Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:44

Cowgirl schreef:
SpikyBlue schreef:
Eigenlijk is het wel logisch dat het groter wordt, aangezien de hoef bij de kroonrand smaller is dan aan de onderkant; loopt wijd uit. Het gat zal dus, hoe lager hij komt, ook groter worden. Je ziet ook dat het hoorn onder het gat nu van slechtere kwaliteit is. Het is nogal uitgedroogd.
Nogmaals, ik zou alle rottigheid toch wel weghalen, het ziet er niet zo netjes en rafelig uit.

Dat de wand onder het gat slechter is snap ik wel. Ik ken dit paard en helaas ook de geschiedenis hiervan. De vorige zweer zag er net zo uit en zo te zien heeft die toch wel blijvende schade gebracht (de zwakke hoornwand onder het gat). Mede omdat dit paard toen niet de behandeling kreeg die hij nodig had (meer info via PB)
Ik denk dat je op een gegeven moment niet onder een ijzertje uit komt om de boel bij elkaar te houden en zo ook het paard pijnvrij te houden. Laat je hoefsmid gewoon regelmatig komen en bel hem als je twijfelt. Het gat groiet er weer uit dat is zeker maar ik denk wel dat het dier wat ondersteuning kan gebruiken en trek er een jaar voor uit.

Stuur je foto eens op naar van Nassau dat heb ik destijds gedaan en zij kwamen met goed advies.
Je hebt mijn toestemming om de oude foto ook te gebruiken zodat ze inzicht krijgen in de geschiedenis van dit paard.

Krijg hier een heel onaangenaam gevoel bij :o
Weet diegene die de foto geplaatst heeft, dat jij meer info hebt??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:56

Antheman schreef:

Waarom moet jij weer als moraalridder op je paard klimmen en een ander de les lezen, terwijl je helemaal geen achtergrond info hebt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:37

@Antheman
Ja ik weet het hele verhaal van dit paard via Cowgirl.Zij heeft het paard de vorige keer[andere eigenaar] laten behandelen samen met nog iemand.Hadden zij dit niet gedaan dan was het paard er niet meer geweest.

@Cowgirl
Heb je het email adres voor me van die Nassau?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:38

gohya schreef:
@Antheman
Ja ik weet het hele verhaal van dit paard via Cowgirl.Zij heeft het paard de vorige keer[andere eigenaar] laten behandelen samen met nog iemand.Hadden zij dit niet gedaan dan was het paard er niet meer geweest.

Gelukkig maar ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:42

Arabesk schreef:
Antheman schreef:

Waarom moet jij weer als moraalridder op je paard klimmen en een ander de les lezen, terwijl je helemaal geen achtergrond info hebt?

Beetje vreemd vind je ook niet, om info te geven over andermans paarden. Dat vind ik gewoonweg niet sjiek.
Ik roep toch ook niet over het paard van de buren dat hij bevangen is en dat ik weet waar het door komt. En dan leest mijn buurman dat. Lekker dan. Daarom vroeg ik of de fotoplaatser hier vanaf wist.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:59

Nou dan even een onderbreking tussendoor, de smid is vandaag voor een tweejarige die om onbekende redenen op ijzers stond, geweest. Ik weet niet hoe lang de ijzers er onder zaten, maar zeker een half jaar of langer.

Afbeelding
Afbeelding
Dit is het eerste resultaat van voor en achterhoef, ze zijn daarna nog netjes bijgewerkt. Ongeveer een derde van de lengte is er uiteindelijk afgegaan. De stralen (voor zover aanwezig) zijn totaal onderontwikkeld en rot (logisch). Zal nog meer foto's van resultaat proberen te nemen.
De hoeven op zich zijn van goede kwaliteit.

Dit is een geval van dierenmishandeling. Ik heb haar een maand in huis en de smid kon helaas niet eerder komen, maar goed, ze is nu van de hindering af.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:01

gohya schreef:
@Antheman

@Cowgirl
Heb je het email adres voor me van die Nassau?

Die kun je op de website van hen vinden. www.hoofcare.nl

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:02

nombrado schreef:
hier een voorbeeld van een pre uit de campo (uit de opgroei in spanje)
Kijk mooi recht de voetas van nature is.
en vervolgens wordt er van dit soort paarden hier in nederland de hiel (versenen) afgehaald, wat dus geheid voor problemen gaat zorgen.
Afbeelding

Aangezien je niet onder de voet kunt kijken op deze foto, weet je niet waar de zool zich bevindt en hoeveel er wel of niet van de verzenen af kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:05

@Lusitana : jeetje, arm dier ;(
Weet je iets van de historie, want een 2-jarige zet je toch niet zomaar op ijzers ??
Misschien dat ze in korte tijd vaker verkocht is geworden vanwege een probleem, wat men er ergens 'vergeten' is bij te vertellen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:09

e_horse schreef:
nombrado schreef:
hier een voorbeeld van een pre uit de campo (uit de opgroei in spanje)
Kijk mooi recht de voetas van nature is.
en vervolgens wordt er van dit soort paarden hier in nederland de hiel (versenen) afgehaald, wat dus geheid voor problemen gaat zorgen.
Afbeelding

Aangezien je niet onder de voet kunt kijken op deze foto, weet je niet waar de zool zich bevindt en hoeveel er wel of niet van de verzenen af kan.

umm, deze paarden gaan nog niet naar de smid
dit is natuurlijke slijtage en dus niet nodig.
Bovendien zie ik het nut niet van het onder de voet kijken
waarom moet er iets van de verzenen af dan vind jij?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:12

Lusitana schreef:
Nou dan even een onderbreking tussendoor, de smid is vandaag voor een tweejarige die om onbekende redenen op ijzers stond, geweest. Ik weet niet hoe lang de ijzers er onder zaten, maar zeker een half jaar of langer.

Afbeelding
Afbeelding
Dit is het eerste resultaat van voor en achterhoef, ze zijn daarna nog netjes bijgewerkt. Ongeveer een derde van de lengte is er uiteindelijk afgegaan. De stralen (voor zover aanwezig) zijn totaal onderontwikkeld en rot (logisch). Zal nog meer foto's van resultaat proberen te nemen.
De hoeven op zich zijn van goede kwaliteit.

Dit is een geval van dierenmishandeling. Ik heb haar een maand in huis en de smid kon helaas niet eerder komen, maar goed, ze is nu van de hindering af.

ah, Lusitana , leuk
dit bevestigd wel mijn gevoel, van een paard dat ik hier 2 jaar geleden binnenkreeg.
ik vermoedde nl ook dat het paard ooit te lang op ijzers heeft gestaan, zodat hij ondergeschoven verzenen kreeg. Ze groeien dan als het ware naar achter omhoog...en gaan knijpen
en dat is precies gebeurd met dat paard.
Gelukkig is jou paard nog jong, en ben je er snel bij.
dit komt wel goed zo te zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:17

Jeetje Lusitana.... laat ik het zo zeggen: fijn dat je smid geweest is!

Is het in Portugal gebruikelijk om jonge paarden al op ijzers te zetten?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:53

Tjee Lusitana, onbegrijpelijk dat een tweejarige rondom op ijzers staat (waarschijnlijk al een flinke tijd ook)...
Gelukkig dat hij bij jou terecht is gekomen. Het resultaat ziet er goed uit, gelukkig heeft het paardje van zichzelf zo'n goede kwaliteit hoeven.

HolyPope

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:02

Niet normaal om een anderhalf jarige op ijzers te zetten!! Tenzij bij hoognodige medische ingreep.

Normaal zeker wachten tot derde jaar, liever langer wachten of helemaal NIET ! -:(-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:54

Het is NIET normaal hier, ik weet niet waarom ze op ijzers stond, ik vermoed om iets te corrigeren.
Gewoonlijk worden ze beslagen als de africhting begint.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:35

Voor hetzelfde geld is ze ook zadelmak....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:43

Nu zit je te speculeren. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ze bereden is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:48

Lusitana schreef:
Nu zit je te speculeren. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ze bereden is.

het zou idd ook om medische reden geweest zijn, maar goed, dan zitten de ijzers er toch echt te lang onder....
weet je niets van de achtergrond?
ik denk wel, dat het snel wel weer hersteld is hoor. Bij zon jong dier, gaat alles wb herstel best snel.
Ik vind haar stand nu al (op de foto) een stuk opgeknapt.
nu nog de rotstraal aanpakken en lekker veel laten bewegen (in vrijheid) dan komt het vanzelf goed.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:38

Ze staat overdag met twee andere ponies buiten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:25

Voor foto:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:29

Woow wat een verschil!
Ziet er mooi uit nu :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:55

Dat ziet er idd een stuk beter uit.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:16

Hoefbevangen pony: 2 weken geleden bij mij gebracht om op c.q. "aan" ;-) te pakken.
Alle kenmerken van insulinerestistentie:
cresty neck, vetophoping uiers, staartimplant, schouders, boven haar ogen en een kuiltje in de rug.

Pony kwam binnen met typische hoefbevangenheidloopje: schouder volledig vastgezet, langzame stap, achterbenen ver ondertredend. Voor de kenners = tussen Obel 2 en 3. Dier kon nauwelijks bewegen en voetje geven... moeilijk.

Ik vermoed een beginnend c.q. zeer kleine lammelenwig, maar de kroonrand was wel sterk/niet indrukbaar
Geen sinker. Kroonrand voelde niet leeg.

Streng dieet: 1.5 week op 2-3 kilo hooi per dag en op een oud weiland met lang & zeer onsmakelijk gras. Kilo's vlogen er af.
Na dag 5 liep pony een rappe stap, dag 6 draafde ze en dag 7 in volle galop in de kudde in onmoeting van de anderen.
Die dag zadeltje op en gereden: beweging om het dier a) doorbloedt te krijgen darmen & voeten :+ en b) verder afvallen dmv beweging en c) uit het "pijngeheugen-situatie" krijgen van het dier: psychisch issue.

Diepe buigpees is wel nog(!!) veel sterker: ze heeft nog een kleine klapvoet voor, beide voorhoeven.
Maar pony staat al weer in training: 3x per week veel galopperen.

Afbeelding

Afbeelding

Hoeven gister gedaan; witte lijn teen is 1 cm breed, veel materiaal in de hoef dat ik laat zitten. Teen beetje opgevijld. Steunsels beetje bijgewerkt. Hoefwand lang gelaten. Ik wil zelfhelende & -regulerende werking van deze herstellende hoef zo min mogelijk in de weg zitten. Daarnaast pony moet wel 3x per week hard aan de arbeid: moet pijnloos blijven. Dus de voet toch zo groot als mogelijk houden.

Maar al met al.... eigenlijk bijzonder weinig te zien aan deze hoef voor de zwaar hoefbevangen staat waarin de pony 2 weken geleden nog in was. Ik had vermoed toch wel iets dramatisch tegen te komen. Nou ja, 1 cm dikke witte lijn = nie fijn.... maar over het algemeen is de hoef minder dramatisch dan ik in eerste instantie vermoedde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:25

Interessante fotos, vooral de eerste. Inderdaad de witte lijn valt meteen op maar wat is het verder een prachtige hoef :) Leuk dat je dit met ons deelt, toen ik je verhaal las dacht ik: o jee wat krijgen we te zien :=

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:39

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog wat fotookes
Irritante is dat je op de foto's niet zo goed de witte lijn kan zien. Lijkt hoefwand daaro bij de teen. Is het niet: ik heb opgevijld tot aan begin witte lijn teen. Ik durfde niet in de witte lijn te gaan bij deze pony.