En dat was in april dit jaar. dus hij heeft echt een pech jaar.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
janouk schreef:@ mysa
dat laatste was mij ook al opgevallen. Ik had ook de laatste maanden de fructaanindex 3 x daags in de gaten gehouden. Mij is het gewoon niet duidelijk. Ik snap dat s nachts het fructaan wordt opgeslagen om s morgens te gebruiken. Maar de index is s morgens laag en loopt als het s middags warmer wordt op. Dat klopt gewoon niet.
Denk denk denk er moet een logica in zitten, maar welke
Citaat:Zolang de plant goed kan groeien wordt het geproduceerde fructaan direct verder verwerkt, maar wanneer de plant om een of andere reden niet kan groeien gaat de productie van fructaan nog een hele tijd door, zolang er tenminste zonlicht is.
Je kan de plant vergelijken met een fabriek: Er komt een eindproduct uit wanneer alle grondstoffen aanwezig zijn, maar wanneer er één element ontbreekt staakt de productie en hopen de bouwstoffen zich op. Het fructaangehalte loopt dus op wanneer er wel veel zonlicht is maar de plant aan iets anders een gebrek heeft.
(...)
Het weertype is echter ook erg belangrijk, waarbij factoren als temperatuur en de hoeveelheid zonlicht het verloop bepalen. Het fructaangehalte kan in vrij korte tijd drastisch veranderen: het kan in luttele uren de hoogte inschieten wanneer er veel zonlicht is maar de plant niet kan groeien, maar het kan ook vrij snel weer dalen zodra er omstandigheden optreden die verbruik van het fructaan mogelijk maken (hogere temperaturen, een regenbui).