op het harde loopt hij ook goed

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:49

Mijn shetlander heeft momenteel geen last van hoefbevangenheid of van zijn hoeven, maar van wat anders. Loopt daardoor ook een stuk moeilijker.
Dacht in het begin dat het wel hoefbevangenheid was, aangezien meneer sinds enkele maanden een handje muesli kreeg voor de vitaminen. Hij kwam ook iets aan, wat helemaal niet erg was. Maar sinds kort(3 weken) zijn we ermee gestopt omdat hij teveel in gewicht aan kwam. Maar nu loopt hij ook heel erg moeilijk. Het lijkt niet zijn hoeven en hij lijkt ook geen pijn te hebben, maar het gaat gewoon niet goed. Hij loopt aan de voorkant ook erg wijdbeens en het maakt niet uit of hij op de stenen of op het zand loopt. Hij gaat ook in zijn weide op het stenen stukje staan.
Manenkam is niet hard en hoeven niet warm.
Mijn vader denkt dat het door zijn gewicht komt dat hij nou zo loopt of zouden jullie toch zeggen dat hij hoefbevangen is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:46

hoe oud is je shetlander?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:47

Rond de 34 a 35 jaar

Ouders willen trouwens geen DA inschakelen. Dus vandaar dat ik het hier vraag. Aangezien ik anders de DA moet vragen op dagen dat hun werken en ik vrij ben, en met die feestdagen en vakantie in aankomst, gaat dat pas over een tijdje lukken.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:56

Madje1992 schreef:
Rond de 34 a 35 jaar

Ouders willen trouwens geen DA inschakelen. Dus vandaar dat ik het hier vraag. Aangezien ik anders de DA moet vragen op dagen dat hun werken en ik vrij ben, en met die feestdagen en vakantie in aankomst, gaat dat pas over een tijdje lukken.

Waarom mag je geen DA laten komen? Is het jouw pony of is het hun pony? In het eerste geval gewoon dierenarts bellen. Je bent 22 oud en wij genoeg om te weten wanneer er een DA bij je pony moet komen dacht ik zo.

Ik bedoel het niet bot trouwens. Het is om je moed in te spreken

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:19

Gisteren is de da geweest heeft bloed afgenomen. Vandaag moeten we het bloed naar een andere kliniek brengen (werken samen) en krijgen we als goed is pijnstillers.

Da zij ook dat we moesten oppassen met ons shetlandertje voordat hij ook hoefbevangen wordt. Shetlander id nu 1 jaar. Veel meer beweging ga ik hem geven. Meer wandelen zodat hij meer dingen leert en beweging krijgt. Zn buikje is al aardig rond :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:50

TinePine schreef:
Madje1992 schreef:
Rond de 34 a 35 jaar

Waarom mag je geen DA laten komen? Is het jouw pony of is het hun pony? In het eerste geval gewoon dierenarts bellen. Je bent 22 oud en wij genoeg om te weten wanneer er een DA bij je pony moet komen dacht ik zo.

Wij?
Hoeven zijn niet warm , lopen gaat goed, alleen de stand van de benen zijn anders.
Zou dus kunnen duiden op artrose-achtige verschijnselen. Slijtage/leeftijd gebonden klachten. En dat is niet vreemd bij een pony van 34 of 35 jaar. Dat is echt een bejaarde leeftijd voor een pony. Ouderdom komt met gebreken.
Om een dier van die leeftijd nog vol te stoppen met chemische middelen, vind ik zelf niet verstandig.
En dat is wel wat een da snel doet. (helaas)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:07

Gewoon de dierenarts bellen, je bent toch meerderjarig en zou dus in staat moeten zijn om je eigen beslissingen te maken. Mijn ouders vonden ook regelmatig dat ik te snel de da belde, maar als het om mijn dieren gaat heb ik me nooit veel van hen aangetrokken.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:08

TinePine schreef:
Madje1992 schreef:
Rond de 34 a 35 jaar

Mijn ouders willen geen vreemden op het terrein hebben, en ze zien de DA als vreemde. En daar zijn ze erg duidelijk in. Zolang ik thuis woon heb ik me daar aan te houden.
Ondanks dat ik de DA zelf betaal.
Hansje staat op de naam van mijn oom, maar wij mogen hem als eigen beschouwen.

Mijn vader denkt dat Hansje nu nog geen pijn lijdt, dus wil hij de DA niet laten komen. Maar zodra hij het idee krijgt dat hij pijn lijd, zou de DA langskomen en dan zouden we hem in laten slapen. Want hem volstoppen met van alles willen we geen van alles.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:01

Madje1992 schreef:
Mijn ouders willen geen vreemden op het terrein hebben, en ze zien de DA als vreemde. En daar zijn ze erg duidelijk in. Zolang ik thuis woon heb ik me daar aan te houden.
Ondanks dat ik de DA zelf betaal.
Hansje staat op de naam van mijn oom, maar wij mogen hem als eigen beschouwen.

Mijn vader denkt dat Hansje nu nog geen pijn lijdt, dus wil hij de DA niet laten komen. Maar zodra hij het idee krijgt dat hij pijn lijd, zou de DA langskomen en dan zouden we hem in laten slapen. Want hem volstoppen met van alles willen we geen van alles.

Wel verstandig van je vader hoor..Hoe moeilijk ook. Op die prachtige leeftijd die je shetlander nu heeft, zou ik zeker ook niet meer lopen dokteren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:05

Je bent er toch altijd zelf bij hoe ver je de dierenarts laat gaan met medicatie? Hoe weet je dat hij geen pijn heeft? Hij loopt toch niet zomaar anders?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:18

Madje, je kan natuurlijk ook de DA bellen en de pony buiten het erf laten checken. Zo krijg je toch enige zekerheid over wat de pony mankeerd en breek je geen regels.
Een paard is een vluchtdier en laat dus vrij laat zien dat er wat mis is met hem/haar dus het feit dat jij kunt zien dat hij niet happy is zegt eigenlijk al genoeg.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:47

Deaglán schreef:
Madje, je kan natuurlijk ook de DA bellen en de pony buiten het erf laten checken. Zo krijg je toch enige zekerheid over wat de pony mankeerd en breek je geen regels.
Een paard is een vluchtdier en laat dus vrij laat zien dat er wat mis is met hem/haar dus het feit dat jij kunt zien dat hij niet happy is zegt eigenlijk al genoeg.

Ben ik het mee eens. Wellicht is het mogelijk om naar de dierenarts toe te gaan. Vind het een vreemde gedachte om eerst te wachten tot de pony (echt) pijn krijgt en dan de dierenarts pas in te schakelen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:18

[/quote]

Wij?
Hoeven zijn niet warm , lopen gaat goed, alleen de stand van de benen zijn anders.
Zou dus kunnen duiden op artrose-achtige verschijnselen. Slijtage/leeftijd gebonden klachten. En dat is niet vreemd bij een pony van 34 of 35 jaar. Dat is echt een bejaarde leeftijd voor een pony. Ouderdom komt met gebreken.
Om een dier van die leeftijd nog vol te stoppen met chemische middelen, vind ik zelf niet verstandig.
En dat is wel wat een da snel doet. (helaas)[/quote]

Omdat ze zelf in de eerste regel aangeeft dat hij duidelijk moeilijk loopt. Blijkbaar zo anders dan anders dat ze twijfelt en op bokt haar twijfel uitspreekt. Pony heeft duidelijk ongemak. Zeker op die leeftijd kan het van alles zijn waar je als eigenaar misschien niet gelijk aan denkt. Een dierenarts kan dingen uitsluiten en propt er zonder jouw toestemming echt niet van alles in.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:14

TinePine schreef:
Omdat ze zelf in de eerste regel aangeeft dat hij duidelijk moeilijk loopt. Blijkbaar zo anders dan anders dat ze twijfelt en op bokt haar twijfel uitspreekt. Pony heeft duidelijk ongemak. Zeker op die leeftijd kan het van alles zijn waar je als eigenaar misschien niet gelijk aan denkt. Een dierenarts kan dingen uitsluiten en propt er zonder jouw toestemming echt niet van alles in.

Dat is niet mijn ervaring met (meerdere) dierenartsen.
Kheb al bij heel wat dierenartsen moeten praten als brugman, om maar zonder pijnstillers of ander chemische bende aan te kijken
een da kán niet in een lichaam kijken, en wij ook niet. Vergeet niet dat pijnstillers heel wat schade kan toebrengen bij de maag van een paard. (staat zelfs in de bijsluiter) Niet erg wenselijk voor een al oudere shetlander om straks met een maagbloeding te moeten gaan (en de nodige pijn)
Je kan beter je shetje een wilgentak geven. Eet hij de schors op? dan krijgt ie zo de natuurlijke pijnstiller binnen.
Een dierenarts wil geld verdienen. Je moet dus zeker van goede huize komen , wil je tegen hun woord opgewassen zijn. Ik neem aan, dat de TS twijfelt? En daar zal een slimme da zeker op inspelen.
Je bent dus zeker al 75 euro kwijt aan voorrijdkosten. Wat hun antwoord zal zijn? verder onderzoeken, kliniek, pijnstiller, antibiotica kuur....ondanks dat ze het niet weten. Dat is de huidige gezondheidszorg. Helaas!
Heeft je pony géén koorts? Of levensbedreigende aandoening, koliek bv? Dan kan je het rustig eens aankijken en evt. een wilgentak geven.