[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable_Chica

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:08

Een gelukkig nieuwjaar allemaal!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:14

Hier regent het nu dus in combinatie met de vele sneeuw die er nog ligt/lag is het nu een zootje!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:20

deedee19 schreef:
Hier regent het nu dus in combinatie met de vele sneeuw die er nog ligt/lag is het nu een zootje!

;) Het is hier zonnig en een graad of 20 in het zonnetje....

Hebben jullie paarden de herrie goed doorstaan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:24

Hier is het ook regenachtig en een grote zutzooi met half sneeuw, ijs en water. Ik hoop wel dat het snel weg is, want dan kan ik lekker buiten gaan stappen. Rondjes in de wei beginnen nu toch wel erg te vervelen.

Paardjes hebben het weer overleefd. Had pap meegenomen om 12 uur. Amber vertrouwt hem ook super en pap blijft in iedere situatie rustig. Ik niet, want ik vind die harde knallen zelf doodeng. Dus Amber ging bij de harde knallen naast pap staan. Was het weer rustig dan ging ze stoer staan eten. Hans is normaal bang voor zijn eigen schaduw en dus ging ik ervan uit dat hij helemaal uit de pan zou flippen met het vuurwerk. Maar nee hoor, zijn hooinet was interessanter :')

Is er bij jullie ook veel vuurwerk Geerke, of zijn de fransen daar rustiger mee?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:29

Mijn beesten geven er geen zak om dus dat is allemaal goed gekomen. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 13:31

Bij ons wordt meestal niet zo veel geknald en het duurt maar kort - we wonen nogal ver van de bewoonde wereld. En de meeste mensen trekken naar het dorp om daar feest te vieren, dus in de verte leek er wel een oorlog uitgebroken. Desondanks was er wel wat geknetter, gillende keukenmeiden en bominslagen dus heb ik een halfuurtje op stal doorgebracht om vooral Pauli te kalmeren.
Die arme stond met wijdopengesperde ogen en neusgaten in het verste hoekje van haar stal en raakte meteen aan de dunne mest. Zefls vanmorgen was ze nog wat schrikkering bij het horen van ongewone geluiden. De rijbak is inmiddels een grote waterpoel met keihard en glad ijs eronder. Ik verhuis de paarden vandaag naar de zomerwei - die is inmiddels weer helemaal groen - om gebroken benen te voorkomen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:17

geerke schreef:
deedee19 schreef:

;) Het is hier zonnig en een graad of 20 in het zonnetje....

_-:( Wil je dat soort dingen hier niet zeggen ??? Misschien moet Nado voortaan op wintervakantie komen bij jou (en dan kom ik lekker mee :P )

Iedereen gelukkig nieuwjaar!

Ik had Nado buiten laten staan en was er iets voor 12. Hij was vroeger erg onrustig met vuurwerk, en dan is buiten beter voor hem. Nu was hij alleen maar ontzettend stijf, kwam bijna niet vooruit op de bevroren sneeuw. Dus ben ik snel met hem naar stal gaan lopen, zonder halster achter zijn voerbakje aan, terwijl het geknal losbarstte, interesseerde hem allemaal niets. Gekke is zodra hij op het stuk straat kwam dat al wel schoon is, hij meteen een hele hoop beter ging lopen. Dus ik ga vandaag proberen zo goed mogelijk alles sneeuwvrij te maken en heel hard duimen dat de dooi doorzet en er geen sneeuw meer bij gaat vallen...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:00

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Ik heb mijn boswandeling er vandaag alweer opzitten met paard en hond. Hier dooit het nu wel en vanmorgen ook veel regen, maar nu schijnt het zonnetje!
Dankzij Jaggers winterbeslag kan ik nu overal met hem lopen. Hij loopt zoveel makkelijker nu hij weet dat hij niet uitglijdt! Zelfs over het ijs gaat prima. Echt fijn, want nu kan ik hem tenminste weer wat beweging geven. Ik ben nu elke dag een uur tot anderhalf uur in het bos aan het wandelen en ga dat vol proberen te houden. Hij vindt het erg fijn en wil graag draven. De hond vindt het ook leuk, dus iedereen blij :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:58

ik was ook aan de wandel vandaag met pablo....hij is toch nog erg tam hoor.
Maar 2x gebokt,ik vind een stuiterbal toch leuker :o
Getracht te longeren,het was of bokken of eten :D En toen,na twee rondjes zag ik in ene dat ik beenbeschermers achter was vergeten.Dus toen maar gewoon gelopen met hem ;) was wel gezellig!
Heb enkele foto's gemaakt,niet echt bijzonder.

zelfs op een kaal maisveld vindt pablo nog eten :9

Afbeelding

eigewijs hoofd
Afbeelding

die hoge boom op de achtergrond (bij de lepel van het zadel)op de heuvel,daar woon ik
Afbeelding

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:17

Leuke foto's! Mooie omgeving. Ik zou daar ook wel willen wonen...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:15

Allemaal de beste wensen !

ik heb niks van oudjaar/nieuwjaar meegemaakt, lag met hoge koorts en buikgriep twee hele dagen onder zeil ;(, geen oliebol of vuurwerk gezien dus

Geerke... Pablo onder het zadel, wow !
ga je hem weer oppakken ?

Susan
Goed om te horen dat Jagger beter loopt en dat hij zelfs draven wil, heb je nog info gevraagd over de zoutspoeling ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:34

LC...ojee...weer griep?
Ik was inderdaad van plan er weer op te stappen....hij was gisteren alleen zo tam dat ik het niet gedaan heb.
(Ik begrijp dat er nu een aantal mensen denken..huh? :D )
Ik durf niet op een moe paard te gaan zitten,hij moet gewoon in goede doen zijn...als hij moe is is het niet goed.
Het is nu ook weer niet zo erg dat hij niet van zijn plek komt..maar we lopen beiden net zo hard.
Terwijl hij normaal niet bij te houden is als ik ernaast loop.
Maar hij is wel vaker iets slomer s'winters,dus ik probeer me maar niet druk te maken :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:01

Nou ik heb met dit weer liever eentje die iets te sloom is als eentje waar ik aan moet hangen :)
Net met Boon naar de wei gewandeld en daar gelongeerd. In de paddock is nu echt niet meer te lopen, hij ontdooit zelfs niet.
De wei is goed te doen, maar de weg er naar toe is minder. Waar Boon loopt (helemaal aan de kant) gaat goed, maar waar ik moet lopen is platgereden sneeuw (en nu dus ijs) van de autosporen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:57

Geerke, ooo, wat ziet Pablo er sjiek uit, zo volledig opgetuigd en aangekleed. Heel ander paard ineens :D

Ja, hier ook op stukken DD, waardeloos, ik hoop dat de beloofde dooi de komende week ook echt doorzet en even helemaal geen sneeuw meer...

Beterschap LC, voel je je al iets beter nu ?

Wat goed dat Jagger al zo lekker kan wandelen nu, Susan.

Ik heb gisteren de plaat helemaal schoon geschept en de sneeuw is goed aan het dooien op het gras, ik merk het meteen aan Nado, hij loopt echt veel soepeler. Ik laat hem voorlopig wel veel op stal staan, met max 4 uur naar buiten. Vroeger had ik dat enorm zielig gevonden, maar ik merk echt aan hem dat het hem goed doet, als zijn benen/voeten moe/pijnlijk worden gaat hij lekker liggen in de dikke laag zaagsel en zo komt alles aan z'n rust toe. Het interessante is dat het echt slechte lopen nu duidelijk correlatie toont met aangevroren, hobbelige en gladde ondergrond, ik denk dat hij echt bang is uit te glijden en zo enorm stijf wordt omdat hij bijna niet beweegt en als hij wel beweegt dat heel krampachtig is. Isabella had dat ook zo, toch, Ingrid ?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:34

SusanW: Lekker dat je met Jagger kunt wandelen, wat voor een beslag heb je dan tegen het glijden? Luus heeft van die sneeuwringen, en dat helpt niet tegen het glijden...
Geerke:Wat een knappert is Pablo!
Lolclub: Ik hoop dat je weer opgenknapt bent.

Hier is zo goed als alle sneeuw weg. Gister lekker ritje gemaakt, wel weer wennen, alles groen :D

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:45

lucyknol, Jagger heeft ook sneeuwringen, maar ook stiften (kalkoenen) in alle 4 de ijzers 2. Kleintjes maar, van 5 mm met wideapuntjes. Ze helpen echt supergoed, hij loopt zelfs gewoon over ijs! :j En ze zijn zo klein dat een stukje over de weg niet heel erg standverschil veroorzaakt, dus ze kunnen er vooralsnog onder blijven zo. Kan ze je echt aanraden!

Nado, ik denk zeker dat het ermee te maken heeft hoor dat ze krampachtig gaan lopen uit angst om te vallen/uit te glijden. Dat krampachtige zorgt weer voor andere problemen en zo zit je meteen in een cirkel... Ik merk het zo enorm aan Jagger nu hij beter durft te lopen, omdat hij niet meer uitglijdt! Je ziet zijn hele lijf er gewoon van opknappen.
Maar jee Nado gaat dus echt steeds nog liggen, zo'n last heeft hij? Dat is toch best heftig! :\

Ai lolclub das niet zo fijn ziek zijn! Beterschap hoor, hopelijk heb je het ergste weer gehad! :(:)
Oh en ik ga woensdag met hem naar de DA, dus ga dan zeker haar mening vragen naar die zoutspoeling, al heb ik nog steeds niet de intentie dat te doen eigenlijk. Maar ik zou wel graag een mening van een DA hierover horen ook ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:56

Ja, ik voel me alweer wat beter, het begon vrijdagmorgen met hoge koorts en enorm zweten (alsof ik in een zwembad was gesprongen)
veel darmellende }> en echt zo ziek als een hond, ben vrijdag niet van bed geweest
zaterdag had hubbie precies hetzelfde, dus toen hadden we wel een probleem met de paarden natuurlijk.
Ik dus met mijn inmiddels iets gezakte koorts me in de kleren gehezen en de paarden gaan doen, na 10 minuten was ik al bekaf en stond ik te tollen op mijn benen...
de buurvrouw dus maar gebeld en die heeft me de rest van de dag geholpen <3

de oogst van drie dagen niet eten is 3 kilo eraf , ik ben vanmiddag even op Hittie gestapt en mijn laarzen zaten zelfs wijd op de schacht !
Hubbie begint nu ook langzaam weer op te knappen en ik ga zo voor het eerst in 3 dagen proberen vast voedsel te eten.

Geerke
ik geef je groot gelijk hoor, doe maar voorzichtig met zijn bloedarmoede, is de vitaminekuur al afgelopen ?
Heb je overigens nog gekeken naar de F4F ?

Nado
Ik merk bij Hittie ook dat ze het niet fijn vind om op een hobbelige hard bevroren ondergrond te lopen, op de laatste rontgenfoto's bleek ook waardoor dat kwam.... een dunne zool.
zij loopt er niet kreupel door maar ik zie haar wel even verschieten als ze op een bonk stapt
Waarschijnlijk heeft Nado hetzelfde en je hebt groot gelijk dat je hem tegen dit geweld aan zijn voeten beschermd ;)
Dit is hier ook de reden geweest om met zeilen de molen en de rijbak in te gaan pakken, ik heb nu een zachte molen en bakbodem en kan Hittie er met gerust hart inzetten.
De ene helft van de rijbaan is nu een grote ijsplaat met hier en daar een berg sneeuw, de andere helft was al zo goed dat ik weer rijden kon (die zeilen plaatsen/weghalen is alleen wel een klote werk )
een andere optie was om haar zolang alles bevroren was te verhuizen naar een pensionstal met binnenbak maar ik houd haar natuurlijk liever thuis, dus dan maar de ellende met de zeilen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:57

Ik merk aan Boon ook dat ze liever op stal staat als in die gladde paddock lopen.
Ik denk er over om er nu lavasplit overheen te gooien; steentjes van 4-16 mm en het is een poreuse steensoort. Het liefst zou ik eens kurkgrnulaat proberen, maar dat is nergens te krijgen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:19

een kennis van mij heeft van dat split bij de ingangen van de weides liggen, ze houd haar paarden "natuurlijk" en volgens haar is de split goed voor het harder worden van de voeten.
Het split is afkomstig van de wegenbouw en het restant uit de vrachtauto's werd iedere week bij haar gebracht.
Ze heeft dus op sommige stukken wel een laag liggen van 30 cm .
Groot voordeel is dat de paarden altijd droog kunnen staan want water loopt zo weg, een nadeel echter is dat het in de witte lijn gaat zitten en zelfs omhoog kruipt.
Zij had een bevangen paard lopen en die kreeg er geregeld zweren van, maar ook bij de niet bevangen dieren zat er vaak split in de witte lijn vast.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:28

@lolclub: voor oude wegen gebruiken ze gebroken puin, dat is heel iets anders als lavasplit (stuk goedkoper ook :D ) Puin is hard en lava is poreus, dus dat verpulverd eerder.
Er kunnen idd kleine stukjes in de witte lijn komen, maar dat heb ik sowieso als ik buiten rij ook.
eigenlijk heb ik zelden last dat ze te diep komen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:34

ik bedoel dat split waar ze nieuwe asfaltwegen mee inwassen om ze stroef te maken, is dat gebroken puin ?
Geen idee hoor.. ;), zij had het over wegensplit

zij was er ook super tevreden over, met name omdat de ingangen bij de schuilstallen en weilanden mooi droog bleven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:39

Ik weet niet waar dat precies vandaan komt, maar twijfel of het lavasteen is.
Dat zou je nl snel kapot rijden en dan wordt het gruis. Zeker bij plekken waar veel wordt geremd en opgetrokken is dat niet geschikt. Daar heb je een hardere steensoort voor nodig. Is dat niet gewoon basaltgrit ??

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:54

SusanW schreef:
lucyknol, Jagger heeft ook sneeuwringen, maar ook stiften (kalkoenen) in alle 4 de ijzers 2. Kleintjes maar, van 5 mm met wideapuntjes. Ze helpen echt supergoed, hij loopt zelfs gewoon over ijs! :j En ze zijn zo klein dat een stukje over de weg niet heel erg standverschil veroorzaakt, dus ze kunnen er vooralsnog onder blijven zo. Kan ze je echt aanraden!

Ow zo, ik denk dat het niet zo geschikt is voor hier. Ik ben nogal van de buitenritjes door de polder, en de meeste stukken gaan we over de weg. Voor buiten in de bevroren/gladde paddock/erf is het wel weer ideaal...Na ja, voor voorlopig zijn we hier weer van de ellende af....

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:25

*sorry voor de egopost :o *
Willen jullie allemaal even heel hard duimen dat Tryggur geen terugval krijgt? :\ Kwam vanmorgen en meneer liep een feestje te vieren in het weiland, dikke graspens had zich helemaal volgevreten. Hij is nooit van het ontsnappen dus ik denk dat hij vannacht ergens van geschrokken is ofzo. Want de paaltjes waren stuk en lagen overal en alles kapot, glijsporen, dus hij is dwars door alles heen gegaan. Nu dus maar een paar dagen alleen een paar plukjes graszaadhooi en extra wandelen. Net al een half uur met hem gelopen en ga dat vandaag nog maar 2 keer doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:32

oei...tryggur!
Ik zal duimen!....ik hoop dat hij niet aan de schijt raakt!