[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:38

Oei, niet leuk Wendy! Ik ga ook duimen!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:44

geerke schreef:
oei...tryggur!
Ik zal duimen!....ik hoop dat hij niet aan de schijt raakt!

Ik hoop vooral dat ie niet weer zere voeten krijgt, ging net zo goed de laatste tijd :=
Lagen 3 hopen in het weiland en 2 in zijn zandstukje, dus hij heeft er een beste tijd gelopen :\

Hij had vanmorgen nog geen warme hoeven iig, maarja afwachten nu. Hij kreeg per dag naast het graszaadhooi nog 2 kilo gewoon hooi, maar dat laat ik maar even weg. En extra wandelen. Moet/kan ik nog meer doen?

Kreeg ook meteen weer zo'n steek onder water dat dit vast niet gebeurd was als ik hem gewoon elke dag een beetje gras had gegeven en meer ruimte :7 Hij staat al 8 maanden op dat stuk en heeft zowiezo onbeperkt graszaadhooi met daarnaast nog een beetje gewoon hooi. Al die tijd niet ontsnapt. Denk dat ie gewoon heel erg ergens van geschrokken is, want waren allemaal glijsporen enzo in het zand en paaltjes kapot enzo, heb overal stukjes vandaan lopen zoeken. Hij is echt overal dwars doorheen gegaan, nou dat doet ie volgens mij alleen als ie ergens heel erg van schrikt en niet omdat ie na 8 maanden opeens denkt van goh ik heb nu zin in gras dus laat ik even ontsnappen....

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:53

Nou dat denk ik ook niet hoor, aan je verhaal te lezen! Hij is vast geschrokken en er per ongeluk door gegaan. Maarja om dan van de nood maar een deugd te maken ga je natuurlijk niet weer braaf naar de paddock met al dat gras ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:16

@wendy15; duimen dat het met een sisser afloopt.

Amable_Chica

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:23

Ik hoop ook dat het mee valt voor jullie!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:39

Heb jij nog (lang) eetbaar gras Wendy?
In onze winterwei staan alleen nog maar milimetersprietjes, daar krijgen de paarden nauwelijks nog iets vanaf. En aangezien de grond nog stijf bevroren is, trekken ze ook geen zand mee naar binnen.
op de wei heb ik her en der wat plukken graszaadhooi liggen, krijgen ze toch wat binnen en meteen wat beweging.
Ik kan me je ongerustheid voorstellen, dus ga ik weer in de duim-modus voor je!

@ LC: vervelend dat je in de lappenmand zat|zit.. beterschap en snel aan de vitamientjes!
Overigens kreeg jij zomaar voor elkaar wat vele mensen zich bij de start van het nieuwe jaar voornemen: afvallen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:41

Jannepauli schreef:
Heb jij nog (lang) eetbaar gras Wendy?
In onze winterwei staan alleen nog maar milimetersprietjes, daar krijgen de paarden nauwelijks nog iets vanaf. En aangezien de grond nog stijf bevroren is, trekken ze ook geen zand mee naar binnen.
op de wei heb ik her en der wat plukken graszaadhooi liggen, krijgen ze toch wat binnen en meteen wat beweging.
Ik kan me je ongerustheid voorstellen, dus ga ik weer in de duim-modus voor je!

@ LC: vervelend dat je in de lappenmand zat|zit.. beterschap en snel aan de vitamientjes!
Overigens kreeg jij zomaar voor elkaar wat vele mensen zich bij de start van het nieuwe jaar voornemen: afvallen!

:o hou op over afvallen...ik durf nieteens op de weegschaal te gaan staan...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:45

Haha, dat is idd het enige waar ik jaloers op ben, 3 kg in 3dagen....wow.....wil die ervaring echter tóch graag missen, dus ik hoop dat de komende griepepidemie (las dat die eraan zit te komen...) mijn deur voorbij gaat. Ik ga aan de rijstwafels! Hoop dat je je snel weer écht beter voelt LC, probeer goed uit te zieken, kijk de buuf af en toe nog maar eens lief aan!!

Wendy, hopelijk valt het mee, hooi maar even achterweg laten, da's dan toch wel een voordeel, dat je dat al gaf, dan kan je dat nu minderen. Beetje vreemde redenatie misschien, maar ik hoop dat je 'm vat ;-) .

Leuk die Pablo met zadel en witte bandages, alsof je zó het baantje weer in kan!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:50

Ja staat lang gras van ik denk wel 10/15cm.. Hij heeft zich tonnetje rond gegeten :7

Afvallen.. Hier ook nodig. Was altijd heel fanatiek in de sportschool, ging meestal wel 5 keer per week, maar toen Tryggur ziek werd gestopt, gewoon even de tijd, energie en het geld niet voor. Ben behoorlijk aangekomen en voel me er ook niet lekker bij :o Ging de laatste tijd weer zo goed met Tryggur en had weer wat meer rust enzo, dus net vorige week met vriendin afgesproken dat ik vanavond weer es mee zou gaan sporten (ga ik ook hoor) en nu dit weer :7

Ja, hij kreeg al een hele tijd 6,5 kilo graszaadhooi en 2 kilo gewoon hooi per 24 uur. Heb nou gewoon laten hangen wat er van vannacht nog hing en niks bij gegeven. Die 2 kilo gewoon hooi laat ik zowiezo maar even een paar dagen weg, en weer even een keer extra per dag heen, krijgt ie ook een klein beetje minder graszaadhooi. En dan maar hopen dat het mee gaat vallen..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:54

Net als je paard geen koolhydraten en suikers meer en de kilo's vliegen er vanaf 8-)

Wendy, ik zal voor je duimen. Onze Shet was ook onder de draden door geschoten een paar dagen geleden (electrisch doet het niet goed met de kou :?) Hij heeft daar aardig lang gelopen want er lagen wel 5-6 hopen (angst?frustratie?) Hij was zo boos dat hij een sneeuwbal had gerold van wel 40cm hoog!!! (hij is zelf ongeveer 75cm) :oo Ik neem tenminste aan dat er geen kind in dat laatste veld heeft gelopen op hoefjes en daar aan het maken van een sneeuwpop is begonnen :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:55

heb je een idee hoelang hij erin heeft staan vreten?
Dat is met Pablo ook zo...als bij de kans heeft,zoals tijden de wandeling,schrokt hij het echt naar binnen.
Met enorme happen tegelijk!
(maar goed....als ik al een tijd geen bonbons heb gegeten en ze zetten een doosje Leonidas voor me neer gaat het op dezelfde manier :o )

Ik hoop niet dat Tryggur echt de hele nacht van die olifantenhappen heeft genomen!
Heeft hij al gepoept?
Het beste is inderdaad maar even met het hooi te minderen,dan kunnen zijn darmen de zooi rustig wegwerken zonder dat er een 'overload' ontstaat.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:00

Geen idee hoelang hij heeft staan vreten. Was er vanmorgen om kwart voor 9 (gisteravond om 11 uur ook nog niks aan de hand). Waren al een paar stalgenoten die hun paarden al hadden buitengezet enzo en niemand die hem heeft teruggezet, dus had daar best even de pest over in :o Maarja mss hebben ze het wel helemaal niet gezien natuurlijk.
Hij heeft 2 keer gepoept nog in het zandstukje, en in het weiland 3 keer, dus hij heeft er een beste tijd gelopen.. Hij had al zoveel gevreten dat ie ook gewoon totaal geen behoefte meer had aan nog een hapje gras zeg maar :7 Natuurlijk ook net weer een nachtje gevroren en een mooi zonnetje erbij vanmorgen :7
Lekker begin van het nieuwe jaar weer. Hij staat ook al 8 maanden op dat stukje zand en is nooit ontsnapt, dus ik geloof eigenlijk niet dat het echt een ontsnappoging om gras te vreten is geweest. Ook omdat er wel stroom op het draad stond nog en hij er wss dwars doorheen is gegaan. Paaltjes lagen echt een paar meter verderop in stukken.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:33

Oei Wendy...wat een pech !
Ik hoop dat Tryggur er geen last van krijgt, hoe zijn zijn laatste drollen van structuur ?
zo uit je post lezende moet hij er haast de halve nacht gelopen hebben, hij moet wel erg geschrokken zijn van iets (vuurwerk ?).
Wat je nu doet is denk ik ook het enige juiste, houd hem maar in beweging om de suikers te verbranden en geef hem het schraalste hooi wat je hebt.
Sterkte iig :(:)

JP
Ja, afvallen gaat wel heel vanzelf zo, al weet ik betere en vooral gezondere manieren ;)
Ik was vanmorgen vol goede moed opgestaan om weer naar mijn werk te gaan, na een warme douche werd het echter alweer zwart voor mijn ogen, dus ben nog maar een dagje thuis.
Alles gaat nog op halve kracht en de kleur op mijn wangen is nog zo wit dat ik net als een zaklamp licht afgeef :+ .

Wat ik me al een poosje afvraag:
jij hebt het in diverse posten over je winterwei en je zomerwei...wat is het verschil er tussen ?
alleen het verschillende gebruik vd seizoenen of heeft het met het grasmengsel te maken ?

Paars
deze griep valt letterlijk als een bom bij je binnen, de koorts kwam binnen een paar minuten opzetten en dan is het echt mis en kun je maar het beste bij de WC in de buurt blijven (+bakje voor op schoot ).
Afvallen gaat geheel vanzelf... dit is nu dag 4 en verder als een paar beschuiten, een half kopje soep, een bakje yoghurt en hete thee ben ik nog niet gekomen, niet zo'n wonder dus dat ik meer op een ouwe dweil lijk momenteel :+
Ja, Buuf is geweldig, heeft jarenlang op een hengstenstation gewerkt dus weet precies wat er gedaan moet worden, alle beestjes hebben dus gelukkig gewoon hun beweging gehad.
is Vash alweer op schema voor Londen (oftewel...kun jij alweer wat doen in de kop van NH) ?

BZ
een shet die een sneeuwpop maakt.... daar moet je mee naar de TV, dat is uniek !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:40

Dat is schrikken Wendy, ik duim met je mee. Iig goed dat je zijn randsoen erop aan past en wat meer beweging gaat geven. Dat heb ik na Grietjes ontsnapping ook gedaan en dat is met een sisser afgelopen.

LC: Geen leuke jaarwisseling voor jou dus. Beterschap ermee, hopelijk ben je snel de oude weer.

Geerke: Je woont daar echt mooi,stiekem ben ik wel een beetje jaloers. Waarom ben je eigenlijk naar frankrijk gegaan? Was je Nederland moe?

Creatieve shet heb je BZ :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:52

Hij heeft nog steeds het hooi van vannacht niet op (wat normaal 's ochtends zo goed als op is) dus hij heeft zich aardig volgevreten :7 Heb er ook niks bij gegeven. Ben net weer geweest, had vanmorgen al een half uur gewandeld, nu weer een kwartier en ga straks nog een keer lopen. Wil ook niet teveel in ene doen dattie straks stijf wordt door spierpijn ofzo. Merk er nu nog niet wat aan, maar hou het goed in de gaten, ook een paar stalgenootjes die hem even in de gaten houden als ze er zijn, dus dat is wel fijn :j Hij had inmiddels sinds vanmorgen nog 4 keer gepoept, 3 waren eigenlijk gewoon normaal van structuur alleen wat groener, en 1 was heel groen en iets slapper. Maar niet echt diarree ofzo.
Hoelang is het risico zeg maar ongeveer dat ie hier iets aan overhoudt?

Waar ie van geschrokken is weet ik niet, maar hij ontsnapt echt niet zomaar want dat doet ie nooit. Met het vuurwerk was hij ook heel rustig en niet schrikkerig, daar is ie niet bang van. M'n moeder zei wel dat ze gister nog eenden in z'n land had gezien, dus misschien dat ie daar in het donker wel van geschrokken is ofzo.

Als je ziek bent niet te snel weer gaan werken hoor lolclub, even rustig aan en goed voor jezelf zorgen :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 19:28

lolclub schreef:
Wat ik me al een poosje afvraag:
jij hebt het in diverse posten over je winterwei en je zomerwei...wat is het verschil er tussen ?
alleen het verschillende gebruik vd seizoenen of heeft het met het grasmengsel te maken ?

Ik heb twee weides: een grote, iets meer dan 1,2 hect (de zomerwei) en 1 kleinere ( circa 1/3 hect) - die liggen naast elkaar in een L-vorm, achter ons huis.
De zomerwei is 'gewoon' gras - de winterwei heb ik afgelopen voorjaar helemaal laten omploegen en is ingezaaid met speciaal fructaanarm paardengras.
Ik noem het maar de winterwei omdat de paarden er na het inzaaien in het afgelopen jaar, niet op mochten lopen om de groei en zodevorming van het gras een kans te geven.
De zomerwei heeft momenteel rust - ik ga in het voorjaar bemesten en dan laat ik ( op een klein af te zetten stuk na) het gras groeien voor hooi.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:15

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:21

ik kom hier even binnenvallen.
maar ik kwam een erg interessant filmpje tegen, ook betreffende hoefbevangenheid of rotstraal.
hier een link
staan verschillende filmpjes op, je moet alleen wel beetje tegen bloed kunnen.

http://swedishhoofschool.com/Videofilm3.htm

geen idee, of jullie die link al ergens in het topic geplaatst hadden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:15

Jeej, ik weet nu eindelijk hoe ik de foto's van mijn andere mobiel af kan halen, dus hierbij nog even wat foto'tjes van Grietje haar hoeven. Het is nu 6 weken geleden dat ze door van Nassau is bekapt en beslagen. Volgens hem moest ik over 10 weken weer komen. Maar ik vind de hoeven nu al aardig groeien, ben dus benieuwt hoe jullie er over denken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let even niet op de troep, had beter eerst kunnen vegen en dan pas de foto kunnen maken.

En Ambertje tijdens het longeren, volgens mij begint ze weer wat ruimer te lopen.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:23

Dat ziet er aardig ruim uit tenminste :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:41

Hai,
Een vraagje aan jullie aangezien jullie meer ervaring hebben met bevangenheid.

Kan een ex bevangen paard betuigd worden? Of word het paard hier te veel mee belast?
Adviseren jullie dan bepaald beslag?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:42

Het ligt er (helemaal) aan hoe je paardje loopt.
De mijne heeft (iets) anders beslag en loopt daarmee pijnvrij (ook op het harde), zowel voor de kar als onder het zadel.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:56

Mijn paard staat nu ook op speciaal beslag en loopt hier ook pijn vrij op (volgens zeggen hoefsmid en veearts) Dan zal ik hem daar niet meer schade mee aan kunnen doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:07

Ligt eraan hoe lang het geleden is en hoeveel schade er aan de hoef is geweest lijkt mij. Toen Grietje in 2007 voor het eerst bevangen werd zijn haar hoeven goed opgeknapt. Ze liep na een paar maanden weer helemaal top op het harde. Zij is toen ook beleerd en ik ging regelmatig een ritje met de wagen door het dorp maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 00:47