De mijne heeft ook een fysio nodig. Maar dit heb ik door de blessure uitgesteld. Op dit moment vraag je ook geen topprestaties van ze. Ik vond het even kiezen tussen twee kwaden en de peesblessure gaat dan voor. In augustus mogen we alweer een half uur draven. Dan komt ook de fysio.
Door zijn gekke bui kan het zijn dat de ontstekingsfase weer is aangewakkerd. Dit had ik bij Tout door de dag dat de veearts was geweest. Door het onderzoek was het been overbelast. Ik moest toen een weekje rustig aan doen en daarna alles weer als normaal oppakken. Tout stond echt met een dik en warm been toen.
Maar als de ontstekimgsfase weer is aangewakkerd moest je dan niet opnieuw ontstekingsremmer geven of alleen even rustig aan doen?
PartoutZ
Geplaatst: 20-07-14 12:33
Nee juist niet. Wat ik net vertelde, de ontsteking ruimt de rommel op. Doordat het paard gek gedaan heeft/het been heeft overbelast moet er weer wat opgeruimd worden. Die onstekingsfase is juist goed. Tenzij die fase veel langer dan een week duurt, dan moet je het lichaam gaan helpen. Anders niet. Je moet het zien als een auto-ongeluk. Dan moeten alle wrakstukken e.d. worden weggeruimd. Dat is ook zo met de onstekingsfase. Daarna krijg je 3 weken een fase waarbij nieuw weefsel wordt aangemaakt. En vervolgens komt de periode dat deze nog gevormd kunnen worden. En dat is de periode waarin wij moeten opbouwen. We moeten dan de pees vertellen wat zijn werk in de toekomst gaat zijn zodat hij het weefsel zo goed mogelijk gaat ordenen. Met die onstekingsfase moet je dus blij zijn. Het hoort erbij. Veel mensen schrikken van een ontsteking, maar dit is heel normaal en moet je juist met rust laten.
@raamzicht hopelijk valt het mee. en idd soms is het goed een ontsteking niks aan te doen. zodat het lijf het zelf kan opruimen.
en over fysio enz. tja ik heb fries nou laten behandelen en wou dat ik het veel eerder had gedaan. nou is dit geen fysio maar een cranio sacral en echt wat een wereld van verschil. bevestigde mijn vermoede en nou de vermoedelijke oorzaak is aangepakt verbetert zn been ook weer en loopt hij ook nog maar amper kreupel.
Dank voor het duidelijke verhaal partoutz Klinkt goed ikke wat was de oorzaak?
fransje23
Geplaatst: 20-07-14 14:02
Ik laat de mijn paard zodra ik weer gerichter mag werken met haar weer behandelen door de chiropractor Momenteel heeft het te weinig zin omdat veel van de oefeningen die ik moet doen om haar los en soepel te houden op de volte en zijgangen als sbw en travers zijn. Die mogen nu nog niet omdat ze te belastend voor de pees zijn.
Zelf kan ik haar wel masseren maar het spieren zijn los en ik kom geen rare spierspanningen tegen
hij had wat problemen met zn rechter achterbeen en heup. (was ook hetgeen dat ik 1,5 jaar geleden voelde maar niemand zag) nu dat zo goed als verholpen is heeft linksvoor ook tijd om te herstellen en wordt het niet meer zo erg overbelast
zorro
Geplaatst: 20-07-14 14:53
Mag ik mij hier ook melden? Ik heb dit topic wel eens voorbij zien komen op bokt, maar ja als je geen paard met peesblessure hebt.. Nu is dat helaas wel anders, dus ik praat graag mee als dat mag!
Mijn paard stond 3 weken geleden in eens kreupel, geen vocht of zwellingen in het been en ook geen warm been. Ik ging uit van een verzwikking ofzo, het had geregend en de toplaag van het weiland was wat glad geweest, en de dames mogen graag wat rennen met zn drieen.. Ach, kan gebeuren toch? Het was wel rechtsvoor en rechtsvoor is ze al vaker kreupel aan geweest, maar dit zag er niet ernstig uit. Na een weekje rust liep ze al veel beter en was alleen in draf nog te zien dat ze niet rad liep. Nog maar een weekje rust dus.
Vorige week zondagmorgen werd ik gebeld dat mijn 3 dames ontsnapt waren en lekker op de weg liepen. Nou staan ze aan een heel stil weggetje, dus geen ramp. Natuurlijk wel gelijk heen gegaan en ze weer in het weiland gezet. Ik schrok me rot dat Zorro op 3 benen stond, en wat een dikke bult boven de kogel! Niet goed! Gelijk afgespoeld en daarna nog coolinggel er op, en maandag gelijk de DA gebeld.
Die was niet enthousiast. Omdat er veel vocht in zat heeft ze een spuit gekregen omdat er uit te halen ofzo (lees: maar half meegekregen waar het voor was) en op een postzegel gezet zodat ze niet kan rennen en de andere twee haar niet lastig vallen. Verder nog een gel gekregen die ik er elke dag op moet smeren.
Deze donderdag heb ik vakantie en kan ik met haar langs komen voor foto's van de kogel en een peesscan. Heel spannend, want de DA was echt niet positief omdat het ook in de kogel lijkt te zitten.
Ik wou eigenlijk wel eerder heen voor foto's en de scan, maar het vocht moet er toch eerst zoveel mogelijk uit, en rust is ook de enige oplossing. Maar pffff, wat zit ik in spanning..
Zo denk ik er ook over fransje Een opleiding sportmasseur voor het paard gedaan?
Ikke, dan heb je goed gehandeld eigen gevoel zegt zoveel.
Jeetje zorro.. Snap dat je vol spanning zit. Ze konden het niet aan huis doen? alvast veel succes donderdag! En hier hetzelfde verhaal. Ook dit topic al eens gezien, maar toen geen blessure.
@patrouz dat is heeel belangrijk. K heb mn lesje wel geleerd door mn gevoel niet te volgen
@zorro pff dat word heel spannend. Ze kunnen met veel vocht toch maar weinig zien hopelijk is dat nou snel weg
zorro
Geplaatst: 20-07-14 16:23
Ja het vocht zakt er wel wat uit. Maar dan blijft er een dikke harde bult over. Of ik daar nou zo vrolijk van word.... Geen idee eigenlijk of het aan huis kon, geloof het niet. Maar ik heb zelf een trailer en het is maar een klein stukje rijden. Een kwartiertje denk ik. Dus maar gewoon afwachten tot donderdag..
Die muisjes waar jullie het over hebben, heeft dat dezelfde werking als tranquigel? Mijn paard is namelijk niet zo van de spuiten in haar mond, dus ik zoek iets van korreltjes of tabletjes die ongeveer net zo werking. Ze vind het heel spannend, de trailer en het terrein bij de DA, dus ik wil graag iets geven dat de stressprikkel wat tegenhoudt. Ik ga dat natuurlijk wel eerst even overleggen met de DA omdat ze natuurlijk ook 'platgespoten' moet worden voor de foto's en scan.. Maar dan ben ik al iets wijzer waar ik naar kan vragen!
De mijne staat zonder verdoving, maar houdt zich dan ook wel heel erg koel in z'n koppie.
Wat balen zeg, hopelijk heb je donderdag duidelijkheid.
ikke20
Geplaatst: 20-07-14 16:29
heb er zelf geen ervaring mee. meestal als ze druk zijn worden ze bij de dierenarts wel platgespoten. als ze staan te draaien worden foto's en echo wat lastiger.
Ja Zorro is verder wel koel in het koppie, ze houdt zich gelukkig ook mooi rustig op haar postzegel. Alleen voor de trailerrit wil ik haar wel iets geven, zodat ze daar niet gestresst raakt van alle 'enge' dingen, en rare sprongen gaat maken.. Want ik weet dat ze dat wel kan doen. Ach ik bel morgen gewoon weer met de DA wat hij aanraadt.
Ik heb landhorst als veearts. Alles is thuis gebeurd en paard heeft niks gehad. Hij is thuis super braaf.
joyce_71
Geplaatst: 20-07-14 18:02
Nee zeg, vandaag kreeg ik van een kennis een advertentie van thuisloze paarden in de hand gedrukt. Met de mededeling dat ik die van mij dan wel naar de slager kon doen!!!!!! " je hebt er nu alleen maar kosten aan!" Ik stond echt met MN mond vol tanden!
Somebitch: ik duim voor jou en voor ons dat de scan morgen positief uitvalt!
Jakkes Joyce, dat zijn inderdaad weer van die opmerking waardoor je met je mond vol tanden staat: moet ik nu lachen/huilen/schreeuwen/weglopen? Getuigd van weinig inlevingsvermogen..
Jemig, nee dat is toch ook niet leuk om te horen, snap niet dat mensen niet snappen dat je ook Een band met een dier opbouwd.
wendyke
Geplaatst: 20-07-14 18:18
Raamzicht hoe is het met het been van je paard?
Somebitch Spannend zeg weer een scan. Succes morgen!!! Ik ga duimen voor je
Welkom zorro. Hopelijk gaat het allemaal mee vallen met de blessure. Balen zeg dat je niet eerder kon komen nu zit je echt in spanning.
nou ja joyce_71 wat een ongelofelijke poedersuiker opmerking zeg. Ik zou echt ontploffen als ze dat over mijn paard zouden zeggen.
Vandaag weer gedraafd en gegaloppeerd pff wat was het warm maar hij ging wel weer goed. Ik heb vrijdag weer een controle met echo, ben zo benieuwd. Ik heb de mijne zo af en toe op verdoving en dat zijn dan van die muisjes. Ik vind het een fijn spul. Als de mijne vrijdag goed is dan wil ik ook een afspraak maken met een fysio en met de zadelmaker om alles te laten controleren.
fransje23
Geplaatst: 20-07-14 19:01
Iedereen die de komende week laat scannen succes en hopelijk valt de uitkomst mee! Zeker Zorro die nog niet weet wat het is. Bedenk het kan nog alle kanten op. Iets kan er van buiten af erg uit zien maar van binnen meevallen en v.v.
Wat een gekke opmerking was dat Joyce... Paarden kosten hoe dan ook geld trouwens.
Mijn paard krijgt altijd een roesje voor de scan omdat anders haar been niet scheren is en ze te bewegelijk blijft. Foto's konden wel zonder verdoving.
PartoutZ schreef:
Zo denk ik er ook over fransje Een opleiding sportmasseur voor het paard gedaan?
Ja, die heb ik inderdaad gedaan
Raamzicht
Geplaatst: 20-07-14 19:34
Jezus Joyce! Lekker dan!
Oh Zorro welkom.. Dat is spannend ja afwachten voor de eerste echo. Hoop dat het meevalt!
Been was vandaag niet extra warm of dik. Bekken leek ook niet scheef. Wel twijfelde ik of ze niet wat korter liep van voren. Wellicht toch extra pees gevoeligheid na dat incident of misschien stijve spieren van de val (en ze viel volgens mij op schouder) maar kan ook dat ik spoken zie.. Hmmmm nou ja ik kijk het wel even aan.
Welkom Zorro! Erg spannend deze tijd.. Hopelijk trekt het vocht er snel uit en dan is het ook zo donderdag.. Ik ben benieuwd Succes vandaag Somebitch! Vervelend Joyce zo'n opmerking.. Duidelijk mensen die geen verstand hebben van de band die je met een dier op kan bouwen.. Merk het trouwens zelf ook wel vaak hoor (hoewel niet zulke directe ongepaste opmerkingen) maar als mensen merken dat je niet kan rijden maar er wel, misschien zelfs nog wel langer dan zonder blessure, veel tijd mee bezig bent door te stappen, koelen etc. dan snappen ze niet waar je het allemaal voor doet.. Als we het zelf maar wel weten, daar gaat het om
Mijn paard staat ook niet op verdovende middelen trouwens, ook helemaal niet gehad. Bij de scan geven ze wel standaard verdovende middelen wat makkelijker is met scheren en scannen (hoewel mijn paard over het algemeen vrij rustig is) Op hoeveel weken mogen jullie ongeveer draven trouwens? Ik heb besloten op 3 maand voor de tweede keer te gaan scannen, ga nog op vakantie dus mocht ik meer mogen doen op 2 maand (komende zaterdag zitten we op 2 maand) dan kan ik daar maar 2 weken wat mee.. Ik ga nu gewoon het stappen nog langzaam opbouwen met 5 minuten en ik ga er met 2 maand weer is opzitten want dat mocht ik eigenlijk wel direct van de da maar vond het nog een beetje eng.. Komend weekend wil ik dus weer een keer op mijn paardje gaan zitten, onwijs veel zin in want wat is dat alweer lang geleden zeg..