Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
scoxxx schreef:Teen zo kort mogelijk + zo min mogelijk materiaal aan die teen-lamellen "hangend".... zodat er zo min mogelijk "trekkrachten" aan die teen plaatsvinden tijdens beweging.
scoxxx schreef:
Hoeven gister gedaan; witte lijn teen is 1 cm breed, veel materiaal in de hoef dat ik laat zitten. Teen beetje opgevijld. Steunsels beetje bijgewerkt. Hoefwand lang gelaten. Ik wil zelfhelende & -regulerende werking van deze herstellende hoef zo min mogelijk in de weg zitten. Daarnaast pony moet wel 3x per week hard aan de arbeid: moet pijnloos blijven. Dus de voet toch zo groot als mogelijk houden.
Maar al met al.... eigenlijk bijzonder weinig te zien aan deze hoef voor de zwaar hoefbevangen staat waarin de pony 2 weken geleden nog in was. Ik had vermoed toch wel iets dramatisch tegen te komen. Nou ja, 1 cm dikke witte lijn = nie fijn.... maar over het algemeen is de hoef minder dramatisch dan ik in eerste instantie vermoedde.
scoxxx schreef:
Nog wat fotookes
Irritante is dat je op de foto's niet zo goed de witte lijn kan zien. Lijkt hoefwand daaro bij de teen. Is het niet: ik heb opgevijld tot aan begin witte lijn teen. Ik durfde niet in de witte lijn te gaan bij deze pony.
Maritje1991 schreef:Ik heb een vraagje:
Mijn pony haar hoeven hebben een rare vorm, de ene kant loopt zeg maar breed en rond uit, en de andere kant niet.
Ze staat ook iets meer op de binnenkanten en zet haar teen eerst neer.
Dit zou ik graag anders zien, hebben jullie oplossingen? Welke hoefsmid in omgeving Bodegraven zouden jullie mij aanraden?
sowieso moet diegene rustig en geduldig zijn voor mijn merrie
Maritje1991 schreef:Ik heb een vraagje:
Mijn pony haar hoeven hebben een rare vorm, de ene kant loopt zeg maar breed en rond uit, en de andere kant niet.
Dit zou ik graag anders zien, hebben jullie oplossingen? Welke hoefsmid in omgeving Bodegraven zouden jullie mij aanraden?
nombrado schreef:Na mijn hoofd goed zijwaarts te houden, proberen deze stand te beoordelen .![]()
Ik vind zelf de voetas, beenstand niet juist, waardoor de teen meer druk krijgt, of het paard juist meer in de pezen achter gaat "hangen" , ik zou zelf meer juist de hiel langer houden en de teen iets meer inkorten om zoveel mogelijk druk van de teen te halen.
hestejente schreef:singasong schreef:Scoxxx, interessant om deze foto's te zien. Ik zie bij deze hoef over de gehele witte lijn een verbreeding. Mijn haflinger is half juli HB geraakt en heeft voornamelijk bij de teen een verbreeding. Weet jij waarom dit beeld zo verschillend is?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar
scoxxx schreef:Echt nooit doen bij een hoefbevangen pony!!!!
Pony stond al 3 maanden haar teen te ontlasten in een hoefbevangen toestand.... dan ga je toch niet de hielen "verhogen" zodat de teen nog meer druk te verduren krijgt...
Tuurlijk hangt de pony in zijn pezen.
Kijk in naar de horizontale hoefringen, is er een half jaar geleden wel iets gebeurd met deze hoeven. Wellicht stond de pony half jaar geleden idd wat steiler op haar hoeven? Maar vandaag de dag vijl ik naar wat de hoef me "biedt" zeg maar en ga ik niet "tegen de natuur in" vijlen.
Daarbij, stel dat dit een plaatje was van een "gezonde" pony, dan lijkt het eerder op een hol voorbeen (zonder deze horizontale hoefringen). Het lijkt mij uiterst onverstandig om een dier ouder dan 6-9 maanden in een standje te dwingen die enkel dient voor een mooi plaatje.
nombrado schreef:niet de hielen verhogen, maar de stand die er nu is, ontlast zeker niet de teen, en helemaal niet als je de hiel nog meer laat zakken. (dan bemoeilijkt het afwikkelen van de teen alleen maar)
Ik ben ervan overtuigt dat hoefbevangenheid uiteindelijk ook kan ontstaan door "verkeerde" stand, druk in de voet, en dat dit meer gebeurd dan men denkt.
Het gaat hierbij niet om het "mooie plaatje"dat is onzin
het gaat om de goede beenstand, dat het been, schouder in een rechte stand onder lichaam kan staan.
Hoe meer ze op de hiel lopen, om de teen te ontlasten, hoe meer het daar slijt.
Dus dan zeer onverstandig de hiel korter te maken (nog korter, dan de juiste stand zou zijn)
Het holle voorbeen wordt vaak ook veroorzaakt door het niet recht kunnen plaatsen van het been onder de schouder, wat ook weer kán komen door te lage hielen of ondergeschoven verzenen
Ringen hoeft niet altijd te betekenen hoefbevangen, dit kan ook veroorzaakt worden door een ziekt, virus of zelfs wisseling van voer.
nombrado schreef:Hoe meer ze op de hiel lopen, om de teen te ontlasten, hoe meer het daar slijt.
Citaat:Ringen hoeft niet altijd te betekenen hoefbevangen, dit kan ook veroorzaakt worden door een ziekt, virus of zelfs wisseling van voer.
SpikyBlue schreef:Maritje1991 schreef:Ik heb een vraagje:
Als je toch in Bodegraven zit, zou ik naar de kliniek gaan of W. Daanen of R. Both laten komen. Kijk eens op http://www.hoefsmedenvereniging.nl
Zeker als ze een afwijkende stand/hoefvorm heeft ben je op de kliniek op een goed adres (mijn mening)
Scoxxx, mooie foto's al vertekent het idd wat.
scoxxx schreef:Jeetje, wat een onzin Nombrado. Deze pony had/heeft 2 klapvoeten.... na mijn bekapping nauwelijks tot niet meer. Jouw boeken-theorie is in deze overduidelijk niet overeenkomstig met de praktijk.
Jezelf zo vastzetten in 1 waarheid is niet verstandig
Veel mensen vervallen in boeken-theorie zodra niet alles begrepen wordt qua hoeven. Ik herken het, maar heb in de praktijk ook mogen ervaren dat dit niet verstandig is.
jackie schreef:dat klopt, maar dan is er rondom een gelijke afstand tussen de ringen. als je goed kijkt, dan zie je aan de achterkant van deze hoef meer ruimte tussen de ringen, dan aan de voorkant, en dat is wel een teken van hoefbevangenheid.