Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:43

Ik vind ze heel duidelijk, ik dacht meteen al te zien dat je tot vlakbij de witte lijn had gevijld maar dat had ik net niet geschreven omdat het me zo onlogisch leek.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:53

Teen zo kort mogelijk + zo min mogelijk materiaal aan die teen-lamellen "hangend".... zodat er zo min mogelijk "trekkrachten" aan die teen plaatsvinden tijdens beweging.
Hielen laag houdend uiteraard, net een mm-tje lager. Teen goed kort... resultaat = minder uitzwaai van de klapvoet. Na het bekappen klapvoetterij beduidend minder.

Waarom? Theoretisch geen idee.... maar ik vermoed dat pony gewoon weer terug plat durft te landen ipv hiellanding. Pony had een zeer sterke hiellanding * ik geloof niet in de hiellanding zoals Natural Horses-beweging ons probeert te leren: gezonde paarden landen gewoon plat *
Ik hoop dat de strekpees weer wat extra gestimuleerd wordt zeg maar... maar eerst de lamellen terug sterk natuurlijk door correct management.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:58

scoxxx schreef:
Teen zo kort mogelijk + zo min mogelijk materiaal aan die teen-lamellen "hangend".... zodat er zo min mogelijk "trekkrachten" aan die teen plaatsvinden tijdens beweging.

Dat snap ik, vandaar dat ik mij in mijn blonde onwetendheid afvraag waarom je niet door de wl hebt gevijld want dan is de trekkracht volgens mij 0? Of zeg ik nou wat heel doms? :o Maar je hebt er vast een reden voor. Ik heb het alleen nog nooit zo gezien als op jouw fotos, het lijkt net of er nog een heeeel dun stukje hoefwand zit.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:13

Durfde ik niet: clinisch zou je vermoeden dat het leven dicht aan de oppervlakte ligt... gezien de staat waarin de pony 2 weken geleden binnen werd gebracht.
Dan maakt een mm-tje meer of minder echt uit... zeker op het harde.

Echter de hoef liet in praktijk niet zoveel drama zien.

Bovenkant teen hoefwand heb ik wel behoorlijk wat weg gevijld; veilig.... zit minder leven aan oppervlak zeg maar.

Daarnaast is altijd weer issue net als je eigen nagel, te kort gevijld is toch wel pijnlijk.

Better safe than sorry. Zeker bij deze pony wil ik echt geen inschattings-mistakes maken. Daarnaast wil je ook hoeven niet verzwakken in any way. Wel verlichting + versterken.

singasong

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:22

Scoxxx, interessant om deze foto's te zien. Ik zie bij deze hoef over de gehele witte lijn een verbreeding. Mijn haflinger is half juli HB geraakt en heeft voornamelijk bij de teen een verbreeding. Weet jij waarom dit beeld zo verschillend is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:42

scoxxx schreef:
Afbeelding

Hoeven gister gedaan; witte lijn teen is 1 cm breed, veel materiaal in de hoef dat ik laat zitten. Teen beetje opgevijld. Steunsels beetje bijgewerkt. Hoefwand lang gelaten. Ik wil zelfhelende & -regulerende werking van deze herstellende hoef zo min mogelijk in de weg zitten. Daarnaast pony moet wel 3x per week hard aan de arbeid: moet pijnloos blijven. Dus de voet toch zo groot als mogelijk houden.

Maar al met al.... eigenlijk bijzonder weinig te zien aan deze hoef voor de zwaar hoefbevangen staat waarin de pony 2 weken geleden nog in was. Ik had vermoed toch wel iets dramatisch tegen te komen. Nou ja, 1 cm dikke witte lijn = nie fijn.... maar over het algemeen is de hoef minder dramatisch dan ik in eerste instantie vermoedde.

Na mijn hoofd goed zijwaarts te houden, proberen deze stand te beoordelen . ;)
Ik vind zelf de voetas, beenstand niet juist, waardoor de teen meer druk krijgt, of het paard juist meer in de pezen achter gaat "hangen" , ik zou zelf meer juist de hiel langer houden en de teen iets meer inkorten om zoveel mogelijk druk van de teen te halen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:43

scoxxx schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog wat fotookes
Irritante is dat je op de foto's niet zo goed de witte lijn kan zien. Lijkt hoefwand daaro bij de teen. Is het niet: ik heb opgevijld tot aan begin witte lijn teen. Ik durfde niet in de witte lijn te gaan bij deze pony.

Ik kan zelf weinig beoordelen aan de hand van de witte lijn.
het is erg slecht te zien, en lijkt zelfs niet eens op een verbreding van de witte lijn, maar een te lange teen .

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:00

Ik heb een vraagje:

Mijn pony haar hoeven hebben een rare vorm, de ene kant loopt zeg maar breed en rond uit, en de andere kant niet.
Ze staat ook iets meer op de binnenkanten en zet haar teen eerst neer.

Dit zou ik graag anders zien, hebben jullie oplossingen? Welke hoefsmid in omgeving Bodegraven zouden jullie mij aanraden?

sowieso moet diegene rustig en geduldig zijn voor mijn merrie

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:12

Maritje1991 schreef:
Ik heb een vraagje:

Mijn pony haar hoeven hebben een rare vorm, de ene kant loopt zeg maar breed en rond uit, en de andere kant niet.

Dit zou ik graag anders zien, hebben jullie oplossingen? Welke hoefsmid in omgeving Bodegraven zouden jullie mij aanraden?

dat kan je niet zomaar zeggen zonder de voeten en beenstand te zien.
aan de hand van een foto van de voorzijde en zijkant van de stand van het been en de hoef, kan je een betere indruk krijgen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:17

Dat dacht ik al.

Maar ik ben nog wel op zoek naar een goede hoefsmid en daarmee bedoel ik dus een hoefsmid die ook naar de stand en alles kijkt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:31

Aart Bloem, maar die zit volgens mij in Zwolle, en daar zal je dan naartoe moeten.
Ik vind het persoonlijk zowiezo treurig gesteld onder de hoefsmeden wb de stand van het been en daarbij behorende hoefstand te maken.
daar maken de meeste nog steeds fouten in. Zeggen het precies verkeerd om.
Een paard die met zijn voorvoeten bv naar binnengedraaid staat, dus met zijn tenen naar elkaar, maar zijn beenstand wel recht.....(hele been) maken de meeste hoefsmeden de verkeerde kant lager, om een rechte hoef te maken, alleen is het been dan getordeerd in de kogel.....en dus belastender wordt voor de gewrichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:41

singasong schreef:
Scoxxx, interessant om deze foto's te zien. Ik zie bij deze hoef over de gehele witte lijn een verbreeding. Mijn haflinger is half juli HB geraakt en heeft voornamelijk bij de teen een verbreeding. Weet jij waarom dit beeld zo verschillend is?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :j

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:00

Maritje1991 schreef:
Ik heb een vraagje:

Als je toch in Bodegraven zit, zou ik naar de kliniek gaan of W. Daanen of R. Both laten komen. Kijk eens op www.hoefsmedenvereniging.nl
Zeker als ze een afwijkende stand/hoefvorm heeft ben je op de kliniek op een goed adres (mijn mening) ;)

Scoxxx, mooie foto's al vertekent het idd wat.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:10

nombrado schreef:
Na mijn hoofd goed zijwaarts te houden, proberen deze stand te beoordelen . ;)
Ik vind zelf de voetas, beenstand niet juist, waardoor de teen meer druk krijgt, of het paard juist meer in de pezen achter gaat "hangen" , ik zou zelf meer juist de hiel langer houden en de teen iets meer inkorten om zoveel mogelijk druk van de teen te halen.

Echt nooit doen bij een hoefbevangen pony!!!!
Pony stond al 3 maanden haar teen te ontlasten in een hoefbevangen toestand.... dan ga je toch niet de hielen "verhogen" zodat de teen nog meer druk te verduren krijgt...
Tuurlijk hangt de pony in zijn pezen.
Kijk in naar de horizontale hoefringen, is er een half jaar geleden wel iets gebeurd met deze hoeven. Wellicht stond de pony half jaar geleden idd wat steiler op haar hoeven? Maar vandaag de dag vijl ik naar wat de hoef me "biedt" zeg maar en ga ik niet "tegen de natuur in" vijlen.

Daarbij, stel dat dit een plaatje was van een "gezonde" pony, dan lijkt het eerder op een hol voorbeen (zonder deze horizontale hoefringen). Het lijkt mij uiterst onverstandig om een dier ouder dan 6-9 maanden in een standje te dwingen die enkel dient voor een mooi plaatje.

Ik begrijp jouw anti-gevoelens jegens teen verlagen, maar er is nooit 1 waarheid, ook niet bij pre's.

Pony heeft een typische 3-hoek-vorm in haar voorhoeven. Als je de binnenlijn volgt van de witte lijn zie je deze vreemde 3-hoek.
Maar de witte lijn hecht zich idd niet netjes over een groter gedeelte dan alleen de teen.
Ik weet niet de oorzaak van deze 3-hoek. Heeft iemand een idee?

Maar goed, geen HB-pony is hetzelfde, sterker nog geen dier is hetzelfde.... zeker in Hoevenland is er een groot verschil zo af en toe tussen praktijk en theorie. Wat mij mijn ogen uit mijn kop deed rollen is het clinische beeld van deze pony en de hoeven die hierbij horen. Ultiem fascinerend.
Nog veel fascinerender was het snelle herstel van deze pony tijdens een zeer streng dieet. Zo'n ultiem fascinerende pony.

Hele kudde maar gelijk op dieet gezet: erg confronterend het effect van voer op hoeven. Iedere keer weer. Iedereen weet het, maar het is bijzonder confronterend om zo'n pony van dichtbij mee te maken in haar herstel.

Ik neem morgen een echte (dure) camera mee: in de hoop een beter beeld te krijgen op foto. Voor jullie maar ook voor mijn persoonlijke logboek van dit dier ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:15

hestejente schreef:
singasong schreef:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :j

Ik HB-ponies en -paarden bekapt die de klassieke sinker lieten zien, ponies die Turkse sloffen hadden, ponies met idd een teen-witte-lijn-verbreding... maar wat deze hoeven laten zien.... begrijp ik geen jota van ;-) en ik accepteer het dus maar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:21

Intrigerend en stiekum ook een beetje zorgwekkend. Ik houd de hoeven van mijn rosje, uiteraard inclusief witte lijnen die vorig jaar zomer wat onrustig waren, nauwlettend in de gaten. Afgelopen anderhalf jaar heeft hij geleefd onder omstandigheden waar hij doodziek van had moeten worden, hoefbevangen en insulineresistent. Dat is niet gebeurd en ik wacht nog steeds op de "naschok" zeg maar :+ Als ik dan nu deze hoeven zie denk ik: jeetje, wat als aan die van mij ook zo weinig "engs" te zien zou zijn :=

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:31

scoxxx schreef:
Echt nooit doen bij een hoefbevangen pony!!!!
Pony stond al 3 maanden haar teen te ontlasten in een hoefbevangen toestand.... dan ga je toch niet de hielen "verhogen" zodat de teen nog meer druk te verduren krijgt...
Tuurlijk hangt de pony in zijn pezen.
Kijk in naar de horizontale hoefringen, is er een half jaar geleden wel iets gebeurd met deze hoeven. Wellicht stond de pony half jaar geleden idd wat steiler op haar hoeven? Maar vandaag de dag vijl ik naar wat de hoef me "biedt" zeg maar en ga ik niet "tegen de natuur in" vijlen.

Daarbij, stel dat dit een plaatje was van een "gezonde" pony, dan lijkt het eerder op een hol voorbeen (zonder deze horizontale hoefringen). Het lijkt mij uiterst onverstandig om een dier ouder dan 6-9 maanden in een standje te dwingen die enkel dient voor een mooi plaatje.

Niet de hielen verhogen, maar de stand die er nu is, ontlast zeker niet de teen, en helemaal niet als je de hiel nog meer laat zakken. (dan bemoeilijkt het afwikkelen van de teen alleen maar)
Ik ben ervan overtuigt dat hoefbevangenheid uiteindelijk ook kan ontstaan door "verkeerde" stand, druk in de voet, en dat dit meer gebeurd dan men denkt.
Het gaat hierbij niet om het "mooie plaatje"dat is onzin
het gaat om de goede beenstand, dat het been, schouder in een rechte stand onder lichaam kan staan.
Hoe meer ze op de hiel lopen, om de teen te ontlasten, hoe meer het daar slijt.
Dus dan zeer onverstandig de hiel korter te maken (nog korter, dan de juiste stand zou zijn)
Het holle voorbeen wordt vaak ook veroorzaakt door het niet recht kunnen plaatsen van het been onder de schouder, wat ook weer kán komen door te lage hielen of ondergeschoven verzenen

Ringen hoeft niet altijd te betekenen hoefbevangen, dit kan ook veroorzaakt worden door een ziekt, virus of zelfs wisseling van voer.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:52

nombrado schreef:
niet de hielen verhogen, maar de stand die er nu is, ontlast zeker niet de teen, en helemaal niet als je de hiel nog meer laat zakken. (dan bemoeilijkt het afwikkelen van de teen alleen maar)
Ik ben ervan overtuigt dat hoefbevangenheid uiteindelijk ook kan ontstaan door "verkeerde" stand, druk in de voet, en dat dit meer gebeurd dan men denkt.
Het gaat hierbij niet om het "mooie plaatje"dat is onzin
het gaat om de goede beenstand, dat het been, schouder in een rechte stand onder lichaam kan staan.
Dus dan zeer onverstandig de hiel korter te maken (nog korter, dan de juiste stand zou zijn)
Het holle voorbeen wordt vaak ook veroorzaakt door het niet recht kunnen plaatsen van het been onder de schouder, wat ook weer kán komen door te lage hielen of ondergeschoven verzenen

Ringen hoeft niet altijd te betekenen hoefbevangen, dit kan ook veroorzaakt worden door een ziekt, virus of zelfs wisseling van voer.

Jeetje, wat een onzin Nombrado. Deze pony had/heeft 2 klapvoeten.... na mijn bekapping nauwelijks tot niet meer. Jouw boeken-theorie is in deze overduidelijk niet overeenkomstig met de praktijk.

Jezelf zo vastzetten in 1 waarheid is niet verstandig ;-)

Veel mensen vervallen in boeken-theorie zodra niet alles begrepen wordt qua hoeven. Ik herken het, maar heb in de praktijk ook mogen ervaren dat dit niet verstandig is.

@ Hestejente: zodra pony met insulineresistentie-achtige kenmerken moeite met draaien & het harde krijgt... zit je volgens mij al diep in de beginfase van HB.
Verhelderend boek inzake HB is "Hoefbevangenheid" geschreven door Remco Sikkel van Zoest. Een echte aanrader! Haha,,,, over boeken-theorie gesproken :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:01

Hou op schei uit, krijg meer dan genoeg HB-theorie over me heen :P Maar bedankt voor de tip :)

Wat heel goed blijkt te helpen is paard verhuizen naar locatie waar hij meer beweging krijgt (steeds dat pad afzeulen naar de volgende hooibak/water/whatever ipv dom op een gebeurtenisloos paddockje of hoogpolig weiland te staan) en waar een geschikte hoeveelheid voer wordt verstrekt waar iedereen het over eens is en zich aan houdt. Hij staat er nu 2 maanden en is fysiek en vooral mentaal enorm opgeknapt :) Hij had inderdaad last op het harde/steentjes, en boterhambillen. Maar verder geen dikke manenkam enz. Gelukkig is hij 6e generatie (aan vaderskant), een importer heeft toch een voor Nederland wat minder geschikt gestel.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:04

nombrado schreef:

dat is mij bij mijn hoefbevangen paard niet opgevallen. haar hielen groeiden integendeel altijd als kool en de tenen wilden niet groeien.

Citaat:

dat klopt, maar dan is er rondom een gelijke afstand tussen de ringen. als je goed kijkt, dan zie je aan de achterkant van deze hoef meer ruimte tussen de ringen, dan aan de voorkant, en dat is wel een teken van hoefbevangenheid.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:11

SpikyBlue schreef:
Maritje1991 schreef:
Ik heb een vraagje:

Als je toch in Bodegraven zit, zou ik naar de kliniek gaan of W. Daanen of R. Both laten komen. Kijk eens op http://www.hoefsmedenvereniging.nl
Zeker als ze een afwijkende stand/hoefvorm heeft ben je op de kliniek op een goed adres (mijn mening) ;)

Scoxxx, mooie foto's al vertekent het idd wat.

Op de kliniek zit zeker een goede hoefsmid maar ik wil dat deze ook klikt met mijn sensibele merrie, en ik heb zo'n vermoeden dat het niet zo zal zijn.

Ik zal eens concant opnemen met Raymond.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:27

scoxxx schreef:
Jeetje, wat een onzin Nombrado. Deze pony had/heeft 2 klapvoeten.... na mijn bekapping nauwelijks tot niet meer. Jouw boeken-theorie is in deze overduidelijk niet overeenkomstig met de praktijk.

Jezelf zo vastzetten in 1 waarheid is niet verstandig ;-)

Veel mensen vervallen in boeken-theorie zodra niet alles begrepen wordt qua hoeven. Ik herken het, maar heb in de praktijk ook mogen ervaren dat dit niet verstandig is.

Geen boeken theorie :D
praktijk en kennis van zeer oude bekende hoefsmeden....
overigens is er een apart hoefbevangen topic, waar je misschien dit soort ervaringen beter kan plaatsen. (en men van kan leren)

Kijk en vergelijk foto's van onbeslagen of beslagen paardenhoeven

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:31

jackie schreef:
dat klopt, maar dan is er rondom een gelijke afstand tussen de ringen. als je goed kijkt, dan zie je aan de achterkant van deze hoef meer ruimte tussen de ringen, dan aan de voorkant, en dat is wel een teken van hoefbevangenheid.

Kan jij dat aan die ene foto zien? dat er op die manier ringen gevormd zijn?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:37

kheb even de foto rechtop gezet
Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:38

ja, kan ik