[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:03

Kou en atrose gaan lastig samen..

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:23

heb bij de paardendrogist de back on track stalbeschermers gezien, ze zien er wel lekker warm en goed uit en hebben goede referenties betreffende verlichting van de pijn...

ik sla altijd een beetje door met zoeken en wil dan gelijk alles...probeer de rem er nog wat op te houden... :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:06

Pure duivelsklauw wortel kan prima gegeven worden in combi met glucosamine o.b.v. een onderhoudsdosering.
Wellicht als je van de novacam en buut af bent dat dit een optie voor je paard is.
Het is natuurlijk, heeft geen schadelijke werkingen, het is ontstekingsremmend en het haalt de 'scherpe randjes' er vanaf.
Het is pijnstillend, maar als je nagaat dat paarden met artrose veel baat hebben bij het in beweging blijven is dit een goed product om te geven.

Mijn bijna 21 jarige ruin (al 7 jaar artrose) doe het heel goed op de Joint Comp en duivelsklauw met gember. Het is een natuurlijke pijnstiller maar door de supplementen loopt hij rad en loopt hij vrolijk.
hierdoor kunnen we zijn bos rondjes blijven maken en houd het de gewrichten soepel.
Soepele gewrichten = minder pijn = betere kwaliteit van leven.

Mijn ruin staat wel in de dekens (maar scheer ik ook altijd in de winter). Hier heb ik niet het idee dat de kou effect heeft op de artrose, dat verschilt denk ik per paard. Mijn paard heeft dan wel weer last van de harde bevroren ondergrond waardoor hij minder soepel loopt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:56

Waarom denk je dat een hoop oude mensen in de wintermaanden vertrekken naar een warmer oord! Mensen met atrose, reuma, jicht hebben veel minder pijn in een warmer klimaat! Ik denk dat dat voor atrose paarden net zo goed geldt + een harde bodem is ronduit pijnlijk voor atrose..

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:50

barbaras schreef:
heb bij de paardendrogist de back on track stalbeschermers gezien, ze zien er wel lekker warm en goed uit en hebben goede referenties betreffende verlichting van de pijn...

ik sla altijd een beetje door met zoeken en wil dan gelijk alles...probeer de rem er nog wat op te houden... :)

Herkenbaar :D Ik heb deze beschermers gekocht en ben er ontzettend blij mee! Bestel ook graag bij de Paardendrogist, altijd goede service enzo. :)

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:12

barbaras schreef:
Ik denk inderdaad dat de hoge dosering is om de ontsteking even te doorbreken...vanaf morgen terug naar smorgens novacam en in de avond 1 zakje buut. Ik heb van de paardendrogist equiflexion ook gezien, is dat wat? En krijg lieve pbtjes met tips. Altijd erg fijn ❤

Daar doen mijn paarden het fijn op! Goede ondersteuning. :j

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:53

Ik hoop dat dat nog aanslaat. Hij staat vaak overkoot en zijn kogel krijgt verbening...

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:32

Mijn ervaring met glucohorse wordt met de dag beter en beter! Gebruik het nu een jaar, van het zomer dacht ik er even mee te kunnen stoppen omdat het zo goed met hem ging, maar na 3 dagen stond ie kreupel in t land.. Glucohorse besteld en na een dag of 10 was ie weer als van ouds. Hij stond altijd op leder en kit maar omdat de kit eronder weg ging besproken het eens op alleen ijzers te doen. Anderhalf jaar geleden ook eens gedaan en hij was continue kreupel, en deze winter heb ik hem nog geen 1 keer kreupel zien lopen en zit enorm goed in zn vel met een mooie glansende vacht! Verbaas me erover hoe goed hij het doet op het moment aangezien hij vorig jaar de hele winter door eigenlijk wat kreupelde. Ik heb het idee dat de glucosemine pas na een jaar echt verschil oplevert, ben heel tevreden!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:13

ik ben nu de novacam aan het afbouwen en de dierenarts wil hem op 1 zakje buut per dag houden. Kan ik butagran combineren met glucosamine?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:31

barbaras schreef:
ik ben nu de novacam aan het afbouwen en de dierenarts wil hem op 1 zakje buut per dag houden. Kan ik butagran combineren met glucosamine?

Lijkt me wel, maar vraag het anders even aan de dierenarts ! Inderdaad wel zo snel mogelijk beginnen met de glucosamine. Welk product heb je gekozen ?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:09

Nog niks...wordt er gek van...denk maar de glucohorse als eerste proberen...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:10

Heb wel de back on track stalbeschermers besteld en cbd olie, daar heb ik zelf veel baat bij en werkt direct...dus testen of hij er baat bij heeft

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:40

ik heb altijd gewone Bute met glucosamine gecombineerd in koude natte periodes, gaat prima samen !!!
En kou is idd slecht voor artrose maar een deken omdoen wanneer er artrose in de kogels zit is natuurlijk onzin..... deken houdt rug en lendenen etc warm maar de benen niet.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:42

Hij heeft ook problemen met zijn si gewricht...daarom de vraag deken.

Ps wat voor auto rij je? Kan je foto niet uitvergroten. Rij zelf suburban

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:57

Glucosamine en buut mogen prima samen!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:07

Hoi hoi, toch maar weer ingelogd om wat wijzer te worden.. Ik heb een oudje van tussen de 30-40 jaar, ontzettend voorwaarts en vrolijk. Perfect op gewicht. Wordt nu 4 jaar niet meer op gereden ivm artrose. Ongeveer 4 jaar geleden ontstond er een bultje op zijn linker voorknie, zonder dat hij hier last van leek te hebben. Toch foto's laten maken om toch te weten wat er speelt en je raad het al; artrose. De dierenarts heeft toen gezegd, dat het prima is zolang hij hier geen last van heeft en er oude paarden rondlopen met lelijke knieen maar hier geen ondraagbare pijn van ervaren. Dit heb ik ook nooit bij hem gezien. Wel waarschuwde ze mij ervoor dat de knie verder kan gaan vergroeien en het dan zo kan gaan zijn dat hij wél last krijgt.

Deze winter gaat het helaas een stuk minder goed als de jaren ervoor. In November was hij in draf op het harde kreupel, knie dik. DA geweest, die vond het reuze meevallen voor zijn leeftijd en schreef pijnstilling voor en zei dat als de natte periode voorbij is hij zich vast en zeker weer beter zou voelen. We zijn nu 4 maanden verder, hele periodes goed gelopen, en ook periodes weer minder. Vooral met de regen merk ik dat hij niet meer zo enthousiast meedraaft met de groep als dat hij normaal gesproken doet. Heb al een hele tijd geen bokkensprongen meer gezien maar hoopte dat hij vd zomer weer de oude zou zijn. Voor de zekerheid heb ik hem al deze maanden op een half zakje sochtens, half zakje savons gehouden. Gewoon om er wat zekerder van te zijn dat hij geen pijn had, het is toch best koud geweest.. Het leek goed te gaan! Vrolijk, voorwaarts!

Precies de dag na de storm van deze week vond ik hem wat minder. Ontlastte zijn linker voorbeen in rust dus savons een heel zakje gegeven voor de zekerheid. De volgende ochtend werd ik gebelt dat hij écht kreupel is en het liefst ook niet loopt. Dierenarts gebelt, boxrust. Hij staat nu vanaf gisterenochtend op stal, en vandaag zag ik verbetering. Morgen komt de dierenarts weer foto's maken. Ik ben ontzettend zenuwachtig, zijn knie is inmiddels wel 2 maten gegroeid, hij heeft nog nooit zo kreupel gelopen of dat ik langdurig pijnstilling heb willen geven voor de artrose. Ik ben bang dat uit de foto's gaat blijken dat het vergroeid is en niet meer hersteld. Het valt mij wel op dat zijn mindere dagen altijd in vochtige periodes zijn, dus na een regenbui en nu dus na de storm. Wat kan ik dan voor hem betekenen?

Hij staat in groepsverband op een weiland, met paddock en grote stallen. Nu dus 2 dagen voor het eerst opgesloten op stal na 3 jaar buiten. Ik geef hem al zo lang ik heb hem Arti-Gold(dus glucosamine), en sinds een jaar Harpagyl(duivelsklauw), nu sinds November een lage dosis pijnstilling. Hier zijn echter de meningen over verdeeld, ik heb de pijnstilling erin gehouden met het doel hem in de natte periode te ondersteunen en weer naar de zomer toe te werken. Anderen beweren dat wanneer je het langdurig geeft, ze er immuun voor kunnen worden.. Iemand hier ervaring mee? En iemand anders nog een oudje die tijdens de natte periodes last heeft van de artrose en wat doen jullie hiermee? Ik wacht de foto's van morgen sowieso af maar ik maak me zorgen, gaat dit in de zomer weer opknappen? Hij is wel ondanks dat hij nu voor het eerst zo kreupel is, nogsteeds heel vrolijk, wilt graag wandelen en zijn stal uit en eet goed.. Ik vind het echt lastig, ik heb het gevoel dat ik alles al doe wat ik kan doen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:14

Ik denk dat foto's op zich niet zoveel zeggen helaas. Je kan erop zien of de artrose verergerd is, maar verder ? Wat wil je met de foto's bereiken ?
Er zijn paarden die super kreupel lopen op een kleine afwijking mbt artrose, andere paarden lopen niet tot amper kreupel met veel artrose.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:16

Als jij een happy paard ziet en je hebt er geen problemen mee om hem iedere dag pijnstillers te geven, dan is het goed toch ?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:24

Maris schreef:
Ik denk dat foto's op zich niet zoveel zeggen helaas. Je kan erop zien of de artrose verergerd is, maar verder ? Wat wil je met de foto's bereiken ?
Er zijn paarden die super kreupel lopen op een kleine afwijking mbt artrose, andere paarden lopen niet tot amper kreupel met veel artrose.

Ik denk dat het wel een soort zicht zal geven in hoe verre de artrose ie verergerd in vergelijking tot 4 jaar geleden en of er vergroeiingen zijn ontstaan die hem zodanig belasten dat dit ook id zomer niet meer bij zal trekken.. Of dat het er nog best netjes uit ziet en de DA nogsteeds verwacht dat hij vd zomer weer opknapt. Ik ben zelf natuurlijk geen dierenarts, maar dat hoopte ik ermee te bereiken. Maar wat je zegt, uiteindelijk moet je naar je paard zelf kijken en niet naar de foto's.. Heb je ook helemaal gelijk in.. Ik vind het echt moeilijk. Hij heeft dit nooit zo gehad, ik heb geen idee of het na de natte, koude periodes ook echt weg trekt.. Dat is echt mijn angst

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:40

Ik snap je helemaal, maar ik vrees een beetje dat de foto's je niet echt verder gaan helpen bij de keuze over wat te doen....

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:58

barbaras schreef:
Heb wel de back on track stalbeschermers besteld en cbd olie, daar heb ik zelf veel baat bij en werkt direct...dus testen of hij er baat bij heeft

Deze heb ik ongeveer een jaar. En ze helpen mijn paardje echt enorm. Meestal doe ik ze gewoon een paar uurtjes om met kou. En voor het rijden (tijdens het poetsen).

Ik rij niet veel, voornamelijk alleen rustige bosritjes. Maar sinds ik deze boots gebruik, loopt hij veel beter.
Zelfs even bij mijn jonkie omgedaan toen het zo vroor en hij daardoor moeilijk liep.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een uurtje liep hij al beter.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:56

helaas vindt mijn ouwe sok het niet zon goed plan de beschermers om zijn achterbenen, ik denk dat ik het toch wat verder moet opbouwen idd...denk dat het misschien te lang was.
Hij houdt sowieso niet van dingen om zijn achterbenen. Hij wordt er onrustig van. Maar ik moet zeggen, de keren dat hij ze om heeft gehad zag je wel duidelijk dat zijn slechte achterbeen de kogel weer dun was...dat was wel erg fijn te zien....

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:03

ik weet precies wat je doormaakt felineepino....

hier ook zoiets met mijn Arabische ruin. ben er gewoon niet gerust op. hij staat nu dagelijks op een zakje buut. maar ondanks dat heeft hij ook vandaag weer meer last. maak me zorgen om hem. meeste dagen gaat het goed maar ja het gaat niet meer zo soepel als twee jaar geleden. Wat is eerlijk tegenover hem? zag pas de opmerking voorbij komen: je paard weet niet dat je hem te vroeg in laat slapen maar ervaart het wel wanneer je dat te laat beslist....

Ik gun mijn paard geen pijn, maar vindt het moeilijk wat acceptabel is. Ik ben 40, heb ook gewrichtspijn, heb ook mindere dagen maar meestal gaat het goed. Moet ik het voor een paard ook zo zien? hij heeft meestal nog behoorlijk lol in de wei enz. maar met dit soort natte dagen kan hij helaas alleen maar op de paddock. de wei is klein en nu staat die echt blank gewoon...

Lieve zomer, kom maar snel weer....hoop dat hij dan verbeterd want hij geeft nog niet zo lang aan dat hij last heeft van de artrose....

Nu effe blut van de dierenarts rekening maar wanneer t kan toch gluco en duivelsklauw kopen voor hem...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:31

Toch zou met een flinke dosis bute de onsteking die atrose doet opspelen de kop in moeten worden gedrukt!
Mijn DA heeft als advies gegeven: als de bute in de toekomst niet meer werkt om hem dan nog een keer in te spuiten.
Hij is inmiddels ruim 3 wkn vd bute weer af.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:48

felineepino, hoe is het met de foto's afgelopen ?