[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:57

hij moest toen stalrust vanwege de verwijdering van een kwaadaardige tumor op zijn been. Gat was zo groot dat als hij 1 sprong zou maken alle hechtingen zouden knappen Nagelbijten / Gniffelen

En dat was in april dit jaar. dus hij heeft echt een pech jaar.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:08

Jee, wat sneu zeg! Hoe lang moet hij nu nog binnen blijven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:10

Hij staat nu buiten gelukkig en dat blijft hij ook totdat het weer te slecht wordt. Hij heeft nu een stuk van 8 bij 4, dus ruim zat Lachen
Hij moet daar blijven totdat hij volledig genezen is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:14

Gelukkig maar dattie nu weer rondscharrelen kan! Heel veel sterkte ermee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:18

Hij mag rondscharrelen van de DA, zolang hij maar niet kan rennen. Dus dat vond ik een prima deal Haha! Frisse lucht is wel zo fijn nu hij zich niet jofel voelt Lachen

Hij staat wel bewust ver van het hek af, zodat niemand hem kan voeren.
Hij is overigens al wel iets afgevallen, dus op zich is het niet zo'n ramp dat het nog langer duurt voordat hij genezen is. Kan die mooi afvallen, want hij is ruim boven de 500 kilo! Dan weet ik ook eens hoe hij eruit hoort te zien, want ik ken hem niet anders dan met (wat) overgewicht Nagelbijten / Gniffelen
Zo weet ik voor volgend voorjaar wat zijn gewicht moet zijn Lachen

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:34

Hallo.

Ik ben dus samantha en heb net de openings post gelezen. Zeer handig allemaal. Dank je aan de TS.

Maar waar ik voor hier in dit topic kom, is voor nog meer informatie.

Ik doe vrijwilligers werk op de kinderboerderij bij ons in de buurt.
Hier staat een pony die hoefbevangenheid-gevoelig is. Nu weten we allemaal gelukkig hoe hier mee om te gaan.

Nu was er vanmiddag een meneer bij ons op de boerderij, en die meneer zit 30 jaar in de paarden wereld. Nu vertelde deze meneer dat hoefbevangenheid ook door suikers in het gras kan ontstaan, die van de dauw komen.

Even verduidelijkt; Als paarden gras eten waar de dauw nog op zit, zitten hier suikers in die door die dauw ontstaan. Hierdoor kunnen paarden bevangen raken. Die suikers zouden door het opdrogen van de dauw in de zon, ook verdwijnen.

Deze meneer vertelde dat dit pas ontdekt is, na vele onderzoeken. Heeft hier iemand iets van gehoord?

Wij zullen nu natuurlijk hier rekening mee houden totdat we hier meer over weten, maar zelf heb ik ergens twijfel, moest dit dan niet al eerder geconcludeerd zijn geweest? Moet het niet al lang duidelijk geweest zijn?

En aan de andere kant, als de pony gewend is aan het gras, en op een kort stukje gehouden wordt, ( het is een shetje ) zou het dan nog echt kwaad kunnen?

Voor ik mensen over me heen krijg, ik ga zeker zelf verder zoeken op het internet, na vraag doen bij vee artsen ed, maar omdat hier een heel uitgebreid scala aan (ervarings-)deskundigen komen, hier dus ook mijn vraag.

Voor meer uitleg, mogen jullie mij altijd pb-en of mailen.

Dank jullie voor het mee denken.

Na even zoeken heb ik dit gevonden:

http://www.pavo.nl/voeding/suiker-en-ze ... nheid.html

Helemaal onder aan de tekst staat het advies, waardoor blijkt dat de informatie van de meneer in kwestie klopt:

Als tip noemt hij dat paarden na een koude nacht pas ’s middags op de wei gelaten worden

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:57

Je hebt je antwoord gevonden. Volgens mij is niet (nog niet) bewezen dat het door dauw zou komen, maar het heeft wel alles te maken met koude nachten, zon, niet kunnen groeien omdat het te koud is enz.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:03

Hoi Samantha,

Dat van die suikers klopt wel maar is niet meer echt iets "nieuws" in dit topic. Die suikers in de grasplant wordt ook wel fructaan genoemd.

Dat met die dauw is mij niet bekend maar wel dat wanneer het 's nachts kouder dan 10 graden wordt en overdag een heldere zonnige dag, dat het fructaangehalte hoger is in het gras. Dauw zie je vaak in het voor- en najaar dus wat dat betreft klopt het jaargetijde dan wel.

Maar volgens mij heeft het meer met de mogelijkheid van groeien van de plant te maken. Als het 's nachts namelijk kouder dan 10 graden is dan slaat de plant het fructaan op en wanneer dan overdag de zon schijnt dan gebruikt de plant dat fructaan om te groeien. Wanneer het 's nachts niet koud wordt zal de plant ook lang niet zoveel fructaan opslaan. Grasplanten slaan trouwens ook in lange, droge periodes fructaan op omdat ze dan te droog zijn om te groeien. je kunt je misschien voorstellen dat wanneer het na een hele lange droge periode gaat regenen de fructaan ook "piekt" om de plant weer te laten groeien.

Heb je hier wat aan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:06

De relatie met dauw heb ik ook vaker gehoord. Weet niet of die relatie er uberhaupt is. Maar ik ben sowieso nog niet 'uit' het fructaanverhaal. Men zegt dan, zoals kymalin ook aanhaalt, dat de plant 's nachts fructaan opslaat om het vervolgens overdag te gaan gebruiken om te groeien. Dat klopt met wat veel d.a.'s en andere deskundigen zeggen: zet je paard op zulke dagen pas 's middags in de wei. Maar nu heb ik het afgelopen jaar de fructaanindex soms meermalen per dag bekeken, en heel vaak zegt die 's morgensvroeg laag, en dan in de loop van de dag stijgend. Hoe is dat te rijmen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:09

@ mysa
dat laatste was mij ook al opgevallen. Ik had ook de laatste maanden de fructaanindex 3 x daags in de gaten gehouden. Mij is het gewoon niet duidelijk. Ik snap dat s nachts het fructaan wordt opgeslagen om s morgens te gebruiken. Maar de index is s morgens laag en loopt als het s middags warmer wordt op. Dat klopt gewoon niet.
Denk denk denk er moet een logica in zitten, maar welke Blond

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:46

janouk schreef:
@ mysa
dat laatste was mij ook al opgevallen. Ik had ook de laatste maanden de fructaanindex 3 x daags in de gaten gehouden. Mij is het gewoon niet duidelijk. Ik snap dat s nachts het fructaan wordt opgeslagen om s morgens te gebruiken. Maar de index is s morgens laag en loopt als het s middags warmer wordt op. Dat klopt gewoon niet.
Denk denk denk er moet een logica in zitten, maar welke Blond

het is wel logisch:

Citaat:
Zolang de plant goed kan groeien wordt het geproduceerde fructaan direct verder verwerkt, maar wanneer de plant om een of andere reden niet kan groeien gaat de productie van fructaan nog een hele tijd door, zolang er tenminste zonlicht is.

Je kan de plant vergelijken met een fabriek: Er komt een eindproduct uit wanneer alle grondstoffen aanwezig zijn, maar wanneer er één element ontbreekt staakt de productie en hopen de bouwstoffen zich op. Het fructaangehalte loopt dus op wanneer er wel veel zonlicht is maar de plant aan iets anders een gebrek heeft.

(...)

Het weertype is echter ook erg belangrijk, waarbij factoren als temperatuur en de hoeveelheid zonlicht het verloop bepalen. Het fructaangehalte kan in vrij korte tijd drastisch veranderen: het kan in luttele uren de hoogte inschieten wanneer er veel zonlicht is maar de plant niet kan groeien, maar het kan ook vrij snel weer dalen zodra er omstandigheden optreden die verbruik van het fructaan mogelijk maken (hogere temperaturen, een regenbui).

Het is nu steeds superzonnig, 's nachts koud en geen regen. Als er echter wel zonlicht is en dus fructaan wordt geproduceerd, maar de plant niet kan groeien, dan hoopt het fructaan zich op.

Gevaarlijk is het grazen:

* In de namiddag of vroege avond op een zonnige dag
* Op een zonnige dag waarbij de temperatuur onder de 15 graden Celcius blijft
* De hele dag na een nacht waarbij de temperatuur onder de 5 graden Celcius is gekomen
* Wanneer het gras een gebrek aan water of voedingsstoffen heeft
* Wanneer het gras kort is afgemaaid of afgegraasd

(bron: paardnatuurlijk - fructaan)

Nu heb je zonnige dagen, temperaturen pas later op de dag boven de 15 graden, nachten met temperaturen onder de 5 graden, gebrek aan water en het meeste gras is ook al kort afgeknaagd.

Kortom, alle ingrediënten om (vooral in de middag) hoge risico's te hebben.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:47

Koud vriesweer, geen zon. Geen groei, geen fotosynthese, gemiddelde fructaanaccumulatie. Risico: Gemiddeld

Koud vriesweer, stralende zon. Geen groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie. Risico: Extreem hoog

Nachtvorst, overdag <15°C, stralende zon. Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie 's. Risico: Ochtends extreem hoog, overdag afnemend naar hoog.

's Nachts en overdag >5°C <15°C, stralende zon. Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie. Risico: 's Ochtens laag, overdag toenemend naar hoog.

's Nachts en overdag >15°C, stralende zon. Hoge groei, veel fotosynthese, weinig fructaanaccumulatie. Risico: 's Ochtends laag, 's middags ietwat toenemend.
's Nachts en overdag >15°C, bewolkt. Veel groei, weinig fotosynthese, geen fructaanaccumulatie. Risico: Laag

Als dit klopt, dan is het wel degelijk mogelijk dat het 's morgens laag is, en in de middag toenemend... Heb dit ook maar van een site gehaald hoor Lachen
Ik lees trouwens altijd alles wat hier geplaatst word, erg leerzaam allemaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:52

ik blijf het ingewikkeld vinden ,dat fructaan gedoe.....tot wanneer duurt de ochtend?
omdat die van mij eigelijk niet voor half tien buiten staan...zou de ochtend al voorbij zijn dan?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:58

Welshcobfan, dat is idd zo'n graasmasker waarmee ze maar beperkt gras naar binnen kunnen krijgen.. de perfecte oplossing voor Perdy! Lachen en zonde zeg, dat het met Gwyn toch langer gaat duren dan waar je op had gehoopt.. Ach gut

__Sanne__, ik geef mijn pony een flinke portie Subli Priores Seniores en een scheut olie.. Lachen

Ingrid, oei oei, arme Isabella! ze heeft die hoefschoenen inderdaad hard nodig.. afplakken klinkt als een goed plan in dat geval.. wanneer komt de hoefsmid haar op 'plaksteunen' zetten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:07

zou isabella geen holle wand hebben?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:49

@arabesk
ik kan je uitleg volgen, maar dan klopt de fructaanindex niet, want al weken is hij niet boven de 5 uitgekomen met een laag risico. Dus dan zou jou laatste conclusie niet juist zijn, dat het nu gevaarlijk is. Tenminste volgens de fructaanindex niet.

Terwijl het nu wel gevaarlijk is, het gras is in zijn tweede groeicyclus, veel paarden hebben last van hoefbevangenheid.

Dus ergens zit een tegenspraak.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:18

Hier gaan ze op de wei vanaf 7u tot 18u. Kan ook niet anders want ik ben de hele dag uit werken.
Zorgt inmiddels niet meer voor problemen maar enkel de koude nachten op de paddock baren me nog steeds zorgen. Het hooi is veel te snel op, of gemorst en tegen 's ochtends denk ik dat ze het koud hebben én vooral honger.

Ik denk eraan om de boel gewoon om te kren: dus ze 's nachts op de wei laten om dat constante ruwvoer voorradig te hebben en overdag op de paddock met hooi. Dan is het tenslotte sowieso warmer.

Of zit ern u net 's nachts meer fructaan in het gras?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:30

Ik heb ze op dit moment ook 's nachts op het land, tot nu toe lijkt dat goed te gaan. Maar ik ben ook benieuwd naar het antwoord op Lieke haar vraag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:47

Ik ga er altijd vanuit dat in de nacht geen fotosynthese plaatsvindt en het fructaangehalte altijd laag is, ongeacht de weersomstandigheden.
Maar wat is dan de nacht ? In de vroege ochtend kan bij de eerste zonnestralen en koud weer, het fructaangehalte razendsnel toenemen ... dus je moet dan vroeg je bedje uit om je paarden binnen te halen Haha!

Verder ben ik het nog altijd met een oud dierenarts hier in de omgeving eens, dat 24 uur kort gras, waardoor ze continu wat knabbelen, beter is dan een paar uurtjes per dag langer gras, waar ze als razenden op aanvallen en waarbij je altijd moet opletten op weer, tijdstip, e.d.

Er zullen altijd wel diverse meningen blijven, maar in grote lijnen is men het er wel over eens dat suikerrijk, mals gras niet goed is Tong uitsteken

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:08

Het hele verhaal over wanneer het nu veilig is om te laten grazen en wanneer niet is volgens mij nog niet helemaal helder, maar volgens mij kun je wel stellen dat het het meest veilig is wanneer de nachten niet te koud zijn en het overdag bewolkt is.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:11

Maar is het voor onze paarden niet beter om helemaal niet meer op het gras te staan? Nou heeft niet iedereen de mogelijkheid om zijn paard in bv een paddock te zetten. Maar als dat wel mogelijk is, zou je dan evengoed je paard nog op het gras zetten?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:29

Mijn pony's gaan nu nog zo'n 2 à 3 uurtjes per dag op het gras, maar in de winter blijven ze op de paddock. Kost me wel meer hooi, maar vind ik veel veiliger zo. Victor is de laatste keer zo zwaar bevangen geweest dat ik super voorzichtig met hem ben.

De bekapper is woensdag geweest en was behoorlijk tevreden over hem. De witte lijn is nog wel wat verbreed en hij heeft nog wat "littekenweefsel", maar z'n zolen zijn goed. Nu nog wat meer in het werk en zo de laatste vetjes wegwerken... Haha!
Ik zal straks misschien wat foto's maken van z'n hoeven en van Vick zelf.

@Isapaardje: Hoe gaat het nu met Isabella? Moet ze nu de hele tijd de hoefschoenen met "hakje" aan?
@janouk: Indrukwekkend verhaal, hoor, van Image. Het viel me wel op dat ze van een "haar" naar een "hem" ging... Clown Foutje van van Nassau. Clown Haar hoef is overigens supersnel opgeknapt, ziet er goed uit!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:56

Ik heb ze nu (na de zandkoliek van Indiana) weer 's middags van ca. 13.00 tot 18.00 uur op het land. Maar dat is nu zo omdat het mooi droog is en ze dus niet al te veel polletjes mee trekken. Daardoor heeft Indiana waarschijnlijk de koliek gehad, omdat het land nat was.
Wel krijgen ze een flinke portie voordroog voordat ze het land op gaan zodat ze niet als bezetenen gaan eten.

Het duurt niet zo lang meer en dan komen die van mij ook niet meer op het land en blijven ze in de bak of paddock met voordroog.

Ik geef de paarden nu te eten op de stenen, maar loop nu tegen het volgende probleem aan: de hoeven lijken sneller te slijten dan te groeien.
Vanochtend liep Romeo met de buitenrit af en toe een beetje gevoelig en dat heeft hij nog nooit eerder gehad.
June had de hoefschoenen aan en dat gaat super.
Dus een dilemma, of zand mee eten in de paddock met kans op zandkoliek of voeren op de stenen met als gevolg te korte hoefjes.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:01

Ik heb het hooi ook op de stenen, maar dat is maar 2 stoeptegels breed. Het hooi ligt er dus wel op, maar de pony's staan gewoon op het zand (in de schuilstal).
Je zou misschien ook uit een cementkuip kunnen voeren? Bij mij lukte dat niet, want Victor maakte de bakken stuk. Clown Of mogelijk een net of ruif?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:02

Vandaag liep gwyn erg goed! Spuit DA heeft goed geholpen gister. Hij trippelde erover en ik kreeg zelfs weer de kont naar mij toe omdat hij niet gestoord wou worden met eten.
Dus op hoop van zegen dat het zo blijft!

Romeorowan: ik voer gwyn wel gewoon op het zand, hij laat het laatste beetje hooi wat op het zand is gewoon liggen. Dus geen kans op zandkoliek. Maar in de winter voer ik echt op de stenen (nu kan het dus niet vanwege de hoefbevang), omdat het anders in de blub ligt en dat is zonde Nagelbijten / Gniffelen

Kun je niet een soort voerbak maken op het zand?

Volgend voorjaar koop ik ook zo'n graasmasker voor gwyn, de makkelijkste manier om overgewicht tegen te gaan bij hem Lachen Blijft dat ding wel goed zitten? aangezien hij zelf makkelijk halster af kan krijgen.