[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:01

Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik de weidegang van mijn pony verkort.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wanneer het beste moment is om hem op de wei te laten. De nachten zijn op dit moment niet zo koud meer dus ik dacht zelf 's ochtends naar buiten en aan het begin van de middag weer naar binnen. Klopt dat? Is er misschien iemand die het mij kort kan uitleggen?

Ik heb wel deze tabel gevonden, maar mis hierin de optie 's nachts +5 en overdag +15 :)

Weertype
Koud vriesweer, geen zon Risico: Gemiddeld
Koud vriesweer, stralende zon Risico: Extreem hoog
Nachtvorst, overdag onder de 15 graden Celsius Risico: 's Ochtends extreem hoog, overdag afnemend naar hoog
's Nachts en overdag tussen de 5 en 15 graden Celsius, stralende zon Risico: 's Ochtends laag, overdag toenemend naar hoog
's Nachts en overdag boven de 15 graden Celsius, stralende zon Risico: 's Ochtends laag, 's middags iets toenemend
's Nachts en overdag boven de 15 graden Celsius, bewolkt Risico Laag

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:15

het zijn richtlijnen.
Alles afhankelijk van het soort gras (langzaam/snelgroeiend), de bemestingsgraad, etc. En dan ook nog van je paard/pony.
Wat voor het ene paard te veel is, kan voor het andere paard prima gaan.

Eén tip; blijf je paard dagelijks goed bekijken en bevoelen. Ik zie aan Image haar manenkam meteen als er problemen dreigen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:56

Bedankt voor de tip janouk!
Ik houd hem inderdaad goed in de gaten, zowel een manenkam check als even de hoeven voelen op temperatuur. Omdat ik zelf niet altijd in de gelegenheid ben om mijn pony buiten te zetten gaf de staleigenaar aan dat we te willen doen aan het eind van de middag dan kon hij vervolgens 's avonds met de rest meer mee naar binnen. Ik had daar toch geen goed gevoel bij omdat hij 's ochtends voor het laatst gevoerd wordt en dan dus met een 'lege maag' het land op gaat.
Nu gaat hij 's ochtends gewoon met de rest mee naar buiten en heeft daarvoor een flinke portie bietenpulp op (dat schijnt goed te vullen) en hooi. Hopelijk voorkomt dat dat hij als een idioot in het gras gaat lopen eten. Ik zet hem dan halverwege de middag weer binnen.
Anyways, ik zal hem goed in de gaten houden :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:36

En daar gaan we weer, shet verslechterd weer.
Pony staat met twee andere pony's op een klein kaal stukje.
Krijgen hooi buiten gevoerd om de ergste honger weg te krijgen verder kunnen ze hun stal in daar hangt hooi in fijnmazige netten.
Hij krijgt een handje metazoa en af en toe een wortel of een appel.
Nu mogen ze ook een uurtje op een weitje, maar dan gaan ze er ook weer af.
De pony is totaal niet dik en probeer juist goed op te letten, maar volgens mij rust er een vloek op me ofzo.

Gwenny

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:39

Ik zou meteen stoppen met wortel en appel voeren. Dat zijn suikerbommen. Een klein stukje is voor mijn pony al genoeg om acuut heel ernstig bevangen te raken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:50

Krijgt hij maar af en toe, maar idd nu maar niet meer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:53

Gwenny schreef:
Ik zou meteen stoppen met wortel en appel voeren. Dat zijn suikerbommen. Een klein stukje is voor mijn pony al genoeg om acuut heel ernstig bevangen te raken.

En dat niet alleen.. maar ook niet meer op de wei!! Zeker nu in het vroege voorjaar zit gras vol met suikers, dat uurtje is al veel te veel!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:10

Wanneer mag die dan wel nog naar de wei, want je bent zo ongeveer steeds de grens op aan het zoeken.
Dingen die vorig jaar goed gingen gaan dat dit jaar weer niet.
Maar ik al m er idd vanaf moeten houden nu, ik word er niet goed van.

Vroeger hoorde je maar sporadisch over een paard met hb en tegenwoordig zijn er zoveel paarden die het hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:15

jesito schreef:
En daar gaan we weer, shet verslechterd weer.
Pony staat met twee andere pony's op een klein kaal stukje.
Krijgen hooi buiten gevoerd om de ergste honger weg te krijgen verder kunnen ze hun stal in daar hangt hooi in fijnmazige netten.
Hij krijgt een handje metazoa en af en toe een wortel of een appel.
Nu mogen ze ook een uurtje op een weitje, maar dan gaan ze er ook weer af.
De pony is totaal niet dik en probeer juist goed op te letten, maar volgens mij rust er een vloek op me ofzo.

Zelfs op een kaal stukje groeit ieder sprietje.En dat sprietje gaat gewoon naar binnen.
Dat kan hij misschien net niet hebben nu? :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:20

Een kaler stuk heb ik niet, ze hebben hier de hele winter gelopen en heb het stuk zodanig verkleint dat er echt niks naar boven durft te komen.
Ik zou niet weten waar ik m dan neer moet zetten, misschien op het plat dak.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:26

graasmasker dan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:30

Jesito, er is geen sprake van PPID of een andere onderliggende ziekte?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:17

jesito schreef:
Wanneer mag die dan wel nog naar de wei, want je bent zo ongeveer steeds de grens op aan het zoeken.
Dingen die vorig jaar goed gingen gaan dat dit jaar weer niet.
Maar ik al m er idd vanaf moeten houden nu, ik word er niet goed van.

Vroeger hoorde je maar sporadisch over een paard met hb en tegenwoordig zijn er zoveel paarden die het hebben.

Afhankelijk van de gevoeligheid van het dier: in de hoogzomer, als het gras niet meer hard groeit, en in de winter als de groei stil ligt, dan kan het paard mogelijk wel op de wei. Voorjaar en herfst zijn de tijden van groeispurten voor het gras en dan heb je ook de meeste HB-gevallen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:36

liljebo schreef:
Jesito, er is geen sprake van PPID of een andere onderliggende ziekte?

Pony word in mei 9 jaar dus ppid lijkt me niet voor de hand liggend, ik zie er buiten de hb ook verder geen symptoom van.
Zijn nek is ook niet hard ofzo dus verdenk m ook niet van insuline-res.
Ik ga echt het gras achterwege laten, nu is ie wat stijver maar de rest volgt natuurlijk vanzelf.
Ik baal hier echt vreselijk van.
Hopelijk kan het later wel weer maar het blijft toch steeds zoeken en voor je het weet ben je de grens voorbij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:00

ok.,... dat ie 9 is, zegt niet alles. Mijn shet van 7 had cushing. Maar als hij verder geen symptomen heeft, zal het dat niet zijn.

Toch zit er altijd een oorzaak achter. Ze zijn er inmiddels wel achter dat HB geen ziekte op zich is, maar het symptoom van een onderliggend probleem en dat kan nogal divers zijn.

Helaas is lang niet alles te testen als ze ziek zijn. Ik kamp met hetzelfde probleem met mijn 10 jarige shet.(die eet dan ook nog eens nauwelijks voorgeweekt hooi en geen stro ) Alleen ziet deze shet er opgeblazen uit, heeft vochtophoping boven de ogen en een harde nek. Daarnaast ook last van de spieren. Ben al vanaf december, toen ze koliek kreeg, ermee aan het Kl***

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:12

Dit is nooit geen hele sterke shet geweest, heeft ook vaak veel last van diarree (al gaat dat nu alweer heel erg goed)
Laatst is nog bloed geprikt en hier kwam niks uit.
Maar een onderliggend probleem sluit ik niet uit, ook loopt hij vanachter heel erg hanetred achtig en weten niet precies waar dat nou vandaan komt.
Maar het is net alsof er momenteel een vloek op me rust.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:29

jesita... again... ik weet ook hoe dat voelt. Heb een heel leven lang (en ben toch al 53) in de paarden gezeten/paarden gehad en voorheen nooit noemenswaardige problemen gehad. De laatste jaren heb ik alleen maar problemen gekend; van de ene ellende in de andere. Er komt geen eind aan.
Ik heb om die reden rijpaarden al opgegeven en alles verkocht, maar hoopte nu te kunnen gaan mennen met een kleintje. Maar ik vrees zo dat ik ook die uitrusting wel weer kan verkopen.

Heb een speciaal talent ontwikkeld om de verkeerde paarden aan te schaffen. Achteraf denk ik dan vaak... ik heb dat wel gezien/aangevoeld, maar genegeerd. Veelal stommiteit dus. Ook met dit paardje. Ik twijfelde even omdat ze bij aankoop wat stijf was bij het wenden, maar hé... er lag veel sneeuw en ijs en ze zou worden gekeurd. Zag ook wel dat ze een loopneusje had, maar goed... heldere afscheiding.. kan altijd. Heb toch in de kliniek gevraagd om speciaal te letten op tekenen van HB en luchtwegen (wist dus wel dat ze griep had gehad). Ze werd goedgekeurd zonder aanmerkingen, maar wel met de opmerking dat ze zelfs voor een fokmerrie een extreem slechte conditie had en dat dit dus zeer voorzichtig opgebouwd diende te worden. Loopneusje en hoorbare ademhaling (vond ik toch een beetje gek) was blijkbaar niets. Dus tja... ik denk dat ook deze shet geen sterk exemplaar is (erg jammer dan weer dat de vorige eigenaar haar voor de fok gebruikte... ze heeft niet eens papieren of een goede bouw)Loopneusje is nooit weggeweest; vreemde geluid als ze bv eet/hoorbare ademhaling ook niet (hoewel de d.a niets hoort aan de longen en er dan dus blijkbaar niets aan de hand is) Het viel in de zomer op dat het niet lukte om conditie op te bouwen. Ik deed het voorzichtig, volgens een revalidatieschema voor paarden die ziek waren geweest, maar er zat totaal geen schot in. In de winter kreeg ze dus heftig koliek en daarna HB. Ik verdenk haar ook van chronische spierpijn. De voeten lijken momenteel echt niet het grote probleem, maar ze is gewoon heel verre van fit. (getuige ook het feit dat ze opgeblazen is, een hele ruwe vacht heeft, oedeem boven de ogen etc etc etc)... Maar goed... HB schijnt dus idd alleen een symptoom te zijn. Zal bij jou ook zo zijn, en als je de onderliggende ziekte niet herkent, is het dweilen met de kraan open. (mocht je trouwens willen pb'en, dan ben je altijd welkom... weet heel goed hoe gefrustreerd je bent--ben dat zelf dus ook)

Overigens komt er dus geen nieuw paard meer hier. Het huidige krakkemikkige clubje mag blijven totdat het niet meer paardwaardig is, maar ik durf definitief niet meer aan een nieuw paard te beginnen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:39

Mag ik hier een berichtje plaatsen? Ik ben voor mijn mooie zwart bonte 5 jarige shetland merrie op zoek naar een goed tehuis aangezien ze ook hoefbevangen is geweest mag ze niet meer op het gras misschien kan ze inscharen bij een andere hoefbevangen paardje? En aangezien hier veel mensen komen met dezelfde ziekten en ervaring er mee hebben maak ik de grootste kans. Diva is een zeer leuke en lieve kinder pony . Ik hoef er geen geld voor te hebben goed tehuis is belangrijker ik zou het leuk vinden om ook contact te blijven houden zodat ik op de hoogte blijf. Ik weet dat het moeilijk is een nieuw tehuisje voor haar te vinden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:48

Ik vind het nogal wat omdat je pony niet meer op het gras mag hem dan maar weg te doen? Waarom kan je er zelf niet voor zorgen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 08:54

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt: ik vermoed dat D. een plekje zoekt waar haar pony, samen met andere paarden, in een paddock kan, en niet in z'n eentje moet staan als haar andere paard(en) de wei op gaat/n.. ik ken Dynamiek niet als iemand die een dier zomaar weg doet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:59

Aha op die manier. Ik ken haar niet en het kwam over alsof ze niet voor zo'n pony wilde zorgen en de lasten maar aan iemand anders wilde geven. Je kan ook op zoek gaan naar een stalling waar pony's/paarden zo staan en hem er bij zetten?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:00

Inderdaad jannepauli jij begrijpt mij volkomen

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:15

Het is nu 2 maanden geleden dat onze nieuwe dame hoefbevangen is geraakt. Sinds we zijn overgestapt op de Harpagyl gaat ze echt goed vooruit. Ze krijgt nu ook praatjes en als ze los staat in de binnenbak of meeloopt aan een halstertouw heeft ze jolige buien. Omdat ze steeds meer energie krijgt wilde ik haar aan de dubbele lijnen zetten. Gewoon rechtuit in stap en niet te lang. Tot nu toe heb ik haar haar eigen ritme laten bepalen en niets aan haar gevraagd. Hoe hebben jullie het langzaamaan weer opgepakt? Het zou mooi zijn als er een soort tijdschema zou zijn, maar iedere hoefbevangenheid en ieder paard is weer anders.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:08

Louise74 schreef:
Het is nu 2 maanden geleden dat onze nieuwe dame hoefbevangen is geraakt. Sinds we zijn overgestapt op de Harpagyl gaat ze echt goed vooruit. Ze krijgt nu ook praatjes en als ze los staat in de binnenbak of meeloopt aan een halstertouw heeft ze jolige buien. Omdat ze steeds meer energie krijgt wilde ik haar aan de dubbele lijnen zetten. Gewoon rechtuit in stap en niet te lang. Tot nu toe heb ik haar haar eigen ritme laten bepalen en niets aan haar gevraagd. Hoe hebben jullie het langzaamaan weer opgepakt? Het zou mooi zijn als er een soort tijdschema zou zijn, maar iedere hoefbevangenheid en ieder paard is weer anders.

Ik geloof, maar pin me er niet op vast want het is al een tijd geleden, dat ik begonnen ben met een kwartiertje stappen onder de man in het weiland. De dag na het 'rijden' adviseerde mijn dierenarts om aan de hand een stukje te stappen om te kijken wat het effect was, wanneer het allemaal goed ging kon ik het iedere keer met tien minuten opbouwen. Vooral het 'monitoren' na het rijden vond ik erg belangrijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:07

Mag ik vragen wat Harpagyl is, ik kom alleen franstalige uitleg tegen als ik google.
Zou het iets voor mijn shet zijn?